Relais doorverbinden

. Een relais heeft nooit minder dan 4 aansluitingen.

Er zijn relais met 3 aansluitingen.
Daar is een spoelaansluiting verbonden met een kant van het kontakt.

En een reedrelais heeft maar 2 aansluitingen (beetje flauw.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De oude werkt met een bi-metaaltje, deze op een andere manier.
Ga niet lopen kloten, terugbrengen en even een originele kopen.

Ik weet veel van brommerkes, ook de dikkebandenbrommers.
Welk merk, type en bouwjaar brommert is dit voor?
(Lijkt wel op een TSX50)

Dat kump er noe van....

Op 23 maart 2019 17:26:02 schreef Kees.s:
Die orginele is een knipper automaat en geen relais.

Het is een bi-metaal schakelaar of een electronische variant daarvan. Daarvoor zijn maar twee aansluitingen nodig en staat in serie met de lampjes.

Het is een bi-metaal relais

NEEE!! het is helemaal geen relais! Het is door dit soort kromtaal dat de arme T/S in de war is gebracht. En daardoor heeft hij een miskoop gedaan. Houd daar toch mee op!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

het is een klignoteur, vaak zijn ze weer hersteld met een soldering even opnieuw doen. als het een chinese scooter is, dan zoek maar een ander relais, daar zit ook elektrisch alleen rommel in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
"vroeger" was alles beter'.

Bedankt voor de antwoorden! Echter begrijp ik het nu niet helemaal, sorry. Er is mij inderdaad verteld dat het een relais is. (zie bijlage voor een vergelijkbaar deel) Graag hoor ik of dit misschien toch aangesloten kan worden of dat dit echt een miskoop was. Alvast bedankt!

Mvg,
Mike

We weten niet zoveel over het nieuwe relais dat je gekocht hebt, maar aan dat ene fotootje te zien is het toch 99% een echt relais en dus niet wat je nodig hebt.

Op 23 maart 2019 18:01:23 schreef big_fat_mama:
[...]

NEEE!! het is helemaal geen relais! Het is door dit soort kromtaal dat de arme T/S in de war is gebracht. En daardoor heeft hij een miskoop gedaan. Houd daar toch mee op!

Aangepast.
In de volksmond heet het gewoon (bi-metaal) relais.
Veel stommer is het dat de verkoper van het nieuwe relais niet vraagt wat het voor een relais moet zijn.
Waar dient het voor?
Welke spanning?
Hoeveel kontakten?

Ik denk dat dit alleen maar fout gaat als je op het internet de eerste de beste aanbieding voor een relais met een lage prijs aanklikt en bestelt. Koper mag ook best wat doortastender zijn, of als hij helemaal geen verstand heeft van brommers, even naar een gewone brommer winkel gaan.
De boodschapper krijgt hier weer een trap onder zijn achterste.

Graag hoor ik of dit misschien toch aangesloten kan worden of dat dit echt een miskoop was.

Nee dat kan niet zomaar worden aangesloten. En ja het is een miskoop.

En voor de zoveelste keer Koop een ander ding en dit keer de juiste. Er staat vast wel een nummer op.

@buzzy: bedankt voor de aanpassing. Maar zo zie je maar waar je komt met je zgn. volksmond. Ik weet wel dat niet iedereen het graag hoort - ook sommige moderators niet - maar het verzorgen van taal heeft echt wel zin en nut.

V.w.b. de verkoper: als het aan de toonbank was, dan kan die opmerking terecht zijn. Maar het kan net zo goed bij een webshop gekocht zijn, dat weten we niet.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 23 maart 2019 20:09:42 (27%)]

Op 23 maart 2019 17:39:15 schreef Toeternietoe:
En een reedrelais heeft meer 2 aansluitingen (beetje flauw.

Een reedcontact heeft 2 aansluitingen. Om er een reedrelais van te maken moet er nog een spoel bij, en dan zijn het er ineens 4.

vergeten

Golden Member

Op 23 maart 2019 20:02:44 schreef KlaasZ:
[...]Een reedcontact heeft 2 aansluitingen. Om er een reedrelais van te maken moet er nog een spoel bij, en dan zijn het er ineens 4.

Met twee kontakten kan een reed relais hij prima functioneren hoor!
Bekrachtigen met een magneet!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 23 maart 2019 19:47:03 schreef big_fat_mama:
We weten niet zoveel over het nieuwe relais dat je gekocht hebt, maar aan dat ene fotootje te zien is het toch 99% een echt relais en dus niet wat je nodig hebt.

Precies!
Je ziet de contacten zitten het is een 2x wissel! En niet te gebruiken door TS voor dit doel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Op 23 maart 2019 20:00:18 schreef big_fat_mama:
@buzzy: bedankt voor de aanpassing. Maar zo zie je maar waar je komt met je zgn. volksmond. Ik weet wel dat niet iedereen het graag hoort - ook sommige moderators niet - maar het verzorgen van taal heeft echt wel zin en nut.

V.w.b. de verkoper: als het aan de toonbank was, dan kan die opmerking terecht zijn. Maar het kan net zo goed bij een webshop gekocht zijn, dat weten we niet.

Ik heb beide opties besproken.

Op 23 maart 2019 19:52:10 schreef buzzy:
Veel stommer is het dat de verkoper van het nieuwe relais niet vraagt wat het voor een relais moet zijn.

