Lasapparaat, ervaring en vraag

Is sowieso binnen de schutting welke voorzien is van anti-wind doek, ik kan 1 hoekje wel wat meer gesloten maken en eventueel een scherm neerzetten tijdens het lassen. Ga het gewoon proberen.

Nu een nieuwe trafo bestellen, kost maar 3 euro en meteen even wat andere componenten preventief vervangen en ge-upgradr.

Printje zit heel raar in elkaar, net alsof het voor een ander apparaat is. Vervolgens zijn er banen doorgekrast en is er een brug aangebracht. Misschien, gewoon omdat het kan, een nieuwe PCB maken.

Op 2 april 2019 10:15:38 schreef sanscorp:

De draadmotor is dus wel echt apart aangestuurd en vermoed kleine trafo niet goed. Er zit ook een IRFP054 op, helaas heb ik die niet liggen.

Als de motor een aparte voeding heeft zou je daar een bloktrafo van minstens 60Watt moeten treffen. De kleine printtrafo doet alleen de voeding van de print. Als + en - van de lasspanning ook aangeboden worden op de print dient dat om de motor te voeden via de pwm schakeling.
Een gewone 16A zekering tript vaak door de inschakelstroom van de lastrafo, en dat in stand 3 en 4.

Ja vond het al zo gek zo'n kleine trafo haha.
Maar als de motor met pwm aangestuurd wordt dan moet hij op stand 1 (potmeter) ook gewoon draaien.

Schuur moet eigenlijk op zijn eigen groep, maar is nu gedeeld met o.a. de huiskamer.

Alles is bezet in de meterkast en zou er dus een nieuw aardlek geplaatst moeten worden, vrij kostbaar.

Niet waar. een potmeter uiterst links draaien is nul. Als ik het volume van de radio helemaal terug draai, hoor ik niets :-).
Als je de draaiknop los maakt en wat verdraaid tov. het asje kan je dat zo zetten dat die op "1" een klein beetje gaat draaien. Zie daar wel het nut niet van in, maar als jij dat nu zo wil moet je dat verstellen.

je hebt natuurlijk gelijk... Beschouw dat maar als niet uitgesproken :)

Zorg dat je je schoenen niet strikt als je gaat lassen. Dan kun je ze snel uitschoppen als er een lasspetter in valt.

Dat is ook een goede, zal ik doen ;)

Zouden condensatoren het apparaat stabieler maken? Minder kans op het trippen van de zekering en stabielere vlamboog? Het is de moeite waard indien ik de juiste elco's heb liggen :)

Het voltage is vrij laag en heb enkele grotere elco's liggen.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op 8 april 2019 09:56:19 (15%)]

Sine

Moderator

Nee, dat maakt het inschakelen van de trafo alleen nog maar belastender voor je zekeringen.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Beetje jammer :)
Weet ook niet of het inschakelen van de trafo zorgde voor het uitvallen.
Ik was namelijk niet aan het lassen toen het gebeurde, alleen aan het afstellen.
Als alleen het inschakelen zonder lassen al zo belastend is dan kan ik waarschijnlijk niet eens lassen op de huidige aansluiting.

Als blijkt dat het niet meer voor komt, zou het dan zin hebben om elco's te plaatsen?

just asking.

Je kan prima buiten lassen, gasflow iets hoger en je hand beetje als windkap laten dienen...dat lukt zelfs nog met mijn 2force van de cranenbroek... (129€) met verkeerde gas (argon) dan zijn het nog nette lassen ook.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Als alleen het inschakelen zonder lassen al zo belastend is dan kan ik waarschijnlijk niet eens lassen op de huidige aansluiting.

Mijn oude elektroden apparaat met trafo heeft daar ook last van, als je 'm op een "verkeerd" moment uitschakelt, vliegt de automaat er uit bij de volgende keer inschakelen.

Als de trafo wordt uitgeschakeld wanneer het magneetveld in de kern maximum (of relatief groot) is zal er een groot remanent magneetveld achterblijven. Dit veld blijft zeer lang behouden. Wanneer nu de trafo opnieuw wordt ingeschakeld op een moment waarbij het magneetveld in dezelfde richting opgebouwd wordt als het achtergebleven veld zal de maximum magnetisatie extra groot worden waarbij de kern in verzadiging treed. En de primaire stroom van een trafo met verzadigde kern word alleen beperkt door de koperweerstand van de primaire wikkeling.

Bron: https://www.circuitsonline.net/forum/view/71256

Voor leren lassen kan ik de Nederlandstalige filmpjes van "Harry de Ferryman" aanbevelen op Youtube.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

ik heb een vergelijkbaar lasapparaat van elektrabeckum waar ik sinds een 10tal jaar mee bak en braad. Ook bij mij vlogen/vliegen de stoppen de normale b-karakteristieken er soms uit. Zie ook hier
Dit lijkt dus niet abnormaal.

De meeste tips en therorie rondom lassen zijn hier al wel voorbij gekomen, de rest is..doen...doen en nog wat meer doen. Lassen is voor een groot gedeelte het materiaal en je machine leren aanvoelen en vooral ook luisteren naar je laswerk. ( hoe klinkt de las als je hem maakt) Een goede krijg je als je een mooie ononderbroken zoem hebt, zonder harde knetters.

Nog wat tips als je gaat lassen die hier nog niet voorbij gekomen zijn:

  • Plaatwerk aan elkaar lassen. Lassen brengt veel warmte in je werkstuk. Metaal zet dan uit wat kan leiden tot kromtrekken van je werkstuk (bijvoorbeeld bij dun auto plaatwerk). Hoe ik het geleerd heb; Eerst het werkstuk op diverse punten aan elkaar lassen en dan de onderbrekingen vol lassen. Ik sla dan vaak nog 1 onderbreking over om meer hitte spreiding te krijgen waarna ik die onderbrekingen bij een twee rondgang vol las.
  • Sommig (auto)plaatwerk is gepuntlast. Om dat te vervangen zonder puntlas apparaat kun je gaan proplassen. Werkt goed mits je het plaatwerk schoon hebt en strak op elkaar klemt.
  • Een specifieke tip voor dit lasapparaat (niet meteen nodig maar als je het lassen leuk vind en een beetje meer wil investeren). Dit apparaat heeft een vast slangenpakket en een relatief goedkope/matige toorts. De kast is echter voorbereid op een zogenaamde euroconnector. Hierop kun je dan een MB15 slangpakket/toorts aansluiten. In totaal ongeveer een investering van 80/100 euro. Bij mij gaf dat echter een enorme verbetering en verhoogd gemak bij het lassen. Op deze manier kun je ook je slangpakket en toorts makkelijker verwisselen als deze defect is of als je ooit eens over alu lasssen wil nadenken (andere geledingsmantel in het slangpakket nodig.)

Ik haalde mijn euroconnector bij een lasbenodigdhedenzaak in Nijmgen. Zon ding kun je in deze lijst terug vinden. Dan weet je een beetje hoe het eruit ziet.

Zelf heb ik de als toorts/slangpakket de abicor binzel mb15 ak. Zoals gezegd een hele fijne toorts.

Met vriendelijke groet, Rob

Bedankt, ik heb inderdaad al gekeken naar een euroconnector. Wil eerst fatsoenlijk kunnen oefenen / lassen voordat ik er aan begin.

Kamp ook nog steeds met de vraag of ik dit apparaat moet houden of wellicht beter voor een nieuwe Gys smartmig 162 kan gaan.

Wil dus niet veel investeren in iets wat eventueel snel weer van de hand gaat.

Kan overigens heel weinig vinden over de Gys 162 qua reviews en gebruikerservaringen. Doorgaans zal men eerder een telwin of contiweld aanraden, maar daar ligt de aanschafprijs weer een heel stuk hoger.

Ik heb geen ervaring met andere apparaten dan mijn Electra Beckum.

Maar als ik de GYS zo eens bekijk biedt deze weinig meer dan je huidige machine behalve een Euro aansluiting en MB15 toorts (die in mijn ogen de kwaliteit abicor binzel zo op het oog niet haalt). Voor 300 euro minder in combi met je Elektra Beckum heb je een A merk toorts en de machine met dezelfde mogelijkheden als de GYS.

Mits je huidige machine natuurlijk verder in orde is. En je hebt helemaal gelijk dat je eerst wat gaat oefenen en ervaren! Ook met duur gereedschap kun je niks als je niet weet hoe je er goed mee kunt werken.

Met vriendelijke groet, Rob

Aluminium lassen is een optie op de gys, daar wil ik uiteindelijk ook mee aan de slag. Maar je hebt gelijk, gewoon nu eerst maar eens beginnen met prutsen, misschien wel een toorts upgrade doen en dan in de toekomst maar eens kijken naar een alternatieve machine.

Even een oud topic omhoog schoppen.

Ondanks het plaatsen van een C klasse automaat blijft de automaat willekeurig afslaan bij het gebruiken van het lasapparaat.
Het gebeurd dus sporadisch en ik was bezig met het afstellen van de rem en draadsnelheid, heb dus niet gelast.

Juist omdat het sporadisch is kan ik het niet plaatsen.
Constant sluiting in de trafo zou direct moeten resulteren sluiting bij aanzetten.
De printplaat is gereviseerd, nieuwe elco's, nieuwe 24v trafo, nieuwe mosfet etc.
Hoe kan ik zoeken naar een sporadische sluiting?

Of heeft inductie er iets mee te maken en kan je niet te snel achter elkaar het apparaat inschakelen?
Ik drukte de toorts een paar keer in kort achter elkaar om te zien wat de draad deed.

EDIT: Ik heb een filmpje opgenomen in de hoop vonken te kunnen zien.
Dit gebeurde echter niet, wel zie ik een draad bewegen bij inschakelen. Elektromagnetisme? Op de laatste activatie beweegt de draad hevig en slaat de automaat uit.

Probleem zit hem denk ik daar in, te vaak bewogen en isolatie ergens kapot, dat zal dan IN de trafo zitten en dat betekend dat het apparaat afval is.

Filmpje is in bewerking op Youtube, zal hem zo plaatsen zonder gevloek :)

[Bericht gewijzigd door sanscorp op 11 juni 2019 18:09:52 (22%)]

Hier het filmpje.

Als ik een nieuw topic moet starten voor het overzicht zal ik dat doen.

Kan dit effect veroorzaakt worden doordat de 2e trafo geen contact maakt met aarde? Alle andere metalen behuizingen wel, viel me op tijdens het meten.

https://youtu.be/zusc_TI6NPo

Dit gebeurde echter niet, wel zie ik een draad bewegen bij inschakelen. Elektromagnetisme? Op de laatste activatie beweegt de draad hevig en slaat de automaat uit.

Probleem zit hem denk ik daar in, te vaak bewogen en isolatie ergens kapot, dat zal dan IN de trafo zitten en dat betekend dat het apparaat afval is.

Een draad wekt elektromagnetisch veld op wat recht evenredig is met de stroom die er doorheen loopt. Een grotere stroom doet de draad dan ook meer bewegen. De draden in de transformator beweging nauwelijks daar krijg je dan gelukkig ook geen beschadigde isolatie door. Het deel wat beweegt zit redelijk ver buiten de transformator en is wel te repareren.

Juist omdat het sporadisch is kan ik het niet plaatsen.
Constant sluiting in de trafo zou direct moeten resulteren sluiting bij aanzetten.

Mee eens en dan kunnen we kortsluiting in de transformator eigenlijk wel wegstrepen. In een transformator die uitgeschakeld word blijft restmagnetisme over wat ofwel positief of negatief of nul kan zijn. Het is maar op welke plek in de sinus van lichtnet de transformator word uitgeschakeld. Als je dan de transformator weer inschakelt is de spanning op een andere plaats in de sinus. Als het restmagnetisme maximaal was een je schakelt op de maximaal verkeerde tijd in de inschakelstroom maximaal en bijna een kortsluiting. Evenzo als je optimaal inschakelt is de inschakelstroom minimaal. Inschakelen op de top van de spanning is voor een transformator altijd het beste want dan is de inschakelstroom ideaal gezien 0.

Dus het kan best zo zijn dat er feitelijk niets mis is met het apparaat en dat ik te fanatiek en te kort achter elkaar ingeschakeld heb met gewoon een verkeerde timing.
Daarom gaat het de ene keer 2x goed en de andere keer 10x goed voordat de automaat er uit klapt.
Grote kans dat wanneer je dit niet doet, het apparaat naar behoren functioneert.

Overigens ligt het apparaat al weer uit elkaar en zie en meet ik geen schade / sluiting.
Hooguit kan ik eventueel weerstand intern verminderen door connectoren te verwijderen en direct te solderen.

Is het nog mogelijk dat een gebrek aan massa het (rest)magnetische veld van de trafo vergroot?

Zijn er nog andere zaken die ik aan kan brengen om dit te voorkomen?
Het is wel een probleem dat ontstaan is gedurende het gebruik van het apparaat.
Daarom ook de reden van verkoop van de vorige eigenaar. Voorheen altijd probleemloos gefunctioneerd.

Dan zal er toch wel ergens schade zijn aan een transformator voor als die heet is geworden kan de isolatie defect raken en kunnen er 2 wikkelingen tegen elkaar liggen, en dus geen volle sluiting. De boel blijft dan wel werken maar trekt wel fors meer stroom. Meest waarschijnlijke is dat in de primaire wikkeling daar kunnen wikkelingen gewoon door sluiting kortgesloten zijn zonder dat je dat direct merkt.

Dat is een probleem dan want heb geen idee hoe ik moet meten en wat ik moet meten haha.

Heb koud in ieder geval geen sluiting gemeten.

Heb je inmiddels een oorzaak kunnen achterhalen?
Ik zit met precies het zelfde probleem, heb het apparaat nu helemaal uit elkaar liggen en zie wel dat de isolatie van de draden die naar de grote trafo gaan hard/bros is. Wat is de beste methode om dit op te lossen?

Probleem is zeker nog niet opgelost.
Ik heb geen storing kunnen vinden maar beschik ook niet over de juiste kennis.

Heb sinds gisteren een andere trafo via hier kunnen kopen, ook 120A.
Maar ik "mis" 1 draad, die loopt bij mij richting de printplaat en ik weet niet wat de functie is..

Oude trafo heeft dus 7 draden (4x schakelaar naar primair/230v, 1x draad (primair?) naar PCB en 2x draad output naar gelijkrichters).

De nieuwe trafo heeft 6 draden, 4x schakelaar en 2x output.

Moet nog even kijken of ik er zelf achter kan komen wat de functie van de draad is. Als het alleen primair 230v naar PCB is voor de kleine 24v trafo dan is het geen probleem en "tap" ik die ergens anders af.

Als het de inschakeling in van de trafo dan heb ik een probleem want dan zou deze constant onder spanning staan (en de toorts dus ook).

Grote kans dat het verkoop voor onderdelen wordt...