IR led straalhoek

trix

Golden Member

ik ben naar een IR led aan het zoeken met als voornaamste eis een klein straalhoek. nou ben ik wat datasheets aan het bekijken van vishay, en vraag me af of ik de info goed interpeteer.

Angle of half intensity ? ± 10 deg

dit is toch de halve straal hoek ?

verder denk ik een trend te zien van, hoe kleiner de straalhoek hoe duurder, klopt dat ?

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Normaal wordt de beam angle vermeld. (da's de totale straalhoek). Kleine hoek is niet echt duurder.
Deze (3° hoek) kost maar een paar dubbeltjes bij aantallen: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Vishay-Semiconductors/VSLY5940?qs=…
De golflengte en intensiteit/kwaliteit tellen meestal meer bij de prijs...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha trix,

Ik gebruik ook wel eens ledjes IR en anderen als je de openingshoek te groot vindt neem een kunststof ringetje en boor een gaatje 0.1....1mm
Plak deze op het ledje/lensje :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
trix

Golden Member

dat zou ik 300x moeten doen :)

eigenwijs = ook wijs

Angle of half intensity ? ± 10 deg

Ik denk dat ze hier bedoelen dat deze led een straalhoek van 10 graden heeft waarbij op de grens ven de 10 graden nog maar de halve intensiteit afgegeven wordt. Dus in het midden op 0 graden geeft deze 1ed 100% van de licht intensiteit en op 10 graden uit het midden geeft deze led 50% van zijn intensiteit.

Ha trix,

Het is de bedoeling dat je eerst onderzoek wat je nodig heb die ringetje zijn standaard te verkrijgen.
Ik heb die met 10k gebruikt dus 300 valt nog best mee als je er 30/uur plak ben je 1.5/dagen tjonge :P
Kijk eerst welke openingshoek je nodig heb.
Ik vergeet je vraag:

Angle of half intensity ? ± 10 deg

Dit is de openingshoek tenopzichte van recht vooruit 0° waarbij de intensiteit nog maar 50% is.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.