WORKING (post met een morse sleutel)

Lucky Luke

Golden Member

Op 7 maart 2019 09:22:19 schreef Lambiek:
[...]
Zo iets. :)

Ja, ik heb blijkbaar wat foutjes gemaakt. Tussen "feestgenoten" (..-.) en "huisbewaarder" (....), "Noorden" (-.) en "Anton" (.-), en "dorsvlegel" (-..) en "windmotor" (.--).

En geen sch in geschreven...

De bedoeling was dus "Geloof het of niet maar dit is met mijn tobo en zonder hulp van een online converter geschreven. Wel traag.".

tobo = toestenbrod toetsenbord.

EDIT@thevel hieronder: dat is voor mij te snel, zelfs met pen en papier.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Lucky Luke. :-)

LanTAArentje unieFORM COlaKOper (de K weet ik niet meer)

Lantarentje had ik van mijn vader meegekregen.
Wij (ons gezin) hanteren de volgende lijst:

aKOORD
BOORmachine
COlaKOper
DOdeman
echt
fietsvaKAntie
GRAANMOlen
hieperdepiep
ikke
J weet ik niet meer... was iig een lastige
KOkosNOOT (schoot me net weer te binnen)
lanTArentje
MAMA
NAgel
OZOMOOI
piRAATAANval
QUOTEDOORdeBOOT (slaat nergens op maar hij blijft wel lekker hangen)
reNAte
siniemie
TOON
uniFORM
vissenmetBROOD
wieGAATDAAR
IKSiseenKRUIS (ook al zo creatief)
IJSmetSLAGROOM
ZOELOEhutje

Eerlijk is Eerlijk... De jeugd hier, die zich er aan waagt, pakt het goed op en dat is een leuke basis.

En dan doe je zo'n training en ga je op je plaat omdat ze daar ook leestekens in hebben verwerkt.
(Morse Machine app)
Ondanks dat toch bijna elke keer een score van rond de 85% :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 7 maart 2019 16:49:08 schreef Thevel:
[bijlage]

Dat gaat te snel om te volgen.
Van een Dienstkameraad (verbindingsdienst natuurlijk) die zijn Morse ook moest doen, begreep ik dat je niet moet gaan lezen want dan verwacht je wat er gaat komen.
Toch lijkt dat me wel weer makkelijk omdat je dan JUIST die tonen alvast kunt linken aan de letter die je verwacht, ipv instampen van losse letters.
Een beetje spiekbriefje, zeg maar... Als je een spiekbriefje uit je hoofd kent, ben je er ook. ;-)

Deed ik vroeger op school ook...
Ik maakte spiekbriefjes die ik stiekum uit mijn hoofd leerde.
Werkte perfect! Konden ze nooit vinden!

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 6 maart 2019 21:22:32 schreef Fantomaz:
GELOOF HET OF NIET MAAR DIT IS GESCHREVEN MET MIJN MORSE SLEUTEL
LEUK OF NIET

Als ik nou een heel verhaal schrijf, piept dat ding dan terug? Ik ben benieuwd hoe lang je daarover doet.

Kun je overigens ook het forum bedienen dmv pulsen, of alleen de tekst typen? Ik ben er helemaal niet in thuis dus uit interesse :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Maakte een marconist verschil in upper en lower case?

Morse is zelfs geen onderdeel meer van het examen zendamateur in België.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kun je overigens ook het forum bedienen dmv pulsen

Een goedgeschreven webpagina kan men helemaal bedienen met een PC-klavier; maar bij mijn weten zijn er geen morsecodes voor de "extra"-functies, genre ctrl-alt-pgdn :)

Morse is zelfs geen onderdeel meer van het examen zendamateur in België.

Idem voor het pilotenexamen (waarvoor men nog genoeg andere antieke brol moet studeren).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 maart 2019 08:02:27 schreef buckfast_beekeeper:
Maakte een marconist verschil in upper en lower case?

