Reparatie Fractal FSP-300-60GHS mini ITX voeding

flash2b

Special Member

Ik probeer een schakelende mini ITX voeding te repareren.

Een volledige beschrijving van deze voeding: https://www.hardwaresecrets.com/fsp300-60ghs-power-supply-review/

In het primaire deel zat een kortsluiting en de volgende onderdelen zijn defect:

De primaire elco had nog enkele pF capaciteit, de MOS Fet had een D-S sluiting en de gelijkricht brug had één twee diodes in sluiting.

De voeding heeft een active PFC en deze onderdelen maken daar deel van uit.

Wat denken jullie, zijn dit de enige defecte onderdelen of moet ik nog verder zoeken ?

Nog andere tips ?

Heb helaas geen 18N50 of soortgelijk in voorraad. Het is een 500V/18A type, N-channel met een heel lage Rds(on). Rest natuurlijk weer wel, herkenbaar ?

LetterHenk

Golden Member

Dat is al een aardig slagveld...
Indien aanwezig, source weerstand controleren?

Action expresses priorities LH
flash2b

Special Member

Het circuit zal ongeveer zoiets zijn:
http://www.powerfactor.us/active-pfc.png

Het PFC control is een IC, maar ik vraag me af of met dit soort defecten deze nog heel blijft.

In de voeding was de diode (BYC5-600, NXP) nog heel.

In de voeding wordt de gate van de 18N50 via 2 transistors/fets door de PFC driver aangestuurd. Deze 2 SMD transistors zijn nog goed.

De PFC driver is een R8CB05BO, zie: http://www.kediman.com/attaches/2016/08/838-i5cgiK.pdf

Nog een vraag:

Is het mogelijk dat deze voeding kan starten zonder het PFC circuit?

(De defecte fet zit parallel aan de ingangen van het schakelende gedeelte van de rest van de voeding, en zou dus mogelijk ook zonder deze voor regeling kunnen werken).

flash2b

Special Member

** KICK **

Gisteren het schakelende deel ná de Active PFC gecontroleerd op sluitingen, en die zijn er volgens mij niet (heb de schakel fets en de stuur trafo extern getest).

Blijft mijn vraag nog open:

Kan zo'n voeding ook zonder Active PFC werken aangezien deze functie parallel aan de ingang staat ?

Op internet kon ik niet veel vinden hierover, wel voor Passive PFC waar de spoel te verwijderen is. Ook lees ik dat Active PFC niet goed werkt op een niet sinus vormige UPS. Ik snap dat als de PFC is gedisabled, de PF slechter is als met.

doorgaans werkt het niet, de voeding verwacht een hogere DC spanning, 310V is niet genoeg om de voeding te doen starten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

De PFC levert meestal zo'n 380 à 400V, terwijl de gelijkgerichte netspanning nominaal niet boven de 350V komt. In de praktijk werkt het waarschijnlijk gewoon op 230VAC netspanning. Je hebt wel kans dat het misgaat bij lagere netspanningen, brownouts en/of hoge belastingen bij relatief lage netspanning. De originele specificatie vanaf 100VAC op de ingang wordt in elk geval van geen kanten meer gehaald.

Ik zou zelf nog wel een poging wagen om de PFC te herstellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Dank voor de terugkoppeling. De voeding heeft een input range van 100-240V, vandaar dat ik dacht dat 230V zonder voor regeling ook wel zou werken.

Ik ga een nieuwe fet (rest heb ik op voorraad) bestellen en dan kijken of die weer werkt.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als de fetjes die de grote fet aansturen nog heel zijn, heb IK er hoop op dat de chip het overleefd heeft....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Op 22 maart 2019 09:20:22 schreef flash2b:
Dank voor de terugkoppeling. De voeding heeft een input range van 100-240V, vandaar dat ik dacht dat 230V zonder voor regeling ook wel zou werken.

Nee want die PFC maakt er een spanning van die relatief stabiel is over de ingangsspanning.

Ik ga een nieuwe fet (rest heb ik op voorraad) bestellen en dan kijken of die weer werkt.

Klinkt als een goed plan, als alternatief zou je de regelchip van het hoofdgedeelte ook eens op kunnen zoeken. Je kunt soms achterhalen op welke pin hij de brown-out detectie doet, en daar een weerstandje wisselen om hem te laten starten bij 300 ipv 400V, maar dat kan een beetje zoekwerk zijn.