Autoradio ontstoren

Je kan op traditionele wijze de storingsbron proberen te achterhalen. Een vrij ongevoelig 6 transistor radiootje pakken, en de stoorder proberen te vinden.
Of, als dat lastig blijkt, iets doofs met een externe antenne pakken. De bron ontstoren is beter dan de radio ontstoren, maar ik snap dat het niet zo heel eenvoudig is als de bedrading of het storende onderdeel diep weggestoken zit tussen de rest van de autotechniek...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 27 maart 2019 22:59:46 schreef pararuud:
Een wat apart probleem.
Ik zend uit op 1584 AM, maar moet verhuizen naar 828.
En....
Nu heb ik op AM heel veel storing, maar het minst aan de hoge kant van de band. Dus 1584 is goed beluisterbaar. Op 828 kraakt het behoorlijk.

Wat hebben beide met elkaar te maken? Heb je dan een AM zender in je auto én een radio waarop je je eigen zenderij wil ontvangen?
Dan wordt het wat moeilijker. Jr kunt ook met je zender de ingang van je tuner oversturen.

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

Wie heeft er nu een AM zender inde auto, tenzij heel klein, maar dan is het signaal zo goed dat je geen last hebt van de storing.
Het is een zgn LPAM zender in Utrecht - Radio Paradijs, nu op 1584, straks op 828 (onder voorbehoud)

Henry S.

Moderator

Op 31 maart 2019 18:42:21 schreef pararuud:
Wie heeft er nu een AM zender inde auto

Dat zeg je zelf... Je kan de startpost zo lezen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Heb je al gedaan wat er gezegd werd? Door de antenneplug uit de radio te trekken kun je al eenvoudig vaststellen of de storing via de antenne of via een andere weg in de radio komt.
Komt het via de antenne ga je de bron moeten aanpakken en helpt een extra filtertje in de voedingdraad niet.

[Bericht gewijzigd door grotedikken op 31 maart 2019 22:55:32 (23%)

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Probeer eens een ringkern ontstoring uit een dimmer(met wikkelingen)
in de voedingslijn, zo dicht mogelijk bij de radio.

maartenbakker

Special Member

Op 31 maart 2019 19:47:03 schreef Henry S.:
[...]
Dat zeg je zelf... Je kan de startpost zo lezen.

Hij zegt dat hij uitzendt, maar niet dat die zender in de auto staat toch?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Er had, ten overvloede misschien, nog een zinnetje tussen gekund op de derde regel: 'ik vind het leuk om in de auto naar mijn eigen zender te luisteren'.

Om de muziek zélf zal het wel niet gaan; dan zou het handiger zijn gewoon de betreffende mp3-tjes op een stick te zetten en die in de autoradio te steken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Om de muziek zélf zal het wel niet gaan; dan zou het handiger zijn gewoon de betreffende mp3-tjes op een stick te zetten en die in de autoradio te steken.

Of hij heeft een oude auto met een oude am autoradio en vind het leuk om op de ouderwetse manier naar zijn eigen muziek op AM te luisteren.

Uiteraard zijn aanpassingen voor eventueel bluetooth of mp3 in de oude radio dan ongewenst. Wel een klein beetje piratenstout.

De TS heeft een legale regionale middengolfzender. Het is wel handig om in de auto te kunnen luisteren of alles nog netjes loopt en hoe het bereik is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dat dacht ik ook al. Maar Pararuud had dit beter duidelijk gesteld in zn startpost in plaats van een zoveelste "raad es waarover ik het heb" topic te starten. Tenzij hij er een prijs aan koppelt natuurlijk. ;-)

Die hele zendervermelding is overbodig, legaal of niet, en doet ook niks terzake, tenzij de wagen heel dichtbij de zendantenne staat en er oversturing optreedt.

Het antwoord is allang gegeven: eerst kijken of de storing langs de bekabeling of langs de antenne binnenkomt.

Zolang je dat niet weet is het weer eens goktechnieker spelen en blind van alles proberen.
Met de reële kans in een moderne wagen dure onderdelen stuk te maken.

