Vraag over een reg. voeding

Ik heb een regelbare (U en I)voeding 30 V-5 A (type BASETech BT-305) ooit gekocht bij Baco in IJmuiden en die doet het ok. Maar er staat iets, voor mij, vreemds in de meegeleverde beschrijving.
De voeding mag mag maar 6 uur aan zijn. Lijkt mij super vreemd. Ok dacht ik, stop er wel een fan in en dus zo gedaan. Toch blijft die gedachte aan die 6 uur hangen en snap het ook niet echt.
Die fan doet het prima, maar zou nu graag een indicatie erbij willen bouwen die laat zien dat ie ook werkt, want ik hoor die fan niet. Een simpele LED enz. er bij geeft alleen aan dat er 12 V op de fan staat, niet dat ie ook z'n "werk" doet. Wat ik zou willen is iets dat aangeeft dat er ook een luchtstroom is oid.
Iemand een (liefst simpel) idee,in die richting om dat te indiceren?

LiA (Leven is Avontuur)
Hubie

Special Member

In het manual staat 8 uurhttps://www.manualslib.com/manual/932609/Basetech-Bt-305.html?page=18#…

Doet me denken aan een broodbakmachine die ik ooit eens kocht.
Ding had een timer zodat als je s'morgens opstond vers warm brood had.
In de handleiding stond "machine nooit onbeheerd laten werken tijdens bakproces" ;-)

Edit\ Zoals benleentje hieronder al aangaf,ik denk dat dit is om alles in te dekken.
Alles wat je tegenwoordig koopt waar een touwtje aan zit,de handleiding begint eerst met een pagina of 10 disclaimers zodat je bijna gaat denken dat je een op scherp staande landmijn gekocht heb.Kijk uit,pas op,doe dit niet,explosiegevaar.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je zou de ventilator in serie kunnen zetten met een weerstand(je) en daarover dan de spanning meten. Of, afhankelijk van de opgenomen stroom, zou je zelfs een LED droogweg in serie kunnen zetten; evt. de spanning verhogen van 12V= naar bv. 15V=.

Maar of een ventilator iets afdoet van de beperking om max. 6 uur actief te zijn lijkt mij allesbehalve aangetoond. Beter eens navragen bij de fabrikant - als die bereikbaar is.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
trix

Golden Member

die ventilator is er voor om warmte af te voeren. dus kan je mischien het beste de temperatuur meten, eventueel met een bewaking (temp. te hoog = alarm)

eigenwijs = ook wijs
maartenbakker

Golden Member

De gebruiksaanwijzing bij Conrad zegt 8 uur en sugereert dat het iets met warmte te maken heeft.

Ik kan me er weinig bij voorstellen. Alle onderdelen hebben na 8 uur vast wel een stabiele bedrijfstemperatuur bereikt, en de opwarming zal ook lastafhankelijk zijn.

Mogelijk zijn er dusdanig slechte elco's toegepast, dat de levensduur niet meer acceptabel is als je hem zwaar gebruikt? In elk geval lijkt het me handig om het zwakke punt op te zoeken voordat je het probeert te verhelpen...

Kun je anders eens wat foto's van de binnenkant maken?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 maart 2019 19:49:40 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat ik zou willen is iets dat aangeeft dat er ook een luchtstroom is oid.
Iemand een (liefst simpel) idee,in die richting om dat te indiceren?

Met een plakbandje een klein papiertje op je fan plakken?

Kruimel

Golden Member

Die 8 uur is inderdaad tamelijk lang om een thermische constante van iets te zijn, zelfs een trafo is na een uur of 2 wel redelijk op equilibriumtemperatuur. Ik zou het gewoon negeren, ik kan me niet voorstellen dat er ergens iets is dat na 8 uur opeens een probleem vormt.

Op het net zijn wel een paar teardowns te vinden, bijvoorbeeld deze: http://gnome.eu.org/index.php/BT-305_Teardown. Ik zie er niets bijzonders om eerlijk te zijn, het is een beetje zoals je de opbouw verwacht in een simpele voeding. Wel een mooie custom ringkern, en hij heeft thermische beveiliging, wat een pluspunt is.

