Flex werkt niet achter een aggregaat

Dit topic is gesloten

Hallo Mensen,

Een vraag die ik kreeg van een vriend van me.
Hij werkt veel op plekken waar geen stroompunten voorhanden zijn en om die reden heeft hij een aggregaat bij zich.
Nu vroeg hij me om raad voor het volgende:
Hij heeft een flex die het wel gewoon doet op een vast WCD230V punt, maar niet wanneer hij is aangesloten op de aggregaat.
Andere apparaten werken daar wel gewoon op. Hij is ook niet te zwaar of zo en er springen ook geen veiligheden of iets in die richting.

Ik heb er geen verklaring voor, maar wellicht dat jullie een ingeving hebben?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Lambiek

Special Member

Wat voor aggregaat is het? Merk, type.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Excuus dat ik het moet vragen, maar wat is een flex?

Jinny

Golden Member

Grote zware haakse slijptol.
Aanloopstroom van die dingen is vaak nogal heftig en boven het piekvermogen van de gemiddelde Chinese aggregaat.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Of de draden naar het wcd op het aggregaat zijn te dun uitgevoerd. En daardoor teveel weerstand.

Wat is het vermogen van: de aggregaat.?
: de flex en heeft deze een soft starter?
Een aggregaat kan bij snelle piekbelastingen zijn toerental niet op pijl houden en klapt de spanning in. Vandaar ook dat er speciale las aggregaten zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 6 maart 2019 21:30:30 schreef Jinny:
Grote zware haakse slijptol.

Oooh, een snèrker dus. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Koppel eens een (gloei) lamp parrallel aan deze aggregaat met de flex.
Als de lamp ongeveer uit gaat wanneer de flex ingeschakeld word, is er een duidelijk antwoord. (Flex te heftig voor aggregaat. :-)

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

In een lang verleden ook eens gehad, goed aggregaat vaan 5kW, tol van 2300W, maar niet op toeren komen.
Beiden waren wel goed, maar niet met elkaar.

Een brandstoftol of accutol kan uitkomst bieden.

Dat kump er noe van....

de duurdere slijptollen gaan niet aan als de netspanning niet goed is, kabelbreuk of knop in laten staan en dan stekker insteken pikken die dingen niet. de goedkope zonder regeling juist wel, maar die rammen er ook zo in, dan zakt de generator juist weer in. wat ook helpt doorgaans is de generator even 5 min laten draaien voor die te gaan belasten. 500W halogeenlamp erbij zetten helpt ook weleens..

ik zou voor t kleinere werk ook zeggen, neem een accuslijptol. op t werk hebben alle monteurs zo'n ding tegenwoordig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het gaat om betrekkelijk zware apparatuur.
Ik lees hier ook de standaard reacties en ik meende dat ik die al in de startpost had uitgesloten.
Dwz, een andere flex/slijptol van hetzelfde kaliber (en ik mag aannemen ook hetzelfde vermogen) heeft het probleem niet.
Dat was ook de eerste reactie van de gebruiker qua analyse.

Nu even haast.
LAter meer...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
GJ_

Moderator

Op 7 maart 2019 01:39:04 schreef Arlina:..of accutol....

[OT]in Eindhoven noemen ze dat een Helmondse sleutel :-)[/OT]

Lambiek

Special Member

Ik weet niet wat voor aggregaat het is, daarom vroeg ik er ook naar. Maar er zijn aggregaten als je die een beetje belast dat de sinus helemaal vervormd, het lijkt dan totaal niet meer op de sinus die het hoort te zijn. Sommige apparaten kunnen daar nog mee omgaan, en andere niet. Ook het aantal Hz veranderd heel erg, dat kan ook mee helpen dat je apparaat het niet doet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Van "grote opstartstroom" verwacht ik dat vooral de aggregaat problemen krijgt. Niet het apparaat wat die opstartstroom heeft. En opstartstromen zijn meestal snel over.

Ik vraag me af: Wat is "werkt niet". En: Is er mogelijk wat speciaals met die aggregaat? Misschien heeft iemand gedacht dat het handig is om van een DC bus met wat power elektronica een modified sine te maken? Dat soort dingen. Dus daarom is het handig om het typenummer van de aggregaat te weten. Dan kan dat opgezocht en uitgesloten worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een aggregaat moet, mits ie voldoende vermogen heeft, die flex kunnen starten.

Wel kan het zijn dat zo'n ding aardig inkakt door de opstartstroom, maar dan nog loopt zo'n flex wel en daarna stabiliseert ie zich alsnog.
De eerder genoemde bouwlamp eraan hangen helpt ook vaak om m wat stabieler te krijgen (Dan krijgt ie extra load ipv van 0 ineens een zware load)

Ander verhaal is het bij een inverter aggregaat. Die kan mogelijk gewoon niet die piek leveren.
Of levert een modified sinus waardoor zo'n motor nog beroerder aanloopt (of beide)

Zonder info over de aggregaat is er dus niets over te zeggen

Op 7 maart 2019 10:12:18 schreef DJSmiley:
Of levert een modified sinus waardoor zo'n motor nog beroerder aanloopt (of beide)

Zo'n slijptol heeft toch een seriemotor met koolborstels? Die zal zich weinig aantrekken van de golfvorm.

Lambiek

Special Member

Op 7 maart 2019 10:23:06 schreef KlaasZ:
Zo'n slijptol heeft toch een seriemotor met koolborstels? Die zal zich weinig aantrekken van de golfvorm.

Ik weet niet of er nog elektronica in zo'n ding zit?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

de haakseslijper eerst een stukje aanlopen waardoor de inschakel piek wat minder is? Of haspel van 25 meter ertussen :)

pamwikkeling

Special Member

20 jaar geleden maakte METABO reeds bepaalde types boormachines die niet op een stroom groupe werkten. Deze waren voorzien van een stuk elektronica dat een mooie sinus golf moest zien.
Stroomgroupe geeft vaak een trapezium golf.
Timing op de maximale waarde wordt dan moeilijk.

Het had te maken dat het toerental van de koolborstel motor in elkaar zakte als je aan het slijpen was. Daardoor ging je trager werken.
Om hieraan te verhelpen ging men de ingangsspanning varieren in functie van de belasting.

Het is een verhaal van 20 jaar geleden, vermoedelijk lost men dat probleem tegenwoordig anders op.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op donderdag 7 maart 2019 17:26:51 (37%)

Ik ben de man in the middle nu even en dat maakt het aanleveren van info een stuk onhandiger.
Ik zal mijn kameraad verzoeken zelf in te haken. Het technische verhaal of het oplossen ervan pak ik dan wel weer op.

Wacht-uit...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Een beetje moderne slijptol start NIET nadat de spanning eraf is geweest. Dus het kan best dat de elektronica detecteert dat je voeding te ver inzakt en zal dus in beveiliging blijven staan.

Daar noem je iets, Maus.
Ik begreep dat het een nieuwe slijptol was, idd...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Nu hebben we een hypothese over wat er aan de hand kan zijn. Het verifieren van de hypothese kan tegelijk met het bedenken van een oplossing. Als de oplossing blijkt te werken zal de hypothese wel kloppen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zal dan eerst de blancs in de achtergrond van het probleem moeten invullen.
Ik hoop dat ik dat snel kan aanvullen hierzo.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Vandaar ook eerder mijn tip: Knoop er een gloeilamp(je) bij aan.
Gaat die ongeveer uit, dan is het duidelijk dat de spanning te ver inzakt, en dat de moderne / beveiligde tollen er subiet mee kappen.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Dit topic is gesloten