.

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

Het is ook een kwestie van logies denken.
Als je alleen voor de eigen auto uitzendt is een verhuizing niet nodig.

Dat het er vooral om gaat de eigen zender te ontvangen is misschien wel overbodige informatie, het is eigenlijk een algemeen probleem.

Als ik een radio naast de spriet hou bij draaiende motor, geen storing.
De storing wordt al veel minder bij gebruik voedingslijn filter, dus dat geeft al aan dat het uit de voeding komt. Helaas is de onderdrukking niet genoeg.
Het is geen moderne maar 20 jaar oude auto, maar met automaat, en die stoort het hardst, meer precies, de computer die erin zit.
In het verleden had ik een XM, zonder autom. stoorde ook, maar was met zelfde filter bijna helemaal weg te krijgen, er kon zelfs op LG worden geluisterd. Karakter van de storing is dus, hoe lager de AM frequentie, hoe meer storing.

Kortom, ik zoek een beter ontstoorfilter, en zou graag daar tips over hebben.
Heeft het zin meerdere filters achter elkaar, in serie te plaatsen. (Helaas is daar maar weinig ruimte voor)

Het probleem is ook dat dit maar weinig mensen aangaat, want op FM is er geen enkel probleem, en daar luisteren de meeste mensen naar. Dus is er geen aandacht meer voor AM ontvangst. Ergo, in nieuwe auto's zit AM er niet meer in (maar wel dat domme DAB).

Jinny

Golden Member

Meerdere filters achtereen kan, wel de aansluitdraden zo kort mogelijk houden, of, misschien een stukje(s) coax tussen filters en radio gebruiken.
Het zaakje even benaderen als HF.
Desnoods filter elders achter het dashbord plaatsen en -alle- spanningvoerende draden filteren. (draadje voor lichtjes dimmen bv kan ook storing oppikken)

Het is een algemeen probleem omdat gemotoriseerd verkeer aan minder strenge eisen hoeft te voldoen dan vaste opstellingen.
Toen ik nog dagelijks de IJtunnel doorreed 's morgens vroeg kon ik op de 2 meter set horen wanneer ik een stadsbus naderde..

Btw, in de startpost had ik onmiddellijk door welke Ruud het was, para(dijs)Ruud....
Zo moeilijk vond ik dat niet..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Voor zover ik me herinner was radio Paradijs de klungeligste Noordzee radiopiraat ooit.
Ze liepen al tegen de lamp dezelfde dag toen ze met hun uitzendingen van start gingen en drie dagen later werd hun schip al binnengesleept. Zeg nu nog dat de ambtenaren de hele dag op hun stoel liggen slapen ;-)
Maar dat was in 1981.
Zou het nog dezelfde organisatie zijn, of een naamgenoot?
Een bijkomend filter kan een oplossing bieden, maar iets zegt me dat dit niet vanzelf zal gaan. Het is mogelijk dat je ook de luidsprekerdraden gaat moeten filteren.
En de ene filter is de andere niet. Het is een vlag die vele ladingen dekt.

En ik vrees ook een beetje, als jij op je nieuwe frequentie zoveel last hebt van de autoelektronica, dat dit misschien bij andere auto's ook zo zal zijn.
Je nieuwe frequentie is misschien wat dat betreft erg ongunstig.

Moest ik een radiostation beheren zou ik er toch prioriteit aangeven om dat uit te zoeken.
Niemand luistert naar een radiostation dat voortdurend kraakt..En een doorsnee luisteraar zal ook niet investeren in allerlei twijfelachtige aanpassingen in zijn wagen.

