Aardlekschakelaar

Moet er in een groepenkast van een bedrijfspand uit 2000 een aardlekschakelaar zitten?

Ik dacht van wel maar als ik google raadpleeg hebben ze het iedere keer alleen maar over woningen.

Er zitten 10 groepen 230V in en 5 kachtgroepen.

Verder zag ik nog meer vreemde zaken, namelijk voor de enkel fase groepen is een voorbeveiliging geplaatst van C 25 Amp.
Waarbij de eindgroepen 7 keer smeltveiligheden en 3 automaten gebruiken maar de voorbeveiliging dus een automaat is.
De 3 automaten zijn C 20 ampere en 1 groep is een 25 ampere smelveiligheid de rest is gewoon 16 ampere.
Er is een aannemer aan het verbouwen geweest en nu zit er sluiting in 1 van de groepen.
Soms gaat alleen de smeltveiligheid kapot maar soms schakelt de voorbeveiliging alle 230V groepen uit en daarmee ook de rolluiken, alarm, verlichting, camera's en wcd's.
Dit is dus al een keer 's nachts gebeurd en konden mijn collega's er de volgende ochtend niet in omdat de rolluiken dan niet werken.
Vandaag de smeltveiligheid vervangen en ingeschakeld en na een paar seconden (niet echt geteld maar iets tussen de 2 en 4 seconden) schakelde de voorbeveiliging dus uit.

De sluiting ga ik wel vinden en repareren, maar ik wil graag kunnen vertellen wat er allemaal (verplicht) aangepast moet worden.

Dus zijn aardlekschakelaars verplicht op de 230V groepen en op de krachtgroepen?
En is een C 25 ampere automaat met daar achter 16 ampere smeltveiligheden nog wel selectief?
De C 20 automaten en de 25 ampere smeltveiligheid zijn zeker niet meer selectief.

Volgens de eigenaar (mijn werkgever) is de installatie pas nog gekeurd en goed gekeurd.
Ik heb alleen geen idee wat voor een keuring dit is geweest.

Graag jullie advies.

Vaste installatie of WCD's?

Aardingsweerstand?

Stelsel?

Ik denk dat je beter even een elektricien erbij kan halen om het na te lopen.

Smeltveiligheden en automaten in de mix mag, zolang je maar goed oplet op de diverse afschakelkarakteristieken

Maar een 25A smeltveiligheid achter een C25 automaat heeft natuurlijk geen nut.

Overigens: Waarom zitten kritische dingen als alarm, camera's en zo'n rolluik niet op een aparte groep, al dan niet achter een UPS gecombineerd met een doormelding als de spanning wegvalt?

De kachtgroepen zijn allemaal CEE WCD's

Heb ik nog niet, zal ik nog controleren.

TT

Dat mixen mag weet ik maar ik twijfel aan de selectiviteit bij een automaat C 25 met daar achter een smeltveiligheid 16.

Alle kritische dingen zitten op een aparte groep en het alarm heeft een backup accu.
Maar als alles uitvalt dan dus ook deze aparte groep.

En dat het zo zit is omdat het zo gekocht is, vandaag is de eerste keer dat ik in de groepenkast heb gekeken, nadat ik hoorde dat ze er vrijdag niet in konden.

mel

Golden Member

Volgens mij moeten alle groepen voor algemeen gebruik, dus ook 400 Volt op een CEEform wcd,zijn uitgerust met een Aardlekschakelaar.
En, ik zou zeker de groepen met hoge prioriteit achter een UPS zetten, eventueel met alarmdoormelding.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hoofdvraag, hoe hoog (of laag) is je aardverspreidingsweerstand.
Daarbij, is je verdeelinrichting dubbel geisoleerd of niet, en zo niet wat is de waarde van de voorbeveiliging van de netbeheerder.

Je kunt natuurlijk altijd het vorige keuringsrapport opvragen......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Wat heeft een aardverspreidingsweerstand te maken met wel of geen Aardlekschakelaar...
Gewoon zo.n ding ertussen zetten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Ik ben geen installateur en ik heb er niet echt verstand van. Ik zie wel genoeg nieuwe bedrijfshallen waar geen aardlekschakelaars zitten om te vermoeden dat dit niet verplicht is.

