Elektrische kinderauto te fel

Beste mensen,

Tijdje terug voor m’n kleine jongen een elektrische auto gekocht.
Dit is een versie met 2 12v motor en een 12v 7amp accu.

Nu het probleem.
Door de dubbele motor is hij best sterk, en een regelaar zit er niet op.
Dor betekent in de praktijk, volta’s of uit.
Hij zot dus binnen een fractie van een seconden op z’n maximale snelheid en bij gas los, staat hij direct stil.
Dat arme nekje van die kleine gaat alle kanten op.

Nou heb ik begrepen dat je iets met condensators kan doen tussen de motor draden, zodat hij wat rustiger optrekt en afremt.

Ik heb echter geen idee hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen.

Hopelijk weten jullie iets?

Met vriendelijke groet. Kevin

Sine

Moderator

De "lekker lomp" methode is een flinke weerstand, maar daarmee ga je niet meer op de uiteindelijke snelheid komen.

Een nette oplossing is een echte regelaar, iets in deze richting bijvoorbeeld:
https://www.aliexpress.com/item/DC10-60V-12V-24V-Motor-Speed-Control-R…

https://www.aliexpress.com/item/PWM-DC-motor-stepless-speed-controller…

De grootste truuk is dan nog het pedaal aan de potmeter koppelen.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 30 maart 2019 10:03:38 (16%)

Thevel

Golden Member

De "lekker lomp" methode is een flinke weerstand, maar daarmee ga je niet meer op de uiteindelijke snelheid komen

.
Een of meer dikke diodes in serie met de motor zetten kan ook.

Het is waarschijnlijk niet de bedoeling van trager te rijden maar een RAMP functie te hebben.

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Op 30 maart 2019 10:01:05 schreef Sine:
De "lekker lomp" methode is een flinke weerstand, maar daarmee ga je niet meer op de uiteindelijke snelheid komen.

Een nette oplossing is een echte regelaar, iets in deze richting bijvoorbeeld:
https://www.aliexpress.com/item/DC10-60V-12V-24V-Motor-Speed-Control-R…

https://www.aliexpress.com/item/PWM-DC-motor-stepless-speed-controller…

De grootste truuk is dan nog het pedaal aan de potmeter koppelen.

Die regelaars zijn veel te ligt , neem liever zo iets : https://nl.aliexpress.com/item/70A-DC-motor-Speed-Controller-12-V-60-V…

pedaal kan je zo oplossen : https://nl.aliexpress.com/item/Elektrische-Fiets-Scooter-Voetpedaal-Th…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 30 maart 2019 10:38:53 (17%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor de snelle reacties!

Het pedaal is gewoon een aan/uit schakelaar.
En hij is ook met afstandsbediening te besturen. (Ook aan/uit)

Daarbij zit er geluid in, lampjes, mp3 speler, en weet ik veel wat, dus het makkelijkst lijkt me iets tussen de motor draden te zetten waardoor hij niet in 1x vermogen krijgt, en als je gas loslaat dat de stroom dan “langzaam” afneemt.

Grtjs. Kevin

maak er geen (stintsyndroom) van , remmen moet ook snel kunnen ook bij 5km/h

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Kijk anders eens bij normale invalidenwagentjes hoe dat werkt.

Vervangen DOOR.

Een zes volt batterij er in zetten is misschien het makkelijkst. Ik vraag me af of het apparaat niet te lomp is voor kleine kinderen. Vind de kleine het wel leuk om er in te rijden?

Het is niet dat ze rap rijden maar ze starten en stoppen heel snel, met een 6V batterij is het effect enkel maar trager rijden en maar voor de helft van de tijd kunnen rijden en ze gaan nu al niet lang mee.
Niet de eerste keer dat mij dat gevraagd wordt, heb er ook al verschillende bekeken en telkens gezegd dat er teveel werk aan was.

@EX.. Lomp? je heb ze in alle kleuren en maten en die kinderen vinden het heel leuk om mee te rijden, je zou eens hun gezicht moeten zien ;) en vooral dat van papa.

LDmicro user.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het pedaal is gewoon een aan/uit schakelaar.

Dat lijkt me de essentie van de vraag. Antwoord: ofwel een meer genuanceerde bediening toepassen, ofwel het effect van de aan/uit vertragen. Voor beide begin je met een motorregeling - of twee. Eens dat in orde zijn de mogelijkheden legio.

