Brommende magneetschakelaar

pietplof

Golden Member

Collegae,

Een magneetschakelaar in een besturingskastje v/e vuilwaterpomp heeft tijden lang , zo goed als, geruisloos zijn werk gedaan.
Sinds enkele dagen bromt het ding onrustbarend.

Het is een schakelaar met een 220 V. ac. spoel.
Hij schakelt een draaistroommotor.

Ik zou, gezien mijn achtergrond, dit verschijnsel moeten kunnen thuisbrengen maar heb geen idee..

Waarom trilt/bromt de schakelaar?

festina lente

Lijm/hars/epoxy los gaan zitten waardoor de spoel en omgeving resoneert?

Action expresses priorities LH

2 mogelijkheden:

A: de kortsluitring die in de ijzerkern zit is verdwenen.
B: er zit vuiligheid tussen magnetische kring of is het oppervlak van de kern niet vlak genoeg meer(sleet) en daar vrees ik voor.

LDmicro user.

De paar keren dat ik een brommende magneetschakelaar trof kwam het altijd door vuil tussen de magneetvlakken. Dus openmaken en poetsen. En als dat niet kan even de persluchtslang er op zetten.

Met transformatoren kan een van de plaatjes in het blikpakket met de jaren los gaan zitten en meetrillen op 50Hz. Misschien iets gelijksoortigs in de spoel van de magneetschakelaar?
Of misschien een diode voor (halve) gelijkrichting richting welke het begeven heeft waardoor de spoel nu geen gelijkspanning meer krijgt.
Ik denk maar even hardop...

Arco

Special Member

Soms wil een stukje tape op het anker helpen. (als het geluid door slecht kontakt tussen anker en kleefplaat wordt veroorzaakt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Gewoon eruit halen en schoonmaken.Beetje brommen kan geen kwaad, meestal helpt een rotklap ertegen ook al ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Een nieuwe magneetschakelaar kost ook niet de hoofdprijs.

Tidak Ada

Golden Member

Amice,

Wat voor een wil je hebben enkelpolig, dubbelpolig of 3-phasen?
Wat is de minimale stroom, DIN-rail of zomaar schroefjes....?
Ik heb hier een enkelpolig 40A solid state relais (over) voor je. Schakelt echter op 3-32V dc, maar maakt gegarandeerd geen geluid; geen klik en geen brom!
Je kunt die contactor natuurlijk ook op een afgevlakte dc spanning (<<230V !!) laten draaien, maar dan krijg je mogelijk weer problemen met 'kleven'
Overigens brommen magneetschaklaars (ac) altijd enigszins en zijn dus niet geschikt voor de slaapkamer ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
GJ_

Moderator

Op 20 maart 2019 15:33:27 schreef Tidak Ada: Overigens brommen magneetschaklaars altijd enigszins en zijn dus niet geschikt voor de slaapkamer ;)

DC magneetschakelaars zijn reuze stil :-)

Tidak Ada

Golden Member

Ik dacht dat die gewoon weer relais genoemd werden, maar ik kan me vergissen [edit: (Ja dus);)]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
GJ_

Moderator

Nou, voor zover ik het in de afgelopen 35 á 40 30 a 35 jaar begrepen heb is een magneetschakelaar gewoon een dik vermogensrelais. De spoelspanning doet daar niet veel aan af. Tegenwoordig zie je meer 24Vdc spoelen omdat die zo lekker aan een PLC output geknoopt kunnen worden.

--edit--
40 was wat overdreven

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 20 maart 2019 16:01:53 schreef GJ_:
Nou, voor zover ik het in de afgelopen 35 á 40 30 a 35 jaar begrepen heb is een magneetschakelaar gewoon een dik vermogensrelais. De spoelspanning doet daar niet veel aan af.

Grappig, die verschillen ;) .
Ik heb juist weer geleerd dat een relais zo genoemd wordt omdat deze slechts 1 'gat' tussen z'n contacten heeft in onbekrachtigde toestand, waar een contactor altijd een rij contacten heeft die in onbekrachtigde toestand volledig spanningsloos zijn en bij bekrachtigen aan 2 kanten kunnen bewegen en sluiten. Recent nog een defect ABB model geopend. Best interessant om te zien, al was het maar omdat het ding verschrikkelijk stevig in elkaar zat.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Relais is volgens mij de algemene benaming voor:
A: magneetschakelaar, dus voor de grotere vermogens,
B: hulprelais, dus voor de kleine vermogens.
Heb je natuurlijk nog tal van varianten, zoals Reedrelais, tijdrelais (die altijd hulprelais zijn) etc.

Het brommen van een (oude) magneetschakelaar komt 99% door vervuiling van het anker.
Natuurlijk kost een nieuwe niet zo veel, maar er een uit elkaar halen en het blikpakket weer goed schoon maken geeft je veel meer voldoening.
En dat is vaak eenvoudig te doen.
Schoonmaken, niet schuren of vijlen!
Zeer zeker als het een 220Volt spoel is, dan is het een exemplaar dat bijna in een museum kan staan.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 20 maart 2019 19:43:42 (45%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

code:

RELAIS Bron https://www.encyclo.nl/begrip/relais

1) Elektrisch toestel dat nieuwe stroomkring opent 
2) Elektrische schakeling 
3) Elektromagnetische schakelaar 
4) Elektronische schakeling 
5) Halte 
6) Heruitzending 
7) Paardenverwisselplaats 
8) Pleisterplaats 
9) Postmerk 
10) Poststation 
11) Rustplaats
12) Stroomsluiter 
13) Toestel uit israël 
14) Wisselplaats 

Als je NR 1 heel letterlijk neemt is alles wat een nieuwe stroomkring kan schakelen een relais en er hoeft dus geen magneetspoel in te zitten. Hieronder vallen dan ook SSD's en zelfs een optocoepler

Terwijl een magneetschakelaar enkel slaat op die relais die via een magneetspoel werken.

magneetschakelaar, dus voor de grotere vermogens,

Elke magneetschakelaar is een relais maar niet elke relais is een magneetschakelaar

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Is een rietrelais ook een magneetschakelaar?

P.S. Lemma 13: Toestel uit Israel?????

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 20 maart 2019 20:22:17 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Ik zou zeggen een rietrelais is ook een magneetschakelaar. Het heeft ook een magneetspoel nodig om te te schakelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

de grote magneetrelais zoemen altijd wel iets, straks nog gezien hoe een 200A model stond te brommen in de verdeelkast, was een relais wat de voeding uitschakelde met nooddrukkers.

doorgaans als een relais in een vochtige omgeving zit, krijg je roestvorming op de metalen delen binnenin, dat veroorzaakt brom op den duur, net als slijtage over de jaren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer