NTC berekenen

Hoi,

Ik heb een vraagje over NTC's.

Als ik naar een 10k NTC 25C kijk zie ik de volgende waarden:

T (C) R (kΩ) +/- 1%
0 27.21
10 17.92
20 12.08
25 10.00
30 8.31
40 5.83
50 4.16

Als ik dat uitreken kom ik op een B value van 3260K, maar als ik ga zoeken op het net naar een 10KNTC@25C dan kan ik er geen vinden met een B value van 3260K. Mag de B value verschillen of kloppen de temperaturen dan niet meer?

Hemant

Lambiek

Special Member

Er is volgens mij geen formule om een NTC precies uit te rekenen, de waardes verlopen niet lineair. Je kunt toch gewoon een tabel van de desbetreffende NTC erbij pakken.

Wat wil je er precies mee gaan doen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hi Lambiek,

De waardes komen uit een tabel van de specificaties van een Honeywell 10K@25C sensor de complete set kost 30 Euro.

Wat ik eigelijk will iseen losse 10K25C kopen en die aansluiten (kosten 20 eurocent).

Als ik op het web kijk dan hebben ze allemaal een B value, vandaar dat ik de B value heb geprobeert uit te rekenen voor de orginele Honeywell om zo opzoek te gaan naar een gelijke B value.

Deze will ik dan op de Honeywell aansluiten, echten een B 3260K kan ik dus niet vinden maar wel met de volgende B waardes:
3435
3950

beide hebben10K@25C ik weet alleen niet of ze dus gaan werken de 3435K geeft volgende waardes:

Temp Rmax Rnor Rmin
0 28.0508 27.4936 26.9448
10 18.302 18.0151 17.7303
20 12.2431 12.0988 11.9550
25 10.1000 10.0000 9.9000

Hemant

Lambiek

Special Member

Gaat dat over dit topic?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144366
Als dat zo is kun je beter hier verder gaan.

En koop gewoon de standaard NTC, daar is de software voor gemaakt voor de desbetreffende thermostaat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoi,

Topic is soorgelijk, vorige ging over the CV met een 12K NTC deze gaat over de Honeywell.

Ik dacht dat 10K@25C een bepaalde standaard was?

hemant

Lambiek

Special Member

Je moet wel een 10K hebben met de zelfde specificaties, dus exact dezelfde die er nu in zit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek, je moet 1 van je persoonlijkheden verbieden om hier te posten:

Op 19 maart 2019 11:12:24 schreef Lambiek:
Je moet wel een 10K hebben met de zelfde specificaties, dus exact dezelfde die er nu in zit.

is zo'n beetje het tegenovergestelde van:

Op 19 maart 2019 10:30:41 schreef Lambiek:
En koop gewoon de standaard NTC, daar is de software voor gemaakt voor de desbetreffende thermostaat.

:-)

Volgens mij zijn er gewoon verschillende specs. Je kan 10k krijgen en kennelijk ook 12k. Maar ook de temperatuur afhankelijkheid kan verschillend zijn. Dat laatste wordt weergegeven in de parameter beta.

In een beperkt input-bereik is iedere functie te benaderen door een rechte lijn. "temperatuur" in een huisthermostaat is iets wat maar zeer beperkt kan varieren. Als ie meer dan 22 aangeeft moet de verwarming in ieder geval uit en of ie nu 26 of 27 aangeeft dat maakt niet zo veel uit.

Als jij uitrekent dat de beta 3200 oet zijn en wat je kan kopen heeft een beta van 3400, dan zou ik even de afwijking bij 18 of 20 graden uitrekenen en kijken of je dat wat kan schelen.

Je kan ook zeggen: Stel DAT ie een graad te veel gaat aangeven, dan zet ik de verwarming toch een graad hoger?

Ik heb op de vijf door jou genoemde intervallen de beta uitgerekend en die varieeert van 3180 tot 3370 over het 0-50 graden gebied. Dus bij die ene NTC is de beta al niet erg stabiel: Het model wat de beta impliceert past niet zo heel goed bij de werkelijkheid.

Dus wat we kunnen doen is: we lezen uit jou tabel af dat de gewenste NTC een weerstand van 12.08 k Ohm heeft bij 20 graden.

Een NTC met een beta van 3435 heeft dan een weerstand van 12.17k en bij 20.2 graden een weerstand van 12.08. De afwijking bij 20 graden is dus ongeveer 0.2 graad als je de dichts passende beta kiest.

Edit: Daar komt dan nog bij: De weerstandswaarde kan zowiezo 1% verschillen. Het verschil tussen de 12.17 en de 12.08 is minder dan 1%. Er kan dus zowiezo al een afwijking van meer dan 0.2 graden in de aflezen in zitten....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 19 maart 2019 11:42:53 schreef rew:
Lambiek, je moet 1 van je persoonlijkheden verbieden om hier te posten:

Ha, Ha. Ik ben wel eens wat impulsief, maar ik zal niets meer posten, goed.

is zo'n beetje het tegenovergestelde van:

Ja, er had dit moeten staan. "dus met exact dezelfde specificaties die er nu in zit".

