Relais doorverbinden

Goedemiddag,

Mijn naam is Mike Roodhart en ik heb een klein probleempje met mijn relais. Ik heb een nieuw relais moeten kopen omdat de oude het niet meer goed deed. Het relais is voor mijn knipperlichten op de bromfiets. Echter was het oude relais 2 pins en heb ik nu een relais want er meerdere heeft. Ik vraag me af hoe ik dit kan door verbinden. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Zou erg fijn zijn!

Met vriendelijke groet,
Mike Roodhart
(zie bijlage voor het nieuwe relais)

Ook een foto van het oude relais?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ofwel mis ik iets, ofwel heeft dat oude "relais" maar twee aansluitingen, en dan kan het geen relais zijn. Een relais heeft nooit minder dan 4 aansluitingen. Dus vrees ik dat het nieuwe - dat er wel degelijk heel relais-achtig uitziet - een miskoop zou kunnen geweest blijken te zullen zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Die orginele is een knipper automaat en geen relais.

Shiptronic

Overleden

Koop gewoon het juiste type, dit relais verbouwen tot knipperautomaat gaat meer kosten :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

. Een relais heeft nooit minder dan 4 aansluitingen.

Er zijn relais met 3 aansluitingen.
Daar is een spoelaansluiting verbonden met een kant van het kontakt.

En een reedrelais heeft maar 2 aansluitingen (beetje flauw.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De oude werkt met een bi-metaaltje, deze op een andere manier.
Ga niet lopen kloten, terugbrengen en even een originele kopen.

Ik weet veel van brommerkes, ook de dikkebandenbrommers.
Welk merk, type en bouwjaar brommert is dit voor?
(Lijkt wel op een TSX50)

Dat kump er noe van....

Op 23 maart 2019 17:26:02 schreef Kees.s:
Die orginele is een knipper automaat en geen relais.

Het is een bi-metaal schakelaar of een electronische variant daarvan. Daarvoor zijn maar twee aansluitingen nodig en staat in serie met de lampjes.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het is een bi-metaal relais

NEEE!! het is helemaal geen relais! Het is door dit soort kromtaal dat de arme T/S in de war is gebracht. En daardoor heeft hij een miskoop gedaan. Houd daar toch mee op!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

het is een klignoteur, vaak zijn ze weer hersteld met een soldering even opnieuw doen. als het een chinese scooter is, dan zoek maar een ander relais, daar zit ook elektrisch alleen rommel in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Telefunken Sender Systeme Berlin

Bedankt voor de antwoorden! Echter begrijp ik het nu niet helemaal, sorry. Er is mij inderdaad verteld dat het een relais is. (zie bijlage voor een vergelijkbaar deel) Graag hoor ik of dit misschien toch aangesloten kan worden of dat dit echt een miskoop was. Alvast bedankt!

Mvg,
Mike

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

We weten niet zoveel over het nieuwe relais dat je gekocht hebt, maar aan dat ene fotootje te zien is het toch 99% een echt relais en dus niet wat je nodig hebt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 23 maart 2019 18:01:23 schreef big_fat_mama:
[...]

NEEE!! het is helemaal geen relais! Het is door dit soort kromtaal dat de arme T/S in de war is gebracht. En daardoor heeft hij een miskoop gedaan. Houd daar toch mee op!

Aangepast.
In de volksmond heet het gewoon (bi-metaal) relais.
Veel stommer is het dat de verkoper van het nieuwe relais niet vraagt wat het voor een relais moet zijn.
Waar dient het voor?
Welke spanning?
Hoeveel kontakten?

Ik denk dat dit alleen maar fout gaat als je op het internet de eerste de beste aanbieding voor een relais met een lage prijs aanklikt en bestelt. Koper mag ook best wat doortastender zijn, of als hij helemaal geen verstand heeft van brommers, even naar een gewone brommer winkel gaan.
De boodschapper krijgt hier weer een trap onder zijn achterste.

Graag hoor ik of dit misschien toch aangesloten kan worden of dat dit echt een miskoop was.

Nee dat kan niet zomaar worden aangesloten. En ja het is een miskoop.

En voor de zoveelste keer Koop een ander ding en dit keer de juiste. Er staat vast wel een nummer op.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@buzzy: bedankt voor de aanpassing. Maar zo zie je maar waar je komt met je zgn. volksmond. Ik weet wel dat niet iedereen het graag hoort - ook sommige moderators niet - maar het verzorgen van taal heeft echt wel zin en nut.

V.w.b. de verkoper: als het aan de toonbank was, dan kan die opmerking terecht zijn. Maar het kan net zo goed bij een webshop gekocht zijn, dat weten we niet.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 23 maart 2019 20:09:42 (27%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 23 maart 2019 17:39:15 schreef Toeternietoe:
En een reedrelais heeft meer 2 aansluitingen (beetje flauw.

Een reedcontact heeft 2 aansluitingen. Om er een reedrelais van te maken moet er nog een spoel bij, en dan zijn het er ineens 4.

vergeten

Golden Member

Op 23 maart 2019 20:02:44 schreef KlaasZ:
[...]Een reedcontact heeft 2 aansluitingen. Om er een reedrelais van te maken moet er nog een spoel bij, en dan zijn het er ineens 4.

Met twee kontakten kan een reed relais hij prima functioneren hoor!
Bekrachtigen met een magneet!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 23 maart 2019 19:47:03 schreef big_fat_mama:
We weten niet zoveel over het nieuwe relais dat je gekocht hebt, maar aan dat ene fotootje te zien is het toch 99% een echt relais en dus niet wat je nodig hebt.

Precies!
Je ziet de contacten zitten het is een 2x wissel! En niet te gebruiken door TS voor dit doel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 23 maart 2019 20:00:18 schreef big_fat_mama:
@buzzy: bedankt voor de aanpassing. Maar zo zie je maar waar je komt met je zgn. volksmond. Ik weet wel dat niet iedereen het graag hoort - ook sommige moderators niet - maar het verzorgen van taal heeft echt wel zin en nut.

V.w.b. de verkoper: als het aan de toonbank was, dan kan die opmerking terecht zijn. Maar het kan net zo goed bij een webshop gekocht zijn, dat weten we niet.

Ik heb beide opties besproken.

Op 23 maart 2019 19:52:10 schreef buzzy:
Veel stommer is het dat de verkoper van het nieuwe relais niet vraagt wat het voor een relais moet zijn.

En toch denk ik dat het zelfs met een real-life verkoper dit soort dingen mis kan gaan. TS komt de winkel binnenwandelen en vraagt: "Ik heb een relais nodig". verkoper: "Wat voor relais?". TS: "Voor m'n brommer". Als ik dan verkoper ben en het is al wat later, dan verkoop ik gewoon een relais. Dat gebeurt hier ook. Na zoveel keer vragen en trekken om meer informatie, als er dan nog steeds te weinig komt dan geef je het op en beantwoord de letterlijke vraag, ook al weet je dat dit het onderliggende probleem van de vraag-steller niet gaat beantwoorden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo Mike,

Wat is de spanning van je elektrische instalatie op je brommer? 6- of 12V. Afhankelijk daarvan ben je een bepaald type knipperrelais nodig.Kijk uit dat je geen knipperrelais voor LED's besteld als er op je bromfiets de ouderwetse gloeilamp zit. Dat plaatje van het knipperrelais is vermoedelijk 12V en niet bruikbaar voor een 6 Voltsinstallatie. Het relais wat je gekocht hebt kun je het beste retour doen

[Bericht gewijzigd door toeter op zondag 24 maart 2019 15:07:37 (14%)