zonnepanelen recupereren

Ik heb door stormschade een aantal defecte zonnepanelen, zijn deze uit elkaar te halen en de cellen te hergebruiken, of zou alles ingegoten zijn ? Ik kan ze nog niet proberen te demonteren want de expert moet nog komen...

Dat hangt van het type paneel af.
Bij een Glas glas zou je kunnen proberen de glasplaten te splitsen, bij een glas folie (meest voorkomende panelen) zou je het kunststof backsheet kunnen proberen te verwijderen, dat is vacuüm erop gezogen, vast met n lijm
Bij dunnefilm panelen zijn ze op een glasplaat gedampt, dus daarbij gaat het niet.
De kans dat je een cel er heel vanaf krijgt is minimaal, het spul is verschrikkelijk fragiel.
Mocht je wat stukjes willen hebben kom maar langs, ik heb ergens een doos staan met snijstukjes, over van een kunstwerk.
Mocht het lukken zelf los te halen dan ben ik wel benieuwwd heb hier ook nog wat kapotte panelen staan.

zit sinds 2009 in de PV.

ik dacht al dat het niet zo simpel zou zijn ;-)
ik ga het proberen als ik ze van het dak heb, en dan zien we wel...
het is een hobby hé :-)

Voor mij is PV werk.... al jaren. Maar als je een paar stukjes wil ik heb een doos vol. Moet je wel komen halen, versturen doe ik het niet.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op vrijdag 29 maart 2019 00:05:49 (62%)

zit sinds 2009 in de PV.

Je kan ook proberen het glas te snijden tussen de cellen in, dan breek je het glas af met cel en al

Helaas, het glas snijden gaat niet, het is gehard glas en gaat in splinters zoals een autoruit / ovenschaal dat doet.

zit sinds 2009 in de PV.
fatbeard

Honourable Member

Zagen?
Met een diamant zaag bedoel ik...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op woensdag 3 april 2019 22:24:33 (74%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

beste ronny, ik probeer je via deze weg te bereiken, ik zag in een vroeger topic van jou dat je een manens ssr condensator hebt. ben al lang op zoek naar eentje. gr. marc