Inductie 230v aansluiten?

We hebben een inductie kookplaat gekocht.
Deze willen aansluiten echter ze geven aan dat het een 2*230V aansluiting is.
Momenteel is hij aangesloten met 4 kabels , 1 nul , 1 aarde en 2 fase.
De inductie plaat doet zijn werk echter bij gebruik van 4 pitten beginnen ze om en om te schakelen.
Dus als voorbeeld, ik zet 4 ketels op met water en ze zouden op kookpunt zijn , zie je ze om en om borrelen.
Dus ik ga ervan uit dat ik niet kan genieten van zijn volledige capaciteit van 7.2kw wat hij heeft.

Nu vraag ik mij af, ik heb alles liggen in de kast (kookzekering) en naar de keuken toe op periflex 5 draderig.
Mag ik op die inductie de kabel aanpassen na een 5 draderige kabel en hem aansluiten met 1 aarde, 2 nullen op 1 nul wat op de inductie plaat zit en de 2 aparte fase?

Shiptronic

Overleden

Daar bereik je volgens mij niets mee, ik zou juist adviseren om hem op 2Fasen(1xN) te zetten (120° fase verschil) in plaats van die mislukte kookgroep (2xN).

Heb je echt 2Fasen, en 1 nul dan scheelt er wat anders, draden te dun, overgangsweerstand ergens (kroonsteen, las) , of het apparaat zelf heeft een fout.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

welke kookplaat heb je? (merk, type) en wat voor elektriciteitsaansluiting heb je?

Even foto's genomen.
Alles is aangesloten voor 2*230V, dus 2 fase , 2 nullen en 1 aarde.
De draad die er nu op zit is 4*2.5mm2 , heb hier 1 nog liggen van 5*2.5mm2.

[Bericht gewijzigd door pascalbianca op zaterdag 9 maart 2019 19:46:57 (30%)

Staan alle pitten volle bak aan bij die test met 4 pannen?

De inductieplaten die ik ken schakelen zichzelf aan en uit afhankelijk van hoe "hoog" hij staat.

Kan me best voorstellen dat hij probeert de pitten alternerend te schakelen om de pieklast op het net te verkleinen.

Kan ook zijn dat de plaat sowieso niet 4x 100% kan.

De plaat is ook max 6.6kW (zie typeplaatje), niet 7.2kW).
2 nullen gebruik je alleen als je een kookgroep hebt (2 fasedraden van dezelfde fase, met ieder een eigen zekering, dus 2x16A). Jij gebruikt (volgens mij) 2 verschillende fasen. Dan is een 2e nuldraad niet de bedoeling en ook onnodig.

edit:
Wat is het nou?
Zit hij aangesloten met 2 fasedraden en 1 nul. Of 2+2?
Die automaat doet overigens vermoeden dat het een kookgroep is, dan hoort er wel een 2e nul aanwezig te zijn. Echter lijkt de plaat hier niet geschikt voor (of er moet nog een ander aansluitschema bij staan)

[Bericht gewijzigd door timberleek op zaterdag 9 maart 2019 19:48:34 (19%)

Op 9 maart 2019 19:46:53 schreef timberleek:
Staan alle pitten volle bak aan bij die test met 4 pannen?

De inductieplaten die ik ken schakelen zichzelf aan en uit afhankelijk van hoe "hoog" hij staat.

Kan me best voorstellen dat hij probeert de pitten alternerend te schakelen om de pieklast op het net te verkleinen.

Kan ook zijn dat de plaat sowieso niet 4x 100% kan.

De plaat is ook max 6.6kW (zie typeplaatje), niet 7.2kW).
2 nullen gebruik je alleen als je een kookgroep hebt (2 fasedraden van dezelfde fase, met ieder een eigen zekering, dus 2x16A). Jij gebruikt (volgens mij) 2 verschillende fasen. Dan is een 2e nuldraad niet de bedoeling en ook onnodig.

staan alle 4 op volle bak, ook als ik minder ga blijven ze wisselen aan ieders kant.

Maar in de meterkast hebben we nu 2*16amp zitten , echter word er maar nu 1 gebruikt omdat we ook maar 1 nul hebben aangesloten op de plaat en dus ook niet in de periflex stekker hebben doorgeschakeld, dus loopt alles ook maar over 1 zekering nu.

Edit.:
Is nu 2 fasedraden en 1 nul andere tekening die ik niet als foto erbij heb gedaan is als je hem op een gewone 230V aansluit, daar hebben we niks aan.

Kom net op de volgende link een antwoord tegen op het type wat ik heb en dus het geen besproken word wat mijn vraag is, maar wil jullie kennis erover weten.

mvdk

Golden Member

Op 9 maart 2019 19:23:23 schreef KlaasZ:
welke kookplaat heb je? (merk, type) en wat voor elektriciteitsaansluiting heb je?