En toch denk ik dat het zelfs met een real-life verkoper dit soort dingen mis kan gaan. TS komt de winkel binnenwandelen en vraagt: "Ik heb een relais nodig". verkoper: "Wat voor relais?". TS: "Voor m'n brommer". Als ik dan verkoper ben en het is al wat later, dan verkoop ik gewoon een relais. Dat gebeurt hier ook. Na zoveel keer vragen en trekken om meer informatie, als er dan nog steeds te weinig komt dan geef je het op en beantwoord de letterlijke vraag, ook al weet je dat dit het onderliggende probleem van de vraag-steller niet gaat beantwoorden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo Mike,

Wat is de spanning van je elektrische instalatie op je brommer? 6- of 12V. Afhankelijk daarvan ben je een bepaald type knipperrelais nodig.Kijk uit dat je geen knipperrelais voor LED's besteld als er op je bromfiets de ouderwetse gloeilamp zit. Dat plaatje van het knipperrelais is vermoedelijk 12V en niet bruikbaar voor een 6 Voltsinstallatie. Het relais wat je gekocht hebt kun je het beste retour doen

[Bericht gewijzigd door toeter op 24 maart 2019 15:07:37 (14%)]

ik vermoed een 12V relais uit een retro scooter, die zijn 12V. een merk scooter heeft zo'n ding nooit stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste,

De brommer loopt op een elektrische installatie van 12v. Ik heb het oude "relais" nog even bekeken maar werd er niet veel wijzer van. Ik ben erg nieuw in de wereld van electronica heb er nooit last van gehad bij het sleutelen aan diverse brommers. Ik in de bijlage nog een foto van het oude deel, misschien dat jullie er wat aan hebben.

Mvg,
Mike

Zoals ik dus al eerder zei; naar de brommerzaak en de oude meenemen, merk en type van de brommer vermelden, en de juiste kopen voor €8.
Al dat gekloot kost tijd en je wordt er moe van.

Dat kump er noe van....

Op 24 maart 2019 08:22:28 schreef rew:
[...]En toch denk ik dat het zelfs met een real-life verkoper dit soort dingen mis kan gaan. TS komt de winkel binnenwandelen en vraagt: "Ik heb een relais nodig". verkoper: "Wat voor relais?". TS: "Voor m'n brommer". Als ik dan verkoper ben en het is al wat later, dan verkoop ik gewoon een relais. Dat gebeurt hier ook. Na zoveel keer vragen en trekken om meer informatie, als er dan nog steeds te weinig komt dan geef je het op en beantwoord de letterlijke vraag, ook al weet je dat dit het onderliggende probleem van de vraag-steller niet gaat beantwoorden.

Een onderdelenzaak kan het getoonde relais best in vooraad hebben en verkopen. In een brommerwinkel/werkplaats, tref je eerder onderdelen aan die in die branche voorkomen. Het getoonde relais is geen echt model voor de automotive cq brommer branche.

Knip

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 7 mei 2019 21:51:35 (98%)]

Op 24 maart 2019 15:34:17 schreef mikeroodhart:
Beste,

De brommer loopt op een elektrische installatie van 12v. Ik heb het oude "relais" nog even bekeken maar werd er niet veel wijzer van. Ik ben erg nieuw in de wereld van electronica heb er nooit last van gehad bij het sleutelen aan diverse brommers. Ik in de bijlage nog een foto van het oude deel, misschien dat jullie er wat aan hebben.

Mvg,
Mike

Nieuw in de wereld van elektronica, welkom!
Er valt veel te leren en dat kan erg leuk zijn en in ieder geval erg handig om wat meer kennis van elektronica te hebben.
Als kind maakte ik alles open en probeerde van alles, erg veel van geleerd, hoewel het soms een schokkende ervaring opleverde, dat is ook leerzaam, tenzij je het leven erbij laat ;-)
Een relais heeft een spoel die bekrachtigd kan worden en daarmee wordt een ijzeren deel aangetrokken. Dit ijzeren deel kantelt dan om een draaipunt en duwt tegen contacten aan en maakt en /of verbreekt ze. Zo kan dan met stroom via een verbinding geschakeld worden. Als je zo'n relais open maakt zul je de samenstellende onderdelen waarschijnlijk wel herkennen en als je 12 V op het relais zet dat je gekocht hebt kan je zo door de behuizing al zien wat er gebeurt.

Het oude onderdeel kan jee ook open maken, ik denk dat je daar een strookje metaal aantreft waar een draadje omheen gewonden is. Als er stroom door dat draadje gaat lopen wordt het warm en het strookje metaal ook. Nu is dat strookje samengesteld uit twee soorten metaal met verschillende eigenschappen, de ene soort zet bij verwarmen meer uit dan de andere en daardoor gaat het vervormen, krom staan, bij verwarmen. Hiermee wordt het contact geopend, waarmee meteen de stroom door het draadje stop. Als gevolg daarvan koet het geheel weer af en wordt het contact weer gesloten en begint de cyclus opnieuw.
Er werd an gesuggereerd dat jet mogelijk hersteld kan worden, dus je kan op zoek gaan naar een los contact. Anders een nieuwe kopen.
SucceS

@Gerard*,
Ik denk dat @TS al heel snel naar de brommerwinkel gerend is en al een nieuwe knipperautomaat heeft.
Onze Engelse vriend @PrasadPurohit is een beetje laat met zijn Spam.

Oude Jonge Koe Alert!!

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl