LED verlichting in combinatie met DMX Switchpack

Beste lezers,

Net nieuw op het forum omdat ik op zoek was naar een antwoord. Ik heb al even gezocht op het forum maar kon de vraag niet vinden vandaar mijn vraag hier. (Staat deze niet op de juiste plaats dan graag verplaatsen)

Ik heb een DMX switch/dimmer pack (230v) waarmee ik verlichting aanstuur. Nu is de verlichting veranderd in led verlichting en nu ontstaan de problemen. Het DMX switch/dimmer pack staat in switch mode (dus aan/uit schakelen). Het probleem is dat deze in de uit stand toch nog een lage spanning doorgeeft wat net voldoende is om de led verlichting te laten branden. Dit is dus niet de bedoeling want deze zou volledig uitgeschakeld moeten zijn.
Mijn veronderstelling is dan ook dat er een minimale belasting nodig is om dit te voorkomen. De LED verlichting zelf heeft een te lage belasting.

Ik wilde dit op gaan lossen zonder er een extra (gloei) lamp tussen te zetten wat extra licht geeft en NIET de bedoeling is. (Het gaat om een kleine buurttheater). Is het mogelijk om middels een weerstand net voldoende belasting te creëren waardoor de led verlichting in de uit stand ook daadwerkelijk uit blijft!

De aanvoer is 230v en 3a afgezekerd. Er zitten 4 dimmers/schakelaars op het DMX pack van elk 3a. Bij alle 4 de schakelingen zou dus die weerstand moeten komen.

Graag hoor ik of dit op een simpele manier op te lossen is.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Christian.

Een bekend probleem, het komt door het lek door de snubbers over de triacs. Bij dit soort pack heb ik die gezien van 220nF in serie met 100 Ohm.
Een weerstand van 56k / 2W als dummyload is in het algemeen afdoende. Monteer hem zo dat hij zijn warmte goed kwijt kan.

recentelijk dit probleem bij een dimpack 8 kanaals gezien, zo te zien zelfde merk. de led lichtbronnen wilden niet gedimd worden, last was te laag. de verkoper van dat spul had gewoon 10K 50W weerstanden op elk kanaal gezet, en in een alu profiel geboord. dat ding wordt behoorlijk heet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zojuist geprobeerd om een 25w lampje in serie te zetten om zo voldoende weerstand te creëren. Helaas zonder resultaat. Ik zie in 'uit' stand heel licht de gloeidraden van het halogeen lampje branden. Helaas nog steeds onvoldoende weerstand omdat de led verlichting er achter nog steeds brand.

Zal dus een zwaardere dummyload moeten worden. Iemand een idee hoe dat ik dit qua warmte veilig kan fabriceren. Ik vermoed namelijk dat ik toch richting de 50w lpad moet gaan maar gezien de warmteontwikkeling genoemd in de post hierboven maak ik mij toch enigszins wat zorgen.

Alvast bedankt weer voor het meedenken.

Groetjes Christian.

Zojuist geprobeerd om een 25w lampje in serie te zetten om zo voldoende weerstand te creëren.

In serie? Hoe precies? Echt in serie met de LED? Tekening?

nee, parallel zetten die lamp, de lekspanning moet weggestookt worden, wrs kan de lamp ook minder vermogen hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor je hulp. Ik ga dat eens proberen. Wordt vervolgd.

Groetjes Christian.

Was voor 100% in de veronderstelling dat deze in serie moest staan om het probleem op te lossen. Maar inderdaad met een 25w lampje PARALLEL geschakeld werkt dit idd prima.

Is er een dummyload (schema) die ik kan fabriceren ZONDER gebruik te maken van een lampje? Dit zou namelijk zeer wenselijk zijn.

Alvast bedankt weer.

Groetjes Christian.

op elk kanaal een weerstand of een RC schakeling plaatsen.

deze helpt vaak al prima.. https://www.elektrototaalmarkt.nl/eltako-gle-compensator-4170878

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor je link! Wil ik zeker proberen. Plaats ik deze compensator net als de dummieload parallel of juist in serie?

ook deze parallel zetten, worden ook vaak gebruikt in huizen met leddimmers die dit probleem hebben. kun je wrs al kwijt in de stekker als die vrij lomp is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 maart 2019 20:57:35 schreef Christian_M:
Was voor 100% in de veronderstelling dat deze in serie moest staan om het probleem op te lossen. Maar inderdaad met een 25w lampje PARALLEL geschakeld werkt dit idd prima.

Is er een dummyload (schema) die ik kan fabriceren ZONDER gebruik te maken van een lampje? Dit zou namelijk zeer wenselijk zijn.

Alvast bedankt weer.

Groetjes Christian.

Of je een weerstand neemt of een lampje, het wordt warm en het moet veilig ingebouwd worden. Je kunt het inbouwen in een lichtdichte behuizing. Als je een weerstand gebruikt moet die iets van 2000 Ohm worden 25 watt. Die moet je koelen en kan best duur zijn. Een lampje ligt dus meer voor de hand.. Als je in de behuizing een klein gaatje open laat, kun je altijd controleren of het lampje nog zijn werk doet. Als ze nog bestaan, moet je een naaimachinelampje nemen, die hebben meestal een versterkte constructie.

https://www.conrad.nl/zoeken?ATT_NUM_ELECTRICAL_RATING_any=25%20W&…

De "dure" versie is de prijs voor 20 stuks. Deze weerstanden moeten op een koelblok.

Mijn test dummieload is gereed. Ingebouwd in een simpele elektradoos met wartels. Hier een fitting met E14 ovenlampje van 25 watt. Werkte prima in combinatie met de dimbare led's. Nu zijn de kosten vrij fors om er zo 4 te maken. Mijn 2e optie gaat zijn met weerstand. Die moet nog worden gemaakt.

een 25W lampje in een lasdoos, geen goed idee, van die 25W wordt 2,5W in licht omgezet, de rest is warmte, en dat is veel voor zo'n doos..

probeer die compensator nu, dan heb je niet onnodige restwarmte af te voeren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zijn er 4 besteld om te testen. 3 ervan passen in het armatuur en de laatste kan dan als vervanging van het lampje in de lasdoos. Resultaat over een paar dagen.

Zal het hier posten.

Bedankt voor het meedenken!

Onderstaande compensator uitgeprobeerd maar helaas zonder succes.

https://www.elektrototaalmarkt.nl/eltako-gle-compensator-4170878

Dus toch de andere oplossing met koelblok maar proberen.

Wordt vervolgd.

Groetjes Christian.

De 56k / 2W weerstand uit mijn eerste post volstaat niet ?

Hoi Aart,

Die heb ik nog niet geprobeerd. Wel die uit de link hierboven. Heb jij misschien een linkje naar een artikel? Dan wil ik die graag proberen.

Groetjes Christian.

Oei. Als er geen elektronicawinkel meer in de buurt zit is Reichelt mogelijk een idee, hoewel ook dan de verzendkosten die van tien weerstanden nogal overtreffen.

https://www.reichelt.nl/metaaloxide-weerstand-2w-5-56-k-ohm-2w-metall-…

tja, dit pack heeft een triac regeling waarmee nu dus led wordt geschakeld. is het probleem het licht blijven branden van de leds tijdens een optreden of meer als er niemand is? in t laatste geval kun je ook de wcd waar dat pack opzit schakelen met een stevige schakelaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer