aansluiten Display

Kan iemand mij aan de gegevens helpen van het display CI064-1077.

Het gaat om een display uit een radio (model Pop Midi P440BT) met een defecte encoder.
Ik heb er een andere encoder in gezet en nu heb ik geen display meer
Alleen de verlichting doet het, maar niet de zender aanduiding ed.
Ik meet aan de aansluiting van het display een paar keer 3,2 Volt.
Maar ik heb geen idee welke spanningen er op horen te staan en op welk pootje van de 16.

Wat ik dus zoek is de datasheet van het display

Hessel

Arco

Special Member

Van dat soort custom displays vind je geen datasheets...
(zit er niet een draadje los tussen print en display?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

https://docs-emea.rs-online.com/webdocs/163b/0900766b8163b72a.pdf

Ik bedoel zoiets, alleen dit is een 30 pins en die van mij 16.
Maar het zou best kunnen dat er iets mis is met de aansluiting waar de plastic film in moet of hoe dat ook mag heten.

Er zou best een draadje in die 16 polige aansluiting kunnen zitten zoals je schreef.
Maar heb dat puntje voor puntje (het is ook allemaal zo klein) nagemeten en dat leek goed.
Maar misschien dat ik met het meten de draadjes tegen elkaar druk en net meet of het goed is.

Omdat de enconder niet met het ouderwetse soldeer was vast gezet heb ik veel moeite gehad om die er uit te krijgen.
Dat is nog te zien aan de aansluiting van het display waar ik per ongeluk met de soldeerbout tegen aan kwam
Daarom is het ook heel goed mogelijk dat er iets aan de andere zijnde van de print iets te heet is geweest.

Hessel

Arco

Special Member

De display connector is sowieso overleden... ;)
Ik weet niet wat je met 'ouderwetse soldeer' bedoelt, maar die encoder zit toch gewoon gesoldeerd zo te zien.

De datasheet waar je naar linkt is een standaard grafisch display, die jij hebt niet. (daar zitten grote/kleine segmenten en custom symbolen in)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 8 maart 2019 13:42:59 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Arco,

Ja die zit er ook gewoon in gesoldeerd dat was ook geen probleem.
Tegenwoordig heb je een ander soort soldeer als vroeger
Het probleem was het er uit solderen daar was mijn weller eigenlijk een beetje te ligt voor die kreeg ik er zelf niet uit.
De beschadigde display connector heb ik met een dun mesje weer schoon kunnen krijgen zodat ik het display weer kon aansluiten.
Deze encoder is in China besteld en leek mij dezelfde als er in zat.

https://www.aliexpress.com/item/LJV-with-spring-loaded-rotary-encoder-…...

Maar misschien zit in deze encoder iets niet in wat er in de originele wel zat.
Maar dat gaat mijn pet te boven.

PS bij de encoder was van binnen het voorste puntje afgebroken zodat hij niet meer goed werkte.

Arco

Special Member

Hoe weet je dat alles in die connector ook werkelijk kontakt maakt? (hij ziet er behoorlijk mishandeld uit...)
Als je bij uitsolderen gewone loodsoldeer bijvoegt, gaat uitsolderen meestal prima. (je kunt de bout ook wat heter zetten eventueel)
Je encoder link werkt niet. (is afgekort, dat werkt niet)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 8 maart 2019 14:52:09 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb zo'n boutje welke niet te regelen is en had wel soldeer toegevoegd, maar met het desoldeer kreeg ik hem er niet uit zat door en door gesoldeerd.

En als ik onder de print meet en boven op de pennetjes van de connector meet alles goed.

Maar ja er is iets niet goed, misschien is deze encoder hier niet geschikt voor.
Ik weet ook het verschil niet tussen die dingen alleen dat deze veel goedkoper was dan hier in de winkel

https://www.aliexpress.com/item/LJV-with-spring-loaded-rotary-encoder-…

Als je je encoder het probleem zou zijn zou alleen dat niet werken. Jou display doet het niet en staat waarschijnlijk los van die encoder.

Sorry om te zeggen maar waarschijnlijk heb je gewoon die kwetsbare steker met dat gesoldeer verknoeid. Je had daar nooit met die soldeerbout aan moeten komen. De enige manier om dit goed te krijgen is met een ordentelijke bout die hele connector er uit solderen en vervangen door een nieuwe en een nieuwe kabel monteren.

Alternatief is de connector van zowel de kabel als de print verwijderen en de kabel direct op de print vastsolderen. Met heel veel geluk gaat het dan misschien weer werken. Hopelijk is het display elektrisch niet beschadigd door verkeerde spanningen op verkeerde aansluitpunten te zetten.

Koop wel een fatsoenlijke soldeerbout en fatsoenlijk soldeertin voor je dit gaat doen. En misschien moet je eerst nog een beetje oefenen met solderen. Deze soldeer verbindingen zijn gewoonlijk niet het allermoeilijkste om te doen en kunnen eenvoudig met een gewone weller van 50 watt gedaan worden.

De encoder die er in zat was stuk kon de radio niet meer aan of uit zetten soms heel soms lukt het wel.
Volume knop werkte wel. Later bleek dat in de encoder het voorste puntje was afgebroken waardoor hij niet meer goed werkte.(zie het puntje in het onderste gele vlakje)
En de soldeer bout klopt het is een Weller 50 Watt welke ik als 74 jarige al jaren gebruik.
En door het solderen ben ik met de schacht van de soldeerbout per ongeluk tegen de stekker aangekomen wat ik later pas zag.
Momenteel werkt hij volledig, alleen het display daar zit wel verlichting in maar verder niets.

En omdat ik wilde weten welke pootjes voor de verlichting zorgen zocht ik het datablad.

En de soldeer bout klopt het is een Weller 50 Watt welke ik als 74 jarige al jaren gebruik.

Met deze bout is niets mis. Zorg wel dat je de temperatuur goed instelt en dat je een goede gave punt hebt. Een hele lange hele fijne is niet altijd de beste keus. Zeker voor dit soort werk heb ik een kortere en dikkere punt in gebruik. Deze heeft een grotere warmte capaciteit en warmt alles zeer snel op naar vloeibaar. Soldeerverbindingen zoals die op de foto kun je dan heel snel solderen waarbij het soldeer goed uitvloeit.

Met de hele lange dunne punt soldeer ik vaak smd onderdelen. Als het echter een smd onderdeel is dat door de print wordt gekoeld en dus met veel tin vast zit dan gebruik ik ook daar een korte dikke punt.

Voor (erg oud gecorrodeerd) buizenwerk heb ik een andere hele oude bout met een hele erge dikke punt omdat daar vaak gecorrodeerd soldeer in enorme klonten aanwezig is. Tevens zijn die toestellen ook met dergelijke soldeerbouten gesoldeerd. En daar werkt die hele oude bout het beste. Ooit heb ik een ws19 die zestig jaar in een oude vochtige schuur gestaan had gerepareerd. En die was door de enorme corrosie in het apparaat echt heel lastig om te repareren. Ging eigenlijk alleen goed met deze ouderwetse bout.