Werking Victron Omvormer

Laatst heb is mijn
(Victron)
omvormer stuk gegaan. Ik zou graag omdat de 2 12v transformators het nog doen en ik het leuk vindt hem maken maar weet niet precies hoe. Het lijkt door een te hoge spanning op het aanstuur circuit stuk te zijn gegaan. aangezien de printplaat vier lagen is kan ik niet alles volgen. Maar Weet wel wat in de foto te zien is. Ik Ken het principe van de zogeheten "H bridge" Maar weet niet hoe dit met enkel N-Fets zou kunnen. en twee aparte 12v transformators op een 24v accu kan. Alvast bedankt voor het denkwerk.
https://i.pinimg.com/originals/8c/24/25/8c2425554167542515ae97043dd3529b.png

Victron is een goed merk, je kunt overwegen om 'm te (laten) maken. Een vergelijkbare omvormer (3kW) maken is geen kattepis.

Zijn het trouwens 'gewone' 50/60 Hz trafo's?

benleentje

Golden Member

Dat schema kan zo nooit werken. Normaal zou je dan een midden aftakking verwachten waarop dan 12 of 24V op staat en dat de fets om beurten 1 kant van de spoel naar massa trekt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat is een push-pull converter, en als de transformators een middenaftakking hebben is dat zeker een mogelijkheid, anders zul je er echte halve bruggen van moeten maken met fatsoenlijke gate drivers.

Dit alles is echt niet triviaal, zo moet je ervoor zorgen dat je echt geen DC stroom door je transformator krijgt, en met een kleine afwijking tussen de aansturing in beide richtingen heb je dat al te pakken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb er wel eens een oude Victron onder handen gehad, het power board was een van de lastigst te repareren boards dat ik tegengekomen ben.
Dubbelzijdig bestuukt met SMD en zware trough hole, en zo vol dat je sommige componenten enkel kunt demonteren na eerst anderen weg te hebben gehaald. Zelfs meten was lastig. Hopenlijk is dat bij modernere beter geworden.

Daar was het probleem echter simpel, er is een smps'je voor alle voedingsspanningen, zelf gevoed door een diode-OR vanaf de beide mogelijke ingangen (laden of omvormen) - en daar waren wat elco'tjes rot. Ik zou daar beginnen met zoeken.

Gezien de manier waarop je je vraag stelt lijkt het me niet erg verstandig om zelf aan dit apparaat te gaan klussen. Je hebt het over twee 12 volt transfo's? Die zitten vrijwel ooit in dit soort schakelingen. Jou schema kan op de manier waarop jij het getekend hebt ook niet werken.

Met zomaar lukraak een paar onderdelen vervangen ga het bij dit soort schakelingen meestal niet redden.

Verstandig is om dit ding gewoon naar een vitron reparateur te brengen om te repareren.

Waarom vitron. Omdat die ervaring hebben en het daardoor snel kunnen. Een willekeurige techneut zal het ook maar langer moeten zoeken.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 21 maart 2019 09:24:39 (14%)

@Ex-fietser: Victron gebruik bij kleine inverters wel 50Hz ringkern transformators, maar de schakeling die de TS heeft getekend werkt natuurlijk niet zonder de middenaftakking.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@Ex-fietser: Victron gebruik bij kleine inverters wel 50Hz ringkern transformators

Ok dat wist ik niet. Maar dit was toch een 3 kilowatter? Dan krijg je wel erg dikke ringkernen als die op 50 Hz moeten draaien?

