Uitgesplitste Dikte baantjes / wel of niet te vertinnen

http://buildaudioamps.com/project-23/

Hierbij het schema van mijn nieuwe eindtrap:

De baantjes zijn echter, het maximum van het PCB pakketje:

Verder zie je op de website geen foto van de onderkant:

En ik gebruik deze ringkern:

Nu heb ik electrodroid op mij iPad geïnstalleerd:

https://electrodroid.it/electrodroid/

En de vraag is of ik zo wel de juiste waardes heb ingesteld:

Nu wil ik dus weten of de dikte van de baantjes van 6.350mm voldoende zijn?

En of ik dan moet vertinnen met / zonder draadje? En de 2 gearceerde waardes zeggen nu hoeveel mm dik het baantje is?

Groet, Wouter van Wegen :-)

Delphi WIN10 / MikroeAVR Pascal / Freepascal RPI

De dikte van je baan is 35µm, je bedoelt waarschijnlijk hoe breed je baan moet zijn?
Ik zie geen gearceerde waardes?

Volgens jou berekening moet de baan 0,35 mm breed zijn. 6,35 mm is ong. 20x zo breed, dat lijkt me wel voldoende marge.
Weerstand wordt dan ong. 10 mΩ, spanningsverlies 20 mV.
Vertinnen etc. is dus niet nodig.

Don't Panic!
Thevel

Golden Member

En warm zal het spoor ook niet worden, bij 2,25A en een spoorbreedte van 6,35mm zal het spoor slechts 0,32°C warmer worden.

Conclusie: Tekening zo aanhouden en dus niet vertinnen / boot draadje op solderen ?

0.35 mm = 352 µm ?

Delphi WIN10 / MikroeAVR Pascal / Freepascal RPI

Op 11 maart 2019 16:44:06 schreef pascalbythree: 0.35 mm = 352 µm ?

Bijna: 0,35 mm = 350 µm. :-p
Ik weet niet waar je die 100mm vandaan hebt, maar vergeet niet dat er ook nog een retourpad is!
Als je de ruimte hebt, gewoon zo breed maken als je redelijkerwijs plek hebt. Die 0,35 mm is het absolute minimum. Misschien zelfs wel eronder want je hebt je omgevingstemperatuur wel erg laag gehouden. Ik denk dat het in de kast bij een buitentemperatuur van 35 graden heel gemakkelijk 50 graden en meer wordt. Voor normaal glas-epoxy-PCB wordt een max. werktemperatuur van 95-105 C aangehouden. Daar ga je in een warme zomer en slechte ventilatie met 0,35 mm makkelijk overheen.
https://www.4pcb.com/trace-width-calculator.html geeft me eerder iets van 0,6 mm als minimum.

Don't Panic!

Dank je wel man!

Dus qua baan dikte gaan deze allebij werken?

Ik was hier namelijk compleet verkeerd over geïnformeerd.

Delphi WIN10 / MikroeAVR Pascal / Freepascal RPI
Sine

Moderator

Meer is ook hier beter. Dus de onderste zou mijn voorkeur hebben.

Let wel op dat de bias transistor ook op de koelplaat moet ! Anders heeft die geen temperatuurcompensatie en krijg je hem nooit stabiel.

Bias transistor ? Welke is deze ? De MPSA42?

Delphi WIN10 / MikroeAVR Pascal / Freepascal RPI
Sine

Moderator

Geen idee, ik kan het schema niet zien zonder me aan te melden, maar op de foto zie je een to92 torretje opde koelplaat er bij zitten. Dat is niet omdat dat er toevallig zo leuk uitziet.

Volgens mij is er ook een printontwerp bij het project, waarom gebruik je die niet?

O.K. Kep net daarom 5 van deze besteld.

Verder word mijn eigen printontwerp gaafer beschouwd.

Delphi WIN10 / MikroeAVR Pascal / Freepascal RPI

Hij moet niet op een koelplaat, hij moet op de koelplaat.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Ik zie 1 hele dikke aardlus rond om de print gaan...

Sine

Moderator

Op 12 maart 2019 16:08:37 schreef pascalbythree:
[bijlage]

O.K. Kep net daarom 5 van deze besteld.

Verder word mijn eigen printontwerp gaafer beschouwd.

Wat jochem al aangeeft, die transistor moet niet gekoeld worden, die meet de temperatuur van het koelblok waar de eindtorren op zitten.

RAAF12

Golden Member

Zelf een klemmmetje maken of zoiets

Op 12 maart 2019 17:44:26 schreef nijhuisr:
Ik zie 1 hele dikke aardlus rond om de print gaan...

Ik ook. Maar ik wist niet of er wat van zou zeggen, zin zou hebben.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.