Zanussie Droger zth485 toont geen leven meer

Ik heb een Zanussi Drogger ZTH485 maar hij start helemaal niet. Er is geen licht op de knoppen of op de display. Dus, niets driet.

Ik heb de PCB uitgehald maar ik weet niet wat ik moet testen. Electriciteit gaat tot bij de PCB want ik heb een shock gegreken. :)

Ik heb voor continuity bekijken maar niets speciaals gevonden.
Iemand kan helpen? Alvast bedankt.

I think I fucked it up.

R76 is onderbroken en LNK304 is in kortsluiting.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Je bedoelt een Droger IPV Drogger? De zener diode tussen trafo en elco ook vaak defect, zeneren niet meer op 200V

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 17 maart 2019 18:55:44 (19%)

https://www.circuitsonline.net/forum/view/114737

diverse tips, met een nieuwe weerstand en nieuwe lnk ben je meestal weer klaar.

Op 17 maart 2019 18:41:46 schreef Smallrepairs:
R76 is onderbroken en LNK304 is in kortsluiting.

Bedankt voor je reply. Ik ga het checken. De vervang stukjes, waar kan ik ze bestellen en hoe kan ik het weten of ze de juiste stukjes zijn?
Ik woon ik Sint-Pieters-Leeuw, Belgie.

Op 17 maart 2019 18:54:52 schreef smd:
Je bedoelt een Droger IPV Drogger? De zener diode tussen trafo en elco ook vaak defect, zeneren niet meer op 200V

Idd, droger. Ik ga proberen uit te zoeken wat trafo, elco, en zeneren zijn. Sorry, nederlands is niet mijn primeer taal.

Op 18 maart 2019 19:00:50 schreef Peter112:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/114737

diverse tips, met een nieuwe weerstand en nieuwe lnk ben je meestal weer klaar.

Ik heb deze link gezien maar ik dach mischien een nieuwe thread zal me kunnen helpen.
Bedankt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 maart 2019 20:47:37 (50%)

Waarschijnlijk is hij gedrogeerd omdat er hennep in gedroogd was!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 19 maart 2019 13:51:31 schreef burreifort:
[...]
De vervang stukjes, waar kan ik ze bestellen en hoe kan ik het weten of ze de juiste stukjes zijn?
Ik woon ik Sint-Pieters-Leeuw, Belgie.

In Brussel schiet er geen elektronica detailhandel meer over, bij mijn weten. In Aalst zit er nog een shop. Anders online, keuze genoeg.

Op 19 maart 2019 15:38:22 schreef Zoef de Haas.:
Waarschijnlijk is hij gedrogeerd omdat er hennep in gedroogd was!

Groetjes Hans.

haha very funny. I run the cartel. ;-)

Online, ja dat zeg me iets maar ik wil echt weten of de stukjes moeten de exacte specs matchen? Hoe kan ik weten of ik de juiste stuk bestel? Sorry, dit is eerste keer dat ik zoiets probeer. Have a little bit of patience with me. Ik weet dat voor jullie het is een 1,2,3 maar voor mij niet.

Op 17 maart 2019 18:41:46 schreef Smallrepairs:
R76 is onderbroken en LNK304 is in kortsluiting.

Kan je me vertellen hoe kan ik deze twee stukjes testen of ze werken of niet met gebruik van een multimeter? Alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 maart 2019 20:48:55 (21%)

Als ik die printjes eens kritisch bekijk dan LIJKT het of C20 niet vlak meer is aan de bovenkant, is dit zo, dan is deze elco ziek.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 19 maart 2019 17:18:36 schreef burreifort:
[...]

haha very funny. I run the cartel. ;-)

Online, ja dat zeg me iets maar ik wil echt weten of de stukjes moeten de exacte specs matchen? Hoe kan ik weten of ik de juiste stuk bestel? Sorry, dit is eerste keer dat ik zoiets probeer. Have a little bit of patience with me. Ik weet dat voor jullie het is een 1,2,3 maar voor mij niet.

[...]

Kan je me vertellen hoe kan ik deze twee stukjes testen of ze werken of niet met gebruik van een multimeter? Alvast bedankt.

hier bestelde ik https://www.maakmijnwitgoed.nl/

Op 19 maart 2019 23:13:20 schreef Zoef de Haas.:
Als ik die printjes eens kritisch bekijk dan LIJKT het of C20 niet vlak meer is aan de bovenkant, is dit zo, dan is deze elco ziek.

Groetjes Hans.

Ik heb inmiddels 4 drogers gerepareerd na de 1e van mijzelf.
De elco's heb ik nog niet stuk gezien, wel altijd de lnk304 en weerstand.

