Smart lights

Ik weet niet goed of dit de juiste plaats is maar toch:

Ik heb inmiddels best wat HUE (compatible) lampen maar ik krijg de 12v lampen niet werkend. Sommige armaturen kan ik niet naar 230V ombouwen maar ik zou ze toch graag via HUE of Google Home willen bedienen. Kleuren hoeven niet maar aan/uit/dimmen zou wel fijn zijn.

Heeft iemand hier ervaring met het zelf bouwen hiervan? Ik heb niet echt verstand van electronica maar ik kan goed solderen en ben niet bang om bv een HUE lamp te slopen om daar de intelligentie van te gebruiken.

Het gaat (volgens mij) om het Zigbee protocol en mijn lampen kunnen niet naar 230V omgebouwd worden (nu GU5.3).

(Oh ja, er zijn sets verkrijgbaar maar die kosten 200Euro + PER dimmer)
Dus als het goed bedrijp heb je HUE compatible 12 volt lampen die je niet werkend krijgt. Waarom zou je je daar dan niet eerst in verdiepen of de support afdeling van de leverancier benaderen?
Begrijp ik je hierin verkeerd dan heb ik de volgende suggesties voor je:

Binnen instructables is er iemand die HUE lampen uit elkaar heeft gehaald om alleen de sturing te gebruiken.

Binnen Tweakers loopt er al heel lang een HUE topic waarin van alles wordt besproken wat mogelijk is. Ook Zigbee alternatieven. Op zich wel leerzaam om eens door te lezen.

Schakelmateriaal zoals bijvoorbeeld Busch & Jaeger of Jung hebben ook een beperkte lijn schakelaars/dimmers welke met het Zigbee protocol werken en soms te koppelen zijn aan HUE.

Verder zijn er nog wat tropische producten als drivers op internet te vinden waarvan men claimt dat deze ook HUE campatible zijn.
Google Home werkt met heel veel hardware. Er is vast iets te vinden dat met 'open hardware' werkt.

Edit: https://www.bing.com/search?q=google+home+control+esp8266

[Bericht gewijzigd door K7Jz op 13 maart 2019 21:57:53 (25%)]

Was het maar waar dat ik HUE compatible 12V lampen had. Ik heb heel wat 12V armaturen die ik niet kan aansturen maar ik zou dat graag met HUE willen, of een andere ZIGBEE oplossing. Busch en Jaeger ken ik maar damn dat is duur.
Voor zover ik weet is HUE een systeem waarbij de lamp de intelligentie bezit, niet het armatuur. Juist om te voorkomen dat er lampen gebruikt worden die niet lekker dimmen of helemaal niet te dimmen zijn.

En dit: "Ik heb inmiddels best wat HUE (compatible) lampen maar ik krijg de 12v lampen niet werkend."

Wekt toch wel sterk de indruk dat u wel 12 Volt lampen met Hue-technologie bezit. Maar ik begrijp dus inmiddels dat Philips die niet heeft of maakt?

Duur is relatief ;) dat Hue-spul zal ik ook nooit kopen vanwege de prijs.
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Als het geen HUE lampen zijn gaat het ook nooit werken...
(of je moet bereid zijn alle lampen zelf te opereren en ingrijpend te wijzigen... ;) )
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Op 16 maart 2019 11:50:09 schreef weardguy:
Voor zover ik weet is HUE een systeem waarbij de lamp de intelligentie bezit, niet het armatuur. Juist om te voorkomen dat er lampen gebruikt worden die niet lekker dimmen of helemaal niet te dimmen zijn.

En dit: "Ik heb inmiddels best wat HUE (compatible) lampen maar ik krijg de 12v lampen niet werkend."

Wekt toch wel sterk de indruk dat u wel 12 Volt lampen met Hue-technologie bezit. Maar ik begrijp dus inmiddels dat Philips die niet heeft of maakt?

Klopt, het zit in de lampen of het schakelmateriaal. Er bestaan geen 12V lampen voor HUE.

Op 16 maart 2019 12:24:54 schreef Arco:
Als het geen HUE lampen zijn gaat het ook nooit werken...
(of je moet bereid zijn alle lampen zelf te opereren en ingrijpend te wijzigen... ;) )

HUE is compatible met Zigbee. De IKEA lampen werken er bv ook gewoon mee. Ik zoek echter een manier om domme lampen slimmer te maken door schakel/dimmermateriaal, geschikt voor HUE/Zigbee maar dan zonder dat ik mijn spaarvarken meteen helemaal kan wegdragen.