relais ter vervanging van piezo switch

Misschien kan iemand mij op weg helpen:
Voor het inschakelen en bedienen van een onderwaterlamp gebruik ik een piezo schakelaar (N.O).
De afstand tussen de piezo en de driver is maar enkele centimeter, ze zitten in dezelfde behuizing.

Nu wil ik graag een aantal testen uitvoeren met een externe besturing. De piezo wil ik vervangen door een klein relais en dat onderbrengen in de behuizing. Via een externe kabel (enkele meters) kan ik dit relais schakelen en de piezo 'simuleren'.
De piezo schakeling gebruikt maar enkele mA en er hoeft dus geen grote stroom geschakeld te worden.
Ik heb 24V voorhanden om het relais aan te sturen. In principe is een range tussen de 12V a 30V voldoende.

Liefst een klein compact relais.
Welk (type) relais en/of uitvoering zou geschikt zijn?

Alvast dank voor het meedenken.

Groet,
John

Thevel

Golden Member

Ga je de spoel van het relais schakelen met een "normale" schakelaar?

Je zal een klein Reedrelais kunnen gebruiken bijvoorbeeld zoiets:
https://www.conrad.nl/p/reedrelais-1x-no-24-vdc-05-a-10-w-sip-4-comus-…

[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 30 maart 2019 10:32:02 (54%)

fatbeard

Honourable Member

Nog iets compacter (maar wel duurder) zijn de IM-reeks relais van Axicom/Tyco.
o.a. verkrijgbaar bij de grote electronica-distributeurs.

Maar je kunt voor deze toepassing ook een (bijna willekeurige) FET of schakeltransistor gebruiken, dat kan nog veel compacter zijn...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

AQY212G2S, kan 1.25A hebben... ( is maar 4.5*4.5mm)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor jullie tips!
Het relais hoeft maar een minimale stroom te schakelen. Enkele honderden uA.

Ik ga jullie links even bekijken.
Groet,
John

Waarom dan een relais? Je kunt ook een MOSFET of andere transistor gebruiken, of een optocoupler of Opto-MOS.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Beste SparkyGSX,

Ik ben op zoek naar een goede oplossing voor de piezo.
Kun jij aangeven wat je met Opto MOS bedoeld?
Is het schakel circuit beter gescheiden?
Kan ik zoiets bestellen en eenvoudig aansluiten?

Groet,
John

Een OptoMOS is een soort optocoupler met een MOSFET als uitgang. Je kunt dat gebruiken als een gewone optocoupler teveel spanningsval geeft over de transistor, of als je een signaal moet schakelen dat zowel positief als negatief kan zijn.

Ik denk dat een gewone optocoupler in dit geval ook wel zal voldoen, en die zijn veel eenvoudiger te vinden. Je kunt zoiets bestellen bij Conrad of een andere webwinkel, of als je het ergens uit wilt slopen, kun je in een oude computervoeding of andere schakelende voeding kijken, daar zit meestal een optocoupler in voor de feedback van de uitgang terug naar de regelaar bij de ingang.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Een OptoMOS is een soort optocoupler met een MOSFET als uitgang.

Die oplossing gaf ik al in bovenstaande link... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Arco, (en uiteraard ook andere belangstellenden)

Het is even geleden...... moest even wachten op een printje uit de VS..maar ik sta nu op het punt een paar relais te bestellen bij Conrad:

https://www.conrad.nl/p/photomos-relais-1-stuks-panasonic-aqy212gh-1x-…

Het is een iets ander type dan jij aangaf maar volgens mij is de spec grotendeels hetzelfde.

Als ik het goed lees dan heeft het relais minimaal 50mA nodig om te werken (LED forward current).
In principe heb ik 24V DC om het relais aan te sturen. Ik neem aan dat er een voorschakelweerstand moet zijn van ongeveer: 24/50mA = 480 ohm.
Stel dat er maar 12V DC voorhanden is dan wordt dat: 12/50mA = 240 ohm.
Als ik een weerstand neem van ongeveer 200 ohm dan kan ik een range van 12-24 V aanbieden waarbij de stroom tussen de 60-120 mA zal zijn.

Het relais en de bijbehorende weerstand kan ik verlijmen in mijn bestaande behuizing.

Klopt mijn verhaal?
Of zie ik iets over het hoofd Arco?

Groet,
John

Volgens mij wordt bedoeld met "led forward current" de stroom door de optcocoupler led. En die moet minimaal 1,1mA bedragen

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hoi Martin,

Bedoel je dat met 1,1 mA de diode in geleiding gaat en het relais dan schakelt?

Hoi PowerLeds,

Inderdaad bedoel ik zoiets, bij een stroom van 3mA door de led, dat is de nominale stroom zou de uitgang daarbij 100mA kunnen schakelen.
In je eerdere post zei je dat die stroom vanaf enkele µA zou moeten zijn, dus is 100mA voldoende.

Goed dit is even onder voorbehoud omdat ik het niet helemaal zeker van mijn punt ben, even kijken wat de andere hiervan denken.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Thevel

Golden Member

Volgens de datasheet wordt er 5 tot 10mA geadviseerd voor een goede werking.

Een 1k8 weerstand is dan voldoende (bij 12V)

Hoi Thevel,

Ik zoek een geschikte weerstand bij een spanningsrange van ongeveer 12-24 Volt.

12/1k8 = 6,7 mA en bij 24V/1k8 = 13,3mA

Dan voldoet die 1k8 prima.

John

Thevel

Golden Member

Kleinigheidje, het is 10,9/1k8 = 6mA ;)

Op 12V kun je die weerstand gebruiken, op 24V verstookt de weerstand 0,3W.
Je kunt dan beter een half of 1 Watt weerstand gebruiken.
Je kunt ook twee 1kΩ 0,25W weerstandjes in serie zetten

[Bericht gewijzigd door Thevel op dinsdag 30 april 2019 23:34:37 (15%)

Dank je!

Is dat de overgangsspanning van de led? 1,1V

Ik zal eens zoeken bij Conrad voor die 1k8 0,5 of 1 Watt.

John

Arco

Special Member

Opto's hebben doorgaans een IR led. Spanningsval daarover is ongeveer 1.2 volt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com