sprint layout gerber ?

fatbeard

Honourable Member

Drillings too close kan het gevolg zijn van het over elkaar heen leggen van meerdere pads en/of vias. Sommige pakketten (ik ken sprint niet) hebben daar tools/uitzonderingsregels voor; soms kun je gewoon van een gedetecteerde fout zeggen dat het OK is; soms moet je je in zeer veel bochten wringen om het alsnog goedgekeurd te krijgen.

Sommige fabrikanten maken bezwaar als er een strookje soldeermasker van minder dan een bepaalde maat overblijft, in zo'n geval moet je de individuele gaatjes in het masker samenvoegen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dan zitten er op één plek meerdere gaten. Check je componenten eens. Hoe heb je die opgebouwd?
Ik heb dat ook wel eens gehad, zonder dat het fout ging. Maar dan was de diameter hetzelfde. Als er verschillende diameters op één coördinaat zitten, dan snap ik de afkeur.

trix

Golden Member

verdorie, niet gezien dat er al een 2e pag. geopend was, ziet ik op pag 1 te editten.

edit2:
zou het soms kunnen zijn dat ik 2 eilandjes tegen over mekaar heb liggen ?
dus 1x op C1 en 1x op C2 met de zelfde XY coordinaten.

dat komt wel overeen met wat juie hierboven melden.

edit: die gaatjes zijn inderdaad van verschillende diam.

ik begrijp trouwens die geaceerde vakjes bij die kleine rode puntjes ook niet, die zijn toch onderdeel van het rode symbool ?

eigenwijs = ook wijs

Ik zie wel vreemde dingen. Dit eilandje is op beide layers van verschillende diameter zo te zien?:

Ik ken sprint niet, maar de kleuren zijn nogal verwarrend. Sommige eilandjes zijn groen, andere blauw. (terwijl die toch op beide layers zitten?)
Of zijn het enkelzijdige eilandjes die je zelf op elkaar hebt gelegd?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
trix

Golden Member

dat laatste inderdaad.
blauw = C1 koper componentzijde
groen = C2 koper niet componentzijde

[Bericht gewijzigd door trix op 3 april 2019 18:06:20 (58%)]

eigenwijs = ook wijs

Dat gaat niet door de DRC heenkomen; je boort dan steeds 2 gaatjes op dezelfde locatie!
(je moet gewoon dubbelzijdige eilandjes gebruiken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
trix

Golden Member

moet even kijken of die voorhanden

jawel die zijn er natuurlijk, die heten trough pad en zijn lichtblauw, nu ik het zie wist ik dat eigenlijk wel |:(

moet dat nu 193 keer veranderen :(

waarom die gedachte kronkel ? ik dacht dat het solderen aan de component zijde wel eens lastig kan zijn, als het component boven het eilandje zit. zo kan ik hem altijd vanaf de onderkant solderen.
is dit plausibel,......of tijd voor een psycholoog ;)

[Bericht gewijzigd door trix op 3 april 2019 18:10:47 (34%)]

eigenwijs = ook wijs

Bij alle pakketten die ik ken zijn through-hole eilandjes altijd doorgemetalliseerd (top/bottom) by default.
(isook een stuk robuuster als een enkelzijdig eilandje)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
trix

Golden Member

zie edit hier boven.

dat gaat voor las nog niet met de niet losse eilandjes, dus die onderdeel zijn van b.v. een IC of boxheader. kom ik mischien nog wel uit.

[Bericht gewijzigd door trix op 3 april 2019 18:16:58 (79%)]

eigenwijs = ook wijs

In welke layers een bepaald eilandje zit, is normaal gedefinieerd in de padstack...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
trix

Golden Member

gevonden, kan je in "properties" van het component zelf doen.

trouwens iedereen bedankt voor de snelle hulp _o_

ik zie nu ook de errors (moest je natuurlijk voor naar onderen scrollen):
silkscreen to thin
silkscreen on pad

edit :
silkscreen to thin, zijn meerdere fouten. 1 van die fouten was dat de letters BCE bij de transistors te klein (of de lijnen te smal) waren. deze vervangen door een TO-92 behuizing zonder letters.

maar hij geeft ook deze error bij die 2 kleine rode puntjes die bij de component horen, of eigenlijk komen die er om een of andere reden er gewoon bij.
selecteer je het rode component dan highliten de puntjes gewoon mee, maar selecteer je alleen de puntjes dan highlite het comp. niet ????
dit bovenstaande geld bij b.v. diode maar weer niet bij de weerstanden ?

edit: bovenstaande probleem opgelosd door het rode LED comp. te verwijderen en weer vanuit de bibliotheek weer te plaatsen. de puntjes staan nu aan de ander zijde van het rode symbool. waarom ?????? maar het werkt .

eigenwijs = ook wijs
BVZ

Golden Member

Op 3 april 2019 16:36:45 schreef trix:
IR_soldermask-top lijkt het.

daar kan je naar mijn bescheiden mening toch niks verkeerd mee doen ?

Nee, 'IR_soldermask-top' is de naam van de zipfile. Heb je die zipfile zelf al geopend? En zitten daar echt alle benodigde file's in?

