Inductie 230v aansluiten?

https://files.deschouwwitgoed.nl/media/files/g/e/Gebruiksaanwijzing_AE…

bladzijde 9, 4.8 indien aangesloten als 1 fase gaan de pitten roteren om P < 3700 W te houden.

Als TS geen 3 fase aansluiting heeft is dit wat je maximaal eruit kunt halen.
3 fase aanschaffen of een andere kookplaat.

Op 10 maart 2019 07:55:52 schreef Toeternietoe:
[...]
Mijn vraag is zo omdat jou antwoorden niet met elkaar overeenkomen. Daardoor is het niet mogelijk om je ven een betrouwbaar advies te kunnen voorzien.
Anderen kunnen dit blijkbaar wel, mij lukt het niet.

Ook in je laatste post ben je onduidelijk.

Sorry voor mijn onduidelijkheid, ik weet een beetje ervan af , maar niet op jullie niveau, dus probeer ik het naar mijns inziens het zo goed mogelijk uit te leggen.

Je hebt een in Nederland een gebruikelijke kookgroep.
Dit is 1 fase, en lijkt op een dubbele groep.
Je hebt in de groep van de verdeelkast naar het fornuis 5 draden, 2x de fase, 2x de Nul en 1x de aarde. De draden zijn minimaal2,5 qmm dik.
Je fornuis sluit je aan volgens het 1e plaatje dat je gepost hebt, met uitzondering van de Nul, die komt met 2 draden op dezelfde klem.

Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste die 4 draderige kabel ervan af halen en toch voorzien van een 5 draderige kabel met de 2 nullen op die ene aansluiting op de kookplaat?

Het plaatje is misschien een beetje verwarrend, dat klopt, het plaatje is ook voor een 3 (of 2) fase aansluiting,(die heeft 400V) en dan hoeft de Nul niet dubbel,.
Verkijk je er niet op.
Op het fornuis, in het aansluitkastje moet je controleren of alle draden goed zitten, en of je 2x 230Volt meet. Dus tussen 1 en 4 moet 230Volt staan en tussen 2 en 4 ook. Meet met een goed meetinstrument, een spanningszoeker is ongeschikt.
Als dat allemaal klopt en je fornuis doet niet wat je verwacht dan is je fornuis helaas naar zn grootje.

Ja ik meet 2 maal 230V dus dat zit goed.
De kookplaat werkt wel fijn, echter omdat ik jaren gas heb gebruikt, ben ik niet gewend dat niet alles samen kan koken op dit moment, daarom stelde ik die vraag hier ook.
Ik kom zoveel dingen tegen dat je een gegeven moment begint te twijfelen aan jezelf.

Maar wat ik dus (al genoemd in dit antwoord) kan ik dus gewoon 2 nullen van de draad op die ene van de kookplaat zetten?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja dat MOET zelfs.
De Nul MOET dubbel uitgevoerd worden.
Dus met 5 aders naar je kookplaat.
Je geeft ergens aan dat de draden naar je kookplaat 6 qmm duik zijn (Klopt dat, dat is heel erg ongebruikelijk) als dat zo is dan hoeft de Nul niet dubbel uitgevoerd te worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 10 maart 2019 08:15:36 schreef Peter112:
https://files.deschouwwitgoed.nl/media/files/g/e/Gebruiksaanwijzing_AE…

bladzijde 9, 4.8 indien aangesloten als 1 fase gaan de pitten roteren om P < 3700 W te houden.

Als TS geen 3 fase aansluiting heeft is dit wat je maximaal eruit kunt halen.
3 fase aanschaffen of een andere kookplaat.

Dat lees ik ook in de handleiding.
Zeer vreemd, 3/4 van Nederland is uitgevoerd met een zogenaamde kookgroep. Daar heb je volgens de handleiding dus nix aan.
Ik zou kontakt opnemen met de servicedienst hoe je "vermogens beheer functie" uit kunt zetten.
En anders terug gaan naar de leverancier, als het verhaal klopt dan is je kookplaat NIET gemaakt voor de Nederlandse markt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@ pascalbianca,

Heb je de kookplaat zelf uitgezocht of was er een verkoper die deze kookplaat heeft geadvisereerd?

Een beetje meedenkende verkoper zal vragen of je één fase (230V) of drie fase (400V) binnen krijgt.

Op 9 maart 2019 22:22:48 schreef mvdk:
Zo ga je brand krijgen. Nou ja, die nuldraad gaat heel misschien stinken.
Zo zit 't niet goed, laat er iemand naar kijken die weet hoe 't moet.

