Digitale badge pashouder met afrolmechanisme

Hoi allemaal

Weten jullie betaalbare geschikte kleine en nauwkeurige encoders?

Alvast ontzettend bedankt!!

Nicolaas.

[Bericht gewijzigd door ndk400 op maandag 11 maart 2019 17:36:05 (80%)

Shiptronic

Overleden

Is dit niet een vervolg van je vorige topic ( https://www.circuitsonline.net/forum/view/143523 ), het was handiger was je daar verder gegaan, daar staat al veel toegevoegde info, in plaats van hier op nieuw beginnen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Je wil "centimeternauwkeurig", maar dat heb je nu toch al wel denk ik? De diameter van je model lijkt ongeveer 20mm te zijn, dus ruim 60mm omtrek. Als je nu 20 pulsen hebt zit je minimaal aan de 40 counts, dus één count per 1,5mm. En als je een gewone AB encoder weet te vinden heb je zelfs 4 counts per puls.

edit-- er staat geen cm nauwkeurig zie ik nu. En als ik in het topic kijk waar Ship naar verwijst snap ik ook dat het een stuk nauwkeuriger moet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 6 maart 2019 11:17:47 (19%)

elmowww

Golden Member

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 6 maart 2019 11:12:46 schreef Shiptronic:
Is dit niet een vervolg van je vorige topic ( https://www.circuitsonline.net/forum/view/143523 ), het was handiger was je daar verder gegaan, daar staat al veel toegevoegde info, in plaats van hier op nieuw beginnen?

Goed opgemerkt ;)
Ik heb hier bewust voor gekozen omdat de toelichting in het vorige topic resulteerde in afleiding en verminderde focus op het meetmodel. We willen de toepassing breder trekken, en de focus op dit moment verleggen naar het meetmodel.

Groet,

Nicolaas.

Op 6 maart 2019 11:13:51 schreef GJ_:
Je wil "centimeternauwkeurig", maar dat heb je nu toch al wel denk ik? De diameter van je model lijkt ongeveer 20mm te zijn, dus ruim 60mm omtrek. Als je nu 20 pulsen hebt zit je minimaal aan de 40 counts, dus één count per 1,5mm. En als je een gewone AB encoder weet te vinden heb je zelfs 4 counts per puls.

edit-- er staat geen cm nauwkeurig zie ik nu. En als ik in het topic kijk waar Ship naar verwijst snap ik ook dat het een stuk nauwkeuriger moet.

We willen inderdaad nauwkeurig meten, tot op de millimeter :)

GJ_

Moderator

Dat kan op een meter afstand ook met ultrasoon natuurlijk. Afhankelijk van de instellingen op tienden tot honderdsten van millimeters.

Bij de eerste datasheet die ik hier uit de kast haal zie ik "0.069 mm to 0.38 mm"

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Ik zie op het plaatje zo snel een mechanische encoder, terwijl je met een optische misschien beter uit bent. Ik weet alleen niet of die los op de markt zijn in de juiste vorm dus misschien zit je dan wel vast aan customwerk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Op 6 maart 2019 12:06:36 schreef ndk400:
We willen inderdaad nauwkeurig meten, tot op de millimeter :)

Dat gaat met een draadje wat 'wild' (=ongecontroleerd) wordt opgerold niet lukken vrees ik omdat de diameter van het opgerolde spul niet constant is: als er wikkelingen over elkaar liggen heb je zomaar een paar mm meer per omwenteling.

Met een opnemer die onafhankelijk van de veer-rol het verplaatsen van het koord meet (zoiets als dit dus) zou het kunnen, nadeel is dat het uitsluitend op frictie werkt...
Of je moet kunnen garanderen dat het draadje keurig netjes wordt opgewikkeld, in een enkele laag (de tweede laag heeft al meer omtrek waardoor je berekening van de lengte verkeerd uitpakt).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Sine

Moderator

Een 10slags pot gebruiken en deze analoog inlezen?

Kun je niets met het schuifmechaniek van een digitale schuifmaat? Die is ook vrij precies.

Shiptronic

Overleden

waarom moet je de hele 80 cm uit lezen?

Als het nog steeds hetzelfde doel dient, per persoon zie je toch vanzelf een min en een max? en alle variaties ertussen, ook kan je een gemiddelde Nul lijn maken.

als verschil tussen min en max 8 is , dan maakt het toch niet uit of dit tussen de 28 en 36( 32 +/- 4) is of tussen de 64 en 72(68 +/- 4)

Moet je absolute positie hebben, of mag het variëren met 1000 pulsjes op en neer?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 6 maart 2019 17:58:33 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 6 maart 2019 12:28:58 schreef GJ_:
Dat kan op een meter afstand ook met ultrasoon natuurlijk. Afhankelijk van de instellingen op tienden tot honderdsten van millimeters.