Dat klopt, die zitten er dan ook in.

heb ook nog zo'n oude ups van victron, zit idd een ringkern in. een echte sinus omvormer had overigens nooit een middenaftakking op de trafo, maar een 2 draads aansluiting op de trafo. 3 draads is doorgaans een blokgolf omvormer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 20 maart 2019 20:02:04 schreef R4ndom1:
Ik Ken het principe van de zogeheten "H bridge" Maar weet niet hoe dit met enkel N-Fets zou kunnen. en twee aparte 12v transformators op een 24v accu kan. Alvast bedankt voor het denkwerk.
[afbeelding]

Een H-brug met alleen N-MOSjes kan wel, maar dan zit er een diode/condensator bij in om een zwevende hulpspanning voor de "bovenste" MOSFET te genereren. Vervolgens zit er in de chip een 'level-shifter' die zorgt dat de "zwevende" schakeling kan worden aangestuurd door een naar massa gerefereerd signaal. Een IR2125 is een voorbeeld van een high-side driver voor N-MOSFETs, er zijn ook chips die meteen twee of alle vier de MOSFETs in een H-brug kunnen aansturen met propagatievertragingscompensatie etcetera.

In elk geval schat ik de kans dat je zo een inverter makkelijk kan repareren heel laag in. Ik heb ooit een paar surplus units van die Victron inverter boards gekocht voor de onderdelen, en zelfs als je de PCB niet heel hoeft te houden is het best al lastig om een elco of een MOSFET van een 70um dubbellaags te bakken. Dan moet je ze al gaan voorverwarmen en zorgvuldig maar snel te werk gaan. Dan hebben we het nog niet gehad over het daadwerkelijk beoordelen van het probleem natuurlijk. Er zal ook wel ergens een microcontrollertje in zitten, en als die ook stuk is door je 'transient' ben je het zakje.

Mijn advies zou ook zijn Victron te contacteren en er van uit te gaan dat je dat zelf niet zo snel voor elkaar krijgt.

Ik had de indruk dat er een aparte, gescheiden voedingsspaning was voor het sturen van de bovenste mosfets, maar ik heb dat niet in detail bekeken.
Het zijn nogal veel Fets in parralel, het (ont-) laden van de gates zal behoorlijk wat energie kosten.
Uc was een apart board.

Kruimel

Golden Member

Zou zeker kunnen, ik kon op basis van de handleiding niet veel achterhalen over de topologie, dus ik speculeerde alleen over een high-side driver. Ik heb het exacte type niet in handen gehad.

Bedankt voor al het denkwerk. ik ben een beetje onduidelijk geweest met mijn getekende schema maar het gaat mij alleen hoe de basis van deze schakeling gewerkt heeft. @Kruimel Er zitten inderdaad een aantal grote condensators in en er zijn fets die de plus schakelen. Mijn bedoeling is Niet om de printplaaten van victron te gebruiken die zijn gewoon overleden. ik zit er meer aan te denken om een chinees driverboard er voor te kopen deze zijn alleen niet altijd helemaal perfect.De Trafo's zijn inderdaad gwn 50HZ. Voor de reparatie komt van Victron geen gehoor ook omdat hij al van meerdere mensen is geweest enz. Ook al heb ik misschien niet helemaal de kennis is het wel mijn doel om hem te maken. na desolderen van printplaat heb ik dit schema tevoorschijn gekregen. https://i.pinimg.com/originals/e0/3d/97/e03d9781c038d763521b1d812063ad00.png

precies!

Q6 kan dus de pin van de trafo TR2 omhoog naar de 24V trekken, Q5 naar beneden. Je vroeg hoe dat kan werken met N-fets...

Als je op de gate van Q6 een spanning aanbrengt van zeg 36V dan gaat Q6 geleiden. Of de stroom nu de ene of de andere kant op loopt maakt niet uit.

Dan blijft de vraag: hoe kom je aan 36V om dat ding aan te sturen?

Simpel: Neem een 12V accu en sluit die aan met de -pool aan de source van Q6. Nu heb je een voeding die perfect geschikt is om Q6 aan te sturen. (ten opzichte van z'n source nog wel, Zou je sneller dan dat ie in geleiding kan gaan 36V op z'n gate zetten terwijl z'n source nog op 0V zit, dan gaat ie stuk, door de batterij met de min aan de source te hangen kan dat niet foutgaan!

