zitten er bruikbare onderdelen in een (defecte) inductie kookplaat?

Ik was bij een lokale bron om in de electronica afvalbak te kijken en daar lag een defecte inductie kookplaat. De glazen plaat die erop ligt is in stukken. Hij zal wel kapot zijn maar ik vroeg me af of daar nog bruikbare onderdelen in kunnen zitten. Ik zag al stevige koelbloken en vermoed dat er wel wat "stevige" onderdelen inzitten. Kortom, is de moeite om die mee te nemen?
Of zouden andere mensen geïnteresseerd kunnen zijn voor onderdelen (en kan ik het in v&a zetten)

Wedervraag:

Ik was op de sloop en daar zag ik een auto staan met alle ramen kapot en veel deuken. Is het de moeite waard om deze auto mee te nemen voor onderdelen? Ik zag wel grote koplampen in deze auto zitten en de kleur is zwart.

I love it when a plan comes together !

wedervraag:

Economisch kan zón auto total-loss zijn maar motorisch mankeert er mogelijk niets aan.

Bij een defecte kookplaat ga ik ervan uit dat alle of enkele Mosfets in sluiting liggen dus daar heb je alvast niets aan.
Het enigste wat ervan af zou kunnen halen wat nog voor hergebruik interessant kan zijn is elco's en koelplaatjes.

Telefunken Sender Systeme Berlin
GJ_

Moderator

Voor het vervoer van afval heb je een speciale vergunning nodig, behalve voor de kortste weg naar de verwerker als dat voor het soort afval nodig is.

Oftewel: als je je toko opgeruimd hebt mag je zelf je rommel naar de stort brengen, maar met een vuilniszak in je kofferbak, of een kookplaat uit de afvalbak, ben je strafbaar.

Ik zie dit geen passend CO topic worden en verwacht binnen nu en slechts enkele posts een slotje.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 23 maart 2019 18:40:04 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Op 23 maart 2019 18:31:38 schreef ritmeester:
Wedervraag:

Ik was op de sloop en daar zag ik een auto staan met alle ramen kapot en veel deuken. Is het de moeite waard om deze auto mee te nemen voor onderdelen? Ik zag wel grote koplampen in deze auto zitten en de kleur is zwart.

Dat is een beetje een onzinwedervraag, vrees ik. Brains wil weten wat voor soort onderdelen er in zo'n apparaat zitten en of die interessant zijn. Dat is niet echt merk- en typeafhankelijk.

- spoelen
- pulsvaste condensatoren
- IGBT's of FET's
- koellichamen

zijn opzich onderdelen met enig potentieel.

@GJ_ volgens mij geldt dat uitsluitend voor bedrijfsafval, dus dan zou hooguit het bedrijf en niet brains in de problemen komen. Dat hangt ook af van wat het bedrijf voor innamepunt heeft (en in de praktijk: wie daarop let). Het hoeft na inname nog geen afval te zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 maart 2019 19:24:30 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 23 maart 2019 18:38:55 schreef GJ_:
Voor het vervoer van afval heb je een speciale vergunning nodig, behalve voor de kortste weg naar de verwerker als dat voor het soort afval nodig is.

Sinds wanneer trekken we ons daar wat van aan? En wie bepaalt er dat iets al dan niet afval is?

Op 23 maart 2019 19:23:00 schreef maartenbakker:
- spoelen
- pulsvaste condensatoren
- IGBT's of FET's
- koellichamen

Ik hoor altijd een click als ie aangaat en/of van plaat wisselt. Dat moet een relais zijn....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Jep, een (paar) stevige relais zitten er ook in.

Kruimel

Golden Member

Op 23 maart 2019 17:52:21 schreef brains:
Kortom, is de moeite om die mee te nemen?

Was jij niet diezelfde brains die net een maand geleden met een defecte Monacor op de proppen kwam terwijl hij eigelijk moest opruimen? Als hij heel zou zijn zou ik misschien nog ja hebben gezegd, maar nu ga je alleen maar potentiële bestemmingen gaan zoeken om nog meer te verzamelen...

Vergeleken met een beetje PA versterker heb je aan de onderdelen in een inductieplaat weinig. Defecte inductieplaten ga sowieso vaker zien en minder aan hebben als hobbyist. Heel misschien kan je er wat mee als je een grote solid-state Teslacoil gaat bouwen oid (maar nu gooi ik volgens mijn al teveel kolen op het vuur).

maartenbakker

Golden Member

STTC kan, maar een inductieheater ligt meer voor de hand.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En anders zou je er ook nog een tijdmachine van kunnen maken.

Telefunken Sender Systeme Berlin

De koperlitze waar de spoelen van gemaakt zijn, kan leuk zijn voor de teslacoil-bouwer of voor mensen die magloop antennes bouwen.

Verder inderdaad de mooie condensatoren, IGBT's als je iets met vermogenselektronica doet, en vergeet ook de net-ontstoorfilters niet.

Kortom, er zit best wel wat leuks in. Maar persoonlijk zou ik 'm niet mee naar huis slepen als ik niet direct een doel voor de onderdelen heb, omdat er altijd wel weer een nieuwe kapotte kookplaat te krijgen is.

@GJ: Je hebt gelijk, maar dat betekent niet dat de wet volgen in dit geval beter is dan een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid. Sommige wetten zijn een beetje dom. Zeker als het op techniek aan komt.

Direct hergebruik is beter voor de wereld dan de boel naar de recycling (of nog erger, de 3e wereld E-waste berg) sturen.
Beter direct de koperlitze er uit halen, dan om de boel eerst te laten shredden, zuiveren, omsmelten, verhandelen, nieuwe litze er van te maken, en die vervolgens in de winkel aan te schaffen...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Holla, Holla, wat reageren we ineens fel, dat ben ik niet gewend hier. Ja, ik moet opruimen maar ik ben ook benieuwd wat voor onderdelen je kan vinden in een inductie kookplaat.
En als ik hem al mee neem is dat met toestemming van het bedrijf, het ligt niet in een container op containerpark waar het niet mag. (Dat was misschien niet duidelijk vermeld)
Zover ik weet mag een bedrijf als ze zelf toestemming geven het doen maar misschien heb ik het mis.
Maarten en ledlover geven antwoorden en tips waar ik iets aan heb.
Ik zou trouwens ook niet weten wat er offtopic aan dit topic is.
Ik vraag om wat voor onderdelen ik kan vinden in een apparaat voor hergebruik, wat is daar offtopic aan?
En samen met een groep techneuten die graag sleutelen, dingen bouwen en onderdelen graag hergebruiken wisselen we vaak onderdelen uit. Vaak wordt er gevraagd ik zoek nog dit of dat, heeft iemand dat liggen voor hergebruik of stuur we elkaar een bericht, kan iemand iets met deze onderdelen.
Ik zou ook niet meezeulen zonder een bestemming voor te hebben. Vandaar dat ik benieuwd ben wat voor onderdelen ik er in kan vinden.
Trouwens hoezo vervoer in afval? Ik vervoer een defect apparaat. En het bedrijf vraagt niet aan mij of ik het wil meenemen zodat ze ervan af zijn. Zij vinden het tof dat niet alles weggegooid wordt en dingen worden hergebruikt. Ze staan erachter en weten ook dat wij niet dit doen om geld te verdienen, concurreren met hun door dingen te repareren voor anderen.

Je kan het ding mee naar huis nemen en kijken wat er voor bruikbaars in zit. Dat sloop je er uit en het restant breng je naar de milieustraat.

Zit in ook aan te denken om te doen en dan op gemak kijken of er bruikbare onderdelen op de PCB zitten (en kan ze gemakkelijk mee nemen naar vrienden om te zien of er bruikbare onderdelen voor iemand opzit)
Ik zag dat alles vrij modulair is opgebouwd was, uit kleine onderdelen bestaat en dat je de pcbs en onderdelen gemakkelijk kan verwijderen.
En ik hoef niet naar de milieustraat om de overige dingen te brengen. De pcbs zijn klein en kunnen gewoon in een van de electronica recycling bakken die je overal vindt zoals supermarkten.
Ik zou nooit electronica zomaar in de prullenbak gooien!
Altijd netjes afvoeren.

Kruimel

Golden Member

Op 23 maart 2019 20:55:15 schreef brains:
Holla, Holla, wat reageren we ineens fel, dat ben ik niet gewend hier.

Niet fel bedoeld (van mij althans), maar ik denk gewoon dat de toepasselijkheid van de onderdelen van een gebroken inductieplaat matig zijn op zijn best, en ik wil wel zo ver gaan als vermoeden dat je dit zelf waarschijnlijk ook wel wist. ;-)

pietplof

Golden Member

Brains; jij hebt, wat mij betreft, volkomen gelijk.
Ik ga al jaaaaren naar de oud ijzer handel en naar de ,,elektronicacontainer" op het gemeentelijke afvalbrengpunt en heb daar inmiddels al heel veel bruikbare spullen een tweede leven geschonken.
In de huidige tijd met een hang naar hergebruik is jouw en mijn handelwijze alleen maar toe te juichen.

festina lente

idd, wat te gebruiken is uit het vuil redden, doe ik op t werk ook. complete hopeloze apparaten bewaar ik niet, de onderdelen zijn universeler inzetbaar doorgaans. kon nog 250 monitoren meenemen, maar ja wat moet je tegenwoordig nog met een monochroom crt vidiwall :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 23 maart 2019 22:06:59 schreef Kruimel:
[...]Niet fel bedoeld (van mij althans), maar ik denk gewoon dat de toepasselijkheid van de onderdelen van een gebroken inductieplaat matig zijn op zijn best, en ik wil wel zo ver gaan als vermoeden dat je dit zelf waarschijnlijk ook wel wist. ;-)