Bij de eerste datasheet die ik hier uit de kast haal zie ik "0.069 mm to 0.38 mm"

Ultrasoon gaat niet lukken omdat we het touw ook aan buiging wordt blootgesteld.. het mechaniek blijft mechanisch.

Op 6 maart 2019 12:37:42 schreef maartenbakker:
Ik zie op het plaatje zo snel een mechanische encoder, terwijl je met een optische misschien beter uit bent. Ik weet alleen niet of die los op de markt zijn in de juiste vorm dus misschien zit je dan wel vast aan customwerk.

De sensor zal worden blootgesteld aan warmte en vocht. We verwachten dat een mechanische encoder zoals we nu hebben potentieel minder beinvoedbaat is. Optische encoders zijn daarnaast moeilijk te verkrijgen in deze grootte en vorm.. Maar dit is idd iets wat we hebben overwogen

Op 6 maart 2019 14:09:32 schreef fatbeard:
[...]
Dat gaat met een draadje wat 'wild' (=ongecontroleerd) wordt opgerold niet lukken vrees ik omdat de diameter van het opgerolde spul niet constant is: als er wikkelingen over elkaar liggen heb je zomaar een paar mm meer per omwenteling.

Met een opnemer die onafhankelijk van de veer-rol het verplaatsen van het koord meet (zoiets als dit dus) zou het kunnen, nadeel is dat het uitsluitend op frictie werkt...
Of je moet kunnen garanderen dat het draadje keurig netjes wordt opgewikkeld, in een enkele laag (de tweede laag heeft al meer omtrek waardoor je berekening van de lengte verkeerd uitpakt).

Dank voor je kritische kantekening. De wikkeling van het draad zullen we opvangen door aanpassingen in het geprinte model.. maar dat zullen we ondervangen in het verbeterde prototype dat we gaan printen. Thanks!

Op 6 maart 2019 17:44:05 schreef maus0611:
Kun je niets met het schuifmechaniek van een digitale schuifmaat? Die is ook vrij precies.

goede suggestie inderdaad! Dit hebben we als alternatief plan bedacht nav een suggestie in een speciaalzaak in Amsterdam. Maar voor alsnog willen we kijken of het lukt met rotary encoder aangezien we hier initieel mee begonnen zijn. Dus alle suggesties mbt gevoeligere sensor zijn welkom!

Op 6 maart 2019 14:34:23 schreef Sine:
Een 10slags pot gebruiken en deze analoog inlezen?

We willen het uiteindelijk digitaal uitlezen en via bluetooth verzenden naar apparaat.

Op 6 maart 2019 17:56:02 schreef Shiptronic:
waarom moet je de hele 80 cm uit lezen?

Als het nog steeds hetzelfde doel dient, per persoon zie je toch vanzelf een min en een max? en alle variaties ertussen, ook kan je een gemiddelde Nul lijn maken.

als verschil tussen min en max 8 is , dan maakt het toch niet uit of dit tussen de 28 en 36( 32 +/- 4) is of tussen de 64 en 72(68 +/- 4)

Moet je absolute positie hebben, of mag het variëren met 1000 pulsjes op en neer?

Daar heb je gelijk in, er zal een maximale "delta" zijn, maar die delta is groot.

Het mag zowel absolute positie als pulsjes tellen zijn..

Bedankt voor het meedenken!

Groet,
Nicolaas.

Men kan posts editen en zo onnodige extra posts voorkomen.
Ik heb het andere topic niet doorgelezen, maar er zijn magnetische rotary encoders: https://ams.com/as5048a - Werkt goed, als ik mij goed herinner alleen niet enorm zuinig met energie.

Shiptronic

Overleden

Eigenlijk heb je aan de construktie van een muiswieltje genoeg. Bleutooth muis en je bent klaar :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 6 maart 2019 20:16:04 (22%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 6 maart 2019 20:15:17 schreef Shiptronic:
Eigenlijk heb je aan de construktie van een muiswieltje genoeg. Bleutooth muis en je bent klaar :)

We hebben gekeken naar muiswiel encoders, maar we konden geen muiswielen vinden met hogere resolutie dan rotary encoder.. is dat ook jullie ervaring?

Groet en dank!
Nicolaas.

Shiptronic

Overleden

Een tandwieltje doet wonderen, gezien de buiten diameters die je hebt, en daar een klein tandwieltje tegenaan die de encoder draait, 1 omwenteling worden dan heel veel pulsjes :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
elmowww

Golden Member

Heb je mijn bericht bovenaan gelezen?

Volgens mij doen die encoders wat je wilt. Zijn klein, gaan tot 1000ppr.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Shiptronic

Overleden

hoe ga je ze inlezen, veel pulsjes heel snel is leuk, maar je moet ze ook kunnen tellen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.