Makita combihamer HR3210C

Goedeavond iedereen ,

Na heel wat speurwerk kom ik er niet uit , ik heb een makita combihamer uit 2016 die alleen goed werkt als ik de toerenregeling op max zet , als ik hem lager in ga stellen dan gaat de machine de hele tijd aan/uit/aan/uit.
De machine is bij makita geweest en die zeggen dat die niet te maken is .
Hij is van een familielid geweest en die wou hem weggooien., wat ik toch wel zonde vindt van zon duur apparaat.
Ik heb zelf wel een beetje verstand van electronica maar dit gaat me boven Mn pet ., ik wil wel heel graag leren.

Met de multimeter heb ik wel al het één en ander gemeten.,
Het veld (stator) heeft 2 wikkelingen , deze geven allebei 1,9ohm als ik er overheen meet,
Wel vreemd want ik heb ook een keer gemeten toen er over 1 veld véél meer OHM kwam en toen meette ik ook weerstand naar het buitenhuis van de stator. Nu ineens niet meer.

De rotor heb ik gemeten op 180gr allemaal 8,5 OHM op 2 na die meette ik 5,2 ohm
Dan heb ik nog gemeten de koper stripjes langs elkaar , zitten allemaal rond de 0,4-0,6 op 2 na , deze zaten op 3,8 en 13,1 ohm
Dan heb ik nog gekeken of er sluiting zit van de koper strips naar de rotor maar dat is niet.
Ik heb gemeten met een benning mm7-1 multimeter.

De aansturing naar de motor is een gegoten blokje waar het verstellingswieletje van de toeren ook in gegoten zit . Ik verdenk die ook wel een beetje ., de toeren gaan wel omhoog/omlaag als ik er aan draai maar alleen bij max toeren blijft hij constand draaien.
Geen idee hoe ik die zou moeten meten., heb wel gemeten of de spanning op de koolborstels gelijk blijft maar die fluctueerd nogal, de ingaande spanning blijft wel constand ook al draai ik aan de toeren regeling ., vraag me af hoe zon ding werkt.

Ik hoop dat ik hier wijzer wordt ., wil in ieder geval niet zo maar dingen gaan vervangen omdat de onderdelen niet heel goedkoop zijn .

Groet ,
Bart

zoals ik het hoor lijkt het alsof je anker gaar is, vonkt dat niet duidelijk als de machine voluit draait?

ik ken de hr4010 en de zwaardere reeks wel, daar heb ik al vele ankers van vervangen. nog niet 1 de sturing /toerenregeling van stuk gehad. wel heb je op de hakstand een hoger toerental als de boorstand, dat doet de draaiknop bovenop, die schuift in de sturing met een reedsensor, bij sommige modellen gaat de aan/uit schakelaar dan ook in zonder vast te hoeven houden.

maak eens een foto van dat anker, zeker de rotte lamellen en post die eens, vaak goed te zien dat het ding gaar is.

als het anker gaar is, bestel er ook een set koolborstels bij, die hebben al geleden doorgaans en zijn dan ook bijna op.

het anker kost een 68€

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 18 maart 2019 20:13:02 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor het zeer snelle antwoord !
Anker ziet er eigenlijk nog prima uit net zoals de koolborstels ., machine is uit 2016 en heeft nog helemaal niet zo gek veel gewerkt.het vonkt inderdaad wel behoorlijk en de vlammen komen tot aan de volgende koolborstel

[Bericht gewijzigd door Joosten op maandag 18 maart 2019 20:20:50 (20%)

Op 18 maart 2019 20:19:39 schreef Joosten:
Bedankt voor het zeer snelle antwoord !
Anker ziet er eigenlijk nog prima uit net zoals de koolborstels ., alleen lijkt het alsof de witte beschermlaag over de koper draden weg is aan de kant van de boorkop .,machine is uit 2016 en heeft nog helemaal niet zo gek veel gewerkt.het vonkt inderdaad wel behoorlijk en de vlammen komen tot aan de volgende koolborstel

dat zegt genoeg, als de motor met draaien zo hard vonkt ( duidelijk hoorbaar ook ) dat de borstels door de vonken elkaar raken is het anker gaar. de regeling werkt dan niet goed omdat de stroom doorgaans ook hoog is, tevens verstoort het vonken de regeling.

de enige manier om dit voor elkaar te krijgen als de machine goed is, is de draden van de veld spoelen omdraaien, dan vonkt de boel ook goed, tegenwerkende magnetische velden..

wel raar dat makita zegt dat het ding niet meer te maken is, zo'n jong toestel met alleen een kapot anker.

ik heb sds machines draaien op t werk waar meer als de helft al van vervangen is, het enige wat einde verhaal betekent, na zoveel uren op de klok, regeling die gaar zou zijn of de slagkracht is bijna weg, dan is het niet meer rendabel om nog te herstellen, dan wordt het een donormachine.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt ! Weer wat geleerd .,
Dan denk ik dat ik de rotor en stator allebei maar vervang .,
Stator (veld) is niet zo gek duur samen €115,-
Dat is de machine denk ik zeker nog waard.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat is een streepje dat ik met zwarte stift heb gezet met meten zodat ik wist dat ik rond was ;-)

Het kan zijn dat Kruis het anker kan leveren, kijk even of het de juiste is:

https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/hr4010c

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 19 maart 2019 07:32:15 schreef Gerard*:
Het kan zijn dat Kruis het anker kan leveren, kijk even of het de juiste is:

https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/hr4010c

Kruis kan ze inderdaad leveren , had ik ook gezien .,
Ik heb ze nu bij de van Benthum Boxmeer besteld .,die zit hier om de hoek.,en beantwoorde mijn bestelling gisteravond om 11.30 nog :-)
Leveren ook veel merken onderdelen en op een paar euro na dezelfde prijs .
Alleen geen webshop maar goede service
Maar bedankt voor de verwijzing ;-)
Ik zal even laten weten of het er aan gelegen heeft.

Hij werkt weer perfect na het vervangen van het veld en het anker.?