isolatieweerstand meten

Goede morgen alle,

Voor een project ben ik een motortestkast aan het realiseren. Nu wil ik ook meten of de isolatie weerstand nog correct is van de motoren. Dit kan worden gerealiseerd door het gebruiken van een isolatietester echter wil ik het integreren in mijn motortestkast. Dit houd in dat die ingebouwd in de kast komt, en zullen alleen de test pennen naar buiten gaan. Vervolgens moet de isolatietester door de plc kunnen worden aangestuurd die in verbinding staat met een hmi paneel, en de informatie weer naar de plc sturen. Zodat de kast niet open gemaakt hoeft te worden voor het uitvoeren van een test.

Hebben mensen hier ervaring mee? Of goede ideeën over?

Ik hoor het graag,

Michael

mel

Golden Member

Isolatieweerstand word gemeten met 500 of 1000 volt.
Je moet wel de motorwikkeling dan losmaken van de rest van de schakeling, ter voorkoming van het opblazen van de andere apparatuur.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 26 maart 2019 11:45:49 schreef michael221098:
Voor een project ben ik een motortestkast aan het realiseren.

Een SCHOOL project?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op die testpennen staat dan wel 500 of 1000 Volt.
Die mogen niet zo maar aan te raken zijn.
Je zult dus een aantal veiligheidsmaatregelen moeten nemen om dat te voorkomen.

GJ_

Moderator

Op 26 maart 2019 12:39:16 schreef Brainbox:
Op die testpennen staat dan wel 500 of 1000 Volt.
Die mogen niet zo maar aan te raken zijn.
Je zult dus een aantal veiligheidsmaatregelen moeten nemen om dat te voorkomen.

Waarom niet? Als je een motor test moet je gewoon met je fikke van die motor en de aansluitingen afblijven. Simpel zat. Ze zijn eigenlijk altijd aan te raken als je bezig bent.

Anoniem

Op 26 maart 2019 12:39:16 schreef Brainbox:
Op die testpennen staat dan wel 500 of 1000 Volt.
Die mogen niet zo maar aan te raken zijn.
Je zult dus een aantal veiligheidsmaatregelen moeten nemen om dat te voorkomen.

Klopt, maar wel wat overdreven reactie. Die spanningen zijn gezien de kleine stroomsterkte niet gevaarlijk, en op een megger staat een testknop. Enkel als je die indrukt krijg je 250 of 500V op de meetklemmen. Dus dan heb je al maar 1 hand meer vrij en kun je geen optater krijgen.
Wij hadden op het werk een jonge Turkse kuisvrouw.
Toen ik op een dag met een megger bezig was vroeg ze wat ik aan het doen was. Ik zei dat dat een instrument was waarmee je kunt vaststellen of ze nog maagd was. Een belangrijk criterium bij Turken.Ze geloofde me natuurlijk niet en vroeg haar eens uit te meten. Nadat ze een flinke optater gekregen had en wij een lachstuip, kreeg ik een harde mep met het eerste beste voorwerp wat ze in haar handen kreeg. Ik hield er een mooie buil aan over.
Dat zal je leren me uit te lachen zei ze.
Dus, ja, meggers zijn gevaarlijk. :-)

Ik ben bijna bang om het te zeggen, maar als je een koopmegger inbouwt in je systeem mag je vrij gerust zijn dat het correct werkt en veilig is in gebruik.
Als je zelf een hoogspanningsbron bouwt en daarmee meet, is dat ver van zeker.

Op 26 maart 2019 15:20:14 schreef grotedikken:
[...]
Ik ben bijna bang om het te zeggen, maar als je een koopmegger inbouwt in je systeem mag je vrij gerust zijn dat het correct werkt en veilig is in gebruik.
Als je zelf een hoogspanningsbron bouwt en daarmee meet, is dat ver van zeker.

Voor een koopmegger zullen er dan nog wel haken en ogen aanzitten aangezien ik geen megger heb gevonden die is aan te sturen en uit te lezen is door een communicatie protocol.

Voor het doe het zelf project zie ik meer kansen, echter vraag ik mij af heeft iemand daar ervaring mee? Wat kan er niet correct werken/ wat kunnen de veiligheidsacpeceten zijn waar rekening mee dient gehouden te worden? En heeft iemand al een keer dat uitgevoerd (zijn daar toevallig tekeningen van?).

Michael

Ha michael221098,

Ik heb ook hoge spanningen niet voor het meggeren maar voor andere experimenten tot 50kV.
Het aller belangrijkste is de opmerking van @grotedikken kijk uit met zelfbouw.
Het eerste vereiste is de stroom begrenzing en de controle hierop zo,n megger van een gedegen merk voldoet aan diverse eisen en er zijn er die je kan besturen en dus ook kan uitlezen.

Maar goed als je dan zelf wil bouwen omdat een en ander ik combinatie moet gaan werken kijk dan eerst wel concept je wil gaan gebruiken.
Je kan op diverse manieren vast stelen of er een isolatie probleem is ik neem aan dat je niet destructief gaat testen dus de boel moet heel blijven :D

Zo kan je de impedantie meten op basis van TDR Time Domain Reflectometry en op die manier vaststellen of er in de spoel een oneffenheid zit.
Je kunt thermografie toepassen dus de warmte opgewekt door de motor zichtbaar maken met een warmte camera ook is elk los schroefje zichtbaar ;)
En je kunt met een hoge spanning als de motor los gekoppeld is van besturingselektronica meten of de isolatie waarde nog klopt.

Elke methode heeft zo zijn voordelen dat zal duidelijk zijn de laatste is de minst betrouwbare en achterhaald.
Voor de tweede moet de motor draaien en belast worden.
De eerste is de beste en hier zie je al een oneffenheid die je met de derde misschien pas over 5 jaar ontdekt.

Deze nieuwe technieken zijn niet zo bekend denk ik dus dan maar met een hoge spanning.
Heb je al een idee hoe je interface er gaat uit zien dus wat wil je besturen?

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pamwikkeling

Special Member

Kijk ook eens even naar
- PI test (polarisation index)
- DAR test (dielectric absorption test)

Tenslotte letten op het achteraf terug "ontladen" van de motor.
Een grote motor (> 30 kW) met een goede isolatie, is een geladen condensator geworden na een isolatie meting.

Gebruikelijke meetspanningen zijn 500Vdc - 1 kVdc - 2.5 kVdc en 5 kVdc

Ook even ervoor zorgen dat je hoogspanningsbron voldoende "vermogen" kan leveren. De norm zegt dat je met 1000V + 2x nominale spanning moet meten.

Indien je de go/no-go grens van je meting legt op 0.5 Mega-ohm, en je motorspanning is 400 volt, moet je al een vermogen kunnen leveren van 13 Watt bij 2500 volt om ervoor te zorgen dat je spanning niet inzakt bij een slechte isolatie weerstand.

Als je spanning inzakt, meet je niet meer volgens de norm. (1000V + 2 x Unom)

Waarom niet? Als je een motor test moet je gewoon met je fikke van die motor en de aansluitingen afblijven. Simpel zat. Ze zijn eigenlijk altijd aan te raken als je bezig bent.

De ts geeft niet aan dat hij de enige is die er mee gaat (en mag) werken.
Het lijkt er op dat hij de kast in een bedrijfsmatige omgeving gaat gebruiken.
In dat geval geldt gewoon het arbo besluit.

GJ_

Moderator

Op 26 maart 2019 17:01:36 schreef Brainbox:
In dat geval geldt gewoon het arbo besluit.

Heb jij ooit een megger gezien die aanrakingsveilig was? Als je een motor test zet je je klemmen op de motor aansluitingen en zet je er een spanning op van 1000V of meer. Dan kun je altijd de onder spanning staande delen aanraken. Als je dat presteert ben je gewoon een ongelofelijke minkukel.
Alle gevaren hoeven niet tot op het bot beveiligd te zijn, oftewel er mogen best gevaren over blijven. En zelfs ernstige gevaren. Ook in de arbowetgeving.
Het gaat er dan gewoon om hoe je met die restgevaren omgaat.

benleentje

Golden Member

Een grote motor (> 30 kW) met een goede isolatie, is een geladen condensator geworden na een isolatie meting.

Niet alleen een motor ook lange kabels zijn dat. Een beetje nette Isolatiemeter doet alles weer ontladen zodra je de testknop loslaat.

Ook even ervoor zorgen dat je hoogspanningsbron voldoende "vermogen" kan leveren. De norm zegt dat je met 1000V + 2x nominale spanning moet meten.

Volgens mij is dat enkel gewoon 2x de spanning. Een 230V apparaat test ik daarom altijd om 500V.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

een beetje motor draait op 400 ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@electron 920.
TDR meting.

Is er met de TDR meting te achterhalen dat er bv een scheurtje in de isolatie lak zit welke problemen gaat geven ?
Met wat voor een spanning meet je dan ?

benleentje

Golden Member

Bij een TDR meting gaat het niet zozeer om de spanning maar meer dat je een puls hebt een een zo kort mogelijk stijgtijd.

En je kunt met een hoge spanning als de motor los gekoppeld is van besturingselektronica meten of de isolatie waarde nog klopt.

Elke methode heeft zo zijn voordelen dat zal duidelijk zijn de laatste is de minst betrouwbare en achterhaald.

Waarom zo dat achterhaalt zijn. Ik doe tracingkabels aanleggen en monteren en wij meggeren altijd na installatie en nog een keer voor en na de isolatie. Ik zou niet weten hoe je anders een kabel op isolatiefout kan meten.

Dat bij een motor die in bedrijf is andere en betere methoden zijn ben ik wel met je eens. Je hebt apparatuur die continu de lekstroom meet en dan bedoel ik eigenlijk een geavanceerde aardlekautomaat waarbij de lekstroom instelbaar is. Ook kan je een isolatie bewaking om de motor plaatsen die meet ook continu.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Ik zou in ieder geval de al eerder genoemde 'drukknop voor de andere hand' in plannen. Voor de veiligheid schakelt die dan een hoogspanningsrelais (vacuümrelais), zodat alle gevaarlijke spanning ver van je hand af blijft.

Maar neem eerst alle adviezen om het niet zelf te doen in overweging!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heb jij ooit een megger gezien die aanrakingsveilig was? Als je een motor test zet je je klemmen op de motor

Jij wel ja, maar ik doel op het feit dat er ook onbevoegden kunnen zijn die zelf aan de slag gaan.

De meggers die ik gebruik daar krijg je een opdonder van maar zijn begrensd tot een veilige (niet dodelijke) stroomsterkte.
De ts heeft de meggers niet kunnen vinden die voor zijn doel geschikt zijn.
Als hij zelf aan de slag gaat om een meter te bouwen dan dient hij daar zelf voor te zorgen.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op dinsdag 26 maart 2019 21:54:49 (40%)

Anoniem

Op 26 maart 2019 17:00:20 schreef pamwikkeling:
Kijk ook eens even naar
- PI test (polarisation index)
- DAR test (dielectric absorption test)

Tenslotte letten op het achteraf terug "ontladen" van de motor.
Een grote motor (> 30 kW) met een goede isolatie, is een geladen condensator geworden na een isolatie meting.

Gebruikelijke meetspanningen zijn 500Vdc - 1 kVdc - 2.5 kVdc en 5 kVdc

Ook even ervoor zorgen dat je hoogspanningsbron voldoende "vermogen" kan leveren. De norm zegt dat je met 1000V + 2x nominale spanning moet meten.

Indien je de go/no-go grens van je meting legt op 0.5 Mega-ohm, en je motorspanning is 400 volt, moet je al een vermogen kunnen leveren van 13 Watt bij 2500 volt om ervoor te zorgen dat je spanning niet inzakt bij een slechte isolatie weerstand.

Als je spanning inzakt, meet je niet meer volgens de norm. (1000V + 2 x Unom)

1000V/0.5MOhm is nog maar 2 mA en dus ongevaarlijk.

Anoniem

Op 26 maart 2019 17:21:09 schreef GJ_:
[...]Heb jij ooit een megger gezien die aanrakingsveilig was?

Tenzij jij nog met een buizenmegger werkt is een megger een plastic bakje dat batterijgevoed is met twee snoertjes en een testknop. Je moet al 3 handen hebben om tegelijk die knop in te duwen en de 2 meetklemmen beet te pakken..

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 26 maart 2019 23:13:10 (37%)

mvdk

Golden Member

Het ligt er maar helemaal aan wat je gaat meggeren. Die motor heeft niet veel capaciteit, als je klaar bent en je hebt em niet goed ontladen zal je een tikje krijgen. Als je een kabel gaat meggeren van 5 kilometer, met 1000Volt, of nog mooier, met de BM25 die ik hier nog heb staan, met 5000Volt, dan zou je het er zomaar mee kunnen doen als die kabel niet goed ontladen word. Hoe lang zijn je draadjes? Ik zit me net te bedenken, zo'n motorwikkeling kan ook gauw een 1000mtr zijn. Oppassen dan maar.

Edit: Die BM25 geeft volgens de manual ook maar 2mA.
http://www.electro-meters.com/Assets/PDF_files/Megger/Megger_insulatio…

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 27 maart 2019 00:10:04 (12%)

Shiptronic

Overleden

Op 26 maart 2019 23:12:28 schreef grotedikken:
[...]
Tenzij jij nog met een buizenmegger werkt is een megger een plastic bakje dat batterijgevoed is met twee snoertjes en een testknop. Je moet al 3 handen hebben om tegelijk die knop in te duwen en de 2 meetklemmen beet te pakken..

3 handen? 2 is genoeg, knopje kan je met je knie in drukken >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De Fluke 1500 serie isolatiemeters heeft een probe met drukknop waarmee je de meting kan starten.
Heb je zelfs je knie niet nodig :)

GJ_

Moderator

Op 26 maart 2019 21:50:19 schreef Brainbox:..onbevoegden...

Kom op zeg. Wat is dan een "bevoegde"? Even serieus: dat is iemand die door een werkgever is aangewezen als zijnde "bevoegd". Omdat ie de manual onder werktijd heeft mogen lezen.

Op 26 maart 2019 21:50:19 schreef Brainbox: ..maar zijn begrensd tot een veilige (niet dodelijke) stroomsterkte.
...Als hij zelf aan de slag gaat om een meter te bouwen dan dient hij daar zelf voor te zorgen.

Dat lijkt me helder. En op z'n minst een uitdaging, om het even voorzichtig te zeggen.

Natuurlijk zijn er al eerder DIY isolatiemeters gebouwd.
B.v. deze: https://www.edaboard.com/showthread.php?287707-DC-insulation-resistanc… of deze http://archive.siliconchip.com.au/cms/A_112015/article.html

[Bericht gewijzigd door Dratsabylgu op woensdag 27 maart 2019 08:34:24 (19%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 maart 2019 23:12:28 schreef grotedikken:
[...]
Tenzij jij nog met een buizenmegger werkt is een megger een plastic bakje dat batterijgevoed is met twee snoertjes en een testknop.

Ik ben geschokt! (... hm)
Bij mijn megger heb ik de ene hand nodig om het kastje op zijn plaats te houden, en de andere om aan de slinger te draaien.
De testaansluitingen moeten dan ook met krokodillenklemmen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org