Daar hoef je je geen zorgen om te maken. De kookplaat is zo ontworpen dat hij 6,6 kW uit een 3-fase net kan halen of 3,7 kW uit een 1-fase net kan halen. Door de nul zal nooit meer dan 16A lopen. Bij een 1-fase net (kookgroep of niet) loopt er dus nooit meer dan 16A. De platen worden om die reden afwisseld aangestuurd. Kookplaat is niet gebouwd voor een kookgroep.
@Peter112 en anderen zeggen hetzelfde.

mvdk

Golden Member

@ohm pi: zit er dan iets slimmigs in dat ding dat ie kan zien of je twee dezelfde fasen of twee verschillende fasen hebt aangesloten? Waar staat dat in die handleiding? In die pdf word dan wel gesproken van 3700W max, op de achterkant van het apparaat staat iets anders.
Die handleiding begint trouwens met de lijntjes om het apparaat door een gediplomeerd elektromonteur te laten aansluiten. Paragraaf 2.2

Edit: ik denk dat ik die 6.6kW wel begrijp, totaal vermogen alle zones.

Op 10 maart 2019 10:02:18 schreef Toeternietoe:

Dus met 5 aders naar je kookplaat.
Je geeft ergens aan dat de draden naar je kookplaat 6 qmm duik zijn (Klopt dat, dat is heel erg ongebruikelijk) als dat zo is dan hoeft de Nul niet dubbel uitgevoerd te worden.

dat zou ik toch wel denken, immers kan de perilex ook maar 16A per contact hebben, en de meterkast automaat vind 32A over 1 nulgeleider ook niet fijn...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een beetje meedenkende verkoper zal vragen of je één fase (230V) of drie fase (400V) binnen krijgt.

Dat het allemaal niet eenvoudig is blijkt wel weer uit de bovenstaande opmerking,
De in Nederland meestgebruikte aansluiting wordt niet als optie gemeld.

Nu heb ik nog niet zoveel gezien in de wereld, maar in Nederland ben ik nog geen (4 pits) kooktoestel tegengekomen dat NIET geschikt is voor 3 fase aansluiting EN een (NL) kookgroep aansluiting, (omschakeling soms met bruggetjes oid.)
Op een gewone 1 fase groep zul je in NL in woonhuizen niet vaak tegenkomen.
Waarom daarvoor destijds niet gekozen is en wel voor een Kookgroep, blijft een raadsel voor me.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 10 maart 2019 10:02:18 schreef Toeternietoe:
Ja dat MOET zelfs.
De Nul MOET dubbel uitgevoerd worden.
Dus met 5 aders naar je kookplaat.
Je geeft ergens aan dat de draden naar je kookplaat 6 qmm duik zijn (Klopt dat, dat is heel erg ongebruikelijk) als dat zo is dan hoeft de Nul niet dubbel uitgevoerd te worden.

Ja in de zekeringskast zit alles met 6mm kabel, vanuit de kookzekering gaat dubbel naar de periflex stopcontact. De stekker met snoer die aan de kookplaat zelf zit is maar 2.5mm.

Zal deze week anders de kabel omwisselen.

Op de vraag of de verkoper mij dit gevraagd had, nee, wij zijn gaan kijken bij expert en daar toen gekocht.

Op 10 maart 2019 17:17:55 schreef pascalbianca:
[...]

Ja in de zekeringskast zit alles met 6mm kabel, vanuit de kookzekering gaat dubbel naar de periflex stopcontact. De stekker met snoer die aan de kookplaat zelf zit is maar 2.5mm.

Zal deze week anders de kabel omwisselen.

Op de vraag of de verkoper mij dit gevraagd had, nee, wij zijn gaan kijken bij expert en daar toen gekocht.

Zit er tussen de installatieautomaat van de kookgroep en het perilex stopcontact ook 6mm2 ?

Op 10 maart 2019 12:57:01 schreef Toeternietoe:
[...]

Dat het allemaal niet eenvoudig is blijkt wel weer uit de bovenstaande opmerking,
De in Nederland meestgebruikte aansluiting wordt niet als optie gemeld.

Nu heb ik nog niet zoveel gezien in de wereld, maar in Nederland ben ik nog geen (4 pits) kooktoestel tegengekomen dat NIET geschikt is voor 3 fase aansluiting EN een (NL) kookgroep aansluiting, (omschakeling soms met bruggetjes oid.)
Op een gewone 1 fase groep zul je in NL in woonhuizen niet vaak tegenkomen.
Waarom daarvoor destijds niet gekozen is en wel voor een Kookgroep, blijft een raadsel voor me.

Een keramische of inductiekookplaat verbruikt qua vermogen meer dan één installatieautomaat van 16A aan kan (indien er van 4 zones tegelijk gebruik wordt gemaakt). Vandaar de kookgroep 2 x 230V gezien niet elk woonhuis 400V heeft. In de meeste huizen komt de 400V wel binnen maar dan wordt er maar één fase gebruikt.

Heb je als koper je keuze al gemaakt en je gaat naar de winkel en zegt: ik heb interesse in deze inductiekookplaat en wil deze kopen, dan gaat een verkoper er vanuit dat de koper weet wat hij koopt.