Bij de telex (radiotelex en satelliettelex) hing het af van de machine, uiteraard. Waar ik mee heb gewerkt waren allemaal kleine letter ('lower case'). Dat waren o.a. Siemens T100 (ja, die! :)) en Philips PACT200.
Oude Amerikaanse machines gaven soms juist alleen hoofdletters. Maar in elk geval konden ze geen van alle wisselen.

De telegrammen, weerberichten enz. die ik 'op het gehoor' opnam, dus met de schrijfmachine, gaf ik ook in kleine letters.

Alleen in de nieuwsberichten (dagelijkse uitzending voor de scheepvaart) zette ik tijdens het ontvangen zelf al hoofdletters aan het begin van de zin, voor eigennamen etc. De leestekens werden voor de duidelijkheid in letters uitgeseind (STP, CMA, CLN, QTE, QRY etc.) maar die zette ik tijdens de ontvangst meteen om in gewone (. , : " ? etc.).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 7 maart 2019 00:03:27 schreef Lucky Luke:
--. . .-.. --- --- ..-. .... . - --- .... -. .. . - -- .- .- .-. -.. .. - .. ... -- . - -- -.-- -. - --- -... --- . -. --.. --- -. -.. . .-. .... ..- .-.. .--. ...- .- -. . . -. --- -. .-.. .. -. . -.-. --- -. ...- . .-. - . .-. --. . ... .-. . ...- . .-

-.. . .-.. - .-. -. -. --.

(En ja, leuk)

(Hmm. Tot mijn verbazing is een post die uit louter punten en strepen bestaat niet in strijd met de FAQ: het is geen leetspeak of breezahtaal. Wel lastig leesbaar.)

Ik heb de neiging er allemaal emoticons in te zien ;-)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Lucky Luke

Golden Member

Op 7 maart 2019 21:51:31 schreef Fantomaz:
Wij (ons gezin) hanteren de volgende lijst:

Ah. Mijn ezelsbruggetje komt van een opa die hopman was. Ik heb zelf nooit bij scouting gezeten.

En de lijst daarvan was: (O is lang, lettergrepen zonder O kort)

Anton, Bokkewagen, commandobrug, dorsvlegel, es (of eend), feestgenoten, huisbewaarder, inktvis, ja-o-zo-mooi, kloosterpoort, limonade, motor, noorden, oorlogsvloot, per-motorfiets, quolsdorp-in-nood, revolver, seinsleutel, toon, uniform, vakantiedroom (vakantieoord), windmotor, zonder-slagwoord (voor de x, dus), yorkermoorkop (want bij yorkernoordkop onthoud ik yorkernoordkaap en dat is een C), zoeloekaffer.

Die laatste is niet helemaal politiek correct meer uiteraard, maar nooit bedoeld geweest als scheldwoord.

Maar Thevel's opname gaat voor mij nog steeds te snel, zelfs met pen en papier erbij. Ik heb er dan ook totaal geen oefening in...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb het alfabet wat naar eigen behoeftes gekneed. Het ging mij om de lettergrepen die lang klinken. Ik zou bv Anton als AAnton lezen, zoals NAgel.
Dus niet de letter, maar de lengte/klank van de lettergreep.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
joopv

Golden Member

Op 7 maart 2019 21:58:08 schreef Fantomaz:
[...]
Dat gaat te snel om te volgen.
Van een Dienstkameraad (verbindingsdienst natuurlijk) die zijn Morse ook moest doen, begreep ik dat je niet moet gaan lezen want dan verwacht je wat er gaat komen.

