AVR i.p.v. regelbare weerstand voor oude generator

Hallo allemaal,

Ik heb een generator(VEM Fimag DCB 38-4) waarvan de opgewekte spanning(380 volt, 3fasen) met koolborstels van de rotor af komt.
Het veld wordt opgewekt d.m.v. een gelijkspanningsdynamo(85volt, volgens het typeplaatje) en regelbare weerstand, zie onderstaand schema:

http://jorn.vanderputte.org/generator.jpg

Nu is de regelbare weerstand kapot, als in geoxideerd en het mechanisme om hem te verstellen is weggeroest, opzich nog wel te repareren, maar mooier is het om er een (universele)avr in te bouwen, alleen ben ik niet zeker of dit mogelijk is.
Ik vermoed dat het remanent magnetisme van dit type generator niet toereikend is om met een normale AVR het veld op te bouwen, de dynamo voor de veldbekrachtiging zal er toch immers niet voor niets bij in zitten?

Dan kwam ik nog deze AVR tegen https://www.ebay.com/itm/1-pcs-Brand-New-3-phase-brush-generator-Autom…

http://jorn.vanderputte.org/20171031105611_96731.jpg

Alleen is de vraag of deze geschikt is, wanneer ik het gedeelte met de diodes weglaat(er komt immers al gelijkspanning uit de generator) en ipv waar nu de regelbare draadweerstand zit de beide Z klemmen van de AVR aansluit.

Beste Jorn,

Ik denk niet dat dit zal werken. Waarschijnlijk heeft de AVR wisselstroom nodig om de te transformeren naar de juiste waarde, jouw dynamo geeft gelijkstroom.

[Bericht gewijzigd door DBOU op maandag 1 april 2019 11:53:33 (79%)

Nee bij nader inzien en enig opzoekwerk denk ik ook dat dit niet gaat werken, omdat de AVR regelt met een thyristor, welke bij gelijkspanning blijft geleiden.
Daarom heb ik om te proberen toch maar een AVR besteld welke gebruik maakt van het restmagnetisme om het veld op te bouwen, mocht dat werken dan gebruik ik de gelijkspanningsdynamo niet meer.

Shiptronic

Overleden

Volgens mij moet die AVR gewoon werken

Exiciting voltage:20-130VDC

dat ligt in range van de dynamo.

UVW op de AVR, die meet de spanning (en levert voeding) , met de pormeter stel je in welke spanning dit is , 380 of 400 misschien beetje extra 405 tegen het inzakken ?

op de ZZ uitgang sluit je het veld aan. (wat nu je dynamo met potmeter doet

Hier dezelfde ? https://nl.aliexpress.com/store/product/AVR-GB170-STC-Brush-3-Phase-Sp…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 1 april 2019 23:38:25 (22%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Volgens mij is die "20-130VDC" misleidend, want er staat een 6-diode brug getekend.

Ook betwijfel ik dat de UVW voeding levert (misschien alleen voor de elektronica van de AVR) je kan namelijk geen spanning opbouwen als je geen bekrachtiging hebt (kip-ei verhaal). Daarom zit er een dynamo op die spanning op kan bouwen met permanente mageneten.

Wat je wel zou kunnen doen is een dc-dc buck converter gebruiken met de UVW (gelijkgerichte) spanning als feedback. Als je daar een schematje van wilt, roept u maar even.

Op 1 april 2019 20:18:32 schreef Shiptronic:
Volgens mij moet die AVR gewoon werken

[...]

dat ligt in range van de dynamo.

UVW op de AVR, die meet de spanning (en levert voeding) , met de pormeter stel je in welke spanning dit is , 380 of 400 misschien beetje extra 405 tegen het inzakken ?

op de ZZ uitgang sluit je het veld aan. (wat nu je dynamo met potmeter doet

[bijlage]

Hier dezelfde ? https://nl.aliexpress.com/store/product/AVR-GB170-STC-Brush-3-Phase-Sp…

Dat dacht ik in de eerste instantie ook dat dat zo zou moeten werken, echter na enig zoeken in de (summiere)informatie die te vinden is van deze AVR blijkt er een thyristor in te zitten, welke volgens mij bij DC eenmaal ontstoken in geleiding blijft, wat resulteert in maximale veldbekrachtiging: veel te hoge uitgangsspanning.
Wel snap ik de getekende diodebrug in het schema'tje niet, ik zou zeggen dat je hiermee zelfs bij AC uit de generator niet genoeg kunt regelen, hij regelt dan immers maar 1 van de 3 getekende fase's

Voor nu heb ik 2 AVR's(een 8A en een 15A) besteld welke met het restmagnetisme werken, die zouden vanaf 4volt het veld op moeten kunnen wekken. Mocht dat toch niet lukken kan ik altijd nog proberen het veld te "flashen" wat normaal met een batterij gedaan wordt, maar ik denk dat ik bij deze generator wel iets kan maken om b.v. 9volt van de gelijkspanningsdynamo af te halen.

EricP

mét CE

Meestal is remanent magnetisme wel genoeg om een AVR wakker te maken. Immers, als er ook maar een klein beetje stroom door het veld loopt, dan wordt de uitgangsspanning al weer hoger.

Ik ken het probleem wel van generatoren die een tijd stil hebben gestaan. Die worden niet meer wakker. Beetje afhankelijk van met welke spanning het veld werkt, ik los het meestal met de 12V of 24V van de startaccu op. Lamp in serie om te voorkomen dat er idiote stromen gaan lopen, mocht er een sluiting in zitten. En ff zorgen voor de juiste polariteit. Laat dat heel ff staan, AVR er weer aan, meestal werkt het dan weer.

Shiptronic

Overleden

@ Jorn, idd, ik zie het nu ook, :( even denken

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Gisteren getest met een universele 15A AVR welke werkt met restmagnetisme en werkt prima, hoef geen truucjes uit te halen om hem aan de gang te krijgen.