Buitenlamp sensor laat lamp continu branden.

Goedendag,

Ik ben nieuw op het forum en hoop dat ik het in de juiste categorie plaats.
Ik heb een Elro ES60 als buitenlamp bij de containers hangen. Deze blijft spontaan aanstaan, werkte voorheen goed.
Heb hem inmiddels uit elkaar gehaald en kan zelf niks geks constateren.
Ik heb in eerdere posts/discussies gelezen dat er mogelijk een onderdeel op de print defect blijkt te zijn en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Hierbij wat foto's van de 2 prints:

Als er meer informatie nodig is of ik moet iets doormeten dan hoor ik het graag.

Gr. AGr

Arco

Special Member

Elko of grote bruine condensator zullen wellicht kapot zijn. Met meten uitkijken: alles staat onder netspanning.
Ik zou er trouwens niet teveel tijd en/of geld in steken: 't ding kost nieuw 17 euro...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

De potmeters die ze gebruiken, zijn ook niet echt geschikt voor een systeem wat buiten hangt :( , maar mij eerste verdachte zou ook de bruine (serie)condensator zijn

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 22 maart 2019 19:02:58 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Dat ding waar CDS bijstaat kan ook nog defect zijn. Die is als het goed is hoogohmig in het donker.

Op 22 maart 2019 19:31:41 schreef RAAF12:
Dat ding waar CDS bijstaat kan ook nog defect zijn. Die is als het goed is hoogohmig in het donker.

120/125 K ohm bij daglicht
430/250 K ohm als ik mn vinger er op druk.

Op 22 maart 2019 19:02:13 schreef Shiptronic:
De potmeters die ze gebruiken, zijn ook niet echt geschikt voor een systeem wat buiten hangt :( , maar mij eerste verdachte zou ook de bruine (serie)condensator zijn

Kan ik dit ook meten of deze daadwerkelijk stuk is?
Er staat verders niks op.

Op 22 maart 2019 12:05:03 schreef Arco:
Elko of grote bruine condensator zullen wellicht kapot zijn. Met meten uitkijken: alles staat onder netspanning.
Ik zou er trouwens niet teveel tijd en/of geld in steken: 't ding kost nieuw 17 euro...

Ik kan ze helaas niet met 3,6w vinden voor 17 euro.
De Gamma/Karwei verkoopt dezelfde onder hun eigen naam echter zal die net zo snel defect zijn.

idd die condensator gaar, of bij sommigen het relais. sommigen hebben een NC relais wat zonder sturing dus instaat. maar ook komt het voor dat het relais vastgebakken zit. meet dus eerst of dit niet zonder spanning al deC en NO doorverbind.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er bestaan ook buitenlampen waar dat ingesteld kan worden.

Ik heb ook zo'n buitenlamp. Als je dan kort de spanning onderbreekt, gaat de lamp in de continu modus. Nogmaals korte tijd onderbreken en de lamp werkt weer met de sensor. Lees de gebruiksaanwijzing eens door, of dat bij deze lamp ook het geval is.

RAAF12

Golden Member

Op 26 maart 2019 14:16:22 schreef AGR:
[...]

120/125 K ohm bij daglicht
430/250 K ohm als ik mn vinger er op druk.

Dat lijkt erg laag, als de LDR afgedekt is zou die minstens >1MΩ moeten zijn. Dat onderdeel, er zit cadmiumsulfide in (afkorting CDS op de print) verouderd snel en als dat het geval is blijft de lamp branden. Je zou het ding er even uit kunnen solderen en kijken of de lamp dan wel uit gaat. Niet in de buurt van de PIR gaan staan die 'ziet' bewegende warmtebronnen :-)
edit hieronder. Hmm daar heb ik niet over nagedacht. De PIR overruled de eventuele kapotte LDR?

Thevel

Golden Member

Als de LDR defect is dan zal de lamp toch nog steeds uit moeten gaan door de bewegingsmelder.

Ik heb er eentje (weet de storing niet meer) waar al een nieuwe infrarood sensor inzit en die nog steeds niet goed werkt...

Maar pas had ik een andere (bleef continu aan) waar domweg wat weinig soldeer was gebruikt waardoor een pootje geen contact maakte.
Dit is vaak moeilijk te zien maar als je wat druk uitoefent op een component, kun je aan de soldeerzijde soms het pootje zien bewegen t.o.v. de print (werkt ook bij soldeer-breuken).

RAAF12

Golden Member

De voeding zal wel werken anders wordt het relais niet bekrachtigd die de lamp doet aan gaan. Bij losgenomen LDR is het 'nacht' en zou de bewegingsmelder moeten werken. Solderingen nalopen is natuurlijk prima.

Thevel

Golden Member

De voeding zal wel werken anders wordt het relais niet bekrachtigd die de lamp doet aan gaan.

Nee, de voeding (de bruine condensator) kan wel degelijk defect zijn.
Als de capaciteit van de condensator terug loopt kan de voedingselco nog net voldoende stroom leveren om het relais te bekrachtigen, daarna dondert de voedingsspanning in waardoor de elektronica niet meer goed functioneert en het relais aan laat staan.

Een soortgelijk geval (waarbij de lamp bleef branden) is al eerder in een topic langs gekomen, na het vervangen van de condensator werkte de lamp weer.

vergeten

Golden Member

Dus nagenoeg gelijk aan het senseo syndroom.
Dat krijg je met die simpele, goedkope netgevoedde seriecondensator voedings methode.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 29 maart 2019 00:13:39 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.