kolomboor

Mijn heeeeele oude bosch boormachine is ter ziele.

Op zich niet zo erg ware het niet dat deze boormachine nog uit de tijd stamt (van mijn oom geweest) dat je met een boormachine en diverse hulpstukken allerlei taken kon uitvoeren. Daar waren ze op gebouwd (metalen kraag, lagering).

Zo heb ik er oa een kruistafel bij, en was deze boor mijn frees opstelling.

Dus nu vervangen, en daar ontstaat het dilemma.

Met een kleine aanpassing kan ik mijn bovenfrees voor hout aangelegenheden gebruiken (toerental). Maar ik zit nog met mijn aluminium frontjes, kunststof en klein aluminium onderdelen.

Het is allemaal licht freeswerk, en ik frees ook niet zo vaak.

Kijkend naar de prijzen van metaal freeskolommen kom ik niet onder de €500 uit (HBM 16). Een goede HBM boorkolom ligt daar €200 onder, en een kruistafel had ik al.

Als je rondkijkt bij de (semi) professionele gebruikers (modelbouw fora, cnc fora) is frezen met een boorkolom gelijk aan volmondig vloeken.

Ik vraag me af of er hier misschien iemand is die wel licht en niet super nauwkeurig freeswerk doet met een boorkolom, en wat de ervaringen zijn.
Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Het grote verschil met een freesbank en een kolomboor is, dat de boorkop van een kolomnboor vast zit mbv een morseconus. Een tapse verbinding. Bij zijdelingse belasting valt de boorkop uit de kolomboor. Bij een freesbank kan de frees bij zijdelingse belasting niet uit de machine vallen.
Jacques van Montfort
Ik had nog een zware boorstandaard, met een afwijkende halsmaat. Heb ik omgebouwd tot freesstandaard met een HBM kruistafeltje en werkt goed voor aluminium met een Ferm FBF-6E frees.
Ledlover

Golden Member

Boor is niet meer te repareren? Het klinkt alsof vervanging duurder is dan het vervangen van de lagers en/of het laten herwikkelen.
Een kolomboormachine heeft meestal ook meer zijdelings speling dan een freesmachine. Een freesmachine is er op gebouwd om nagenoeg geen zijdelingse speling te hebben.
Dank voor de antwoorden.

Het is me wel duidelijk - ff doorsparen voor een "echte" boor/frees kolom.

Omdat boren toch frequenter dan frezen zal zijn zal het er toch een worden met een boorkop (ik weet dat voor frezen spantangen de voorkeur hebben).
Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
JE kan een boorkop toch ook gewoon in een spangtang zetten?. Het lijkt me wel dat je daar iets voor hebt.
Shiptronic

Golden Member

Op 21 maart 2019 18:09:39 schreef benleentje:
JE kan een boorkop toch ook gewoon in een spangtang zetten?. Het lijkt me wel dat je daar iets voor hebt.


Ja hoor dat is geen enkel probleem.
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
je hebt ook boren om op een slijptol te draaien, dus waarom niet..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
@benleentje

Dat is eigenlijk best een goede tip, helemaal niet aan gedacht.
Ik heb een redelijke boorkolom en kruistafel waar mijn bosch (hout) bovenfrees in past en welke ik gebruik voor frezen in hout.

Een losse boorkop is zo aangeschaft.

Dan zit ik nog met het toerental.

Ik heb eens een paar toerental regelaars gebouwd maar die zijn allemaal in de sloopbak beland. Of ze stotteren of ze functioneren pas redelijk als de motor een bepaalde belasting heeft.

Als ik een goed ontwerp voor een toerental regelaar voor mijn bosch bovenfrees tegenkom welke bovenstaande problemen niet heeft ben ik voor mijn doeleinden eigenlijk uit de brand.
Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Boormachine's met zo'n ronde kraag vlak achter de boorkop hebben vaak een standaard diameter. Ik geloof dat het 43mm is, maar dat weet ik niet zeker.

Als je tevreden was over de prestaties van je oude machine en de accesoires nog hebt kun je overwegen een fatsoenlijke boormachine te kopen.

Er zit nogal veel kwaliteitverschil tussen verschillende boormachine's.
Voor jouw toepassing denk ik b.v. aan een Metabo met een aluminium tandwielkast en 2 snelheden. Deze hebben geloof ik ook echte kogellagers in de as van de boorkop.
Koop er dan ook een waar GEEN klop funktie op zit, die hebben namenlijk veel speling axiaal aan de boorkop voor de klop funktie.

Zo'n Metabo met Alu tandwielkast is niet licht en niet goedkoop, maar als het de machine is die je wilt is hij z'n geld waard.
(Of tenminste 15 jaar geleden. Alles lijkt in kwaliteit achteruit te gaan tegenwoordig).
Ander alternatief:
Als je al een kruistafel hebt, dan kun je voor een paar EUR een verleng as kopen voor ER spantangen. B.v. ER16
(ER = "Eccentric Ring" & 16 is nominale diameter van de buitenkant van het konische gedeelte)

https://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=straight+shank+er16

Op zo'n as kun je wat kogellagers monteren en een poeli en als je handig genoeg bent kun je dat als basis gebruiken voor een leuk hobby frees machientje.