PC817 -> LED -> MCU

Thanks Lambiek.
PIC18F4520-I/PT of de PIC24FJ64GA104 zijn beide goede opties lijkt mij.

EDIT:
Helaas, de PIC24FJ64GA104 draait op max 3.6V en ik moet 5V hebben. Dan blijft de PIC18F4520-I/PT een betere optie en heeft 36 I/O's.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op zondag 24 maart 2019 18:35:47 (46%)

I love it when a plan comes together !

Dus je hebt nu een micro toegevoegd om het signaal van een optocoupler naar een ander MCU board te krijgen?

Zo ja, dan heb je een gedrocht van een oplossing bedacht. Moet gezegd :-)

Je had hetzelfde kunnen bereiken met 1 fetje en een weerstand. Of als het toch per-se een opto moet zijn, een ander type met hogere CTR.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 24 maart 2019 18:40:51 (13%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 24 maart 2019 18:39:31 schreef flipflop:
Dus je hebt nu een micro toegevoegd om het signaal van een optocoupler naar een ander MCU board te krijgen?

Ik heb geen ander MCU board. Alleen maar een tweede board met LED's.
LED1 en R1 zitten gewoon op een tweede board.

Zie hieronder. Omdat alle aangeboden oplossingen niet werken (met alle respect) heb ik voor deze oplossing gekozen. Maar ik nodig je van harte uit om langs te komen en dan zul je het zien. (geen grapje)

[Bericht gewijzigd door ritmeester op zondag 24 maart 2019 19:10:43 (26%)

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

PIC16F1839 kan ook... (is wat nieuwer)
Voor extra i/o gebruik ik tegenwoordig de PCA9506 i.p.v. de MCP23017, veel compacter. (40 i/o per chip)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 maart 2019 18:54:45 schreef Arco:
PIC16F1839 kan ook... (is wat nieuwer)

Ik moet wel minimaal 32 I/O hebben. Bij Farnell zei ik alleen maar 14 en 20 pins uitvoeringen.

Die PCA9506 is een mooi ding, maar draait deze alleen op I2C? Ik heb SPI nodig, vandaar.

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De T in PIC16F1939T-I/PT vs PIC16F1939-I/PT waar staat deze voor. Gekeken in de datasheet maar daar zie ik het ook niet op het eind.

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Zie blz. 471. Is een QFP behuizing...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In de datasheet die bij Farnell te vinden is zie ik niet staan op blz. 471 die mij wegwijs maakt.

Wel zie ik op blz. 507 dit:
T = In tape and reel for QFN, TQFP,

Dus ze zijn beide hetzelfde toch? Ik vraag dit omdat Farnell twee soorten van deze chip heeft.

De PIC16F1939-I/PT (niet op voorraad) en de PIC16F1939T-I/PT (wel op voorraad)

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Ik zie 't toch wel hoor, op blz. 471... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat zie ik ook :-) maar het ging mij op de T achter de 9 :-)

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Ah,

Da's de verpakkingswijze. Een 'T' betekent 'Tape & reel'. Zonder letter betekent tube/tray.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
I love it when a plan comes together !

PIC16F1939T-I/PT

Op bladzijde 361 staat een eenvoudige versie van de ISCP aansluitingen maar dan wel met een LM431BCMX Voltage Reference. (Farnell heeft deze niet)

Ik gebruik geen IDC-2 maar PicKit 2, 3 en 4.

Normaal maak ik altijd gebruik van dit schema voor al mijn PIC's. Ik neem aan dat deze gewoon te gebruiken is voor deze PIC?

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 24 maart 2019 18:49:34 schreef ritmeester:
[...]

Zie hieronder. Omdat alle aangeboden oplossingen niet werken (met alle respect) heb ik voor deze oplossing gekozen.

Ik zou in jouw plaats willen weten waarom het niet werkte want ik kan het niet hebben als ik wat simpels over het hoofd zie (typisch dingen die pas simpel zijn als je de oplossing hebt gevonden). Als het met een PIC werkt, werkt het met een FET op zeker ook, want een PIC bestaat uit FET's.

Dit los van dat de PIC hier best een prima oplossing kan zijn, zoals je zegt, als je er wat meer functies in wilt kunnen stoppen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 26 maart 2019 17:42:33 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Maarten

Dat zou ik ook wel willen weten maar tijdens het testen kwam ik ik erachter dat dit met FETs niet gaat werken. Met FET's heb ik een hardwarematige oplossing.

Feit is dat een INPUT LED moet gaan branden als er een activiteit plaats vind met maakt niet uit met wat voor hardware.

Ik heb getest met een simpele PIR Sensor en een simpel deurmagneetcontact. De gebruikte PIR sensor is bekend type; HC-SR501

Deze sensor geeft in rust 5V en in actieve toestand 3.8V. Dit betekend dus dat de INPUT LED altijd aan is. (de MCS23S17 reageert hier wel goed op)

Met een simpel deurmagneetcontact is de INPUT LED uit in rust en in actieve toestand aan.

Ik heb dus nu al te maken met twee verschillende uitkomsten met de aangesloten hardware.

Daarom heb ik gekozen voor een PIC zodat ik softwarematig kan regelen hoe de INPUT LEDs zich moeten gedragen met de aangesloten hardware.

O ja, eenmaal alle hardware aangesloten blijft dit zo, dus eenmaal de PIC programmeren. Mochten er toch nog wijzigingen optreden in de aangesloten hardware dan is het eenvoudig om dit aan te passen in de software. Gewoon AAN en UIT omwisselen bij de betreffende poort.

I love it when a plan comes together !