Maar nu je hebt gelezen wat erin zit, ben je het nog met jezelf eens? Relais wist ik niet en netfilter was ik nog vergeten, rew en Sine dachten eraan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

igbt's en fan, koelblokken, wat condensatoren mkp en zo, ntc's onder de pitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Electronica een tweede leven geven, door reparatie, hergebruiken onderdelen of andere manier doe ik al vanaf kleins af aan (vanaf dat ik oude apparaten uitelkaar haal, zal zijn vanaf moment dat ik met gereedschap overweg kan ?)
En niet alleen met electronica maar ook met andere dingen zoals hout, papier, verpakkingen etc.
Het zit in de familie, geleerd van mijn opa, ooms ?
Probleem is dat ik graag te veel verzamel, ook rotzooi en dingen moeilijk kan weggooien (ook ge erft ?)
En dat moet ik zeker gaan leren.
Maar het heeft nog meer voordelen, ik heb maar een beperkt budget maar heb de meeste electronica die ik graag wil toch wel. Op een of ander manier vindt ik het en kan het repareren. Of krijg ik het. En door zelf te repareren geeft ook veel voldoening.
Het is ook nog zeker zeer goed voor milieu. Ewaste is een groot probleem voor onze planeet. En alle beetjes die ik kan bijdragen door te voorkomen dat het beland op de ewaste hoop is meegenomen.
Zoals al gezegd is recycling van ewaste ook maar een hele beperkte winst (maar alle beetjes helpen natuurlijk)
Hergebruik is over algemeen een betere stap dan recyclen. (Even kort gezegd)
Helaas mag je op de milieustraat/containerpark niks meer mee nemen (in principe)
Maar vroeger toen ik jong was wel en mijn oom deed het ook (de hele familie had tv's en andere electronica van de "stort"
Update @ maarten. Ik ben er nog niet uit. Maar heb zeker de tijd tot maandag om te denken ?
Een netfilter kan ik zeker gebruiken voor een project waar ik mee bezig ben. En ik moet ook nog wat mkt condensators hebben voor reparatie denk ik.
Ik wacht ook even reacties van vrienden af of ze wat kunnen gebruiken, ik heb het al in de groep gegooid.
Ik denk dat ik hem wel ga ophalen. Alles is lekker modulair opgebouwd en gemakkelijk uit elkaar te halen in een hele korte tijd. En de losse onderdelen nemen niet veel plaats in.
Denk dat ik hem meeneem naar techneuten avond en dan zien we wel welke onderdelen bruikbaar zijn. Wat voor sommige niet bruikbare onderdelen zijn zijn voor andere weer heel bruikbaar.
En ja, het is ook wel een beetje verslaving ?

[Bericht gewijzigd door brains op zaterdag 23 maart 2019 22:35:49 (22%)

maartenbakker

Golden Member

Het voordeel van goed sloopbare apparaten waarvan het grootste/belangrijkste deel defect is, is dat je onderdelen geordend en compact kunt opbergen. Dat geldt niet alleen voor kookplaten.

Platte TV's met defect panel laten bijvooreeld zich makkelijk in een doosje stoppen, eventueel buisjes en LED-strips los opbergen met een plakbandje eromheen. Dan heb je prints op voorraad om simpel te wisselen voor diagnose of snelle reparatie. Of om gewoon een onderdeel af te halen als de print mogelijk al defect is of niet waardevol als complete vervanger.

Ik doe sloopapparaten altijd per apparaat in een doosje, dus niet alle voedingen bij de voedingen, enz. Op deze manier vind ik het overzichtelijker.

Daar tegenover staat dat het meestal niet loont om versterkers, videorecorders, etc. te slopen, want die krijg je toch niet in een kleiner doosje dan hun eigen kast.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 maart 2019 22:46:52 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kunt er dus een paar leuke condensators en één of twee IGBTs van leuk formaat uit kunt halen (meestal TO-247 exemplaren, met een Ic van 50A of zo), en die zijn bruikbaar als je zelf met vermogenselektronica speelt, maar ze zijn vooral bruikbaar om een andere inductiekookplaat mee te repareren.

Verreweg de meeste platen zullen een doorgeslagen IGBT hebben, en als je geluk hebt is van deze plaat de elektronica nog goed, en alleen het glas gebroken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

afhankelijk van de leeftijd natuurlijk, IGBT zijn van de recentere modellen, zeg na 2004, de eerste 10 jaar was het nog transistoren, die gaan zelden stuk, veelal andere componenten op de print die overlijden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 23 maart 2019 22:16:22 schreef maartenbakker:
[...]Maar nu je hebt gelezen wat erin zit, ben je het nog met jezelf eens? Relais wist ik niet en netfilter was ik nog vergeten, rew en Sine dachten eraan.

Ik heb persoonlijk niet heel veel ruimte om dingen op te slaan, en ben misschien terughoudender met het bewaren. Nog altijd heb ik duizenden kleine onderdeeltjes in heel veel zakjes, doosjes en laadjes, maar ik spit er de laatste tijd minder in gewoonweg omdat het telkens moeten zoeken me tegen begint te staan. Langdurig verzamelen heeft IMHO ook tot gevolg dat je niets meer kan vinden... ;-(

Ieder moet zijn eigen weg hierin vinden denk ik, handel naar inzicht zou ik zeggen. Heb je netfilters, IGBTs en relais nodig? Heb je er ooit om verlegen gezeten? Zo ja, sloop zo een kookplaat, want als de onderdelen je wat waard zijn is het op zich een mooie schatkist! :)