Er is ook een schema op de Conrad site te vinden, voor hen die geïnteresseerd zijn: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/513812-s…

maartenbakker

Golden Member

Misschien is die ringkern toch het zwakste punt. Afgezekerd op 130 graden. Het kan nuttig zijn om hier en daar wat temperatuurmetingen te doen met gesloten kast en dan grafiekjes te maken van het verloop over tijd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok die 6 uur was iets wat in mijn gedachten zat. Maar 6 of 8 uur lijkt me verder onbelangrijk, want na 1 uur of zelfs korter is zoiets als max temp. echt al wel overschreden. Zoals Kruimel vermeldde. Het ding doet echt wat het moet doen, hoewel ik de klikken v/d relais wat storend vind, maar daar valt mee te leven en ik heb dat ding best wel aardig op z'n "flikker" gegeven en is tot nu heel gebleven.

Zoiets als Ex-fietser gaf als suggestie , lijkt me wel wat. Een geluids indicator die effe beter is dan simpel geruis, hoewel? Nee dus, voor continu. Kan wel iets maken voor effe testen in die richting, dat is te doen, kwestie van een soort van schuifje maken.
Helaas is gehoor, gezien leeftijd, wat beperkt aan het worden en zoek meer iets in de visuele richting.

LiA (Leven is Avontuur)
Arco

Special Member

Als het een normale PC fan met OC tacho uitgang is, is dat simpel te maken:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

De gebruiksaanwijzing bij Conrad zegt 8 uur en suggereert dat het iets met warmte te maken heeft.

Mij lijkt meer op van het indekken van de fabrikant of Conrad. Als er dan wat kapot gaat kunnen ze makkelijk zeggen dat je hem te lang hebt aan laten staan.

Handleidingen werken daarmee ook naar 2 kanten. De ene kant om de gebruiker goede instructies te geven. Aan de andere kant als een gebruiker instructie niet goed opvolg of negeert voor de fabrikant een reden om onder garantie uit te kunnen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ok, maar dit is een soort van zender door de fan, lijkt me en hoe dan verder?

LiA (Leven is Avontuur)
Arco

Special Member

Aansluiten op tacho uitgang. Led gaat branden als fan draait...
(bij hele lage snelheden knippert hij, bij hogere snelheden brandt 'ie continu)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Benleentje, zoiets denk ik ook. Maar is toch vreemd. Waar op baseren ze dan die 6-8 uur? Ding werkt op zich ok en 30 V en 5 A ga ik echt geen 6-8 uur proberen.

LiA (Leven is Avontuur)

@ Arco , dat ga ik proberen, dank je. Maar wat is de tacho-ingang? Heb die fan draaien op alleen + en -. Dus hoe sluit ik dat aan?

[Bericht gewijzigd door Kaspervlz op zaterdag 23 maart 2019 20:56:22 (56%)

LiA (Leven is Avontuur)
Arco

Special Member

Werkt alleen met een 3 draads PC fan:
Zonder interne tacho kun je nooit weten of de fan inderdaad draait. (hooguit: 'zou nu moeten draaien'... ;) )
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0671/0713/products/3WIRE_FAN_0d7f6594-2573-4ce0-b953-5ccb7200af14_large.jpg?v=1418826963

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Zonder interne tacho kun je nooit weten of de fan inderdaad draait.

Ja wel vroeger voor de 3 draads ventilatoren hadden ze daar ook een methode voor.
Een kunststof plaat achter de ventilator zit vast aan een scharnier en schakelaar. Als de luchtstroom groot genoeg is gaat het plaatje omhoog en sluit de schakelaar.

@Benleentje, zoiets denk ik ook. Maar is toch vreemd. Waar op baseren ze dan die 6-8 uur?

Dat is niet altijd duidelijk. Een goed bedrijf zoals bv HP test haar voedingen met verschillende testen en waaronder ook een duur test. Andere bedrijven doen gewoon een berekening of soms zelf een wilde gok :).

Ding werkt op zich ok en 30 V en 5 A ga ik echt geen 6-8 uur proberen.

Dan is dit voor jouw een goede voeding en zeer goed bruikbaar voor de hobby. Echter minder bruikbaar voor de meer veel eisende gebruiker die de voeding wel langdurig wilt gaan gebruiken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Op 23 maart 2019 20:24:14 schreef Kaspervlz:
Ok die 6 uur was iets wat in mijn gedachten zat. Maar 6 of 8 uur lijkt me verder onbelangrijk, want na 1 uur of zelfs korter is zoiets als max temp. echt al wel overschreden.