Shiptronic

Overleden

Nee, de verkoper hoort je hier op te wijzen (hij is immers de Expert), maar de huidige verkoper weet van toeten nog blazen :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 maart 2019 18:11:35 schreef Edwass:
[...]
Zit er tussen de installatieautomaat van de kookgroep en het perilex stopcontact ook 6mm2 ?

Nee 2.5mm2 5 draderig massieve kabel.

Op 10 maart 2019 20:11:53 schreef pascalbianca:
[...]

Nee 2.5mm2 5 draderig massieve kabel.

massief ? nee toch.
Neopreen kabel H07RNF 5x2,5 mm

Shiptronic

Overleden

@peter, het gaat om het deel in de muur!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Inderdaad in de muur.
Was toen naar hornbach gegaan en wilde zo een flexibele kabel kopen , met de gedachte dat dit makkelijker hanteerbaarder was, echter die man bij hornbach keurde dat niet goed, moest massief zijn van stoppendoos naar stopcontact.
Ben ook van zijn advies uitgegaan al was het om geld te verdienen voor hem de flexibele beter geweest die was duurder :)

dus alles is massief tot aan het stopcontact.

Shiptronic

Overleden

Verzwaren naar 3F + N , de kosten zijn 1 malig, vastrecht elke maand is het zelfde als 1 F.

Dan kan je 100% van je kook plaat genieten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 maart 2019 12:34:24 schreef mvdk:
@ohm pi: zit er dan iets slimmigs in dat ding dat ie kan zien of je twee dezelfde fasen of twee verschillende fasen hebt aangesloten?.

Kennelijk.
Zo spannend is die 'slimmigheid' niet. Gewoon een ledje met voorschakelweerstand tussen de twee fase-aansluitingen (400V-meter). Geeft hij licht (ziet hij 400V) dan draai je op 3-fase en alles mag tegelijk aan. Geeft hij geen licht, dan draait het stelsel op 1-fase en dan doet de kookplaat balletje-balletje.

@pascalbianca
Goed advies van meneer Hornbach!

Op 10 maart 2019 21:25:59 schreef Shiptronic:
Verzwaren naar 3F + N , de kosten zijn 1 malig, vastrecht elke maand is het zelfde als 1 F.

Dan kan je 100% van je kook plaat genieten.

Daar gaat het heel snel naar toe.

Op 10 maart 2019 18:39:51 schreef Shiptronic:
Nee, de verkoper hoort je hier op te wijzen (hij is immers de Expert), maar de huidige verkoper weet van toeten nog blazen :(

Of terugbrengen wegens miskoop en/of omruilen voor eentje die wel op een kookgroep werkt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 10 maart 2019 21:38:54 (15%)

een witgoed verkoper die weet hoe het is gesteld met fornuizen en een 230V of 400V 3F voeding, die kom je niet tegen.

6mm2 kabel bij de hornbach? bouwmarkten hebben niet meer als 2,5mm2 kabel liggen. miss nog soepele draad voor in voertuigen, maar ymvk kabel denk t niet..

een fornuis van 6600W wat niet op een kookgroep gaat? lijkt me stug want intern werkt zon huishoudelijk toestel op 230V, zou dus geen punt zijn. terugschakelen ligt niet aan de voeding, maar de besturing van de plaat zelf, je hebt maar 1650W per pit beschikbaar als je alle 4 de pitten voluit gebruikt met 6600W totaalvermogen. zet je dus alle pitten op max aan, dan regelenn er 2 gewoon terug.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ja, de meterkast naar 3fasen omzetten. Het mag zo zijn dat je geen hogere vastrechtkosten hebt, maar er moet wel het een en ander aangepast worden.
Hoofdschakelaar, ander automaatje.
Maar er is óók nooit antwoord gekomen op de vraag: wat zit er voor meter....
De uitleg van ohm pi is nu pas bij me doorgedrongen, en het klopt ook, het plaatje zegt alleen maar iets over 2p 400V. Listig.

Op 10 maart 2019 22:48:24 schreef testman:
een fornuis van 6600W wat niet op een kookgroep gaat? lijkt me stug want intern werkt zon huishoudelijk toestel op 230V, zou dus geen punt zijn. terugschakelen ligt niet aan de voeding, maar de besturing van de plaat zelf

Er is geen aansluitschema voor een kookgroep bij deze kookplaat bijgesloten. Normaal is dat wel zo. Meestal moet je dan bij de nul (of twee nullen) het verbindingsplaatje weghalen.

simpel, 2 nullen samen met dubbele huls op klem 4 zetten. als je maar 230V hebt, dan heb je wel 2 nullen nodig, of de meter 3 fasen heeft zegt niets, een kookgroep komt vaak van dezelfde fase af, kwestie van spanning meten op de perilex.

waar rook was, werkt nu iets niet meer