Tuinhuis(je) 3x 16a groepen

Goedenmiddag,

Ik heb jullie advies nodig voor een situatie bij een kennis van me.

Ongeveer 5 jaar geleden is hele elektra in huis vernieuwd.
Hij heeft nu een 1 fase abb kast met 9 groepen aangesloten op 3 ALS en hoofdschakelaar.
Hij zei tegen mij toen dat hij ooit van plan is om een tuinhuis(je) in de tuin achter te maken.
Zodoende heb ik toen een doos achter op de gevel gemaakt voor eventueel een grond kabel op te koppelen.

Nu 5 jaar later belde hij me om te zeggen dat hij zijn tuinhuis(je) a 120m2 af is.
En dat hier elektra in moet komen.
Zelf dacht hij om 3 kabels van 3x2,5mm2 a +/- 45m al te leggen in een mantelbuis.
Omdat hij in de bestaande meterkast zag dat er nog 3 groepen in paste.

Hij wilde graag 3 automaten in het tuinhuis. Als er iets gebeurd dat hij niet helemaal naar voor hoef te lopen om de groep aan te zetten.

Hoe kan ik dit het makkelijkste voor hem oplossen.

1 kabel trekken van 4x2,5mm2 ymvk-as. dan een extra verdeler hangen in de garage met 3 aardlekautomaten 2 polig. in de hoofdkast een C20 automaat zetten voor de voeding naar t tuinhuis, geen aardlek erop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit was ook mijn idee.
Maar helaas is het niet meer mogelijk om kabels eruit of erbij te trekken.
Hij heeft mij te laat iets laten weten.

Ik moet het met die 3 kabels(groepen)doen.
Hij wilt niet naar 10A gaan dus 3x 16A in zijn tuinhuis.

[Bericht gewijzigd door Caubo op dinsdag 5 maart 2019 16:39:33 (27%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat kan toch gewoon, als het in een mantelbuis us dan kun je toch gewoon 3 kabels leggen Ymvk 3x2,5
Dan in het tuinhuisje de zaak verdelen, bv 2 groepen voor de verlchting en 1 voor de kontaktdozen.
De 3 groepen pak je elk van een apar5e fase.
Aleen zal hij toch naar huis moeten lopen als er een groep uit valt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 5 maart 2019 16:44:59 schreef Toeternietoe:
Dat kan toch gewoon, als het in een mantelbuis us dan kun je toch gewoon 3 kabels leggen Ymvk 3x2,5
Dan in het tuinhuisje de zaak verdelen, bv 2 groepen voor de verlchting en 1 voor de kontaktdozen.
De 3 groepen pak je elk van een apar5e fase.
Aleen zal hij toch naar huis moeten lopen als er een groep uit valt.

I know maar hij wilt niet naar zijn woning lopen. Als de stroom uitvalt.
Ivm feestje ofzo.

kun je niet door de kruipruimte of buitenom gaan? anders heb je maar 1 groep op die lasdoos op de gevel zitten vermoed ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 maart 2019 17:05:12 schreef testman:
kun je niet door de kruipruimte of buitenom gaan? anders heb je maar 1 groep op die lasdoos op de gevel zitten vermoed ik..

Als je goed leest :p.
Heeft hij zelf al 3 kabels + nog die bestaande grondkabel gelegd en nu kan ik niks meer eruit of erin trekken. Hier moet ik het mee doen helaas.

is 2.5mm2 uberhaupt niet wat krap als je er 45m mee wilt overbruggen?

Mijn eerste reactie zou persoonlijk bij zo'n vraag zijn:
- Of je krijgt 3x16A en loopt naar je woning als t nodig is
- Of je legt 5x4 en ik hang er een onderverdeler.

In het laatste geval kun je ook nog een 16A krachtgroep maken. Dat lijkt me met een 120m2 tuinhuis nieteens overdreven. Vroeg of laat komt ie met een dikke horecafrituurpan aan, of wil ie een kachel bijplaatsen om 't warm te krijgen (of een aardige airco)
Of hij wil er zonnepanelen op gooien, of een laadpaal naast monteren..
Allemaal dingen waarbij het me niets zou verbazen als een 3-fase die kant op geen overdreven iets is als je nu in 1x klaar wilt zijn.

ik snap ff niet waarom dat moeilijk is (behalve niet willen). Dat is nu net het hele idee van een mantelbuis.

Hij heeft zeker ook vergeten een netwerkkabel mee te trekken en komt straks aan dat er ook nog powerline bij moet want zn wifi daar is ruk?