Dit doet me terugdenken aan de INT test die ik destijds moet doen toen ik bij de VBD kwam. Die kwam ik niet zo best door, maar ik herinner me dat er een paar jongens waren die tot het eind meeschreven.
Stel je voor - nooit iets met morse gedaan hebbend en dan na een korte instructie gewoon morse op kunnen nemen tot een flinke snelheid. Weliswaar maar 3 letters, maar toch.

mel

Golden Member

Zo wie zo de Q code is makkelijk om te weten,
en morse is ook altijd handig. al is het alleen maar om de diverse luchtvaartbakens te onderscheiden.. :P
Als je op teletekst pagina 707 kijkt, (meteo voor de luchtvaart) dan heb je ook nog Q codes.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik vind die ezelsbruggetjes maar lastig, en ik kan ze niet onthouden. Ik hoor in 'Anton' helemaal geen 'kort lang'. Je zou dan nog beter 'Atóóm' kunnen gebruiken. Maar 't lijkt me overbodige ballast.

Net zoals kleine kinderen woordjes leren zonder dat ze ze hoeven te spellen, zo leer je morse ook als klank, zonder dat je aan punten en strepen hoeft te denken. Je hoort 'didah', en je tikt de 'a' aan. Oefen dat met nog een paar letters, en na een twintig minuten vergis je je niet meer. Dan ken je al drie, vier of vijf letters.
Zo voeg je er steeds als het goed genoeg gaat een paar letters bij, en uiteindelijk kun je dan morse ontvangen. En dan heb je geen punt of streep gezien of genoteerd, en je zit ook meteen op een bruikbare snelheid.

Het advies (of verbod) om 'mee te lezen' wordt weleens heel in het begin gegeven. Je moet als beginneling niet gaan raden en je dan door je eigen gedachten laten afleiden.
Maar iedere morsetelegrafist las natuurlijk wél mee. De verschillende onderdelen van een telegram of weerbericht etc. moesten immers in verschillende vakjes van het telegramformulier komen: nummer, datum, tijd, kantoor van aanname, radiostation; afzender, inhoud, ondertekening.
Het telegram moest na ontvangst ook meteen bevestigd worden, dan gearchiveerd en afgeleverd. Dan moet je niet achteraf eerst nog eens even de tekst moeten gaan ontcijferen. :)
Zo'n telegram kon soms zo kort zijn als 'kom 9 aug niet stop schrijf me +', maar het kon ook een lange bestellijst voor voorraden en brandstof zijn.

'Meelezen' deed je ook om eventueel hoofdletters te plaatsen waar ze horen, of leestekens, zoals hierboven al genoemd bij de krantenberichten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat de lange klanken in bepaalde letters betreft, zijn woorden met meerdere lange klanken zeldzaam. Volgen mij ligt dan de klemtoon ook bij die lettergreep en meer klemtonen in een woord komt niet vaak voor.

GRAAN MO len, zou je eerder als GRAANmolen lezen. -.. dus.
Dus als er een woord met meerdere strepen is, is dat lastig er een woord bij te verzinnen. O Zo Mooi is al een kleine zin.
Soms is het ook echt een riedeltje wat lekker moet klinken omdat klank meer zoden aan de dijk zet dan woorden, lijkt me.
Ik bedoel... "QUOTE IN de BOOT" slaat nergens op en in zou juist kort moeten klinken.

Daarom zijn er best complexe letters die ik betrekkelijk snel uit m'n hoofd kende:
"fiets va KAAN tie" en "lan TA ren tje" of "YS met SLAAG ROOM" gaan me goed af.

Maar bv "BOOR ma chi ne" kan ik vaak niet snel genoeg in mijn hoofd omzetten naar een B.

DAarbij is "verstaan" of "luisteren" een stuk complexer dan "schrijven" of "zenden"

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Anoniem

Leuke schakeling om morse vlot te leren versturen.
Het omgekeerde is wel een stuk moeilijker.
Maar waarom zou je iets wat vandaag compleet nutteloos is veel moeite gaan aanleren en onderhouden terwijl er zo veel interessantere zaken te leren zijn die wel een toepassing hebben?
Je kunt je net zo goed bekwamen in de jacht op Dodo's. Er zijn er geen meer.
Misschien kun je meedoen aan "Nederland got talent"?
Ik heb al erger gezien. Ene die 20 hamburgers in een minuut opeet en ene die honderd zure bommen in zn mond stopt. :-) Ook vast moeilijk.

