12V trafo/dimmer aanpassen

Ik zou graag een aantal wandlampen willen ombouwen. Op dit moment zit er een snoerdimmer/trafo aan die ik in de muur wil wegwerken zodat er geen snoeren meer zichtbaar zijn.

De huidige dimmer/trafo is echter te groot om in de lasdoos te plaatsen.

Is dit simpel aan te passen? Het moet eigenlijk een dimbare 12V trafo worden. De belasting is maximaal 5x10W.

Fotos van de huidige dimmer: https://photos.app.goo.gl/hzVJ8H9iMYJEhBhC7
Die wandlampen zijn dat led, halogeen, TL, spaar, of gewoon gloeilampen? En gaat dat in de toekomst misschien veranderen?

Ik zou zelf nooit een voorschakelapparaat zoals een dimmer of trafo of led driver in de muur stoppen. Als het ding over een jaar of 10 stuk gaat moet je er nog bij kunnen en je moet een vervanger met dezelfde vormfactor vinden die weer in het oude gaatje in de muur past.

Ook als je nu bijvoorbeeld halogeenlampjes met de bijbehorende dimmer hebt en je wil in de toekomst naar een andere soort verlichting waarbij je dus ook een ander voorschakelapparaat nodig hebt kun je dan een probleem hebben.

Maak gewoon langere draden aan je verlichting en plaats de dimmers en andere voorschakel apparaten op een niet zichtbare goed geventileerde plek.

Bij mij hangt er een rijtje voorschakelapparaten in de meterkast. Met een schemerschakelaar en een tijdklok gaat bij mij de verlichting helemaal automatisch aan en uit. Alle apparatuur zit dus bij elkaar in de meterkast en is bij calamiteiten goed bereikbaar en makkelijk te vervangen door iets geheel anders. En ik heb ook al mijn snoeren in de muur weggewerkt.
Het zijn nu halogeentjes en wellicht vervang ik ze door led.

De dimmer wordt in de lasdoos geplaatst zodat ik er later altijd bij kan hoor, ik moet hem alleen zo klein mogelijk maken.

Om de draden helemaal naar een andere locatie te trekken is niet mogelijk, dan moet ik een aantal andere lasdozen door die echt in de muur weggewerkt zijn.

Een zo klein mogelijke dimbare 12v trafo is echt de enige makkelijke oplossing. Als ik dit wil veranderen hoef ik alleen de lamp maar van de muur af te halen.
waarom gebruik je geen 2 dozen langs elkaar? of neem een abb h251, heb je ruimte zat in. een kleinere trafo is doorgaans ellende, wordt warmer en componenten zitten te strak op elkaar.

als je toch naar led gaat , begin daar dan meteen mee, ledriver erin en leds erin. op een AC trafo zijn ledvervangers toch al een gedoe..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Helaas heeft mijn elektricien hier al kleine lasdoosjes voor geplaatst, kon ik dat nog maar aanpassen :-(

Een ander alternatief zou zijn om dimbare 230V G4 leds te plaatsen maar die kan ik nergens anders vinden dan alibaba en die blijken niet goed dimbaar te zijn (op de minimale stand knipperen ze, wanneer ze uit zet branden ze heel zachtjes door en na 2 tikken draaien aan de leddimmer zijn ze al voluit)
waarom een 230V voet nog erin zetten, plak er ledstrip in en sluit er 24V of 12V op aan. een kleine driver kan wel in een inbouwdoos. zit er achter de doos een spouwmuur overigens? dan kun je de achterkant uit de doos slaan en daar de driver in steken..
Hmm, nu lijken we ergens te komen.

Het gaat om de lamp uit de link (https://photos.app.goo.gl/AJREVFeuRWUVWxTo6).

Nu brandt hij met 230V G4 lampjes maar ik kan hem niet dimmen.

De fittingen kan ik niet veranderen, dat zal G4 moeten blijven. Het idee om er een ledstrip voor te gebruiken zint me wel maar hoe moet ik dat zien? Of hoe bedoel je dat? ;-)
Het zijn nu halogeentjes en wellicht vervang ik ze door led.

Hiermee maak je het allemaal wel lastig. Je vraagt dus eigenlijk om een kleinere dimbare halogeentrafo of driver.

Ik ben bang dat dat toch wel lastig wordt. Je huidige dimmers zijn zo groot omdat ze waarschijnlijk niet kleiner kunnen. Zou je wel kleinere kunnen vinden dan is vraag of die net zo goed hun warmte kwijt kunnen. Helemaal als je ze in zo'n kleine ruimte wilt stoppen. Grote kans dat ze na een paar weken al sneuvelen door oververhitting.

