Afstem C zelf maken

Autoradio's hadden meestal een permeabiliteitsafstemming.

https://www.pa3esy.nl/ontvangers/autoradio/pics/20070831-_MG_2277.jpg

Ik denk omdat dat dat mechanisch stabieler was een een varco. Minder microfonie enzo denk ik.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 april 2019 08:56:31 schreef Kridri:
Even een vraag tussen door ter interesse. Heeft iemand ooit literatuur tegengekomen hoe deze platen te berekenen? Zodat de capaciteit in functie van de hoek van as en bepaalde functie is(linear, logaritmisch, ...)

Ja, dat is uit te rekenen.
Het komt erop neer dat iedere stukje verdraaiing wat capaciteit toevoegt.
De verandering in oppervlakte, en dus capaciteit, hangt af van de straal r(φ) van de condensatorplaten op dat punt φ.
En die verandering moet overeenkomen met de verandering in capaciteit (of frequentie, of golflengte), die je wilt hebben. Het wordt dus een differentiaalvergelijking.

Los je die bijvoorbeeld op voor een frequentielineaire condensator, dan wordt de formule
r(φ) = b √(1/(f0 − a φ)3)
en dan krijg je voor de vorm van de plaat dus zoiets (de as zit op het punt 0,0):

De getallen b, a en f0 zijn constanten die afhangen van de gewenste eigenschappen.
De vorm past maar bij één frequentieverhouding en bij één nulcapaciteit.
Hij is dus niet algemeen toepasbaar, maar alleen in een bepaalde radio, en was dus altijd duur.

De afleiding van de formule is iets voor een apart topic. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Het zelf maken van een draaicondensator kan natuurlijk:http://www.pa2mrx.nl/NL/PA2MRX.htm?condensator_zelfbouw.htm

Maar dat zie ik mijzelf niet doen.
A Man's Got To Know His Limitations zei Dirty Harry(Clint Eastwood). ;-)

Hierbij nog een foto van een prachtig stuk Duitse mechanica uit een Wandel&Goltermann meetzender.4 secties van 560 pF.

Op 19 april 2019 10:39:01 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ja, dat is uit te rekenen.
Het komt erop neer dat iedere stukje verdraaiing wat capaciteit toevoegt.
De verandering in oppervlakte, en dus capaciteit, hangt af van de straal r(φ) van de condensatorplaten op dat punt φ.
En die verandering moet overeenkomen met de verandering in capaciteit (of frequentie, of golflengte), die je wilt hebben. Het wordt dus een differentiaalvergelijking.

Los je die bijvoorbeeld op voor een frequentielineaire condensator, dan wordt de formule
r(φ) = b √(1/(f0 − a φ)3)
en dan krijg je voor de vorm van de plaat dus zoiets (de as zit op het punt 0,0):
[bijlage]
De getallen b, a en f0 zijn constanten die afhangen van de gewenste eigenschappen.
De vorm past maar bij één frequentieverhouding en bij één nulcapaciteit.
Hij is dus niet algemeen toepasbaar, maar alleen in een bepaalde radio, en was dus altijd duur.

De afleiding van de formule is iets voor een apart topic. :)

Bedankt voor de aanzet. Ik ga de afleiding eens proberen te maken met deze aanzet en vergelijken met u resultaat. Het is altijd tof om de achtergrond te weten van zo'n onderdelen die wij voor waar aannemen.
Groet
Kris

mel

Golden Member

@Rob: ik heb hier nog zat van die eiersnijers liggen.Als je er een paar zoekt, kom ze gerust halen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Je zou ook uit kunnen gaan van printplaat van 0,5mm.
Geen last van sluiting tussen de platen.
Ook zie ik hier en daar zelfbouw van buisje die in elkaar schuiven. Ik weet niet welke capaciteit je nodig hebt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rob007

Yarr, Matey!

Dat vind ik aardig Mel MAAR ik heb gelukkig zelf ook een klein voorraadje,
Desalniettemin dankjewel voor het aanbod Mel!
Nog wel ff terug naar dat zelfbouw,
Natuurlijk is een fabriek C mooier beter enz…
Maar ik heb het gevoel dat bepaalde spullen aan het uitsterven zijn (vind ik jammer ander word waardeloos!)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

@rob007\Ik zie wel dat NOS varco's de laatste jaren erg duur geworden zijn.Prijzen van 30 euro voor een omroepdoos varco is tegenwoordig normaal.Tien jaar geleden kocht ik er 10 stuks bij Radio Twenthe voor 25 euro.
Ik zeI tegen die verkoper,dat is toch veel te goedkoop man,dat zijn vooroorlogse prijzen.
Hij haalde zijn schouders op en zei:Och,ik heb nog kratten vol staan op zolder. ;-)
Die tijd is nu voorbij vrees ik.