Super opamp

blackdog

Golden Member

Hi,

De bandbreedte waar over gesproken wordt kan ook de Gain bandwith zijn.
Ook kan hij een "compound" opbouw hebben, dus ondersteprintje ook een opamp, desnoods in een nog kleinere behuizing.
Dan zijn wat extra onderdelen nodig om het stabiel te houden bij lagere loopgains.

Wat mij betreft, laat het gewoon links liggen, er zijn veel te weinig specificaties van deze module om het zinnig toe te passen in allerlij apparatuur zonder extra problemen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 19 maart 2019 16:54:51 schreef pa3gws:
Ik ga het verschil zeker niet horen. :-p
Maar hij zegt dat er hoorbaar verschil in zit.

dat kan zeker zo zijn , maar daarmee weet je nog niet wat technisch beter is. Sterker nog, het kan zijn dat een mider performante opamp beter klinkt dan een steengoede. de menselijke fysiologie vind een klein beetje vervorming van een bepaalde soort best aangenaam klinken. Helmholtz heeft dat een jaar of honderd geleden eens uitgelegd in een dik boek waarom dat zo is.

Op 19 maart 2019 22:49:41 schreef kris van damme:
[...]

dat kan zeker zo zijn , maar daarmee weet je nog niet wat technisch beter is. Sterker nog, het kan zijn dat een mider performante opamp beter klinkt dan een steengoede. de menselijke fysiologie vind een klein beetje vervorming van een bepaalde soort best aangenaam klinken. Helmholtz heeft dat een jaar of honderd geleden eens uitgelegd in een dik boek waarom dat zo is.

Maar die keramische condensator gaat echt een slecht geluid geven met fasemodulatie op de kantelpunten. Daar hoort MKP of zo te zitten. Wat je hoort is dat de hoogfrequente fase gemoduleerd wordt (frequentiemodulatie of zweving) met de laagste frequenties. Je geluidbeeld wordt troebel, ongedefinieerd.

Verder: de PCB heeft componenten die opamps compenseren om de zaak stabiel te krijgen met toch de beste bandbreedte en voor andere specs heb je andere componenten nodig. Je kunt niet zomaar opamps wisselen of het gain-bandbreedte gebeuren moet hetzelfde zijn. Die kans is klein.

Een goede opamp heeft trouwens, let op, GEEN KLANK. Net als je speaker en versterker trouwens. Het hoort gewoon weer te geven wat je erin stopt. Tenzij je een gitaarversterker aan het bouwen bent.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op dinsdag 19 maart 2019 23:09:34 (20%)

Op 19 maart 2019 21:49:52 schreef Hoeben:
En de tekst is van de opamp afgeschuurd.

Dat zegt mij genoeg. Er zal wel een 741 in zitten.

Als ik de site moet geloven zou je de op-amps in je versterker moeten verplaatsen met hun op-amp. Nu zitter er in een versterker natuurlijk veel meer componenten die invloed uitoefenen op de geluidskwaltijd dan enkel de op-amp. Al zou je alle opamps vervangen door theoretische perfecte dan zal het nog steeds op andere componenten spaak lopen. Daarnaast kan je natuurlijk wel een versterker bouwen die tot 50 mhz versterkt, maar vraag jezelf af of dat wel zin heeft in een audio versterker.

PE2BAS
Arco

Special Member

Er zijn er ook die beweren dat ze aan het geluid kunnen horen wat voor merk gelijkrichtdiode er in de voeding zit... :) :)
(daar worden ook speciaal gematchde setjes diodes voor verkocht!...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Mede door de reacties hier is de kogel door de kerk er gaan gewoon weer opa's in de preamp. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ooit wel eens een site gezien waar iemand elco's uit het hoesje haalde en ze in een stukje bamboe had gefrot voor een natuurlijker geluid. Die verkocht ook houten volume knoppen vlor beter geluid en linksom getwist koperdraaid voor de linkse speaker en rechtsom getwist voor de rechtse. Om dan nog maar over de prijs te zwijgen.

PE2BAS
Semtexx

Golden Member

Peacock Audio was dat ;)
he-le-maal de weg kwijt.

joopv

Golden Member

Op 19 maart 2019 17:24:34 schreef pa3gws:
Veel geld uitgeven voor bijv. een simpele opamp in een duur jasje is in mijn optiek zonde geld.

Bij vrouwen werkt het, dus misschien bij een opamp ook?
Vraag het eens aan meneer Trump.

Op 20 maart 2019 17:51:02 schreef pa3gws:
er gaan gewoon weer opa's in de preamp. ;-)

Sexist! En de oma's dan? :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi

Misschien is het beter dit topic uit het koffie hoek niveau te halen :-)

Voor de gene die willen weten wat een "Super Opamp" is, download dit eens: LT Application Note AN67 en kijk op pagina 62.
Daar wordt een super opamp bescheven, die gebruikt wordt in een sinus generator met zeer lage vervorming.
Ik had al eerder in dit topic aangegeven dat de module die in dit CO topic beschreven is, misschien deze opbouw heeft.
Er zijn trouwens Cer. condensatoren die voor audio "transparant" zijn, meestal zijn deze van het np0 type.

Happy reading trouwens, deze hele App-Note staat vol met analoge lekkernijen :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 22 maart 2019 00:03:12 (98%)

Shiptronic

Overleden

Zonder er zelf eens eerst aan te meten is het gis werk? misschien hebben wel iets geniaals bedacht? ( al acht ik die kans zeer nihil)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Klank zit ook voor 60% tussen de oren, kijk maar eens naar hifi freaks, voor hen is het zowat een godsdienst.