Etsbak afstemming, verschillende UV lampen

Ik moet mijn etsbak opnieuw afstemmen. Ivbm vlekken aan de hoeken van mijn grote printen.

Nu waren er een paar TL balkjes kapot gegaan. Dus nog een gezichtsbruiner gekocht op marktplaats. Voor de balkjes aan de zijkant die ik er eerst had uit gehaald.

Nu bleek het blauwe licht dat eruit komt per balkje hetzelfde te zijn als je erin kijkt.

Kan het ook zijn aan de hand van verschillend type Nr. van de gezichtbruiners. Dat er meer of minder UV licht uit komt? Ondanks dezelfde inkijk?

/ kan het dus zijn dat ik hem opnieuw moet afstemmen ? / dat het met verschillende balkjes niet werken gaat?

Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Direct in UV lampen kijken is niet zo handig. Dat kun je beter niet doen. Bovendien kun je toch niet zien wat voor UV er uit komt. Wat je wel ziet is een beetje restlicht dat per ongeluk de verkeerde frequentie heeft.

En waarom zou je ermee gaan lopen prutsen. Je hebt toch een nieuwe zon gekocht? Dan ga je die toch gebruiken en pleur je de oude weg?

Als het het goed is hebben de lampen een (kleur) nummer. Daar kun je aanzien als je specs van die lamp opzoekt wat voor licht er uitkomt en in welke sterkte en ook ook welke hoek. Verder is zo'n zon vaak uitgerust met twee soorten lampen. De UV lampen uiteraard, maar vaak is zo'n zon ook voorzien van warmte (IR) lampen. Het is nl een stuk comfortabeler on behalve onder uv light in ook in de warmte zitten.

Maar net als bij UV kun je ook IR licht niet zien. Het light wordt echter wel afgebogen en gefocust door je ooglens. Het is dus mogelijk dat er een hotspot op je netvlies wordt geprojecteerd die een klein stukje van je netvlies vernietigd.
Je netvlies heeft helaas alleen licht sensoren die dit niet kunnen waarnemen en geen pijnsensoren. Je merkt er dus niets van dat je je netvlies beschadigd. Na een aantal jaren in uv lampen kijken zul je alleen merken dat je zicht minder geworden is. Je moet aan een bril die ook niet helemaal helpen zal omdat er inmiddels dingen stuk zijn die niet vervangen of gerepareerd kunnen worden.

In de grafische maar ook in andere industrieën waren vroeger controle jobs waar het product op kleurechtheid fouten enz gecontroleerd moest worden. Deze mensen werkten met vaak bijzondere lichtbronnen waarmee de fouten goed zichtbaar worden. Alleen wist men toen niet van de risico's die onzichtbaar licht in zich heeft. Voor hun pensioen waren deze mensen vaak blind.

De booglamp veel gebruikt in vuurtorens en om grote pleinen te verlichten was hier een voorbeeld van. Behalve dat dat licht uv componenten bevatte was het licht ook nog eens zo reuzachtig sterk dat het light echt de ogen beschadigde.

Hoe dan ook, wees voorzichtig. Het is het echt niet waard.

Anoniem

Lichtbak afstemmen? Hoe doe je dat dan???

Het is een tijd populair geweest om de buizen uit een gezichtsbruiner in te bouwen in een afgedankte flatbedscanner.
Mooi professioneel uiterlijk en erg handig in gebruik en kost niks.