En als het mijn kroost was - kleinkroost, eerder, voor mij - dan kwam er ergens een noodstop, of zelfs meerdere.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Pedaal aanpassen is geen optie.
Op de afstandsbediening zit die optie immers ook niet.
Topsnelheid is mega traag, probleem is alleen dat hij vrijwel direct op ze topsnelheid zit, waardoor zijn hoofdje naar achter schiet, en. In gas los, staat hij direct stil, waardoor ze hoofdje naar voren schiet.

Het hoeft niet helemaal regelbaar te hoeven zijn, maar net even wat soepeler optrekken en afremmen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

O, dus nu mogen we ook weten dat er nog ergens een afstandbediening in het spel is? [[edit: overheen gelezen, dit werd wel degelijk reeds aangegeven. Excuus]]

Nu, ik blijf erbij: hier valt niks aan te doen zonder een motorregeling. Nuja, toch niks zinnigs.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 30 maart 2019 16:52:24 (18%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Nee, zo simpel als er een condensator over zetten gaat het niet worden helaas.

Op 30 maart 2019 15:07:37 schreef KeviNissan:
... zijn hoofdje naar achter schiet, en....waardoor ze hoofdje naar voren schiet.

Netto zit het hoofd weer waar ie hoort. Geen probleem dus >:)

Technische oplossing: toch die motorregeling. Ingang als een softstart maken wat gewoon met het aan/uit padaal kan. Uitschakelen idem dito.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 30 maart 2019 16:14:36 (22%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Gebruik dit: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…

Maar dan gewoon voor laagspanning, en met een aangepaste weerstand.

Je hebt dan twee minder harde schokjes bij het wegrijden. Het werkt ook bij bediening met de afstandsbediening.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 30 maart 2019 16:26:25 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Shiptronic

Overleden

Idd Ramp up en down instellen, en klaar kan je hem met een aan uit schakelaar bedienen 0 of 100% . En je kan gewoon de AB blijven gebruiken, wat foto's van het e.e.a. zouden helpen, net als merk &type, en het liefst een link naar de fabrikant (niet de leverancier ;) ) als er maar data staat.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 30 maart 2019 16:28:18 (50%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Op 30 maart 2019 09:41:55 schreef KeviNissan:
Beste mensen,

Tijdje terug voor m’n kleine jongen een elektrische auto gekocht.
Dit is een versie met 2 12v motor en een 12v 7amp accu.

Nu het probleem.
Door de dubbele motor is hij best sterk, en een regelaar zit er niet op.

Zit er bij elk achterwiel een motor?
Is het misschien een idee om een motor af te koppelen totdat er een echte regeloplossing is?
Dat verdubbeld bovendien de actieradius/rijtijd/speeltijd.
Of gaat hij dan scheef/rondjes rijden :-)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Sommigen lijken maar niet van het idee af te geraken dat het autootje te snel gaat.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

wat is te snel?

als je maar snel genoeg optrekt, is zelfs 1 KM/h fataal.

Je zou de motoren in serie kunnen zetten,

Langzamer op trekken, minder top speed, en langer rij tijd.

aansluiten is : 2 kabels losknippen en die op elkaar aansluiten. :) dat moet te doen zijn.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 30 maart 2019 16:51:10 (57%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad, het gaat over acceleraties en decelaraties. Die zijn nu veel te abrupt. T/S heeft duidelijk aangegeven dat de snelheid op zich geen punt is.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

De oplossing met het relais (link hierboven) is ook een mooie. Eenvoudig, robuust, doeltreffend.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ALS men het in- en uitschakelen in twee fasen wenst te verdelen d.m.v. een relais dan lijkt het me elegant om de twee motoren aanvankelijk in serie te schakelen, en pas daarna parallel. Soort van tweepotige ster-driehoekschakeling, als het ware.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Je was me net voor, zoiets dus:

Tussen A en B Komt de tijdvertraging, en ja dat kan netter :)

Dit setje (zonder de timer tussen A en B) kan je plenty vinden op elke auto sloperij, zo worden namelijk erom veel koelfans aangesloten. (hoog / laag)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 30 maart 2019 18:49:24 (40%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

In dit geval kan een weerstand in serie met de motor best eens gaan werken.
Het moet wel een vermogensweerstand zijn en de weerstandswaarde zal je proefondervindelijk moeten bepalen.