sprint layout gerber ?

Alleen berichten met de trefwoorden “schema” worden getoond. Alle berichten tonen

Jochem

Golden Member

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar maak je je layout niet vanuit je schema? Dan moeten dit soort dingen gewoon niet door de error check komen...

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
trix

Golden Member

begrijp niet goed wat je bedoeld, maar ik heb niet eerst een echt schema getekend. het is zo simpel dat ik dit uit mijn hoofd kan,.....tenminste dat denk ik ;)

eigenwijs = ook wijs

Voor een goede print begin je altijd met een schema, dan heb je ook meteen controle of alle verbindingen kloppen.
Laatste keer dat ik een 'losse' print heb getekend was in de jaren '80, toen was het redelijk normaal (of plakken met Decadry of Seno printsymbolen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
BVZ

Golden Member

Op 17 april 2019 20:12:01 schreef Arco:
Voor een goede print begin je altijd met een schema, dan heb je ook meteen controle of alle verbindingen kloppen.
Laatste keer dat ik een 'losse' print heb getekend was in de jaren '80, toen was het redelijk normaal (of plakken met Decadry of Seno printsymbolen)

Erg overdreven: dit soort printjes zijn eenvoudig uit de losse hand te tekenen. Sterker nog: het tekenen van een schema dat aan alle eisen voldoet kost meer tijd dan gewoon het printje tekenen. Althans, in ieder geval bij mij.

Er is bij SprintLayout geen check vanuit het schema, zoals bij bijvoorbeeld KiCAD.
Die check moet je zelf doen.

Edit: Ik lees nu dat er helemaal geen schema gemaakt is. Tsja, dan valt er ook niks te checken...

[Bericht gewijzigd door rob040 op 17 april 2019 20:31:31 (31%)]

BVZ

Golden Member

Op 17 april 2019 20:40:32 schreef Arco:
Ach, zo'n simpel printje kost je een half uurtje om te tekenen, da's niks vergeleken de 3½ week dat TS nu al bezig is om alles weer glad te strijken... :)

Zucht...

Het probleem van TS is dat hij geen idee heeft van hoe en wat qua fabricage van een PCB. Ook met een vooraf in 4 maanden (leercurve) getekend schema met netlist was dit niet 1-2-3 opgelost voor TS.

En dat geeft allemaal niks, wellicht ben jij met al die wijsheid geboren, ik niet. En TS kennelijk ook niet.

Daarom gun ik ook altijd auto's met een L-plaatje alle ruimte. Driftig gebaren dat ze door moeten rijden of een baantje op moeten schuiven is kansloos.

En je hebt dan tenminste fatsoenlijke documentatie en design check. (weet jij uit je hoofd nog over 10 jaar wat er precies op dat printje zat?)

Ja, want dat is erg belangrijk bij dit printje. Dat je over 10 jaar nog fatsoenlijke documentatie hebt. Je slaat door. #koekkoek

bprosman

Golden Member

Het heeft een leercurve maar dat hebben alle pakketten. Heb in mijn leven met aardig wat pakketten gewerkt (Layo, Orcad/Ultiboard, Eagle, Protel99, Altium, Kicad) en qua nabewerking en controle is Sprintlayout denk ik nog bewerkelijker dan via een schema een print tekenen met design check.
En van alle pakketten vond ik Eagle nog wel de minst intuitieve.

Je kunt als beginner beter 49,- betalen voor de arduino omgeving + een arduino Uno, dan 0,- voor AVR studio en daarmee een losse AVR in je handen geduwd krijgen.

Waarbij je in het 2e geval , eenmaal door de leercurve heen wel precies weet wat je aan het doen bent ipv een programma een “blauw doosje” insturen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 17 april 2019 22:51:07 (33%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ook met een vooraf in 4 maanden (leercurve) getekend schema met netlist was dit niet 1-2-3 opgelost voor TS.

Kom,kom,

Zo'n slecht programma zal het toch niet zijn?... :)
((met Diptrace bijv. kon ik na een dag toch wel aardig wat tekenen...)
Ikzelf heb al heel wat paketten geprobeerd, maar steeds weer terug naar Ultiboard, 't werkt (voor mij) het snelst en een nieuw pakket kan niet veel meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com