Kortsluittransfo meetgegevens kloppen niet?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik geloof helemaal niet eens dat het probleem in de metingen zit. Behalve natuurlijk dat de trafo hier niet kortgesloten is, waardoor de weerstand van de ampèremeter meegemeten wordt zodat de secundaire draadweerstand groter lijkt. Maar door de transformatiewerking is dat verschil aan de primaire kant maar klein.

Maar van de berekeningen klopt zo te zien niets.
Ten eerste zijn de eerste twee kolommen gebruikt om Ze uit te rekenen. Maar de eerste twee kolommen zijn geen echte meetwaarden. Kijk maar, bij bijna iedere spanning (op de volt exact) horen twéé stromen (ook steeds een exact aantal 'deci-amperes').
En hoe Re was berekend kan ik zelfs niet achterhalen.

Op 11 maart 2019 22:43:38 schreef aobp11:
De tweede kolom is denk ik een nominale spanning, terwijl de kolommen P1,k(W), I1(mA) en U1_volt(V) meetresultaten zijn.

Dat denk ik ook.

Re kun je berekenen uit P1,k (W) en I1 (mA). Doe ik dat, dan krijg ik daaruit een gemiddelde van 93,4 ohm met een standaarddeviatie van ca. 1 ohm.

Voor Ze nemen we bijvoorbeeld de kolommen U1 (V) en I1 (mA). Dit levert een gemiddelde van 94,2 ohm op, met een stdv van 0,8 ohm.
Je kunt ook S (VA) en I1 (mA) gebruiken. Dat levert steeds ruim binnen een procent dezelfde Ze op, en dus ook hetzelfde gemiddelde.

code:


U1 (V)	Re	Ze	U1 (V)	Re	Ze
2.46	93.3	92.8	 8.59	94.0	94.3
3.04	92.2	93.3	 9.17	93.3	94.4
3.65	91.5	93.3	 9.69	94.3	94.5
4.23	93.0	93.5	10.23	93.1	94.5
4.81	92.0	93.6	10.81	94.2	94.8
5.39	92.5	93.7	11.39	94.4	94.9
6.42	93.4	93.9	11.92	94.7	95.0
6.94	92.6	93.5	12.54	94.0	95.2
7.53	92.2	94.1	13.08	95.2	95.1
8.11	93.1	94.2	14.23	95.3	95.8

Bij een zo kleine trafo zijn in de kortsluittest Ze en Re praktisch gelijk aan elkaar. Er is immers bijna geen zelfinductie meer over, maar in verhouding juist vrij veel draadweerstand.
Voor de Xe (waarnaar hier niet gevraagd was) krijg ik uit jouw meetwaarden uitkomsten tussen 12 en 9 ohm; niet slecht, omdat Xe berekend wordt als het kleine verschil tussen twee relatief grote (en niet heel nauwkeurige) getallen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hallo,

Zoals ik al had vermeld heb ik vandaag mijn labosessie. Ik heb tot nu toe al enkele waarden gemeten (zie bijlage). Ik denk dat dit wel betere waarden zijn of niet soms? :p Ik heb zelf nog geen verklaring, waarom we Re > Ze uitkwamen.

Hallo Bandoleon,

In die spreadsheet staan precies de berekeningen die door ons genoemd zijn.
De getallen onder Re en Ze in je eerste overzicht kloppen gewoon niet bij de meetwaarden die er staan, en het scheelt niet zo weinig ook.
Dat ligt niet aan de meetwaarden maar aan je rekenwerk. Wat heb je "misdaan" de eerste keer? Misschien per vergissing de eerste twee kolommen ergens gebruikt in plaats van de meetwaarden?** Ik heb niet geprobeerd dat te achterhalen. Welke betekenis hebben de (overige) kolommen in je schema nu eigenlijk?

** Edit:
Nou, zo moeilijk te raden was dit niet. Je hebt op z'n minst een aantal keren de kolommen I1(A) en U1,k(V) gebruikt in plaats van de meetwaarden.

[Bericht gewijzigd door aobp11 op woensdag 13 maart 2019 18:34:43 (13%)

Bedankt allemaal voor de vele raad en daad! Ik heb mijn laboproef nu tot een goed einde kunnen brengen! Blij om met zo een "team" samen te werken!

Hmmm... eigenlijk hoorde je probleem thuis in de rubriek Schoolvragen. Je hebt nu van deze en gene veel te veel op een presenteerblaadje aangereikt gekregen!

aobp11, ik heb mijn proef helemaal uitgevoerd zoals de week ervoor en heb dezelfde formules gebruikt. Dus ik denk nog altijd dat ik het meeste werk zelfstandig heb uitgevoerd. Het gaat namelijk nog altijd over een "meting" en niet specifiek over een theorievraag, waarbij het juiste antwoord gemakkelijk kan voorgelegd worden...

Zit wat in, bij schoolvragen gaat het meestal om theoretische vragen waar iemand niet uitkomt.
Ik ben nog wel nieuwsgierig naar die eerste paar kolommen. Is dat o.a. een instelling van een variac of zo?

Oke laat ik dat eens aan u uitleggen, zoals je ziet heb ik de meetgegevens er even bijgehaald, zie bijlage. Dus ik maakte gebruik van een opstelling waarbij enkele meters er al intern inzitten, dit kunt u zien op de foto die ik in bijlage heb gestopt.

Dus kolom 1 en 2 namelijk I1 en U1 zijn waarden die werden afgelezen op de single phase transformator namelijk de meters die er intern opzitten. Omdat ook de cos phi moest opgenomen worden hebben we gebruik gemaakt van een extra multimeter namelijk een metrahit. Daarop kunnen we zowel de stroom, spanning, vermogen, cos phi, ... aflezen.

Met die multimeter hebben we de meetresultaten afgelezen van kolom 3 - 4 - 5.

Re en Ze werden berekend met de multimeter waarden en zoals jullie zeiden heb ik inderdaad een rekening fout gemaakt, maar die is intussen weggewerkt. Met de Re en Ze waarden heb ik Xe bepaald, ik hoop dat ik uw vraag hierbij beantwoord heb?

Ja, bedankt, helemaal duidelijk.
Die variac zal secundair wel opgedraaid kunnen worden tot de netspanning (of zelfs wat hoger). Daarbij zal een aflezing in gehele V mooi genoeg zijn. Voor jouw doel, relatief erg lage spanningen, heb je er dus niets meer aan dan een grove indicatie.