3 pulsen omvormen naar 1 puls

buckfast_beekeeper

Golden Member

AC of DC? Neem dan voor de zekerheid een SFH620A/SFH6206.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik had inderdaad jouw bericht nog niet in mijn scherm staan Lambiek.
Maar een pic te programmeren is een stap te ver voor mij helaas. Dan moet ik mij enkel hiervoor de spullen aanschaffen en er in duiken.
Ik hoop nog op tips voor het schema van Arco. Heb alles meerdere keren gecheckt en het zit allemaal goed.

Lambiek

Special Member

Op 20 december 2019 15:59:10 schreef Richard66:
Maar een pic te programmeren is een stap te ver voor mij helaas.

Heb je niet iemand in de buurt die dat voor je kan doen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Misschien is er iemand die het in een simulator kan steken...
(microcontroller is wat overkill voor zoiets simpels...)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 20 december 2019 16:04:13 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 december 2019 12:35:44 schreef Richard66:
Ik heb de schakeling gebouwd.

Pas als je pulsen blijft geven, gaat na enige tijd ingang 8-9 hoog en 10 daardoor laag

Je R2C2-tijd is te hoog. Mijn advies is om C2 te verlagen. Ingang 8-9 gaat dan sneller omhoog. Tel hoeveel pulsen er ongestoord doorkomen voordat de pulsonderdrukking werkt. Deel de 47µF condensatorwaarde door het aantal getelde pulsen. Dat wordt dan de nieuwe condensatorwaarde.

Arco

Special Member

Die 47uF is inderdaad te hoog, ik denk dat 10uF of 15uF beter werkt... Of de weerstandswaarde R2 verlagen.
Je kunt eventueel met R/C 'spelen' in de online calculator. (het schakelpunt is ongeveer bij halve voedingsspanning: bij 5v dus 2.5v)

http://mustcalculate.com/electronics/capacitorchargeanddischarge.php?v…

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 20 december 2019 19:33:00 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thanks voor de tips weer !
Ga dat proberen.
Maar willen jullie eens kijken naar circuit R1/C1 ?
Als uitgang 3 laag word bij een puls, dan ontlaadt C1 zich toch direct via de diode (anode op 5V en kathode op 0V) ?
C1 ontlaadt dan niet via R1, dus is er toch geen sprake van een RC tijd ?
Ik meet bij een aangeboden puls ook geen vertraging op C1, ongeacht de hoogte van R1.

Op 20 december 2019 20:34:48 schreef Richard66:
Als uitgang 3 laag word bij een puls, dan ontlaadt C1 zich toch direct via de diode (anode op 5V en kathode op 0V) ?
C1 ontlaadt dan niet via R1, dus is er toch geen sprake van een RC tijd ?
Ik meet bij een aangeboden puls ook geen vertraging op C1, ongeacht de hoogte van R1.

Dit is helemaal correct. Het circuit begint dus te werken op het eind van de pulstrein.

Arco

Special Member

Uitgang 3 is alleen een buffer. De vertraging komt na de volgende poort op pin 4.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kan het ook met een 4017 doen. De gongpulsen gebruik je dan als clockpuls. In rust staat uitgang Q0 aan, die doet niks. Bij de eerste puls stapt hij naar Q1, die laat je de gong bedienen. De tweede puls zet hem naar Q2, de derde naar Q3. Die stappen doen niks. Op Q3 laat je hem resetten naar Q0. En dan is het wachten op de volgende pulsreeks.

Thevel

Golden Member

Aan een 4017 zat ik ook aan te denken maar dat heeft toch nadelen.
Je moet op de clockingang een heel goed debounce circuit hebben en als het toch verkeerd gaat kan de steller in een verkeerde stand blijven staan met het slechtste geval dat de gong continu aan blijft.

Het kan ook met slechts één NE555.
Ik heb de schakeling niet getest maar volgens mij zal het moeten werken.
In rust zijn C1 en C2 helemaal ontladen.
Als het contact sluit krijgt de triggeringang via C2 een negatieve puls waardoor de timer start en het relais opkomt, na ongeveer 0,5 sec valt het relais af.
C1 wordt door het sluiten van het contact helemaal geladen waardoor C2 niet kan ontladen en er geen volgende triggerpuls gegeven kan worden.
Pas als het contact een tijdje niet gesloten is geweest zijn C1 en C2 ontladen waardoor de volgende cyclus kan beginnen.

Als ik vandaag tijd heb zal ik hem op een breadbord prikken en testen.

Arco

Special Member

TS heeft schakeling al gebouwd (en moet ook prima werken), dus een andere schakeling zal wel niet de bedoeling zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Misschien lukt het niet en is dit een alternatief.
Enne... andere ideeën zijn altijd welkom toch? ;)

Op 21 december 2019 00:55:03 schreef Thevel:
Aan een 4017 zat ik ook aan te denken maar dat heeft toch nadelen.
Je moet op de clockingang een heel goed debounce circuit hebben ….

Dat moet je bij alle oplossingen hebben.

Op 20 december 2019 23:22:16 schreef Arco:
Uitgang 3 is alleen een buffer. De vertraging komt na de volgende poort op pin 4.

Ik bedoel ook dat er op pin 4 geen vertraging is. Dit komt dus m.i. doordat pin 3 bij een puls van 5v naar 0v gaat en C1 zich via de diode direct ontlaadt, dus niet via R1.

Arco

Special Member

De vertraging is ook bij het opladen, niet bij het ontladen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Wat voor soort spanning komt er eigenlijk van de beldrukker? Is dat wissel of gelijk en hoe hoog is die spanning?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is een NO relais.
Ik voer volgens schema bij een puls 5V spanning toe die dus word aangeboden op de 1e ingang.

Arco

Special Member

Ik heb de waardes even aangepast en erbij gezet wat/waar gemeten moet worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 21 december 2019 13:04:56 schreef Richard66:
Ik voer volgens schema bij een puls 5V spanning toe die dus word aangeboden op de 1e ingang.

Oké, je schakelt dus 5VDC via het relais dat door de beldrukker geschakeld wordt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Viel me op dat er toch een denkfout in was geslopen :o
D4 moet worden toegevoegd (en aansluiting bij pin 10/12/13 veranderd)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ik heb zojuist de NE555 schakeling op een breadboard getest en werkt perfect.

Lambiek

Special Member

Mooie oplossing toch, niets mis mee. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb de aanpassing gedaan in het schema van Arco en hij werkt perfect nu. Alles zit al geïnstalleerd en we zijn verlost van de 3 gongen :)
Hartelijk dank Arco _/-\o_
Ook de anderen allemaal hartelijk dank voor jullie bijdragen en iedereen fijne Kerstdagen en een goed 2020 gewenst !

Bericht was dubbel.

[Bericht gewijzigd door Richard66 op woensdag 25 december 2019 11:27:49 (94%)