Maar even KlaasZ z'n post herhaald, er is nog geen antwoord wat je nou precies in je meterkast hebt zitten.
Heb je een één fase aansluiting, of heel misschien een 3 fase aansluiting?
Naar mijn idee kan je gewoon die nul splitsen op de aansluitklemmen, maar ik denk dat ik op m'n kop ga krijgen.

Hoewel, die laatste post in het klusidee topic..

Shiptronic

Overleden

Even voor het verschil, dat ding is bedoeld voor 2 verschillende fasen (120)

stel dat je alles gelijk aanzet, en gelijk belast, dan loopt er door alle fase 16A en heb je dus 32A beschikbaar voor een vermogen van 7360W bij 230V.

door de Nul loop het verschil van die stromen, en is dus 0 A !!!!

bij een kookgroep op dezelfde fase loopt er opeens 32A !! door de nul(len).(ook intern!!)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Op 9 maart 2019 20:58:49 schreef Shiptronic:
door de Nul loop het verschil van die stromen, en is dus 0 A !!!!

Je bent nu wel héél erg optimistisch...

Shiptronic

Overleden

Om aan te geven wat het verschil is, dit toestel is niet gemaakt om op 1 (gesplitste) fase te werken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Het plaatje spreekt ook duidelijk van 400V, en een beetje onduidelijk van 2N met een golfje.
TS zal het wel met de aanwijzingen van klusidee gaan doen, maar een driefase aansluiting zou meer wenselijk zijn. Maar ja, kost weer geld.

Vervangen hoofdschakelaar
Vervangen kookgroepje (ik zou em laten zitten, maar dat is een ander verhaal..)
Voorrijkosten monteur netbeheerder.
En nog wat klein werk.

Op 9 maart 2019 21:13:44 schreef Shiptronic:
Om aan te geven wat het verschil is, dit toestel is niet gemaakt om op 1 (gesplitste) fase te werken.

Het verschil is niet 0 tegen 32, maar 16 tegen 32.

Ik zou wel een foto willen zien van alle aansluitmogelijkheden die op dat plaatje staan. In de handleiding kan ik niks vinden over de elektrische aansluiting.

Shiptronic

Overleden

Op 9 maart 2019 21:20:56 schreef mvdk:
Het plaatje spreekt ook duidelijk van 400V, en een beetje onduidelijk van 2N met een golfje..

2= aantal fasen
N= Nul
~= Wisselspanning

en die 400V volt maakt duidelijk dat het 2 verschillende fasen zijn.

nee allebeide fasen vol (gelijk)belast = 0A , alleen het verschil loopt door de Nul

bij 1 fase loopt altijd de totaal stroom door de Nul x+x

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 maart 2019 21:36:04 schreef Shiptronic:
nee allebeide fasen vol (gelijk)belast = 0A , alleen het verschil loopt door de Nul

Dat zou zo zijn als de fasen 180 graden van elkaar verschillen. Maar het is 120 graden, daarom krijg je: 16 A door fase 1 en 16 A door fase 2 geeft 16 A door de nul.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat voor een netspanning heb je?
3x 230/400 Volt, algemeen gebruikelijk ,of
3x 130/230 Volt, komt hier en daar in Belgie nog wel voor?
Of een 1 fase aansluiting met een NL Kookgroep?

Maak een foto van je kWh meter.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 9 maart 2019 19:07:18 schreef pascalbianca:
Dus ik ga ervan uit dat ik niet kan genieten van zijn volledige capaciteit van 7.2kw wat hij heeft.

7.2kW is precies wat je maximaal uit "twee groepen van 16A" kan halen. Alle inductiekookplaten die ik ken, hebben 1 stuk stuur elektronica die twee platen bediend. Als je beide platen gebruikt, dan gaat ie inderdaad tussen de twee platen schakelen. Meestal heb je 1 module voor de twee linker platen en 1 module voor de twee rechter platen. Iedere module is 3.6kW en je kan dus max 3.6kW in de linker twee platen krijgen en max 3.6 in de rechter. Mijn kookplaat kan max 2.5kW in 1 plaat duwen en max 3.6 over de twee. Dus als ik de ene (b.v. voorste) op 9 (2.4kW) heb staan dan kan de andere niet hoger dan standje 5 (1.2kW).

Dus: Volgens mij heb je het nu goed aangesloten en het ding is ontworpen om zo te werken (afwisselend borrelen van voor/achter platen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oke dan doe ik niks eraan en ga voor het antwoord van @Rew aangezien ik toch merk dat er diverse antwoorden zijn.

Tekening van meerdere aansluitingen is ook in die link te vinden (foto staat erbij).