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 5 maart 2019 18:37:08 (12%)

45meter 2,5mm2 kan wel, tot 61 meter een C16 toepassen en tot 140meter een B16 toepassen ( zo even uit t hoofd )

je kast is een abb busboard ding, dus de groepen zitten achter B16 en aardlek in de hoofdkast. je zult dus de hoofdkast moeten verbouwen wil je uberhaupt iets kunnen doen achter met een eigen verdeler.

het zijn 3 aparte kabels, dat mag geen krachtgroep vormen samen, hoewel ik daar wel t liefst ook naartoe zou gaan met dergelijke ruimte. je kunt wel 3x een C16 toepassen ( let op geen busboard modellen nemen ) en die niet achter aardlek zetten. vervolgens de onderverdeler voorzien in t tuinhuis van 3x B16 alamatjes. allen uit een andere fase gevoed vanuit de hoofdkast over een eigen kabel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 maart 2019 18:42:50 schreef testman:
45meter 2,5mm2 kan wel, tot 61 meter een C16 toepassen en tot 140meter een B16 toepassen ( zo even uit t hoofd )

je kast is een abb busboard ding, dus de groepen zitten achter B16 en aardlek in de hoofdkast. je zult dus de hoofdkast moeten verbouwen wil je uberhaupt iets kunnen doen achter met een eigen verdeler.

het zijn 3 aparte kabels, dat mag geen krachtgroep vormen samen, hoewel ik daar wel t liefst ook naartoe zou gaan met dergelijke ruimte. je kunt wel 3x een C16 toepassen ( let op geen busboard modellen nemen ) en die niet achter aardlek zetten. vervolgens de onderverdeler voorzien in t tuinhuis van 3x B16 alamatjes. allen uit een andere fase gevoed vanuit de hoofdkast over een eigen kabel.

Dus rechtstreeks vanaf hoofdschakelaar met 6mm2 onder de C16 automaat doorlussen en dan in het tuinhuis 3x alamatjes plaatsen.

Op 5 maart 2019 18:34:37 schreef DJSmiley:
is 2.5mm2 uberhaupt niet wat krap als je er 45m mee wilt overbruggen?

Mijn eerste reactie zou persoonlijk bij zo'n vraag zijn:
- Of je krijgt 3x16A en loopt naar je woning als t nodig is
- Of je legt 5x4 en ik hang er een onderverdeler.

In het laatste geval kun je ook nog een 16A krachtgroep maken. Dat lijkt me met een 120m2 tuinhuis nieteens overdreven. Vroeg of laat komt ie met een dikke horecafrituurpan aan, of wil ie een kachel bijplaatsen om 't warm te krijgen (of een aardige airco)
Of hij wil er zonnepanelen op gooien, of een laadpaal naast monteren..
Allemaal dingen waarbij het me niets zou verbazen als een 3-fase die kant op geen overdreven iets is als je nu in 1x klaar wilt zijn.

ik snap ff niet waarom dat moeilijk is (behalve niet willen). Dat is nu net het hele idee van een mantelbuis.

Hij heeft zeker ook vergeten een netwerkkabel mee te trekken en komt straks aan dat er ook nog powerline bij moet want zn wifi daar is ruk?

Ethernet kabel had hij erook heen gelegd.

nee, je mag niet 25A op 2,5mm2 zetten. voorbeveiligen van de kabels met C16, dan gaat de B16 alamat er het eerst uit in de schuur. nog beter waren 3 zekeringkoppen, met 16A traag erin, maar die hebben 6 modulen nodig, en 3 automaten maar 3 modulen, meer ruimte heb je niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Zou ik niet doen test,

Selectiviteit van nul, zonder aardlek naar buiten kan ook niet zomaar, dan moet je aardweerstand wel ERG laag zijn.

Makkelijkste en beste oplossing lijkt me geen verdeler in het tuinhuisje, als je continu automaten moet inzetten doe je toch al wat fout.

Op 5 maart 2019 18:51:07 schreef testman:
nee, je mag niet 25A op 2,5mm2 zetten. voorbeveiligen van de kabels met C16, dan gaat de B16 alamat er het eerst uit in de schuur. nog beter waren 3 zekeringkoppen, met 16A traag erin, maar die hebben 6 modulen nodig, en 3 automaten maar 3 modulen, meer ruimte heb je niet..

Maar wat bedoelde je dan met die C16 automaten in je vorige post.

Op 5 maart 2019 18:52:40 schreef Sine:
Zou ik niet doen test,

Selectiviteit van nul, zonder aardlek naar buiten kan ook niet zomaar, dan moet je aardweerstand wel ERG laag zijn.

Makkelijkste en beste oplossing lijkt me geen verdeler in het tuinhuisje, als je continu automaten moet inzetten doe je toch al wat fout.

Nee dat snap ik.
Maar het is meer een wens voor hem.(mini café met bar etc.)
Ik had zelf meteen een dikke kabel naar achter laten leggen.
Maar hij belde pas toen de buitenmuren van de tuinhuis al klaar was.