(Er van uitgaande dat dit in Nederland is).
Hangt een beetje af hoe de installatie gebruikt word.
Maar wandcontactdozen t.b.v. PC's, of wandcontactdozen in een normale werkplaats e.d. hoefden toen niet achter een aardlekschakelaar. Wandcontactdozen in b.v. pantry/keuken, of buiten bijvoorbeeld weer wel.
Op basis van alleen deze informatie is niet precies te zeggen of dit voor jou situatie verplicht is (volgens NEN1010). Dat hangt af van de situatie.
Maar als de verdeler toch aangepast word zou ik het zeker doen, of het verplicht is of niet.

Selectief is het niet nee, post anders even een foto van de verdeler.

Op 19 maart 2019 07:45:06 schreef mel:
Wat heeft een aardverspreidingsweerstand te maken met wel of geen Aardlekschakelaar...

Alles.
Er zijn ongeveer 3 redenen om aardlekschakelaars toe te passen.
De eerste 2 zijn het meest bekend.
1. Mensen zonder elektrotechnisch inzicht beschermen tegen elektrische schok (letsel), bij een defect aan de installatie of de apparatuur.
Dit doe je met een aardlekbeveiliging met een aanspreekstroom van max. 30mA. Tegenwoordig moet in woningen vrijwel altijd alles achter een aardlekschakelaar.
2. T.b.v. bijzondere ruimten. Ruimten waarbij er een hoger elektrotechnisch risico is, bv een badkamer. Of bv. ruimten met verhoogd brandgevaar e.d.
3. Als de aardverspreidingsweerstand in een TT stelsel niet laag genoeg is, zodat een beveiliging tegen overstroom (automaat, smeltpatroon) niet meer op tijd kan uitschakelen bij een sluiting naar aarde.
Bij het toepassen van aardlekschakelaars mag de aardverspreidingsweerstand <166 ohm zijn. En dat is enorm veel hoger als dat je enkel smeltpatronen of automaten hebt (Bijvoorbeeld: bij een B16 automaat zou de Ra (aardverspreidingsweerstand + weerstand van beschermingsleiding) onder de 2,8 ohm moeten zitten, bij een C25 zit je op zo'n 0,9 ohm).
En <2ohm is in sommige delen van het land best lastig te verkrijgen. Aardlekschakelaars kunnen dan een oplossing zijn.

NEN1010 gaat er in de eerste instantie zelfs van uit dat je in TT stelsels altijd aardlekbeveiligingen toepast voor automatische uitschakeling van de voeding. Pas als je zeker bent dat de aardverspreidingsweerstand blijvend laag genoeg is om bij een kortsluiting naar aarde de beveiliging tegen overstroom tijdig te laten uitschakelen hoeft het niet.
Deze aardlekschakelaar mag een 30mA zijn, maar ook een hogere waarde, zodat je minder kans hebt op onnodig uitschakelen. Bv. 300mA.
I.p.v. automatische uitschakeling van de voeding mag je ook dubbele isolatie toepassen. Vandaar dat Toeternietoe vraagt of het een geaarde (klasse 1) of dubbel geïsoleerde (klasse 2) verdeler is. Bij klasse 1 ga je uit van de voorbeveiliging van het energiebedrijf, en dat is een stuk ongunstiger voor de aardverspreidingsweerstand als dat je een klasse 2 kast toepast.

Op 18 maart 2019 23:04:10 schreef Dratsabylgu:
Vandaag de smeltveiligheid vervangen en ingeschakeld en na een paar seconden (niet echt geteld maar iets tussen de 2 en 4 seconden) schakelde de voorbeveiliging dus uit.

Dat hoeft niet persé een sluiting te zijn, dat kan ook een overbelasting zijn (door bv. opstartstromen).

Ik zou er iemand bijhalen die er verstand van heeft.

Of aardlekschakelaars verplicht zijn hangt van meerdere factoren af. Haal er iemand bij die daar meer van kent, of contacteer je keurder voor technische vragen.