Ik vervang de 47 ohm weerstand door een 100 ohm https://www.conrad.nl/p/vitrohm-crf253-45t-100r-vermogensweerstand-100…

De 47 ohm is aan de lage kant, zeker als je in een gebied woont met veel zonnepanelen en je netspanning ~240-245 kan zijn.

Peter, Ik heb al zeker een stuk of 80 van deze printen gehad,maar de diode is een hekelpunt, neem maar aan van me..

Op 19 maart 2019 23:13:20 schreef Zoef de Haas.:
Als ik die printjes eens kritisch bekijk dan LIJKT het of C20 niet vlak meer is aan de bovenkant, is dit zo, dan is deze elco ziek.

Groetjes Hans.

Hi Hans,

ik heb een close-up foto gemaakt. C20 lijk ok naar mij. Kan je aub eens kijken in de foto boven of het OK voor jou is? Alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door burreifort op zondag 31 maart 2019 09:15:32 (22%)

Op 23 maart 2019 12:06:45 schreef Peter112:
[...]

Ik heb inmiddels 4 drogers gerepareerd na de 1e van mijzelf.
De elco's heb ik nog niet stuk gezien, wel altijd de lnk304 en weerstand.

Ik vervang de 47 ohm weerstand door een 100 ohm https://www.conrad.nl/p/vitrohm-crf253-45t-100r-vermogensweerstand-100…

De 47 ohm is aan de lage kant, zeker als je in een gebied woont met veel zonnepanelen en je netspanning ~240-245 kan zijn.

Hi Peter,

ik heb een close-up foto gemaakt. Kan je zien of weerstand en lnk304 stuk zijn? Alvast bedankt.

die weerstand en de lnk kosten bijna niets, dus soms is vervangen een vluggere oplossing dan hoofdbreken of iets nu zichtbaar stuk is of niet, je ziet het soms maar niet altijd, de weerstand kun je met een meettoestel doormeten maar de lnk niet.
wel voorzichtig zijn met verwijderen oude lnk en solderen van de nieuwe, best eens verder lezen hier op dit forum .

Ja Amai
Als dit geen snel zicht is op het probleem Small R
Dikke proficiat
Hoe zie je dit zo snel van op een afbeelding ?
Mag ik mijn defecte printplaten voortaan naar U opsturen?
groeten

Het is IDD een fluitje van een cent deze printen. 100 in een dozijn gevallen...

pa3gws

Golden Member

Op 26 april 2019 18:10:21 schreef PAT 16:
Ja Amai
Als dit geen snel zicht is op het probleem Small R
Dikke proficiat
Hoe zie je dit zo snel van op een afbeelding ?
Mag ik mijn defecte printplaten voortaan naar U opsturen?
groeten

Dat heet ervaring. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Alweer een ziek LNK' tje? Die dingen vallen tegenwoordig bij bosjes...

Je ziet duidelijk dat ie een beetje vuur gespuwd heeft, klein brandgaatje erin.

Mijn wasmachine doet het in ieder geval na de reparatie van toen nog altijd prima, met een LNK 306 in plaats van LNK 304. En een aluminium koelblokje erop geplakt.

De TNY284 en Viper chipjes doen het dan iets beter. De THX203H zijn tot nu wel de beste. Ook veel beter intern beveiligd.
Heb hier al verschillende voedingen met zo een chip erop.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

CrossfireX, het neemt de laatste tijd juist af, ik zie een heel stuk minder van deze printen van AEG/Whirlpool met een LNK304 er op,maar des te meer Mieles met defecte voedingen....

Ik denk dat ik heb het geknoeit. Is het nog te redden?

[Bericht gewijzigd door burreifort op zondag 28 april 2019 15:48:23 (21%)

Op 27 april 2019 18:59:50 schreef smd:
CrossfireX, het neemt de laatste tijd juist af, ik zie een heel stuk minder van deze printen van AEG/Whirlpool met een LNK304 er op,maar des te meer Mieles met defecte voedingen....

Gebruiken ze geen LNK meer in de AEG of whirpool machines?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 28 april 2019 15:47:39 schreef burreifort:
Ik denk dat ik heb het geknoeit. Is het nog te redden?

Knoeien is dan nog zacht uitgedrukt me dunkt...
Haal er liever iemand bij die dit voor je kan doen zoals het moet.
Die kleine stukjes soldeer overal kunnen zelfs een kortsluiting veroorzaken.

Dus doe jezelf een lol en knoei niet verder, anders is de print naar de maan, en kan je een nieuwe kopen van een paar honderd euries...

Laat het doen door iemand met ervaring.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Burreifort, kan het nog wel herstellen eventueel voor je.