sprint layout gerber ?

BVZ

Golden Member

Op 17 april 2019 20:40:32 schreef Arco:
Ach, zo'n simpel printje kost je een half uurtje om te tekenen, da's niks vergeleken de 3½ week dat TS nu al bezig is om alles weer glad te strijken... :)

Zucht...

Het probleem van TS is dat hij geen idee heeft van hoe en wat qua fabricage van een PCB. Ook met een vooraf in 4 maanden (leercurve) getekend schema met netlist was dit niet 1-2-3 opgelost voor TS.

En dat geeft allemaal niks, wellicht ben jij met al die wijsheid geboren, ik niet. En TS kennelijk ook niet.

Daarom gun ik ook altijd auto's met een L-plaatje alle ruimte. Driftig gebaren dat ze door moeten rijden of een baantje op moeten schuiven is kansloos.

En je hebt dan tenminste fatsoenlijke documentatie en design check. (weet jij uit je hoofd nog over 10 jaar wat er precies op dat printje zat?)

Ja, want dat is erg belangrijk bij dit printje. Dat je over 10 jaar nog fatsoenlijke documentatie hebt. Je slaat door. #koekkoek

BVZ

Golden Member

Op 17 april 2019 20:33:21 schreef Jochem:
Maar als het inderdaad zo is dat sprintLayout geen check van je netlist kan doen, dan voegt het weinig toe. Verbaast me dat er nog pakketten zijn die dat niet kunnen.

Sprintlayout kan dat inderdaad niet. Maar kost dan ook maar 49,- incl. BTW.

En voor dat geld is het echt een prima pakket.

bprosman

Golden Member

Sprintlayout kan dat inderdaad niet. Maar kost dan ook maar 49,- incl. BTW.

Kicad is gratis ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
BVZ

Golden Member

Op 17 april 2019 21:30:27 schreef bprosman:
[...]
Kicad is gratis ;-)

Ja, en onhandelbaar voor een beginner.

Je kunt als beginner beter 49,- betalen voor de arduino omgeving + een arduino Uno, dan 0,- voor AVR studio en daarmee een losse AVR in je handen geduwd krijgen.

bprosman

Golden Member

Het heeft een leercurve maar dat hebben alle pakketten. Heb in mijn leven met aardig wat pakketten gewerkt (Layo, Orcad/Ultiboard, Eagle, Protel99, Altium, Kicad) en qua nabewerking en controle is Sprintlayout denk ik nog bewerkelijker dan via een schema een print tekenen met design check.
En van alle pakketten vond ik Eagle nog wel de minst intuitieve.

Je kunt als beginner beter 49,- betalen voor de arduino omgeving + een arduino Uno, dan 0,- voor AVR studio en daarmee een losse AVR in je handen geduwd krijgen.

Waarbij je in het 2e geval , eenmaal door de leercurve heen wel precies weet wat je aan het doen bent ipv een programma een “blauw doosje” insturen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 17 april 2019 22:51:07 (33%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ook met een vooraf in 4 maanden (leercurve) getekend schema met netlist was dit niet 1-2-3 opgelost voor TS.

Kom,kom,

Zo'n slecht programma zal het toch niet zijn?... :)
((met Diptrace bijv. kon ik na een dag toch wel aardig wat tekenen...)
Ikzelf heb al heel wat paketten geprobeerd, maar steeds weer terug naar Ultiboard, 't werkt (voor mij) het snelst en een nieuw pakket kan niet veel meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Even terug naar de topic starter, ik gebruik al jaren Sprint Layout naar volle tevredenheid. Enkele tips:

Kies ervoor om alle pads de optie 'Trough pad' aan te zetten. Dan zijn alle pad's doorgemetalliseerd. Is gewoon ook sterker en kost niet extra bij een printboer.

Kies als je klaar bent de menuoptie 'List Drillings', hier krijg je een overzicht van alle gebruikte boormaten. Niets is zo lastig als wanneer enkele gaatjes te klein zijn, en doorgemetalliseerd pads kun je niet zomaar vergroten.

Met de optie 'Test' kun je complete routes testen op de verbinding. Zet je de pen op bijvoorbeeld de Vcc, dan zie lichten alle pads en routes op die hiermee verbonden zijn. Zo ontdek je onderbrekingen of sluitingen.

Als het ontwerp het toelaat gebruik ik altijd een ground vlak aan beide zijden. Dan hoef je enkel voor de pads welke verbonden moeten zijn met de ground de optie 'Thermal pad' aan te zetten om deze met de ground te verbinden. Deze optie kan voor beide zijden onafhankelijk ingesteld worden, maar kan ook hetzelfde zijn.

Je kunt een vlak maken welke compleet van koper is met de optie "Zone', maar via de optie 'Cut out Area' laat je de koper achterweg uit je ground vlak. Kan handig zijn wanneer je met netspanning werkt of een scheiding wil aanbrengen in het ground vlak.

Veel tekenplezier met het programma.

Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes
trix

Golden Member

brn op dit gebied een beginner, maar sprintlayout vind ik toch wel makkelijk werken. ik heb wat dingen verkeerd gedaan, maar dat zijn "weetjes" en die weet ik dus de volgende keer :)
de volgende pcb vliegt er probleemloos doorheen natuurlijk :)

ik heb net een nieuwe gerber geupload.

eigenwijs = ook wijs