Alleen is het toch niet zo'n goed idee.
De lampen zitten veel te dicht bij de print waardoor een sterk ongelijkmatige belichting bekomen wordt met de gekende gevolgen.
Na enig gebruik gaat ook de hoeveelheid geproduceerd UV licht achteruit. Het is evenmin aan te raden één of meerdere lampen te vervangen door nieuwe of gebruikte uit gezichtsbruiners. Dat geeft weer ongelijkmatige belichting. Dus vervang ze allemaal in 1 keer als dat nodig is.
UV gaat ook niet goed door glas. Als je achter een venster in het zonnetje zit wordt je niet bruin.
Dus als je uv lampen onder een glazen plaat zitten waar je printje opligt is dat ook niet zo goed. Plexi kan wel.
Ik betwijfel dat voor sporadisch gebruik door hobbyisten de lampen erg zullen slijten. Als ze allemaal gelijk licht geven afblijven. De afstand tot de print vergroten zal gelijkmatiger resultaat geven..
Een gekend probleem is dat bij een te kleine afstand een deel van het UV licht schuin op de print valt waardoor het onder de afdekking van de baantjes komt en daardoor
lelijke randen van de banen of zelfs bij dunne baantjes geheel weg geëtste baantjes tot gevolg heeft.
Zoals exfietser zegt, beter niet in een uv lamp kijken.

@grotedikken

Hoe kom je hier nou weer bij dan? Ik heb jaren gebruik van zoiets gemaakt zonder ook maar enige problemen en zeer dunne printbaantjes tot 8mil. Zo af en toe gebruik ik deze bak nog steeds en alweer, zonder problemen.

Mijn bouwverslag van deze bak staat in het pdf document.

I love it when a plan comes together !
Anoniem

Ik heb anders genoeg knoeiwerk gezien met zo'n flatbedscanner.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 17 maart 2019 18:16:57 (71%)

Op 17 maart 2019 18:09:17 schreef grotedikken:
Ik heb anders genoeg knoeiwerk gezien met zo'n flatbedscanner

Zal best, maar als je goed doet dan gaat alles perfect. Natuurlijk de TL buizen van dezelfde batch gebruiken. Nieuw of oud.

Uiteraard alles met verse Bungard materialen.

I love it when a plan comes together !
Anoniem

Er staat overigens in je documentje duidelijk vermeld dat het een hoog model moet zijn.
Veel scanners die nu pas afgedankt worden zijn exemplaren die echt heel plat zijn en totaal ongeschikt.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 17 maart 2019 18:19:23 (21%)

een beetje lichtbak rekent zelf extra tijd erbij zodat de belichting toch klopt, dat is nodig als de lichtbron aan het opraken is.

zie je oude lampen uit een zonnebank in de chemo, die zijn al zwart aan de einden, dan zijn ze veel te laat vervangen, een buis die knipperend stukgaat heeft al ruim 1000 uur teveel op de klok.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 maart 2019 18:17:09 schreef grotedikken:
Er staat overigens in je documentje duidelijk vermeld dat het een hoog model moet zijn.
Veel scanners die nu pas afgedankt worden zijn exemplaren die echt heel plat zijn en totaal ongeschikt.

In lage modellen past dit niet eens.

I love it when a plan comes together !

Kijk bijgevoegd fotos van mijn belichtingsbak. Deze werkte prima maar dan niet op single layer boards van 30x20 CM

Deze geef dan vlekken in de hoeken, echter op 16x10 CM boards doet hij het prima.

Als advies gebruikte ik dus 2 TL balkjes aan de zijkant niet.

Toen ik ze voor de grotere print ging proberen er toch maar 2 bij in geclicked. Maar deze zijn dus kapot gegaan en dus een nieuwe, 2e gezichtsbruiner op marktplaats aangeschaft.

Zie 2x de zilveren etiketten.

Verder vraag 2: Als het lampje in mijn verwarmings component het af en toe wel of niet doet. Is dit dan gebruikelijk dat hij aan en af slaat of moet deze altijd branden en dus een nieuwe aan moet schaffen op de conrad?

Groet, Wouter

PS: Als je een gezichtsbruiner gebruikt betekend toch dat je er wel gewoon in kijken kan?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 17 maart 2019 18:24:05 schreef ritmeester:
[...]
In lage modellen past dit niet eens.

En dat probeert grotedikken je dan ook uit te leggen. Hij zegt dat veel scanners te laag zijn, in jouw document een duidelijk hoger model gebruikt wordt en al het andere dus risico op fouten met de belichting geeft.

@ pascalbythree: nee. Zo'n gezichtsbruiner wordt zo genoemd omdat het vaak een tafelmodel is, waardoor je er gemakkelijk voor kan gaan zitten om alleen je gezicht te bruinen.
Je ogen moet je absoluut beschermen! Je oogleden sluiten is niet voldoende!

Zo'n thermostaat ken ik zelf alleen maar als aan- en uitschakelend, niet constant. Maar zo'n zwaar exemplaar als wat jij laat zien heb ik zelf nooit gehad (in het aquarium dan... niet als etsbakverwarming)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

@pascalbythree

Scoor ergens een oude magnetron. (kringloop of iets anders) Daarin verwarm je je etsmiddel tot 50 graden. Daarna gooi je het etsmiddel in de etsbak. Het blijft warm genoeg om een printplaat te etsen in een paar minuten.

Ik heb nooit zo'n verwarmingselement gebruikt in mijn Veleman Etsbak.

Gebruik als start nieuw/vers etsmiddel, dit kun je zeker een jaar bewaren in niet helemaal gesloten box of plastic flessen. Gassen moeten kunnen ontsnappen.

De gebruikte UV lampen moeten allemaal van dezelfde "sterkte" zijn. Dus niet mixen met nieuwe en oude lampen. Zo te lezen en te zien kun je beter even nieuwe lampen gaan halen. Het resultaat is dan echt beter. Nieuwe lampen zijn "nieuw" en dus "sterk"

Je ontwikkeltijd hangt dus ook af van de sterkte van de lampen en de afstand tussen de lampen en de printplaat.

O ja, anderen zeiden het al; In UV lampen kijken is not done. Oud of nieuw.

Als bijlage, Etsen.

I love it when a plan comes together !

Op 17 maart 2019 18:52:25 schreef weardguy:
[...]
En dat probeert grotedikken je dan ook uit te leggen. Hij zegt dat veel scanners te laag zijn, in jouw document een duidelijk hoger model gebruikt wordt en al het andere dus risico op fouten met de belichting geeft.

Dat hoeft hij niet uit te leggen, het pas gewoon niet zoals ik al schreef.

I love it when a plan comes together !
Anoniem

Als je toch iets maakt, waarom dan niet meteen zoals het hoort?Hier kost dat niks meer.

Met aanmodderen hebben sommigen soms succes.
Als je het goed aanpakt hebben velen veel kans op veel resultaat.
Het lijkt me nogal wiedes dat als de ruimte onder het glas kleiner is dan de dikte van de lampen dat het dan niet past. Maar er zijn heel wat modelletjes van die flatbeds gemaakt. De een al wat dieper dan de andere natuurlijk.

Bij de constructie van Pascalbythree zitten de lampen zoals ik vreesde veel te dicht bij de print. En surprice surprice het gaat niet helemaal naar wens.

Je hoeft geen groot fysicus te zijn om te zien dat je vlak onder de lampen veel meer licht hebt dan tussen de lampen. Als de lampen zo'n 15 cm van de print houdt is het licht veel mooier verdeeld.
Afhankelijk van hoe je printen maakt zal het licht zo schuin invallen dat de fotogevoelige laag onder de afplakking aangetast wordt. Met slecht resultaat.
Sommigen tekenen baantjes met een speciale stift, anderen plakken baantjes van een rolletje zelfklevende strip.
Maar als je meerdere complexe zelfde printen moet maken
werk je vaak met een gedrukte print op zelfklevende plasticfolie die je op de printplaat plakt. Nadeel is dat de tekening niet perfect aansluit op het koper en die is gevoelig voor schuin invallend licht. Ook het niet egaal belichten door de lampen die te dicht zitten
geeft vaak problemen.

Een oplossing die ik daarvoor gebruikte was een difussor. Gewoon een blad kalkpapier of matplexi ertussen om het licht beter te verdelen.