ACS71020 op non-isolated powersupply

Arco

Special Member

Weet iemand hoe je een ACS71020 op een non-isolated powersupply moet aansluiten? (de datasheet is vaag en onjuist op dat punt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom zou dat uitmaken ?
Ik kan er in de datasheet niets over vinden.

benleentje

Golden Member

HEt gaat er met deze chip toch alleen om dat het meet circuit en de uitgang naar de MCU geisoleerd is TO de voeding? Of heb je nu juist wel een verbinding met het te meten object en de MCU?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Ik begrijp niet goed wat ze met deze pagina dan bedoelen. (gaat hoofdzakelijk om de VINP en VINN aansluitingen)
Ik kan me ook al niet erg voorstellen wat het uitmaakt of de boel zweeft of niet...
(omdat het een kleine schakeling is en niet aanraakbaar wordt alles gevoed uit een non-isolated supply)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 28 maart 2019 18:34:18 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij ben je verplicht van een geïsoleerde voeding te gebruiken alleen al om de GND onafhankelijk van het net te houden want anders zou die mee
golven met het net dat het ic ook nog moet meten.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Wat bedoelen ze dan met 'isolated device ground is not required'?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Welke fase zou je dan gebruiken als GND, dan dienen die R8 en R10 tot niks als je de N gebruikt en als je de P gebruikt staat er maar R2 tussen L en N.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Dat dacht ik ook. 'N' gebruik ik als ground voor de schakeling, dus R8 en R10 zitten er dan alleen voor de show in... ;)
Ik had dan zoiets in gedachten:

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 28 maart 2019 20:00:39 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan wordt een fase als GND gebruikt en kun je geen enkel schema maken zoals in uw vorige post.

LDmicro user.

Eigenlijk is het vrij simpel. De isolatiespanning tussen de hall-sensor en de rest van het IC is 4800V. Dat levert geen probleem op. Vinp en Vinn moet ruwweg liggen tussen VCC en GND. Dit regel je 'handig' met de 1MΩ weerstanden. In die situatie blijft de ACS71020 heel. Voor de veiligheid moet je deze weerstanden zorgvuldig kiezen. Heb je geen galvanische scheiding nodig tussen het lichtnet en de laagspanning van de electronica dan heb je veel meer vrijheid in de keuze van de schakeling rond de 1MΩ weerstanden.

Op 28 maart 2019 19:59:44 schreef Arco:
Dat dacht ik ook. 'N' gebruik ik als ground voor de schakeling, dus R8 en R10 zitten er dan alleen voor de show in... ;)
Ik had dan zoiets in gedachten:

[bijlage]

Schema lijkt me goed.
Let je wel op de kleine verschillen tussen de Amerikaanse en Nederlandse netspanning?

Ha Arco,

De chip is inderdaad REINFORCED ISOLATION ik denk met trafo's intern mooie techniek overigens dus heeft een dubbele laag van isolatie 517V.
Ik heb hem ook gebruikt al eens in een draadje genoemd maar...... en nu komt het je moet met een aantal zaken rekening houden.
Wil je die REINFORCED ISOLATION waarborgen dan moet bij welke fout dan ook alles binnen je apparaat blijven.
Dit geldt uiteraard ook voor je voeding dus ook hier zal je een dubbele isolatie moeten toepassen.
Voor de rest mag je aansluiten hoe het beste uitkom fase/nul .

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.