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.
Jinny

Golden Member

GD, Ruud beheert al ettelijke jaren enige MG frequenties met een lowpower station.
Geen zeezender.
Er zijn meer hondjes die Fikkie heten om het maar zo te zeggen.
Ruud veranderd niet vrijwillig van freq.
Dat mot ie van het AT.
Hij heeft qua plek in de band dus niks te kiezen.
En dat ie dus zijn autoradio dan maar gaat ontstoren (hetgeen symtoombestrijding is, maar dat weet Ruud ook wel) ipv de bron snap ik heel goed.
De bron is namelijk nagenoeg niet te ontstoren zonder de electronica te herontwerpen.
Een andere auto is dan een veel snellere oplossing.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

De zender op 1584 kHz is gewoon Antenne Domstad, en die zijn vergunning loopt tot september 2019. Blijkbaar wil Domstad hem niet verlengen. Begrijpelijk, want van hun eigen programmaplannen is ook niets terechtgekomen. Het is allemaal gewoon heel veel werk. Maar met AT heeft dat niet zoveel te maken.

Tot die tijd kan @TS van de zender van Domstad gebruikmaken, maar daarna niet meer. Vandaar het idee dan maar de 828 kHz vergunning af te stoffen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

Ah, dat wist ik niet.
Ruud had enkele frequenties hoger in de band, dat wist ik.
Ik meen van 3 totaal voorheen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 3 april 2019 16:59:40 schreef Frederick E. Terman:
De zender op 1584 kHz is gewoon Antenne Domstad, en die zijn vergunning loopt tot september 2019. Blijkbaar wil Domstad hem niet verlengen. Begrijpelijk, want van hun eigen programmaplannen is ook niets terechtgekomen. Het is allemaal gewoon heel veel werk. Maar met AT heeft dat niet zoveel te maken.

Tot die tijd kan @TS van de zender van Domstad gebruikmaken, maar daarna niet meer. Vandaar het idee dan maar de 828 kHz vergunning af te stoffen.

Nee, speculatie zonder kennis van zaken.
We gebruiken nu de freq van Antenne Domstad, is een samenwerking.
Die vergunning loopt op 10 mei ten onrechte af, want AT wil de LPAM vergunningen niet verlengen, terwijl dat wel toekomstig beleid is. Niemand volgt dat, (ook de 2e Kamer niet, morgen onderwerp van debat)
Dus heb ik de 1584 als 1e keuze aangevraagd (zit daar al 20 jaar op) in een verdeling volgens Volgorde van Aanvraag. Deze was per e/mail en begon op een maandagmorgen om 9 uur. Belachelijk onhandige regeling en onredelijk, want wie heeft de snelste computer en internetverbinding etc, die wint. Dus ging iedereen tegelijk e/mailtjes met aanvragen versturen, ik ook maar, en was een paar seconden later met binnenkomst dan een gast uit Driebergen, die helaas en niet erg sportief de 1584 ook als 1e had aangevraagd. Die zit nu op 891.
Met flinke gevolgen
1) Ik kreeg de 5e keuze, de 828 )heb ik vergunning voor gehad maar was dan ook vervallen per 10 mei)
2' Huissen moet weg van 828, want te dichtbij Utrecht. Zij waren iets later met hun aanvraag. Moeten verhuizen naar 891.
3' Wereldstad Hoogvliet moet vermogen terugnemen, 3 dB, omdat ie ook te dicht bij mij zit.

Antenne Domstad heeft daar verder niets mee te maken, en daar is geen sprake van onwil of wat dan ook.

Dus dubbel genaaid 1 / Onnodige herverdeling, 2 . Partij die niet zn eigen frequentie aanvraagt maar denkt beter te worden met de mijne.

Welkom in de radio/omroep frequentie wereld, list bedrog onredelijkheid, ongelijkheid, Bureaucratisch, disproportioneel etc etc. Zoals gezegd, de 2e Kamer is er mee bezig.

Op 3 april 2019 19:47:30 schreef Jinny:
Ah, dat wist ik niet.
Ruud had enkele frequenties hoger in de band, dat wist ik.
Ik meen van 3 totaal voorheen.

