Hoe hard moet een DRM (digitale radio) signaal zijn?

Ik probeer DRM te ontvangen. Digitale radio op midden en kortegolf. Het is niet erg populair, maar de kwaliteit is (als het werkt) duidelijk beter dan van AM op de kortegolf, bij gelijkblijvende bandbreedte.

DRM compatible KG-ontvangers zijn er amper. Dus dan maar zelf experimenteren. Ik heb allereerst dit simpele mixertje gemaakt, om de 455 of 452khz middenfrequentie van een radio naar 5...20khz te downmixen. In plaats van de 465khz resonantor heb ik 440khz genomen:

http://www.agurk.dk/bjarke/Projects/DRM/mix-sch.jpg

Mixertje werkt correct, lijkt me. Met de software Dream (https://sourceforge.net/projects/drm/) kan je ook AM signalen demoduleren. Als ik een AM kortegolfzender aanklik, wordt die correct gedemoduleerd zij het met niet al te beste geluidskwaliteit.

Maar als ik een DRM zender opzoek, dan hoor ik die door de interne radiospeaker als een krachtige witte ruis. Op het decodeervenster gaan alle indicatoren groen branden, behalve het 'audio checksum) indicatortje. Ogenschijnlijk is het signaal dus van onvoldoende kwaliteit om de audiostream te decoderen. De zendertekst werkt wel, ik kan twee indiase DRM stations 'zien'.

Maar iets werkt dus niet goed. Heeft iemand ervaring met DRM? Moet het signaal zo sterk zijn als van de aller-allersterkste KG stations, of is gemiddeld ook goed?
Is een NE612 goed genoeg voor het doel, of zit het op het randje?
Is DRM gewoon erg 'lastig' om goed te doen?

Ter zijde: met een eenkringsontvanger die stond te oscilleren heb ik ooit flarden DRM kunnen decoderen, en ook een paar flarden op de audio-uitgang van een Yaesu FRG-7 waar blijkbaar ergens iets gemengd werd. Ik zou dus verwachten dat een 'echte' mixer het vele malen beter moet doen...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Toen ik (maar dat was ergens voor 2010) met Dream experimenteerde, is mij niets bijzonders opgevallen aan signaal-eisen. Als de uitzending hoorbaar was, was hij ook decodeerbaar. Ik denk daarom niet dat je het daarin moet zoeken.
Heb je voldoende bandbreedte rond de 455 kHz? De tekst komt al veel eerder binnen, dat zijn maar een paar bytes per keer.
Is de 455−440= 15 kHz niet te hoog in frequentie voor je geluidskaart? Aan de hoge kant heb je dan maar een kleine 5 kHz bandbreedte over; en nog minder als de ingangsfiltering van de geluidskaart niet 'brick wall' is.

Van mijn FRG-7700 had ik eenvoudig de BFO zover verstemd dat er rond de 10 kHz uit de productdetector kwam: dat kon zó de pc in voor Dream.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op de de secundaire op de 1e mf trafo heb ik nog genoeg bandbreedte. Bij de primaire van de 2e trafo, begint de rechte 'tafel' een kromme te krijgen.

Bandbreedte zit denk ik wel goed dus.

Ik heb maar 1 'brede' ontvanger met BFO en dat is een Philips bx925a met een gewone diodedetector. Lijkt me dus niet echt bruikbaar. Een FRG-7 heb ik ook maar die is defect :+ en potentieel te smalbandig

Is er iemand die specifiek ervaring heeft met een ne612 mixer aangesloten op de MF van een radio?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 24 maart 2019 22:09:08 (11%)]

Ik heb geen ervaring met de NExxx, wel met DRM.
De drm encoding is in drie delen
a. informatie over het signaal is gecodeerd als een QAM4 signaal
b. informatie over de content (naam e.d) is gecodeerd als een QAM16 signaal
c. de content zelf is gecodeerd als een QAM64 signaal

De informatie (a) is verstopt in een beperkte set van de positieve carriers,
de informatie (b) is verstopt in de eerste paar symbolen van een drm frame.

De data in (a) is dus redelijk simpel te decoderen, in (b) iets moeilijker en om de content te decoderen moet je wel behoorlijk was uit de kast trekken.

Mijn ervaring (met mijn eigen software) is dat voor een decodeerdbare content het signaal toch wel zo'n 15 dB is en er niet teveel interferentie met
andere transmissies is

Nog even een aanvulling. In drm is decodering coherent, d.w.z dat de fase en amplitude zoals door de zender uitgezonden, gereconstrueerd moet worden om het signaal te kunnen decoderen (dit is anders dan bij DAB, daar wordt gedecodeerd door naar faseverschillen in carriers in opvolgende frames te kijken).

drm is een interessante techniek, decoderen is complexer dan decoderen van DAB

[Bericht gewijzigd door jansenior op 25 maart 2019 19:37:20 (44%)]

Henry S.

Moderator

Het lukte mij met een simpele schakeling alleen met sterke KG signalen: https://www.circuitsonline.net/forum/view/29123

http://www.b-kainka.de/bast962.jpg
http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/drm-rtl.jpg

Ik verwacht met een NE612 meer conversiegain, en je gebruikt de MF gain van de radio.

Is het signaal te hard?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb zowel aan de ingang als aan de uitgang van de ne612 een potmeter zitten, dus de signaalsterkte kan ik op diverse niveaus instellen.

Ik zie ongeveer het plaatje wat jij ook ziet, Henry, maar dan met een slechtere signaal/ruisverhouding. Dream geeft 10dB aan. Ik heb een uitschieter naar 15dB gezien en dan doet ie het nog steeds niet.

Ik heb wel een 4MHz kristal, als RTL nog in DRM uitzendt zal ik die Kainka schakeling eens bouwen.

Overdag zend radio Kuwait in drm uit op 15110 Khz. De signaalsterkte is zo dat ik het met een spriet kan ontvangen

Ha Ledlover,

De bandbreedte zou met 9kHz meer als voldoende moeten zijn dat zal ook het probleem niet zijn.
Wat ik begrijp je heb ontvangst maar de SNR is slecht wat zou kunnen je Lo zit onder de RF frequentie.
De conversie is dus RF-Lo hetgeen @FET al aangeef nu is het type mixer in de NE612 is een actieve Gilbert cell.
Het is een lineair maar tijdafhankelijk circuit alleen op deze manier kunnen we vermenigvuldigen :P schakelingen of componenten die niet tijdafhankelijk zijn kunnen dit niet.
Nu is het zo dat de mixer de volgende bewerking toestaat Fmf = Flo+/-Frf er is dan ook conversie versterking.
In jou situatie gebruik je de mixer andersom Fmf = Frf+/-Flo het zou kunnen dat hier een probleem ontstaat niet in het vermenigvuldig proces maar in de conversie versterking je Frf is zwak veel zwakker als je Flo !
Meet eens je conversie versterking.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.