Centrale afzuiging, per abuis perilex gekocht

Zag de nieuwe reacties niet zo snel..

Er zit geen print in, idd een kastje met condensatoren.

Unit is uit 2011, geen draadloos spul en geen regeling.

Nu voor 15 euro een nieuwe 3 standen schakelaar gescoord, idee is om 2 standen te gebruiken, dus een 0 -1 -2 schakelaar.

Of denk ik om één of andere reden zo te simpel?

Wil stand 1 en 2 op de ventilator gebruiken i.v.m. vliegende start, laag beginnen want anders veel stroom = niet optimaal voor de C's.

Perilex gaat er af, rechtstreeks op de schakelaar want geen perilex wcd te vinden bij de gamma.

Is natuurlijk een inbouwschakelaar waar opbouw nodig dus inbouwen gebeurd in een lasdoosje van 2 euro.

Ventilator is bij binnenkomst geheel schoongemaakt, schoepen waren verrassend schoon maar de kast heeft heel wat schrob bewegingen gezien..

Schema / foto is bijgevoegd:)

Shiptronic

Overleden

Ik vermoed eerder 11e maand 2002 ;)

En met die schakelaar denk je inderdaad te simpel, 1 draad heeft altijd voeding (laag), andere standen kan je bij schakelen , na de schakelaar kan je niet koppelen, daarom ook gezegd dat je voor een 2 polige moest gaan :)

Als je nog een relais hebt liggen kan het ook.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik dacht dat je L of dus L3 kon onderbreken en zo een uit stand hebt.

Relais heb ik nog wel liggen.
Heb de verpakking bewaard dus in het ergste geval kan het terug.

Anders dus de 3 standen schakelaar met daarvoor een aan/uit schakelaar.

Mbt de datum heb je gelijk haha, logisch..

Shiptronic

Overleden

3 standen en Aan/uit ervoor is praktischer.

teken het maar eens uit, en je ziet waar je in de knoei komt, maar soms komen hier geniale oplossingen voorbij, ik wacht even af.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zo dus.
Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet haha

Op 11 maart 2019 18:41:45 schreef sanscorp:
[bijlage]

Zo dus.
Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet haha

Dat gaat niet werken. Zoals je in het schema ziet moet L3 ten alle tijden spanning hebben.
Dan draait ie in stand LOW

In jouw tekening is stand LOW helemaal niets draaien
Stand M en dan draait ie op LOW
stand H doet ie ook niets (want L3 is niet actief dan)

Voor stand midden of hoog schakel je L2 of L3 bij.

Met een 1-2-3 schakelaar schakel is het OF OF, terwijl in jouw geval de situatie is

Low: L3
Medium: L3 + L2
High: L3 + L1

De oplossing van Shiptronic is dus het meest eenvoudig:
Aan/uit (gewoon de voeding) en daarachter een 3-standen schakelaar
Positie 0 = NC en hij draait low (als de aan/uit natuurlijk op ON staat)
Positie 1 = naast L3 ook voeding naar L2
Positie 2 = naast L3 ook voeding naar L2

Als je alles in 1 wilt zul je een dubbelpolige schakelaar moeten hebben. Dan kun je bij stand 0 alles uit, en stand 1-2-3 is dan
- schakelen tussen niets en L2 of L3
- 2e polensetje is dan dus uit of constant L3

Ik snap hem :)

Ik hou de 3 standen schakelaar en voorzie L van een aan/uit schakelaar / relais vóór de 3 standen schakelaar, ik denk dat ik een kleine schakelaar pak welke ik in de lasdoos kan maken, zo heb je alsnog alles in 1.
Heb een relais liggen, 8A bij 250v dus dat zou geen probleem moeten vormen.

EDIT: Relais heb ik niet liggen voor 230v, alleen 12v en 24v dus dat gaat niet, had verwacht dat er in een UPS wel een degelijk relais te vinden was.

Maar een schakelaar zoals in de bijlage, 250v 6A zou ruimschoots voldoende moeten zijn, ook voor aanloopstroom wat volgens mij om en nabij de 4A kan zijn.

Dus het plan: Alles standaard aansluiten en L onderbreken met een toggle switch.

De gekochte 3 standen schakelaar schakelt niet bij maar echt tussen pin 1 2 en 3.

Niet geschikt voor deze ventilator dus?

