Kleurcode led lamp

Hallo,
Ik ben bezig met de installatie van 2 led nacht lampjes 24v Dc. De kabel bestaat uit een witte en wit zwart gestreepte geleider. Welke is nu de + geleider?

Hugo Welther

Moderator

In de regel is zwart de - (min/gnd/ground).

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Ik zou het voor de zekerheid nameten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik twijfel ook, mijn ervaring is dat de gemarkeerde kabel de + is.

Dit is waarschijnlijk een domme vraag, hoe meet ik dat na? Aan de ledjes zelf kan ik niet die zitten in hun behuizing geplakt.

maartenbakker

Golden Member

Geen domme vraag, maar domme antwoorden van o.a. mij ;)

Ik ging uit van voedingszijdige codering, maar het gaat dus om kabels die aan de lampjes zitten en waarvan je niet kunt zien hoe ze aangesloten zijn.

Meting met de diodestand van je meter is lastig omdat de spanningsval over de LED's hoger is dan wat je meter produceert.

Wat je zou kunnen doen als je het niet wilt gokken, is een hoge weerstand in serie zetten en dan aansluiten. Ik denk dat je met bijvooreeld 10k of zelfs hoger nog wel een flauw schijnsel uit het lampje krijgt als je hem correct aansluit.

Dat wil zeggen, als het lampjes zijn waar de LED's gewoon in serie zitten met een weerstandje erin zoals vaak bij 12V strips.

Het kan ook zijn dat er een driver in de lampjes zit, dan gebeurt er niets bij bovenstaande tests, of ze gaan knipperen bij juiste aansluiting.

Eventueel kun je proberen om meer informatie over de lampjes te geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 maart 2019 10:58:20 schreef maartenbakker:
Meting met de diodestand van je meter is lastig omdat de spanningsval over de LED's hoger is dan wat je meter produceert.

Dat hangt van het meetinstrument af. Mijn digitale multimeter krijgt een enkele led aan het gloeien. Maar meerdere in serie lukt niet meer.

Ik zou er ook via een hoge weerstand gewoon spanning op zetten en kijken wat er gebeurt.