Sine

Moderator

Gevalletje "Jammer Joh" vrees ik.

Ik zie geen nette methode om het met de huidige kabels te doen.
En ook met een mini cafe moeten de zekeringen er normaalgezien gewoon in blijven natuurlijk.

Ja dat zowiezo.
Ik heb al gezegd dat hij van verlichting maar alles van led pakt en zo min mogelijk grote verbruikers.
De tapkoeler was 500watt. Dat is volgend mij de grootste verbruiker.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 5 maart 2019 19:15:15 (44%)

Sine

Moderator

Ooh, dan heeft hij met drie groepen toch meer dan genoeg vermogen, daar kan makkelijk een vetbak bij voor de bitterballen ;)

Niet knoeien, gewoon drie groepjes maken, eventueel met drie alamatjes als je bij een aardlek niet alles in 1x kwijt wilt zijn. Dan is het even opletten hoe hij zijn verbruikers verdeelt, maar dat moest ie toch al.

Je hoeft overigens niet iedere voorgaande posts te quoten, dat leest nogal dubbel.

Ik heb op elke aardlek nog 1 groep vrij.
Of beter die 3 groepen op 1 aardlek zetten binnen.

Sine

Moderator

Drie groepen op 1 aardlek zou ik zeker niet doen, dan is bij de eerste aardfout het hele huisje plat.

Verdelen over de bestaande aardleks kan natuurlijk, of drie aardlekautomaatjes, dan ben je dubbel zeker. Zo duur zijn die dingen tegenwoordig ook niet meer.

Bijvoorbeeld:
https://www.elektroschakelmateriaal.nl/products/eaton-236645-aardlekau…

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 5 maart 2019 19:19:21 (20%)

je hebt het over 3 kabels en 1 grondkabel, dat mag ook niet als er geen slagvaste buis over die 3 kabels is geschoven met aanleggen. anders is de grondkabel de enige die je mag gebruiken zoals het nu is..

overigens zou ik verlichting verdelen over 2 groepen. een bierkoeler doet meestal meer als 500W, ruim 1000W doorgaans, maar dat zijn de dingen die ik op evenementen weleens aansluit, thuisding kan lichter zijn..
vanwege een lage aardweerstand mag je alleen aardlekken gebruiken op afgaande groepen met een veiligheidsaarding, welke lager is als 5 ohm, een hulpaarding van 166 ohm max is niet afdoende. dus een aarding lager als 5 ohm dat mag wel. gezien je op het einde van de kabels wel aardleks zou plaatsen mag het voor het gebruik wel. ook niet onverstandig met water en stroom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Opdracht aan een ander geven, en alleen langs komen voor de feestjes :)

Op 5 maart 2019 16:35:11 schreef testman:
1 kabel trekken van 4x2,5mm2 ymvk-as. dan een extra verdeler hangen in de garage met 3 aardlekautomaten 2 polig. in de hoofdkast een C20 automaat zetten voor de voeding naar t tuinhuis, geen aardlek erop.

Dat gaat alleen als er 3Fasen aanwezig zijn?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 5 maart 2019 20:09:08 (71%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 5 maart 2019 19:26:59 schreef testman:
vanwege een lage aardweerstand mag je alleen aardlekken gebruiken op afgaande groepen met een veiligheidsaarding, welke lager is als 5 ohm, een hulpaarding van 166 ohm max is niet afdoende. dus een aarding lager als 5 ohm dat mag wel. gezien je op het einde van de kabels wel aardleks zou plaatsen mag het voor het gebruik wel. ook niet onverstandig met water en stroom..

Deze formulering lijkt me een beetje raar. Bedoel je nu dat je boven de 5 ohm geen aardlek mag plaatsen? Of bedoel je dat je boven de 5 ohm geen aardleks in je onderverdeler plaatst en in plaats daarvan eentje in je meterkast zet?
Wat is trouwens het verschil tussen hulpaarde en veiligheidsaarde?(behalve dan de weerstand).

Spanning staat en stroom gaat!

dat is het verschil, veiligheidsaarding is max 5 ohm en hulpaarding max 166 ohm, die voldoet al als je alles achter 30ma aardlek hebt zitten.

veiligheidsaarding heeft een modern huis niet meer tegenwoordig, alles zit achter 30ma aardlek dus geen extra geld in aardpennen gaan steken.

een aardlek is een 2e veiligheid, maar die kan haperen dus is een goede aarding belangrijker. immers kan een slechte aarde middels bijv een rotte boiler langzaam gelijk worden getrokken aan de fase, automaat gaat er niet uit. een aardlek tript dan allang, of de aarding goed is of niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

En dat wil je eigenlijk niet, want dan moet je een wel hele harde aardsluiting hebben voordat je aardlek er uit gaat.