Er loopt gewoon 2*230V , 1maal 230 per zekering van die kookplaat zekering.
Dus er lopen 2 230V lijnen naar de periflex stopcontact.
Nu zit de kookplaat eigenlijk met 1 fase en nul op een 230v 16a en 1 fase op de andere zonder nul , dus op dit moment is naar mijn ogen 1 zekering van die kookplaat zekering niet in gebruik.

mvdk

Golden Member

Zo ga je brand krijgen. Nou ja, die nuldraad gaat heel misschien stinken.
Zo zit 't niet goed, laat er iemand naar kijken die weet hoe 't moet.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Jammer dat je mijn vragen niet wilt beantwoorden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dat kan weleens heel lang duren, 32A loopt er alleen met alle 4 de pitten vol open. dat komt met inductie maar zelden voor. de perilex stekker of automaat brand dan weg, afhankelijk van de overgangs weerstand kan dat 20 jaar duren.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 9 maart 2019 23:15:30 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 9 maart 2019 21:43:26 schreef KlaasZ:
[...]Dat zou zo zijn als de fasen 180 graden van elkaar verschillen. Maar het is 120 graden, daarom krijg je: 16 A door fase 1 en 16 A door fase 2 geeft 16 A door de nul.

Idd 120/180 over het hoofd gezien, maar op 1 fase gaat dit niet zoals bedoeld.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 maart 2019 22:28:58 schreef Toeternietoe:
Jammer dat je mijn vragen niet wilt beantwoorden.

Ik snap jou vraag niet geheel helaas.
Het is gewoon een 220V die in de kast naar die kookplaat zekering gaat en daar dus word opgesplits naar die zekering , daarvanuit word het dus 2 maal 220V met dus 2 fase , 2 nullen en 1 aarde richting keuken voor kookplaat.
Geen 400V aansluiting.
Wel zijn de kabels vanuit kast richting de kookplaat zekering 6mm2 dik.
Alles is zo gemaakt dat het 32amp makkelijk kan opvangen , mits natuurlijk het stukje dat ik vraag.

Ik ga ervan uit , dat is mijn gedachte gang, als ik 2 fases heb, moet ik ook 2 nullen hebben om zo de stroom goed af te voeren.
Echter omdat maar 1 nul als afvoer is op de kookplaat en wel met 2 fase aansluit, werk ik dus maar met 16A, dus als hij meer vraagt/afgeeft, kan hij dat niet verwerken en daarom misschien daardoor flipt met koken.
Dus was de gedachte als ik dus 2 nullen aan elkaar zet op ddie 1 nul van de kookplaat en ik vraag meer dat hij die dus deelt over beide nul kabels en dus ook beide zekeringen ga aanspreken.

Maar nogmaals , das boeren nuchters nadenken wat ik doe, niet technisch want anders vroeg ik het niet dus ;)

RAAF12

Golden Member

Op 10 maart 2019 00:14:12 schreef pascalbianca:
[...]

Ik snap jou vraag niet geheel helaas.
Het is gewoon een 220V die in de kast naar die kookplaat zekering gaat en daar dus word opgesplits naar die zekering , daarvanuit word het dus 2 maal 220V met dus 2 fase , 2 nullen en 1 aarde richting keuken voor kookplaat.
Geen 400V aansluiting.

Er staat wel een 400V schema op maar de plaat is 230V volgens de sticker..

mvdk

Golden Member

Op 10 maart 2019 00:14:12 schreef pascalbianca:
[...]Ik snap jou vraag niet geheel helaas.

Toeternietoe vraagt een paar technische dingen, maar hij vraagt óók:

Maak een foto van je kWh meter.

Das toch niet zo moeilijk?
Er zitten hier geen speurneuzen die achter je identiteit proberen te komen, er zitten hier mensen die je proberen te helpen.
Het zal vast wel een éénfase aansluiting zijn, maar je weet maar nooit..

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik snap jou vraag niet geheel helaas.

Mijn vraag is zo omdat jou antwoorden niet met elkaar overeenkomen. Daardoor is het niet mogelijk om je ven een betrouwbaar advies te kunnen voorzien.
Anderen kunnen dit blijkbaar wel, mij lukt het niet.

Ook in je laatste post ben je onduidelijk.

Je hebt een in Nederland een gebruikelijke kookgroep.
Dit is 1 fase, en lijkt op een dubbele groep.
Je hebt in de groep van de verdeelkast naar het fornuis 5 draden, 2x de fase, 2x de Nul en 1x de aarde. De draden zijn minimaal2,5 qmm dik.
Je fornuis sluit je aan volgens het 1e plaatje dat je gepost hebt, met uitzondering van de Nul, die komt met 2 draden op dezelfde klem.
Het plaatje is misschien een beetje verwarrend, dat klopt, het plaatje is ook voor een 3 (of 2) fase aansluiting,(die heeft 400V) en dan hoeft de Nul niet dubbel,.
Verkijk je er niet op.
Op het fornuis, in het aansluitkastje moet je controleren of alle draden goed zitten, en of je 2x 230Volt meet. Dus tussen 1 en 4 moet 230Volt staan en tussen 2 en 4 ook. Meet met een goed meetinstrument, een spanningszoeker is ongeschikt.
Als dat allemaal klopt en je fornuis doet niet wat je verwacht dan is je fornuis helaas naar zn grootje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)