Shiptronic

Overleden

Op 12 maart 2019 10:36:59 schreef sanscorp:
De gekochte 3 standen schakelaar schakelt niet bij maar echt tussen pin 1 2 en 3.

Niet geschikt voor deze ventilator dus?

Ik denk het wel, maar dan moet je iets duidelijker zijn. (foto)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 12 maart 2019 19:16:33 (65%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

gezien deze unit met seriecondensatoren werkt, kun je de standen doorverbinden. als de unit in stand 3 loopt op laag toeren, dan kun je naar de fase schakelen, dan gaat de unit lopen op hoog toeren.

het schema van die condensator blok staat er vaker achterop. op de lage stand heb je 2 condensatoren in serie staan, op stand midden 1 condensator en op stand hoog geen condensator. loopt de fan dan langzaam aan, is de aanloopcondensator gaar.

ik zou ook zeggen november 2002, en dat is geen productiedatum, maar een beurt door de onderhoudsmonteur. op de condensatorbank staat vaak ook een datum..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb de laatste post te laat aan willen passen. Die klopte niet, L is gewoon altijd verbonden en splitst zich nu, er gaan 2 draden vanuit de schakelaar naar de motor,stand 2 en 3. Die worden dus bijgezet zodra je de schakelaar van 1 op 2 zet. Was geen helder moment vanmiddag, dus even gestopt en later aangesloten.

De levensduur zal wel meevallen, motor draait soepel en zal heus nog wel werken. Hoe lang het mee gaat zien we wel voor 15 euro :)

Lagertjes ook even gesmeerd met een drupje olie

Een hoop verspilde moeite en geld. motortje probeert het wel maar gaat niet rond. Liep al een beetje happerig, ietjes gesmeerd (open krijg je hem niet) en iefa soepeler maar niet voldoende voor een start.

Stand 1 en 2 werken niet, 3 is een directe schakeling naar 230v en ga ik niet testen :)

voor 2x6€ nieuwe lagers erin zetten, borgring op de as losmaken. ik meende al zoiets, ding is een 20+ jaar oud, dan komen die dingen een keer.

als de motor nog maar wil starten, dus aanloop en hoofdwikkeling goed. aanloopcondensator zal ook wel gaar zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb de circlip los gehad, heb verder geen kracht durven zetten maar ging niet zomaar los, dus vermoed geperst. lagertjes lopen nu op zich goed, geen voelbare speling ook.

Condensatoren zitten in epoxy, er valt dus niets te vervangen.

Bij aanzetten zie je een minimale beweging en verder alleen gezoem, telkens heel kort getest.

Heb nog niets doorgemeten.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zaterdag 16 maart 2019 21:40:00 (21%)

de lagers lijken altijd goed als je een vliegwiel hebt, heb je ze los in je hand blijken ze bijna vast te zitten. die condensatorblok is los te koop overigens, tegenwoordig zehnder ( was voorheen stork ) iets van 20€, maar je kunt ook losse condensatoren gebruiken, schema staat achterop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is puur de start, als hij eenmaal loop pufje perslucht) gaat 'ie als een raket.
Lagetjes klinken inderdaad een beetje gaar.

Start hij puur op de elco's of zit er een startspoel in?

"Daaristieweer"

een andere afzuiging gevonden, ditmaal gratis en nieuwer.
Niet getest want deze werkt wel draadloos en ik heb natuurlijk geen afstandsbediening.

Is er een andere manier om de afzuiging aan te sturen of word het zoeken naar een goedkope afstandsbediening?

Shiptronic

Overleden

De oude dingen gaan nooit stuk, idd na heel veel jaar een lagertje, condensatoren is het probleem, vervang je die gaat hij weer jaren mee.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Weet alleen niet welke condensatoren er in zitten omdat deze dus ingegoten zijn. Toevallig kwam ik deze tegen, gratis af te halen, is een heel stuk zuiniger en nieuwer maar daar komt dus ook meteen een ander probleem om de hoek kijken :)

Shiptronic

Overleden

Op 22 maart 2019 20:38:55 schreef sanscorp:
Weet alleen niet welke condensatoren er in zitten

C1 6µF
C2 6µF
Cm 3µF

Staat gewoon op de stikker ??

(klik op het plaatje voor de grote verzie)

Schema staat op de achterkant. is gewoon rech toe recht aan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

.... totaal overheen gekeken!

Maar alsnog mooi wanneer ik de nieuwere variant aan kan sturen :)