Nu is een complete accu wel een beetje grofstoffelijk. Een condensator is ook genoeg. Maar die is dan wel na een paar seconden leeg. Je kan hem met een diode vanaf de normale 12V opladen als het signaal (source van Q6) laag is.

En zo werkt dat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb een keer zo'n omvormer open gehad (een 5kW exemplaar), en daar zaten ook 2 grote ringkern transformators in, maar geen andere spoelen. Dat vond ik verwonderlijk, want dat betekend dat ze vertrouwen op de lekinductie van de transformators om de stroomrimpel te beperken.

Als de transformator ideaal is, dat wil zeggen, een koppelfactor van 1 heeft (perfecte koppeling tussen de primaire en secundaire wikkeling), en de lekinductie dus 0 is, zou de blokgolf die met de MOSFETs op de primaire kant gezet wordt (de sinus wordt met hoogfrequente PWM gemaakt), ook weer als een hard blokgolf aan de secundaire kant eruit komen. In de condensators aan de secundaire kant zouden absurde stromen gaan lopen, het ijzer van de transformator zou veel te veel hoogfrequente magnetische flux moeten verwerken, daardoor veel te heet worden, en de spanning aan de uitgaande kant zou in het geheel niet op een sinus lijken.

Blijkbaar is de lekinductie van de transformators dus nog groot genoeg om de stroom te beperken en glad te strijken, terwijl de koppeling goed genoeg is om 2.5kW per transformator te kunnen overbrengen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 22 maart 2019 13:50:36 schreef rew:
precies!

Q6 kan dus de pin van de trafo TR2 omhoog naar de 24V trekken, Q5 naar beneden. Je vroeg hoe dat kan werken met N-fets...

Als je op de gate van Q6 een spanning aanbrengt van zeg 36V dan gaat Q6 geleiden. Of de stroom nu de ene of de andere kant op loopt maakt niet uit.

Dan blijft de vraag: hoe kom je aan 36V om dat ding aan te sturen?

Simpel: Neem een 12V accu en sluit die aan met de -pool aan de source van Q6. Nu heb je een voeding die perfect geschikt is om Q6 aan te sturen. (ten opzichte van z'n source nog wel, Zou je sneller dan dat ie in geleiding kan gaan 36V op z'n gate zetten terwijl z'n source nog op 0V zit, dan gaat ie stuk, door de batterij met de min aan de source te hangen kan dat niet foutgaan!

Nu is een complete accu wel een beetje grofstoffelijk. Een condensator is ook genoeg. Maar die is dan wel na een paar seconden leeg. Je kan hem met een diode vanaf de normale 12V opladen als het signaal (source van Q6) laag is.

En zo werkt dat.

Kijk bedankt nu begin ik het een beetje te begrijpen en kan ik dit principe ongeveer namaken.

Nou, daar koop je een chipje voor. Denk aan een LM5109. Er staat vast een schema in het datasheet. IR2104 is denk ik een ander chipje met vrijwel gelijke functionaliteit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Op de print van omvormer die ik heb zat een HIP4082:

De datasheet is wel interessant, het toont wat je ongeveer nodig hebt voor zo een soort driver.

Deze omvormer was niet compleet en daar heb ik met een brander de componenten vanaf moeten halen. Het was echter eerst een heel aantrekkelijke module met acht SK100 heatsinks met temperatuursbewaking, 48 HUF76143 MOSFETs en 10 BC Components elco's die samengeschroefd waren op koperen geleiders. Helaas had ik geen toepassing voor zulke zware switchers, maar het systeem was zeer mooi ontworpen.

van een oude victron ups heb ik ooit de vermogens print onderdelen gebruikt om een zelfbouw 1500VA 24/230V omvormer te bouwen, voornamelijk de vele fets, meen de irf250 of irf450 zaten er een berg in. elke fet werd weer gestuurd door een bc640 en 2 weerstanden 47ohm en 100ohm. een 4047 was de bron voor de sinus waar de trafo mee werd gestuurd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer