LEDS verbranden.


Maar je vergeet de inschakelpiekstroom als de condensator nog ongeladen is. Deze gaat door de LEDS.
Op 20 maart 2019 00:28:13 schreef Zoef de Haas.:
Wat ik ook wel geflikt heb, het volgende, zet 2 leds in serie bipolair dus + aan + of - aan min. Zet er wisselspanning op met een condensator in serie, gaat uitstekend.

Groetjes Hans.

Je vergeet de inschakelpiekstroom. deze gaat door de LEDS.
Welke weerstand? Dat valt nauwelijks te berekenen. Hangt van veel factoren af.

De adapter? Welke spanning geeft die werkelijk? Kan best dat er bijv 3V op staat en dat hij onbelast toch 6V afgeeft.

Welke leds? Je moet weten welke spanning je leds nodig hebben, en dat varieert nogal. Losse leds varieren van 1.8 Volt (rood) tot 2.8 V (Wit) maar er zijn ook samengestelde leds die zijn opgebouwd uit meerdere leds in serie en/of parallel.

Welke stroom ? Kleine LEDs hebben meestal een max van 20 mA. Maar dan geven ze tegenwoordig vaak veel meer licht dan je zou willen, en bij 10 x 20 mA zijn je batterijen in no time leeg.

Dus er zijn nogal wat keuzes voordat je kunt gaan rekenen.

Maar om te beginnen kun je eens een weerstand proberen van 1K per led. Dan weet je zeker dat die heel blijft, en dan kun je ook de spanning meten die er dan uit de adapter komt en wat er over de led overblijft. En of je dan genoeg licht krijgt.
dat valt wel mee hoor.
een gewone witte led van 3,3V 20mA, brand ook al op 3,2V of zelf heel zwakjes op 3,1V.

als je dus 10leds van 3,3V in serie zet (33V) en dit met een serieweerstand op een 33V voeding, dan zal er minder stroom lopen dat die 20mA en zullen de leds op een lagere spanning branden.

persoonlijk zou ik minder leds in serie zetten en het op een gangbare 12V voeding houden.
-3leds in serie samen met een 150ohm weerstandje voor witte/blauwe leds van 3,3V
-3leds in serie van 2,2V (rode bv) op 390ohm of 4leds in serie met 220ohm.
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Op 20 maart 2019 00:28:13 schreef Zoef de Haas.:
Wat ik ook wel geflikt heb, het volgende, zet 2 leds in serie bipolair dus + aan + of - aan min. Zet er wisselspanning op met een condensator in serie, gaat uitstekend.
Hier begrijp ik helemaal niks van. Als ze tegengesteld in serie staan, dan staat er altijd één in sper. Dan gebeurt er toch helemaal niks?
Klaas, Bij een spanning boven de 5V (bij sommige leds rond de 6 volt, bij andere boven de 20V) gaat ie zeneren. Dus dan zal de andere oplichten.... (en volgens mij gaat een led kapot van "te heet" en dat komt door "te veel vermogen er in". 60mW (20mA * 3V) kan ie hebben, 20V * 20mA = 400mW, dat zal dan wel te veel zijn, maar als je bij 20V de stroom tot 1mA beperkt heb je grote kans dat het goed gaat...).


arendt, Een led is een raar ding. Die gaat rond een bepaalde spanning heel snel van "te weinig stroom om op te lichten" naar "te veel om heel te blijven". Dus bijvoorbeeld bij 2.9V doet ie nog niets, bij 3.0V brand ie goed, en bij 3.1V gaat ie stuk. Daarnaast is de "goed branden" spanning afhankelijk van het exemplaar en wat andere omstandigheden (de temperatuur voornamelijk) Dus een tweede led heeft misschien bij 2.8 nog niets, 2.9 brand ie goed en 3.0 brand ie door. Zet je over deze twee leds 3.0V brand er dus 1 door.

Dat zou heel lastig zijn, maar er is een oplossing voor. Als je met "wat er omheen zit" zorgt dat de stroom een normale waarde krijgt en dan "maar ziet" wat de spanning wordt, dan werkt het gewoon goed: leds geven normaal licht en gaan niet kapot. Dat kan je regelen met iets simpels als "een weerstandje".

[Bericht gewijzigd door rew op 20 maart 2019 09:51:03 (51%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zoals eerder gemeld is een voorschakelweerstand van veel factoren afhankelijk; aantal LED's, types en voedingsspanning. Ik vond net een artikel waarbij men een spanningsregelaar gebruikte als stroombron. Ik heb nog niet zelf geprobeerd maar met zo'n opstelling zou de stroom quasi constant blijven ongeacht de aangelegde spanning. Nadeel is dat dat zo'n regulator met serieweerstand nogal veel kan verstoken als er weinig LED's in serie staan. Daarom bevelen ze ook aan om een switched voltage regulator te gebruiken. http://www.bristolwatch.com/ccs/LM317.htm
Depeet
Op 20 maart 2019 09:43:03 schreef rew:
Klaas, Bij een spanning boven de 5V (bij sommige leds rond de 6 volt, bij andere boven de 20V) gaat ie zeneren.
Dat zal inderdaad zo zijn, maar dat lijkt me een onjuist gebruik.
Op 20 maart 2019 09:23:19 schreef KlaasZ:
[...]Hier begrijp ik helemaal niks van. Als ze tegengesteld in serie staan, dan staat er altijd één in sper. Dan gebeurt er toch helemaal niks?
Ze moeten inderdaad (anti-)parallel staan. Dat deed ik jaren geleden al bij het achterlicht van mijn fiets, waarvan het lampje vaak stuk ging. Totaal vier leds, waarvan 2 leds in serie en twee van die setjes antiparallel. Weerstandje ervoor en er was rood licht.
Ik ben in het gelukkige bezit van een 4-20 mA loopcalibrator.
Daarmee kan je precies bepalen hoeveel stroom je door de ledjes stuurt, en of je genoeg licht heb.
Dan is het een koud kunstje op de weerstand uit te rekenen natuurlijk.
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
ritmeester

Golden Member

Tja, ik heb hier groene 3mm LEDS (3.0/3.2V / 20mA) die ik aanstuur met 5V. Ik heb er nu een 3.3K weerstand achter zitten, met een lagere weerstand is de LED veel te fel.

Geen idee hoeveel mA er loopt, niet gemeten maar zal (moet) minder zijn dan 4mA.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op 20 maart 2019 19:23:13 (26%)]

I love it when a plan comes together !
Op 20 maart 2019 14:34:47 schreef mel:
Dan is het een koud kunstje op de weerstand uit te rekenen natuurlijk.
Nou, ik vind het meest praktische om even een weerstandje te pakken en die in serie met de LED te plaatsen, beginnend met een hoge. Even de spanning over de weerstand meten en je weet het aantal mA door de LED. Te laag? Pak een lagere weerstand, dan weet je zo wat je nodig hebt.
Thevel

Golden Member


Jaren geleden heb ik bij BACO een led tester gekocht.
Er handig maar de laagste teststroom was 2mA, dus heb ik hem een beetje verbouwd.
De laagste teststroom is nu 10µA, dat lijkt weinig maar er zijn (vooral blauwe en witte) led's die bij zo'n lage stroom al oplichten!
Dit heb ik al een jaar in gebruik in de auto en het werkt uitstekend. Wel met vijf leds in series.




De weerstand is 500 Ω met een vermogen van minimaal 50mW. Ik gebruikte een weerstand van 1 watt.

De voedingspanning(Ubat) is 5 volt + 2 volt + (Aantal leds * 3 volt)

In dit schema met drie leds is de voedingsspanning dus minimaal 16 volt
Met vijf leds in serie wordt de voedingspanning minimaal 22 Volt.
Met 100 leds in serie wordt de voedingspanning dus 307 volt. En dit laatste zou ik dus maar even niet doen.


Deze schakeling is dus wat ze noemen een stroombron. Deze stroombron zorgt ervoor dat er door alle leds exact 10mA loopt. En elke led zal keurig netjes zijn eigen spanning instellen die rond de 3 volt zal liggen. Ik heb drie volt genomen omdat dat de spanning is voor een witte led.

Gebruik je rode leds dan wordt de berekening anders. Dan moet je 1,8 volt als ledspanning gebruiken. Het beste is het natuurlijk om de ledspanning uit de bijbehorende datasheet te halen.
Op 20 maart 2019 22:57:42 schreef Ex-fietser:
Deze stroombron zorgt ervoor dat er door alle leds exact 10mA loopt.
Daar komt nog wel een klein beetje bij: Door de GND pin loopt ook een beetje stroom. Bij een 7805 is dat typical 4.3, max 8mA.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Een 7805 geeft relatief veel verliezen (5V over de weerstand). Een LM317 geeft maar 1,2V over de weerstand.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
De totale verliezen zijn natuurlijk in beide gevallen gelijk. Alleen de verdeling over de weerstand en de regelaar is verschillend.
maartenbakker

Golden Member

Dat hangt van je voedingsspanning af. Ik drukte me ongelukkig uit, de verliezen zitten hem erin dat je een hogere voedingsspanning moet gebruiken in sommige gevallen.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Op 21 maart 2019 09:29:17 schreef KlaasZ:
De totale verliezen zijn natuurlijk in beide gevallen gelijk. Alleen de verdeling over de weerstand en de regelaar is verschillend.

Als je met een "vaste voedingsspanning" begint wel. Maar als je "verliezen" leest als benodigde 'headroom' voor de regeling, dan is een 7805 beduidend (ongeveer 4V) minder efficient/meer verliezen dan een LM317. Met vaststaaande voeding kan je op z'n minst een extra led kwijt in die 4V....
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk dat beiden (7805 en LM317) niet erg bruikbaar zijn op een 3v voedingsspanning... ;) (vanwege de verliezen)
(als het witte leds zijn gaat het zeker niet)
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad. Een laagohmig weerstandje moet hier de oplossing bieden.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Op 21 maart 2019 10:55:26 schreef rew:
Als je met een "vaste voedingsspanning" begint wel. Maar als je "verliezen" leest als benodigde 'headroom' voor de regeling, dan is een 7805 beduidend (ongeveer 4V) minder efficient/meer verliezen dan een LM317.
Ik lees verliezen als vermogen dat warmte ontwikkelt. Inderdaad uitgaande van dezelfde voedingsspanning.
Of je nu een weerstand of een Lm78xx regelaar gebruikt je verliezen zijn gewoon de stroom maal de spanning die over je regelaar, weerstand of wat je ook gebruikt) valt. De enige manier om die verliezen te verkleinen is de spanning over de regelaar zo laag mogelijk te maken.

En als je echt zuinig wilt zijn zul je de led met een PWM moeten regelen.
maartenbakker

Golden Member

En op die enige manier doelde ik. Met een LM317 lukt dat beter dan met een 7805 omdat de minimale spanningsval lager is. In dit specifieke geval heb je zelfs een nog lagere spanningsval nodig en die bereik je het makkelijkst met een klein weerstandje.

Overigens heb je bij PWM ook een vorm van stroombegrenzing nodig, al mag de stroom daar wel hoger zijn mits de energie niet te hoog is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 21 maart 2019 19:58:08 (22%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Zomaar PWM-en is niet goed.

Een led kan je zien als een diode met een serieweerstand. Die serieweerstand is te klein om hem heel te houden als je er te veel spanning op zet, maar voor "kort" kan het wel. (maarten zegt "energie niet te hoog".).

Heb je bijvoorbeeld een led die nominaal 3V is met 5V PWM-en en zorg je dat gemiddeld de stroom ongeveer 10mA is die je normaal ook zou willen... Dan is de efficientie alsnog ongeveer 60%: slechts de 3V wordt in licht omgezet, de overige 2V staat over die (interne/parasitaire) serie-weerstand!

Met een spoel in serie kan je PWMen op ongeveer 60% en dan krijg je de grootste efficientie-boost.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/