motorfiets battery A123

hallo iedereen,

ik ben Dieter en hou me al een hele tijd bezig met ombouwen van moto's en dergelijke.
Bij de laatste ombouw van mijn moto heb ik een speciale battery moeten kopen die heel klein is en toch genoeg kracht heeft voor de motorfiets opgang te krijgen.

Nu heb ik jammer genoeg tijdens het lassen het probleem gehad dat de kabel van mijn tig toorts over de kabels van m'n battery lag die aan het opladen was, waardoor de kabels (connector van de battery naar mijn druppellader) zijn beginnen smelten en uiteindelijk in brand geschoten..

Ik dacht na het vervangen van deze connector en het heropladen van mijn batterij dat deze nu wel nog steeds zou werken maar jammer genoeg heeft deze niets van kracht meer..

Nu vroeg ik me af is mijn battery kapot, of dien ik deze eens met een andere lader op te laden? De battery gaat nog steeds naar 13volt wanneer ze opgeladen is maar kan blijkbaar niet genoeg spanning leveren en trekt ze dus helemaal naar beneden..

De battery is gemaakt uit A123 batteryen, welke je op volgende site kan zien:
http://durbahn.de/Durbahn-Shop/shop.durbahn.de/shop/de/products/Batter…

is de 6.9Ah compacte versie die ik heb

iemand die me advies kan geven?

alvast bedankt!
Groetjes
Dieter

Die zijn totaal niet geschikt om te starten.
Daarbij, heb je ook een balancer erbij, EN de juiste lader?
Voorts, die zijn ook niet geschikt om door je boordnet te laten laden.

leuk verzonnen, maar dit werkt niet/nooit fatsoenlijk.

Beter even kijken naar een geschikte voor een motorfiets.

Edit; bij zoiets kom je dan uit. Zijn er ook kleiner, is maar een voorbeeld.
https://www.accuserviceholland.nl/motor/lithium-motor-accus/

[Bericht gewijzigd door Arlina op zondag 10 maart 2019 22:20:37 (19%)

Dat kump er noe van....

de accu heeft dus sluiting gehad, dan is t over als de lader het ook niet meer oplost. die cellen kunnen een flinke kortsluitstroom leveren, maar de capaciteit is maar net zat om te kunnen starten.

miss eens open maken, kan een zekering inzitten die weg is nu, er zitten 8 cellen in lijkt het. levert de accu nog iets aan een 12V lampje van 21W? of brand dat ook niet? zo nee kans op zekering in pack die eruit ligt, zo wel dan is het cellen die bijna dood zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik zou ook eerst naar een zekering of defecte beveiligingselectronica zoeken. Anders een gevalletje van pech.

Op 10 maart 2019 22:18:29 schreef Arlina:
Die zijn totaal niet geschikt om te starten.

Zie de beschreibung:

Diese Zellen sind in der Lage, für den Startvorgang kurzfristig 300 Ampere zu leisten !!

Misschien dat er geschiktere zijn (bijvoorbeeld als je wat langer door moet kunnen starten), maar ze zijn zeker niet ongeschikt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 10 maart 2019 22:24:36 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 maart 2019 22:19:09 schreef testman:
de accu heeft dus sluiting gehad, dan is t over als de lader het ook niet meer oplost. die cellen kunnen een flinke kortsluitstroom leveren, maar de capaciteit is maar net zat om te kunnen starten.

miss eens open maken, kan een zekering inzitten die weg is nu, er zitten 8 cellen in lijkt het. levert de accu nog iets aan een 12V lampje van 21W? of brand dat ook niet? zo nee kans op zekering in pack die eruit ligt, zo wel dan is het cellen die bijna dood zijn..

De moto zelf gaat nog steeds aan met deze battery, enige probleem is dat ze ze niet meer kan starten ermee, te weinig spanning neem ik aan..

battery is volgens dat ik voel samen gesteld met 12 van deze A123 batteryen..

is het misschien interessant voor eens met een andere lader ze te proberen opladen? misschien heeft mijn lader ook een probleem gehad hierdoor?

High met Henk

Special Member

Odeysee accu's zijn hier ook speciaal voor ontwikkeld en zijn 1 op 1 swap. Dus zonder balancer of laad electronica.

Zijn misschien wel iets groter

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 10 maart 2019 22:23:00 schreef maartenbakker:
Ik zou ook eerst naar een zekering of defecte beveiligingselectronica zoeken. Anders een gevalletje van pech.
[...]Zie de beschreibung:[...]Misschien dat er geschiktere zijn (bijvoorbeeld als je wat langer door moet kunnen starten), maar ze zijn zeker niet ongeschikt.

Battery werkte heel goed op mijn moto, beter dan de originele battery die er op zat..tot nu dan natuurlijk..

een andere battery past er jammer genoeg niet in gezien ik de plaats niet heb..

maartenbakker

Golden Member

Sorry, had slecht gelezen. Een zekering kan het niet zijn als hij nog wel spanning geeft. Blijft over beveiligingselectronica (als die erin zit) of anders echt 1 of meer cellen uit de batterij stuk.

Als niets anders past, is de beste oplossing om gewoon weer eenzelfde te kopen. Hij is zonder meer geschikt, en dat een hogere capaciteit misschien beter zou zijn, is niet echt van belang als die toch niet past.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zou het ook kunnen omdat mijn batterij lader maar 4ampére laad dat hij niet kan werken?
Gezien de batterij 6.9 nodig heeft?

Als ik hem oplaad met mijn druppellader geeft hij ook niet aan dat de battery kapot is?

Alvast bedankt

maartenbakker

Golden Member

De batterij heeft geen 6,9A nodig, laden mag altijd met een lagere stroom (duurt evenredig langer voor hij vol is). Als het gewerkt heeft is de voordehandliggende conclusie dat er wat stuk is in de batterij.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 maart 2019 22:26:34 schreef Diejtn:
[...]

De moto zelf gaat nog steeds aan met deze battery, enige probleem is dat ze ze niet meer kan starten ermee, te weinig spanning neem ik aan..

battery is volgens dat ik voel samen gesteld met 12 van deze A123 batteryen..

is het misschien interessant voor eens met een andere lader ze te proberen opladen? misschien heeft mijn lader ook een probleem gehad hierdoor?

meten is weten , wat is je spanning standbij en tijdens laden .
(12 maal 3,3v is is 39Volt)
1 cel is 3,3 tot 4,2 volt
https://www.batterijservice.nl/nl/a123-anr-lifepo4-2500mah-flat-top-un…

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Die 4.2V/cel zou ik wel even HEEL zeker willen weten voordat ik dat er op zet.
LIFEPO is dacht ik de 3.3 / 3.6V cellen. 3.3 is de nominale/gemiddelde spanning en 3.6 is de max toelaatbare laadspanning.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

12 van deze A123 batteryen

waarschijnlijk 3 parallel en dan 4 van die setjes in serie.

LIFEPO is dacht ik de 3.3 / 3.6V cellen

4 x 3.6V => 14,72V en zo kun je ze idd rechtstreeks als accu vervanger gebruiken aangezien de meeste dynamo's tot 14,4V gaan.

Het is een dure les, maar jouw accu is voor 99% zeker rijp voor de chemokar.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.