Een oplossing zouden leddrivers kunnen zijn. Omdat leds minder energie gebruiken dan halogene worden de driver minder warm en zijn vaak ook kleiner. Maar dan zul je je lamp moeten ombouwen naar een systeem met leds. En dan bedoel ik niet die 230 volt halogeenvervangertjes. Die zijn lastig of niet te dimmen doordat deze een eigen intern drivertje hebben. Er bestaan nu eenmaal geen leds die direct op 230 volt werken. De voedingspanning van een led zit normaal gesproken ergens tussen de 1,5 en drie volt. Dit afhankelijk van het type, En altijd alleen geschikt voor gelijkspanning. Worden er andere voedingenspanningen opgegeven dan staan er of een aantal in series, of ze hebben er een of ander drivertje in gefreubeld. En in dat laatse geval zijn ze moeilijk of niet te dimmen.

Maar kunt/wilt de lampen niet ombouwen naar led en de halogeen trafo's zijn te groot. Dan weet ik het ook ff niet.

Zelf zou ik de lampen wel ombouwen. Desnoods sloop ik zo'n halogeenlamp en soldeer ik daar een geschikte led in.
Op 19 maart 2019 01:01:12 schreef Ex-fietser:
[...]

Hiermee maak je het allemaal wel lastig. Je vraagt dus eigenlijk om een kleinere dimbare halogeentrafo of driver.

Ik ben bang dat dat toch wel lastig wordt. Je huidige dimmers zijn zo groot omdat ze waarschijnlijk niet kleiner kunnen. Zou je wel kleinere kunnen vinden dan is vraag of die net zo goed hun warmte kwijt kunnen. Helemaal als je ze in zo'n kleine ruimte wilt stoppen. Grote kans dat ze na een paar weken al sneuvelen door oververhitting.

Een oplossing zouden leddrivers kunnen zijn. Omdat leds minder energie gebruiken dan halogene worden de driver minder warm en zijn vaak ook kleiner. Maar dan zul je je lamp moeten ombouwen naar een systeem met leds. En dan bedoel ik niet die 230 volt halogeenvervangertjes. Die zijn lastig of niet te dimmen doordat deze een eigen intern drivertje hebben. Er bestaan nu eenmaal geen leds die direct op 230 volt werken. De voedingspanning van een led zit normaal gesproken ergens tussen de 1,5 en drie volt. Dit afhankelijk van het type, En altijd alleen geschikt voor gelijkspanning. Worden er andere voedingenspanningen opgegeven dan staan er of een aantal in series, of ze hebben er een of ander drivertje in gefreubeld. En in dat laatse geval zijn ze moeilijk of niet te dimmen.

Maar kunt/wilt de lampen niet ombouwen naar led en de halogeen trafo's zijn te groot. Dan weet ik het ook ff niet.

Zelf zou ik de lampen wel ombouwen. Desnoods sloop ik zo'n halogeenlamp en soldeer ik daar een geschikte led in.

Ik ben niet vies van wat solderen hoor maar ik weet niet goed welke componenten ik dan nodig heb.

Het zijn 2 armaturen, elk met 5 G4 voetjes. Deze zijn beide op 1 schakelaar of dimmer aangesloten. Deze dimmer zit in een standaard inbouwdoos in de muur.

Ik heb dus 2 (3) plekken om een leddriver te installeren. OF in de inbouwdoos (en dus voor beide armaturen tegelijk) of 1 in elk armatuur.

Ook heb ik wat G4 lampjes die in een plastic hulsje zitten die ik kan leeghalen. Een G4 is uiteindelijk maar gewoon een lampje met 2 stekertjes. Dat zou niet al te moeilijk moeten zijn.

Het allermooiste zou ik het vinden om een ledstripdriver in het armatuur te plaatsen en deze via een app te bedienen met de schakelaar in de muur als hoofdschakelaar. In elke fitting dan een RGBW ledje(s).

Als 2e keus zou het al genoeg zijn om de lampen te kunnen schakelen/dimmen via een app.

Als minimum wil ik gewoon kunnen dimmen en schakelen met de muurschakelaar/dimmer (maar dan komen we weer op het begin van het topic terug ;-) )

Ik ben niet vies van wat solderen hoor maar ik weet niet goed welke componenten ik dan nodig heb.

Ook heb ik wat G4 lampjes die in een plastic hulsje zitten die ik kan leeghalen. Een G4 is uiteindelijk maar gewoon een lampje met 2 stekertjes. Dat zou niet al te moeilijk moeten zijn.

Gewoon doen. En je hoeft er alleen maar een (juist) type led in te solderen.
Vervolgens zet je alle vijf de verbouwde Ledlampjes in series. Je neemt 1 leddriver (en daarmee stuur je alle vijf de leds aan. De leddriver moet geschikt zijn voor de leds die jij gebruikt natuurlijk.

Als je goed kijkt naar onderstaand plaatje zie je leddriver gewoon zitten. Ik zie een spoel 470uH en dat gele blokje is een condensator.