Morse wordt nergens meer gebruikt. Zelfs de kustradiostations hebben geen morseafdeling meer.
Tot 25 jaar geleden had je nog radiobakens die morse uitzonden en dan kon je met een gonio-ontvanger op een schip afstemmen op die signalen, en met je richtingantenne je positie bepalen op een zeekaart. Maar die zijn lang verdwenen en wie heeft daar met de GPS nog boodschap aan?.

maartenbakker

Golden Member

Maar als je het dan toevallig kent, komt het wel van pas. Of je nu op de verwarmingspijpen in de bajes klopt, of als je door gezondheidsomstandigheden niet anders meer kunt communiceren maar wel toevallig al morse kende.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 maart 2019 17:36:20 schreef grotedikken:
Tot 25 jaar geleden had je nog radiobakens die morse uitzonden en dan kon je met een gonio-ontvanger [...]

Ik heb er nog altijd enkele (deze) in bedrijf. :) Afschaffen blijkt lastiger dan gedacht.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Is pure nostalgie, jongens...
Ik denk dat hier zat mensen zijn die zweren bij Buizen, waar anderen met transistoren werken en nog weer anderen niet snappen waarom het analoog moet terwijl het ook digitaal kan.
Met een PIC... Of nee, de Arduino is het helemaal! Maar de raspberry Pi dendert eroverheen.

Soms even weemoedig spelen met vroeger.
En er zijn nog zat hobbyisten te beluisteren in de ether. Hoe leuk is het om mensen met dezelfde idioterie op afstand te horen, dwars door een stuk atmosferische storing heen?

Mijn fascinatie kwam van voor mijn defensiejaren. Tijdens mijn dienstplicht kwam ik het live tegen. Franse Mariniers onderhielden vanuit Sarajevo middels Morse contact met de konvooien die hulpgoederen van Belgrado naar Sarajevo reden.
Zat ik met de neus bovenop.
Als militair verbindingsman was dit de kers op de taart van een eerdere fascinatie waarbij ik probeerde berichten te kloppen op de tussenmuur naar mijn buurjongen, die daar ook al niets mee had... :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Anoniem

Op 20 maart 2019 20:09:12 schreef maartenbakker:
Maar als je het dan toevallig kent, komt het wel van pas. als je door gezondheidsomstandigheden niet anders meer kunt communiceren maar wel toevallig al morse kende.

Ik snap het al. Kuch-kuch-kuch, reutel-reutel-reutel, kuch-kuch-kuch ...en de dokter komt er ijlings aan gelopen. :-)

... "Its Morse Code Sir..."
"What does it say?"
"He says: 'Kill me' all over again... 'Kill me'..."

Bron: "One" van Metalica. ;-)

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op zondag 24 maart 2019 10:38:04 (14%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 24 maart 2019 10:37:22 schreef Fantomaz:
...

Bron: "One" van Metalica. ;-)

Je bedoeld de film "Johnny got his gun" uit 1971 waar Metalica de rechten van gekocht heeft om hun videoclip "One" te kunnen blijven gebruiken omdat die bestaat uit fragmenten uit die film.
Een hele mooie film overigens.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Tsja, waarom doen mensen nog de moeite om stoomlocomotieven werkend te houden, of waarom rijden mensen nog in een 30 jaar ouwe auto...
Het is gewoon leuk :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 24 maart 2019 10:56:04 schreef Nightwalker:
Je bedoeld de film "Johnny got his gun" uit 1971 waar Metalica de rechten van gekocht heeft om hun videoclip "One" te kunnen blijven gebruiken omdat die bestaat uit fragmenten uit die film.
Een hele mooie film overigens.

Nice... Ik kende de film niet. Slechts de clip van Metalica

Op 24 maart 2019 11:39:54 schreef Ledlover:
Tsja, waarom doen mensen nog de moeite om stoomlocomotieven werkend te houden, of waarom rijden mensen nog in een 30 jaar ouwe auto...
Het is gewoon leuk :)

Dank u...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)