1584, 1332 en 1224, als zgn Hoogvermogen, met DAB verplichting, waarop ook is uitgezonden. Werd in 2017 niet verlengd wegens te weinig geloof in DAB. (Werkelijkheid is te kritische houding op AT en beleid)

Jinny

Golden Member

Dan zat ik er toch het dichtste bij... :D :D

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 3 april 2019 14:04:03 schreef grotedikken:
Voor zover ik me herinner was radio Paradijs de klungeligste Noordzee radiopiraat ooit.
Ze liepen al tegen de lamp dezelfde dag toen ze met hun uitzendingen van start gingen en drie dagen later werd hun schip al binnengesleept. Zeg nu nog dat de ambtenaren de hele dag op hun stoel liggen slapen ;-)
Maar dat was in 1981.
Zou het nog dezelfde organisatie zijn, of een naamgenoot?

Nee, niets mee te maken, alleen naam en vormgeving "overgenomen"

Met tegen de lamp lopen van de zeezenders had het ingrijpen niets te maken, iedereen weet al snel dat je er bent.
Het klungelige zat in de frequentie keuze, dat was 1107 kHz, direct naast 1116 van Radio Bloemendaal. Die zender was maar zwak, dus Paradijs drukte de kerkzender vrijwel helemaal weg.
Snel ingrijpen van de overheid was dus in dit geval terecht.

Oh, ik vroeg het maar met een knipoogje. :-) Heel wat piraten zijn later legale stations geworden.
Er wordt hoofdzakelijk opgetreden als er hinder veroorzaakt wordt of gevaarlijke situaties zoals het storen van noodfrequenties.

Het verpatsen van frequenties is ook een commerciele zaak geworden, en wie betaalt krijgt ook bescherming van zijn medium. Wat ergens normaal is.
Dit terzijde.

Als je een bijkomend filter in de voedingsdraden
plaatst, doe het dan zo dicht mogelijk bij de radio.
Het is lang geleden dat ik de radio nog eens op AM gezet heb, ik zal morgen eens horen of mijn radio ook op 800 kHz meer herrie maakt dan op 1600. Mogelijk produceren auto's algemeen veel meer ongewenste emissie op die lage frequenties.

Als dat zo is, ben je niet dubbel, maar driedubbel genaaid.

Ik ben het verder met je eens.
Ik ben altijd voorstander geweest voor een proper radiomedium waar ieder zijn plaats kent. Communicatie en omroep zijn immers het zenuwstelsel van onze maatschappij.
Maar wat er tegenwoordig uitgevreten wordt door de overheid, niet in de laatste plaats voor de centen, vind ik echt schandalig..

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

En het stoorniveau op de middengolf is in woonwijken in Nederland nu meer dan 30 dB hoger dan 50 jaar geleden. Dus voor hetzelfde bereik heb je 1000 x zoveel zendvermogen nodig voor je AM zender als 50 jaar geleden. Dankzij het slappe beleid van AT om het stoorniveau omlaag te krijgen (meer devices afkeuren die niet aan normale technische eisen (EMC) voldoen).

Zeldzaam standpunt. De meesten vinden de bemoeienissen van de overheid en die van Europa in het bijzonder, veel te ver gaan.
Eén ding is zeker, zonder een degelijk EMC beleid die eind jaren 80 gestart is zou er nu door de explosie van elektronische spullen een onoverzichtelijke warboel ontstaan zijn waarbij het ene ding de goede werking van het andere zou verstoren, soms met gevaarlijke gevolgen.
Waar het momenteel aan schort is een degelijke opvolging en controle.
Het is nochtans simpel, een controleur neemt een willekeurig sample in een warenhuis of elektroketen.
Laat dit door een geaccrediteerd labo nazien.
Voldoet het duidelijk niet, hup de hele voorraad in beslag en een monsterboete voor de importeur.. Het zou rap gedaan zijn met de zelf declaraties in de trend van "het papier is gewillig".

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.
Jinny

Golden Member

Ik zal het eens met je eens zijn voor een keer GD.
Mij bevalt de nu gevolgde vorm van beleid ook niet.
Ja, de consument stemt wel met de voetjes...
Maar de consument heeft helemaal geen verstand van zaken en kan dus onmogelijk met de voetjes stemmen...

Wanneer gaan we het in stemming brengen GD?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen