Afstem C zelf maken

Ja, en het is algemeen bekend dat dat maar beter is ook! :7

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Henry S.

Moderator

De radiomarkten liggen vol kleine afstemcondensators. Zoek je een grote dan is dit misschien iets.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Mag ik vragen waarom je niet een stack zou maken van draaiplaat, isolator, statorplaat, isolator, draaiplaat .. enz? Dan is "beetje krom" wat je bij bijvoorbeeld blikjes kan verwachten helemaal niet zo erg. Doordat de isolator er tussen blijft zitten en zorgt dat eea niet met mekaar in aanraking kan komen is er geen enkel probleem. krijg je enorme variaties doordat het "dichtste punt" (= hoogste capaciteit per oppervlakte) te veel varieert?

Voor de isolator zou ik iets gebruiken als "overheadsheet".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tsja, tis maar voor wat je het nodig hebt. Met veel geduld kun je wel iets maken dat bruikbaar is als draaicondensator maar veel kun je er niet mee.

Een beetje radio die naam waardig is steeds een superheterodyne en daarvoor heb je een dubbele draaicondensator nodig. Eén sectie is voor de rf afstemming, de tweede voor de oscillator. En met half cirkelvormige platen kun je nooit een afstemschaal maken die maar enigzins lineair is met de draaihoek.Bekijk maar eens de vorm van de platen van een echte afstem C.
En zon condensator proberen te maken van een platgetrapt bierblikje is helemaal van de pot gerukt. Er is heus wel handiger materiaal te vinden
dat ook niks kost. Bijvoorbeeld zelfklevend alufolie op een stukje plastiekplaat.

Als je toch iets eenvoudigs wil maken, ik heb ooit militaire ontvangers gezien die niet afstemden met een condensator te verdraaien, maar door een ferrietkerntje in en uit een spoel te draaien. Is dat geen idee?

OF je beplakt twee bekertjes die in elkaar passen met alufolie en boort in de bodem een gat waar je een bout op bevestigt zodat je de bekertjes al draaiend aan de bout ineen kan laten schuiven.

Hugo Welther

Moderator

Misschien ook iets voor Rob: http://www.lc-variable.eu/
Wordt nieuw gemaakt en redelijk geprijsd.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)
"tijd is relatief"

In die instructable zit iets wat ik niet begrijp. Hij praat over aluminium plaat van 1,5 of 2 mm dik. En dat gaat hij knippen met iets wat er uitziet als een gewone huishoudschaar. Afgezien van het feit dat het mij nooit gelukt is om zulke dikke plaat met een schaar te knippen krijg je ook nog dat die plaatjes daardoor krom worden. En die moet je dan weer vlak zien te krijgen.
Het lijkt me effectiever om de plaatjes uit te zagen met een figuurzaag. Dat werkt tenminste bij zulke dikke plaat en ze worden niet krom. En wat niet krom is hoef je ook niet meer recht te maken.

Wat is er mis mee om enkelzijdig printplaat te gebruiken? Dat kun je met een figuurzaag exact in de juiste vorm zagen. Met die figuurzaag kun je overigens ook metaalplaat zagen. Een figuurzaag kost maar een paar euries en je kunt er echt heel er veel mee. In plaats van half ronde platen kun je dus een vorm maken die zodanig is dat je een mooie lineaire schaalverdeling kunt hebben. Wel een wiskundig puzzeltje om op te lossen maar doenbaar denk ik.

In de oude tijd kon men alles maken met eenvoudig handgereedschap. En dat kan nog steeds.als je het wil. Een amateur die niet beschikt over een draaibank, zetbank, freesbank, pons, lintzaag, knipschaar, kolomboor enz. Kan met het oude handgereedschap erg ver komen.

https://cdn.webshopapp.com/shops/24079/files/16024613/image.jpg

https://cdn.webshopapp.com/shops/11671/files/223092293/kids-at-work-kindergereedschap-handboormachine-sta.jpg

Mmm, Klas was me voor.

Rob moet 300 jaar worden, om alles af te krijgen.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Even een vraag tussen door ter interesse. Heeft iemand ooit literatuur tegengekomen hoe deze platen te berekenen? Zodat de capaciteit in functie van de hoek van as en bepaalde functie is(linear, logaritmisch, ...)

Wat dacht u van een echte kolomboormachine.......

Gr.N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha Kridri,

Wat ik mij nog kan herinneren zijn precisie condensatoren lineair of een sine functie.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hugo Welther

Moderator

Op 18 april 2019 08:56:31 schreef Kridri:
Even een vraag tussen door ter interesse. Heeft iemand ooit literatuur tegengekomen hoe deze platen te berekenen? Zodat de capaciteit in functie van de hoek van as en bepaalde functie is(linear, logaritmisch, ...)

Ik moet ff zoeken vanavond maar volgens mij heb ik daar een artikel over. Heeft ooit in RB gestaan.
Berekening van frequentie lineaire, capaciteit lineaire, circulaire, etc. variabele condensatoren.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

Tjsa hoe doe je dat. Ik zou het denk ik practisch proberen op te lossen door middel van metingen. De oscillator (of wat dan ook) gewoon opbouwen en dan proberen met een of 10 vaste in waarde oplopende condensatoren wat de frequentie wordt.

Met deze waarden een lijn proberen uit te rekenen en die omrekenen naar het plaatoppervlak dat daarvoor nodig in je variabele C. Dan de vorm van je platen bepalen zodat er lineair verdeelt over 270 graden de verschillende waarden van vaste c'tjes uitkomen.

Dan heb heb je metten ook de niet lineariteit van je oscillator recht gemaakt.

Hallo allemaal,

Waar Hugo mee aan komt die afstem condensatoren daar heb ik twee grote van,
Met de gedachte voor een tuner kan dat nooit geen kwaad heb ik ze gekocht.(mooi spul!)
(Ja Mel heeft helaas gelijk!) zal je vertellen ik heb destijds op mijn werk een matrijs gemaakt,
Ik kon daarmee iets meer dan halve ronde schijven van 1 tot 1.5MM aluminium maken 100MM diameter.
Ook was ik bezig voor contra (minder moeilijk!) maar toen helaas werd het daar opgedoekt(en ik ook!)
Maar zelfs hier thuis zou ik met gemak zo’n afstemC in elkaar zetten, NATUURLIJK niet zo mooi als waar ik werkte.
Gelukkig heb ik ze al! ;)

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!
Hubie

Special Member

GD schreef:Als je toch iets eenvoudigs wil maken, ik heb ooit militaire ontvangers gezien die niet afstemden met een condensator te verdraaien, maar door een ferrietkerntje in en uit een spoel te draaien. Is dat geen idee?

Een PT(O) dus.
Die ontvanger was dan zeer waarschijnlijk van het fabricaat Collins?

Om voor de hogere frequenties zo'n PTO stabiel te houden was niet eenvoudig. De PTO zat (meestal)in een temperatuur geregelde koker.

Ook in mijn Hartkit-2000 zit een PTO (een prachtig idee van Cor PA0CHN)Een Clapp oscillator 1365-1865 KHz.Superstabiel op die lage frequenties.

Edit\@Arco:Jou foto,zie ik daar nou een postbode elastiek aan dat afstemwiel zitten?

Whoopie,we're al gonna die: https://www.youtube.com/watch?v=dATyZBEeDJ4

Oude Philipsradio's hadden ook zo'n afstemming voor de FM:

https://www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Fotos2/PhCapellaString.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Autoradio's hadden meestal een permeabiliteitsafstemming.

https://www.pa3esy.nl/ontvangers/autoradio/pics/20070831-_MG_2277.jpg

Ik denk omdat dat dat mechanisch stabieler was een een varco. Minder microfonie enzo denk ik.

Frederick E. Terman

Golden Member

Op 18 april 2019 08:56:31 schreef Kridri:

Ja, dat is uit te rekenen.
Het komt erop neer dat iedere stukje verdraaiing wat capaciteit toevoegt.
De verandering in oppervlakte, en dus capaciteit, hangt af van de straal r(φ) van de condensatorplaten op dat punt φ.
En die verandering moet overeenkomen met de verandering in capaciteit (of frequentie, of golflengte), die je wilt hebben. Het wordt dus een differentiaalvergelijking.

Los je die bijvoorbeeld op voor een frequentielineaire condensator, dan wordt de formule
r(φ) = b √(1/(f0 − a φ)3)
en dan krijg je voor de vorm van de plaat dus zoiets (de as zit op het punt 0,0):

De getallen b, a en f0 zijn constanten die afhangen van de gewenste eigenschappen.
De vorm past maar bij één frequentieverhouding en bij één nulcapaciteit.
Hij is dus niet algemeen toepasbaar, maar alleen in een bepaalde radio, en was dus altijd duur.

De afleiding van de formule is iets voor een apart topic. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Het zelf maken van een draaicondensator kan natuurlijk:http://www.pa2mrx.nl/NL/PA2MRX.htm?condensator_zelfbouw.htm

Maar dat zie ik mijzelf niet doen.
A Man's Got To Know His Limitations zei Dirty Harry(Clint Eastwood). ;-)

Hierbij nog een foto van een prachtig stuk Duitse mechanica uit een Wandel&Goltermann meetzender.4 secties van 560 pF.

Op 19 april 2019 10:39:01 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ja, dat is uit te rekenen.
Het komt erop neer dat iedere stukje verdraaiing wat capaciteit toevoegt.
De verandering in oppervlakte, en dus capaciteit, hangt af van de straal r(φ) van de condensatorplaten op dat punt φ.
En die verandering moet overeenkomen met de verandering in capaciteit (of frequentie, of golflengte), die je wilt hebben. Het wordt dus een differentiaalvergelijking.

Los je die bijvoorbeeld op voor een frequentielineaire condensator, dan wordt de formule
r(φ) = b √(1/(f0 − a φ)3)
en dan krijg je voor de vorm van de plaat dus zoiets (de as zit op het punt 0,0):
[bijlage]
De getallen b, a en f0 zijn constanten die afhangen van de gewenste eigenschappen.
De vorm past maar bij één frequentieverhouding en bij één nulcapaciteit.
Hij is dus niet algemeen toepasbaar, maar alleen in een bepaalde radio, en was dus altijd duur.

De afleiding van de formule is iets voor een apart topic. :)

Bedankt voor de aanzet. Ik ga de afleiding eens proberen te maken met deze aanzet en vergelijken met u resultaat. Het is altijd tof om de achtergrond te weten van zo'n onderdelen die wij voor waar aannemen.
Groet
Kris

@Rob: ik heb hier nog zat van die eiersnijers liggen.Als je er een paar zoekt, kom ze gerust halen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Je zou ook uit kunnen gaan van printplaat van 0,5mm.
Geen last van sluiting tussen de platen.
Ook zie ik hier en daar zelfbouw van buisje die in elkaar schuiven. Ik weet niet welke capaciteit je nodig hebt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Dat vind ik aardig Mel MAAR ik heb gelukkig zelf ook een klein voorraadje,
Desalniettemin dankjewel voor het aanbod Mel!
Nog wel ff terug naar dat zelfbouw,
Natuurlijk is een fabriek C mooier beter enz…
Maar ik heb het gevoel dat bepaalde spullen aan het uitsterven zijn (vind ik jammer ander word waardeloos!)

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!
Hubie

Special Member

@rob007\Ik zie wel dat NOS varco's de laatste jaren erg duur geworden zijn.Prijzen van 30 euro voor een omroepdoos varco is tegenwoordig normaal.Tien jaar geleden kocht ik er 10 stuks bij Radio Twenthe voor 25 euro.
Ik zeI tegen die verkoper,dat is toch veel te goedkoop man,dat zijn vooroorlogse prijzen.
Hij haalde zijn schouders op en zei:Och,ik heb nog kratten vol staan op zolder. ;-)
Die tijd is nu voorbij vrees ik.