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/3/4/2/9200000101522435.jpg

Deze ledllamp zal dus niet dimbaar zijn. Misschien kun je deze lampjes slopen of ontdoen van dat ingebouwde voorschakelapparaatje en alleen de leds zelf laten zitten. Dan heb je waarschijnlijk een mooi lichtbeeld
Ik heb hier soortgelijke lampjes liggen, een poging waard dus.

Het mooiste zou zijn dat ik RGBW 230V ledjes kon vinden maar nog niks gevonden.
Dit is een ledsliertje van de action om je autospiegels te verfraaien ofzo?? Het werkt op 12 volt. In de ledsliert zitten setjes van drie in serie geschakelde leds met een serieweerstandje. Elke drie leds krijgen dus 12 volt. Dit spiegelverfraaingssetje kost maar een paar euro.

Ik wilde dat misbruiken om het klokje in een wekkerradio te verlichten. Dus een beetje op maat knippen. Wel zorgen dat de serieschakeling van de drie leds en de weerstand intact blijft natuurlijk.

Zoals je ziet lukt dat heel aardig.

Alleen veel te veel licht en veel te oogverblindend wit. Ik denk meer dan 6000k. 8)7
Als je hier 's nachts inkijkt ben je meteen zo verblind dat je de rest van de nacht niet meer kan slapen.

Bovendien was er nog een probleem. De wekkerradio is een z.g. Ubuizenradio en daar is geen 12 volt voedingsspanning in te vinden. Er moest dus speciaal voor deze ledjes een extra apart voedinkje in de radio worden ingebouwd.

Kortom: Deze poging is mislukt.
Kennen jullie deze lampen?

Dit soort lampen bevatten ledstaafjes. De staafjes zijn gewoon een hele berg ledjes in series. In dit geval een stuk of twintig. Bij deze lamp is elk staafje ongeveer 70 volt. Alle vier de staafjes staan in serie geschakeld. In de voet van de lamp zit een bruggelijkrichter een buffer c'tje en een serie weerstandje. En het light is veel warmer. Ongeveer 3500K.

Hier heb ik zo'n lamp gesloopt en de staafjes in serie aangesloten op een testvoeding die ingesteld is op een wat lagere spanning. Daardoor geven de staafjes minder licht. Helaas komt er op de normale spanning ook uit deze ledstaafjes akelig veel licht. De kleurtemperatuur is echter wel goed. Ik heb tenslotte ook weer een bruggelijkrichter genomen met een condensator en een serieweerstand om alles van stroom te voorzien. Als extra heb ik ook wat ratelcondensatoren ingebouwd. Het zit tenslotte in een radio. Om de lichtsterkte van de staafjes te beperken heb ik als serieweerstand een weerstand van 1 MΩ ?????? moeten gebruiken. Met deze weerstand komt er evenveel licht uit als het gewone gloeilampje in het afstemscherm ernaast geeft. Ik heb boven twee ledstaafjes en onder ook twee ledstaafjes geplaatst. En dat geeft 's nachts een zeer mooi lichtbeeld.

De foto is niet best maar met het blote oog zie je geen verschil tussen links en rechts. De ledjes branden nu ruim een jaar nonstop en gebruiken mede door de serie weerstand van 1 MΩ zo goed als geen stroom.

Als je een beetje creatief denkt kun je met de moderne leds vrijwel alles maken en vrijwel elk armatuur aanpassen voor ledverlichting. Ik zeg vrijwel omdat dat natuurlijk niet voor alles geld. Neonverlichting bijvoorbeeld blijf ik mooi vinden en dat door leds vervangen zie ik nog even niet.
maartenbakker

Golden Member

Niet alleen verbruiken ze nauwelijks stroom, ze hebben waarschijnlijk ook het eeuwige leven. Goed opgelost!
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
t gebruik van neonverlichting loopt tegenwoordig wel terug, maar bedrijven die dat hebben hangen laten het nog herstellen, je kunt de einden van die buizen eraf snijden en er nieuwe opsteken als deze op zijn. pas bij een glasblazer geweest, die was zn neon handel aan t ruimen, had nog mooie trafo's van 100ma bij 8KV liggen uit de 60's :)
Een beetje voor inspiratie:

https://www.youtube.com/watch?v=qODrCtyiDWg

https://www.youtube.com/watch?v=Jh618yi0JZY

Zoals je ziet er gewoon heel veel mogelijk. Ook voor de armaturen van de TS moet wel iets te verzinnen zijn.
Augh! Wat een vervelend Nederlands accent heeft die eerste gast in z'n Engels.... :-(
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Augh! Wat een vervelend Nederlands accent heeft die eerste gast in z'n Engels.... :-(

Er zijn erger dingen in de wereld REW
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wow, bedankt voor de info. Even niet online en meteen veel info!