Hugo Welther

Moderator

De rode puntjes geven de plaats aan waar het ID en de Value van het component wordt geplaatst op de silk als je dat wilt en invult.
Je kunt ze weghalen door te dubbelklikken op het component en dan beide vinkjes bij "visible" weg te halen.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)
trix

Golden Member

kijk,..ik had al wel het idee dat het eigenlijk een text was, het werd in properties als text geteld.
waarom hij daar eerst een error op gaf en nu niet :?

nou hij gaat goed door de DRC test, heb nu wat problemen met het re-uploaden v/d gerber file. net een mailtje de deur uit gedaan. even afwachten.

[Bericht gewijzigd door trix op 3 april 2019 21:39:17 (32%)]

eigenwijs = ook wijs
fatbeard

Honourable Member

De eerste keer is echt ALLES moeilijk, fact of life. Heeft Robert Long nog een mooi liedje over geschreven...
En al helemaal als je de terminologie nog niet geheel machtig bent...
Noemt men ook wel eufemistisch een leercurve. :p
Ik kan me de eerste keer Mentor (ik ontwierp al een jaar of tien PCBs, met drie verschillende pakketten) nog herinneren: vrijwel alles had een andere naam en methodiek.
Koppel dat aan een licht dyslexische trainer en de rapen waren meer dan gaar: ik heb er echt nooit mee overweg gekund.
Klaarblijkelijk een te steile leercurve...

Veel PCB fabrikanten hebben eisen aan de silkscreen (tekstopdruk): minimale teksthoogte, minimale lijndikte, minimale afstand tot soldeermasker en ga zo maar door (al zijn dit wel de meest voorkomende). Sommige pakketten kunnen daarop checken als je de DRC goed hebt ingesteld.
Sommige PCB fabrikanten brengen gewoon de wijzigingen in het silkscreen aan die zij noodzakelijk achten om het te kunnen produceren (lijndike vergroten, weglaten bij soldeermasker, etc), anderen stellen die wijzigingen voor en vragen toestemming, weer anderen weigeren de opdracht botweg met meer of minder uitleg...

En dan heb je ook nog PCB fabrikanten die ongevraagd en zonder het te melden het ontwerp(!) wijzigen, wat tot totaal onbruikbare printen kan leiden...
Gelukkig is een tweezijdige print nog goed visueel te inspecteren, bij meerdere lagen wordt dat een stuk lastiger.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
trix

Golden Member

krijg een reply, dat ze me eerder al een mail hadden gestuurd, en dat klopt, had die gemist.
begrijp alleen niet goed wat ze nou bedoelen, wellicht jullie ?

eigenwijs = ook wijs

Bovenste lijn van de board outline schijnt dubbel te zijn. Ze vragen of het OK is om de binnenste te gebruiken?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
BVZ

Golden Member

Zo te lezen heb je EN een outline getekend op layer 'O' EN aangevinkt 'use boardsize as outline'

En als die 2 niet exact overeenkomen, dan zitten zij dus met een groot vraagteken...

(EDIT: Of je hebt op je 'outline layer' 2 (of meer) outline's getekend, dat kan ook natuurlijk.)

[Bericht gewijzigd door BVZ op 5 april 2019 18:32:45 (21%)]

trix

Golden Member

volgens mij heb ik helemaal geen outline getekend.

eigenwijs = ook wijs
BVZ

Golden Member

Op 5 april 2019 19:55:19 schreef trix:
volgens mij heb ik helemaal geen outline getekend.

Volgens hen wel.

Zet alle layers eens uit (C1, S1, C2, S2) en laat layer 'O' eens aanstaan.

NB: de outline wordt als witte lijnen weergeven. Maar ze kunnen wel buiten je beeld vallen als je printafmetingen kleiner zijn dan dan je outline-tekening.

trix

Golden Member

in een gerberviewer zie ik ook geen outline.

ik heb wel de outline optie aangevinkt bij het maken v/d gerber (op advies van iemand van hier). zou dat het probleem kunnen zijn ?

wat ik ook een beetje raar vind is dat ik bij de DRC check 193 fouten vind die ik allemaal heb opgelosd, en hun "zeuren" over iets wat bij de DCR chech helemaal niet naar voren kwam.

eigenwijs = ook wijs

De tweede outline staat buiten de werkelijke outline, dus dat boeit de DRC niet. (het druist niet tegen de design rules in)
Voor de printmaker is het wel interessant: hij wil graag weten hoe groot de print moet worden... ;)

Ik heb dat soort zaken wel eens gehad als het reference point niet op alle layers op 0,0 staat.

[Bericht gewijzigd door Arco op 5 april 2019 20:44:54 (18%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
trix

Golden Member

zou dit soms het probleem kunnen zijn (in de rode cirkel links onder).
dit is dacht ik gekomen nadat ik halverwege de PCB breedte vergroot had van 50 naar 60 mm.

eigenwijs = ook wijs

Maakt niet uit, alle coördinaten gaan vanuit dat nulpunt en bij jouw PCB zullen er een aantal negatief zijn.
Maar de oorzaak is al genoemd: Je geeft en een outline (die maakt SprintLayout zelf) op en je geeft de printafmetingen mee (tweede -onderste- vinkje).
Die matchen zeer waarschijnlijk niet.

trix

Golden Member

ja oke....maar hoe los ik dat op ?

gewoon uitvinken b.v.

[Bericht gewijzigd door trix op 5 april 2019 21:58:52 (28%)]

eigenwijs = ook wijs