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ha, Ha. Ik ben wel eens wat impulsief, maar ik zal niets meer posten, goed.

Nee. Ongoed.

Jou bijdragen meestal wel waardevol namelijk. ;-)

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 19 maart 2019 12:40:07 (22%)

pax

Golden Member

Op 19 maart 2019 09:58:12 schreef hemant_5400z:
Als ik naar een 10k NTC 25C kijk zie ik de volgende waarden:

T (C) R (kΩ) +/- 1%
0 27.21
10 17.92
20 12.08
25 10.00
30 8.31
40 5.83
50 4.16

Als ik dat uitreken kom ik op een B value van 3260K, maar als ik ga zoeken op het net naar een 10KNTC@25C dan kan ik er geen vinden met een B value van 3260K. Mag de B value verschillen of kloppen de temperaturen dan niet meer?

Hoi Hermant,
De formule waarin de beta waarde wordt gebruikt is een benadering die alleen werkt over een beperkt temperatuurbereik. Meestal wordt bij de beta dat bereik ook opgegeven. Dan staat er bijvoorbeeld B25/85. Ook als je dan e.e.a. narekent met de Steinhart-Hart vergelijking zul je zien dat er nog steeds afwijking zijn over dit gebied....

NTCs zijn leuk en goedkoop maar ook wel wat complex... :-)

Nu ken ik niet exact de toepassing maar in veel gevallen is een exacte waarde niet nodig. Als het doel is iets rond kamer temperatuur te houden, moet je zorgen dat de NTC tussen 15-25ºC een beetje klopt, daaronder is het toch te koud en daarboven zo warm dat je niet meer gaat stoken.

Je ziet bij veel NTCs dan ook dat hun tolerantie een vlinder karakteristiek heeft d.w.z. minimaal rond een bepaald waard en daarboven/onder neemt het toe.

Hopelijk kun je hier wat mee...

cor

Ok bedankt,

Ik ga de 3435 gewoon proberen aangezien de waarden in het gebied van de 10K@25C zitten.

Leuk om even mee te spelen aangezien ze 30 eurocent p/s zijn wordt het niks dan kan ik altijd nog een orginele kopen.

Zodra hij binnen is zal ik een reactie posten als na aansluiten, misschien dat anderen er wat aan hebben mochten ze zelf een WA inelkaar willen knutselen slecht een behoorlijke smak geld 30 euro vs 0,30 eurocent.

Zal wel even duren voor ie binnen is aangezien ze uit china komen.

Hemant

Shiptronic

Overleden

Dat is toch dezelfde vraag als hier : https://www.circuitsonline.net/forum/view/144366

Waarom niet daar verder, maar weer overnieuw beginnen??

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi Shiptronic,

Die opmerking was al eerder gemaakt, maar als je leest dan ging de vorige over een Ketel 12K die eventueel stuk zou zijn.

Dit onderwerp gaat over een Thermostaat met een 10K ntc en de B-waarde.

Groetjes,
Hemant

Op 19 maart 2019 12:50:46 schreef pax:
Hoi Hermant,
De formule waarin de beta waarde wordt gebruikt is een benadering die alleen werkt over een beperkt temperatuurbereik. Meestal wordt bij de beta dat bereik ook opgegeven. Dan staat er bijvoorbeeld B25/85. Ook als je dan e.e.a. narekent met de Steinhart-Hart vergelijking zul je zien dat er nog steeds afwijking zijn over dit gebied....

Als ik bij de 7 meetpunten de kleinste-kwadraten aanpassing van die Steinhart-Hart functie bereken, dan zie ik in de teruggerekende T waarden afwijkingen van ten hoogste 0.02 graad. Dat lijkt me zo weinig dat ik argwaan krijg. Zijn het wel meetpunten, of staan hier gewoon berekende waarden van R bij de 7 T waarden?

[Terzijde, voor B kom ik, alle meetpunten meegenomen, op 3310 i.p.v. de door TS genoemde 3260. Doet er verder weinig toe]

Hoi aobp1,

Die waardes heb ik zelf niet gemeten die zaten bij de specificatie van de 10K ohm B 3435.

De waardes van de Honeywell heb ik uit hun boekje gehaald en middel een ca;culator op het net de B waarde berekend die kwam uit op 3260.

Hemant

Hallo Hemant,

Ik verwacht ook niet dat je dit zelf hebt gemeten, maar ik vraag me af hoe de leverancier eraan komt.
Intussen snap ik waar B = 3260 vs. B = 3310 door komt. De eerste waarde krijg je als je naar de gewone afwijkingen t.o.v. de meetwaarden kijkt, de tweede als je naar de relatieve afwijkingen kijkt. In het eerste geval fit je (ongewogen) een exponentiële kromme van R/10 tegen (1/T - 1/298), in het tweede geval een rechte lijn van ln(R/10) tegen (1/T - 1/298). In beide gevallen met vastliggend intercept als je wilt dat R = 10 kΩ @ 25 °C.