Dat gok je, ik gok dat ook een beetje, maar meten = weten. Ik zou wel willen weten waarom ze die tijdslimiet stellen. Het zou ook best kunnen dat die alleen van belang is bij volle belasting, maar dat staat er niet dus opnieuw: een dikke gok.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 maart 2019 22:10:35 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat van indekken en zo kan best wel eens kloppen. Als ze in de fabriek de garantie gevallen bekijken en constateren dat de mensen die hem veel gebruiken (en langer dan 8 uur) vaak terugkomen, dan kan je veel werk stoppen in het uitzoeken waaromdat gebeurt, of je zet in de handleiding dat dit niet onder de garantie valt. Ja toch?

Het kan ook een marketing truuk zijn. Als ze een duurder ding hebben wat nauwelijks meer kost om te maken, maar zich wel moet kunnen onderscheiden....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
LetterHenk

Golden Member

Nog een gok, je kan het ook lezen als “Niet eindeloos (volgas) onbeheerd als acculader in je schuurtje gebruiken”
Maar waarom voor een beetje hobbygebruik een voeding 8+ uur aan laten staan? Behalve voor eoa laadproces heb ik dat niet nodig. Nou ja, misschien voor een duurtest van een meetopstelling (ala blackdog labs)
Bovendien, de oplossing is volgens de beschrijving ook eenvoudig. Even de Aan/Uit knop indrukken en je kan er weer 8 uur tegenaan :)

Action expresses priorities LH

Maar hoe gaan ze dat controleren dan? Als ze hiermee onder een garantieclaim uit willen komen, moet de fabrikant met bewijs komen. Tenzij er een microcontroller in zit die dit bijhoudt kunnen ze dat m.i. niet.

Er staat ook in de handleiding dat je hem niet als lader mag gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ha Kaspervlz,

Mooie voeding een van de betere en zonder hinderlijke ven :)
Maar ook in deze voeding zijn wat modificaties mogelijk maar ja waar niet.
Ik denk dat het rendement goed is en de opgewekte warmte ontwikkeling best meevalt er worden een aantal trafo spanning aangeboden.
Dat je de relais hoort in het overgangsgebied tja maar ik denk berter als een ven.
Dan je argwaan met betrekking tot de specificaties met name het continue in bedrijf zijn van de voeding.
Dit is een standaard meetmethode waarom 8 uur :? maar wordt al 20 jaar zo opgegeven.
Onderlaatst was er een reparatie topic van een MAAS voeding 13.8V 10...12A en ook hier is de specificatie maximaal continue bedrijf 8 uur.
Dus daar zou ik me niet zo veel van aantrekken je gezond verstand gebruiken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Reacties genoeg, best leuk eigenlijk. Maar om mijn voeding een duur test te gaan geven, om dan te merken dat het kan of niet kan? Nee dus om ca 1,5 kwh nodeloos te gaan verstoken en bovendien moet het dan zonder fan natuurlijk ook nog. En als ie dan stuk zou gaan na die 8 uur, dan ben ik een ervaring rijker, maar een voeding armer.

Denk dat dat fannetje me vertrouwen genoeg geeft.

Zat te denken dat ik met een stukje zilverpapier op één v/d bladen ook wel iets kan maken dat me een indicatie kan geven, via reflectie met een LEDtje enz. Of een LED door de fan laten schijnen en via een klein versterkertje, piezo enz. de piep kan weergeven. Wel met een schakelaartje erbij om de eventuele irritatie te kunnen vermijden.
Of heeft iemand nog een betere oplossing?

LiA (Leven is Avontuur)

Zo'n labvoeding gebruik je toch ook nooit zo lang achter elkaar terwijl je er niet bij bent. Zou me er niet zo druk om maken. Zelfs die fanbeveiliging is niet zo nuttig. Je hoort toch wel of ie draait?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
LetterHenk

Golden Member

Op 23 maart 2019 20:24:14 schreef Kaspervlz:
Helaas is gehoor, gezien leeftijd, wat beperkt aan het worden en zoek meer iets in de visuele richting.

Action expresses priorities LH