Lasapparaat, ervaring en vraag

Hier het filmpje.

Als ik een nieuw topic moet starten voor het overzicht zal ik dat doen.

Kan dit effect veroorzaakt worden doordat de 2e trafo geen contact maakt met aarde? Alle andere metalen behuizingen wel, viel me op tijdens het meten.

https://youtu.be/zusc_TI6NPo

Dit gebeurde echter niet, wel zie ik een draad bewegen bij inschakelen. Elektromagnetisme? Op de laatste activatie beweegt de draad hevig en slaat de automaat uit.

Probleem zit hem denk ik daar in, te vaak bewogen en isolatie ergens kapot, dat zal dan IN de trafo zitten en dat betekend dat het apparaat afval is.

Een draad wekt elektromagnetisch veld op wat recht evenredig is met de stroom die er doorheen loopt. Een grotere stroom doet de draad dan ook meer bewegen. De draden in de transformator beweging nauwelijks daar krijg je dan gelukkig ook geen beschadigde isolatie door. Het deel wat beweegt zit redelijk ver buiten de transformator en is wel te repareren.

Juist omdat het sporadisch is kan ik het niet plaatsen.
Constant sluiting in de trafo zou direct moeten resulteren sluiting bij aanzetten.

Mee eens en dan kunnen we kortsluiting in de transformator eigenlijk wel wegstrepen. In een transformator die uitgeschakeld word blijft restmagnetisme over wat ofwel positief of negatief of nul kan zijn. Het is maar op welke plek in de sinus van lichtnet de transformator word uitgeschakeld. Als je dan de transformator weer inschakelt is de spanning op een andere plaats in de sinus. Als het restmagnetisme maximaal was een je schakelt op de maximaal verkeerde tijd in de inschakelstroom maximaal en bijna een kortsluiting. Evenzo als je optimaal inschakelt is de inschakelstroom minimaal. Inschakelen op de top van de spanning is voor een transformator altijd het beste want dan is de inschakelstroom ideaal gezien 0.

Dus het kan best zo zijn dat er feitelijk niets mis is met het apparaat en dat ik te fanatiek en te kort achter elkaar ingeschakeld heb met gewoon een verkeerde timing.
Daarom gaat het de ene keer 2x goed en de andere keer 10x goed voordat de automaat er uit klapt.
Grote kans dat wanneer je dit niet doet, het apparaat naar behoren functioneert.

Overigens ligt het apparaat al weer uit elkaar en zie en meet ik geen schade / sluiting.
Hooguit kan ik eventueel weerstand intern verminderen door connectoren te verwijderen en direct te solderen.

Is het nog mogelijk dat een gebrek aan massa het (rest)magnetische veld van de trafo vergroot?

Zijn er nog andere zaken die ik aan kan brengen om dit te voorkomen?
Het is wel een probleem dat ontstaan is gedurende het gebruik van het apparaat.
Daarom ook de reden van verkoop van de vorige eigenaar. Voorheen altijd probleemloos gefunctioneerd.

Dan zal er toch wel ergens schade zijn aan een transformator voor als die heet is geworden kan de isolatie defect raken en kunnen er 2 wikkelingen tegen elkaar liggen, en dus geen volle sluiting. De boel blijft dan wel werken maar trekt wel fors meer stroom. Meest waarschijnlijke is dat in de primaire wikkeling daar kunnen wikkelingen gewoon door sluiting kortgesloten zijn zonder dat je dat direct merkt.

Dat is een probleem dan want heb geen idee hoe ik moet meten en wat ik moet meten haha.

Heb koud in ieder geval geen sluiting gemeten.

Heb je inmiddels een oorzaak kunnen achterhalen?
Ik zit met precies het zelfde probleem, heb het apparaat nu helemaal uit elkaar liggen en zie wel dat de isolatie van de draden die naar de grote trafo gaan hard/bros is. Wat is de beste methode om dit op te lossen?

Probleem is zeker nog niet opgelost.
Ik heb geen storing kunnen vinden maar beschik ook niet over de juiste kennis.

Heb sinds gisteren een andere trafo via hier kunnen kopen, ook 120A.
Maar ik "mis" 1 draad, die loopt bij mij richting de printplaat en ik weet niet wat de functie is..

Oude trafo heeft dus 7 draden (4x schakelaar naar primair/230v, 1x draad (primair?) naar PCB en 2x draad output naar gelijkrichters).

De nieuwe trafo heeft 6 draden, 4x schakelaar en 2x output.

Moet nog even kijken of ik er zelf achter kan komen wat de functie van de draad is. Als het alleen primair 230v naar PCB is voor de kleine 24v trafo dan is het geen probleem en "tap" ik die ergens anders af.

Als het de inschakeling in van de trafo dan heb ik een probleem want dan zou deze constant onder spanning staan (en de toorts dus ook).

Grote kans dat het verkoop voor onderdelen wordt...

Je hebt volgens mij al aardig wat dingen uitgesloten. Ik kan wel zien dat die grote trafo behoorlijk heet is geweest. Ik ga er binnenkort mee verder. Hoor graag van je of je vorderingen maakt. Kom op internet meer gevallen tegen maar echte oplossingen worden niet gegeven. Het moet niet een bodemloze put worden want dat isnhet simpelweg niet waard.
Succes in ieder geval

High met Henk

Special Member

Oef deja vu:

Mijn Huvema deed hetzelfde: https://www.circuitsonline.net/forum/view/137615/last

Bleek toch in trafo te zitten. Werd bij aanschaf van de esab al gewaarschuwd dat elektra beckum zelfde probleem had als Huvema.

Lijkt erop dat jij daar last van hebt...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Maar zo te lezen ook nooit opgelost.

Heb dus een andere trafo (1 van de 2) maar zit dus nog even met de functie van die ene draad die ontbreekt.

High met Henk

Special Member

bij mij was het duidelijk de trafo: daarmee was apparaat total loss...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Vraagje, de oude trafo heeft 7 draden, de nieuwe 6.

Ik mis 1 aftakking vanuit de kern vannde trafo naar de pcb.

Heeft iemand enig idee wat dit doet?

High met Henk

Special Member

Ik had foto's geupload maar die staan er niet bij.

Er zit een 4 standen schakelaar op, er zitten ook 4 ingangen op waarbij de draad elke keer net dichter bij de kern binnen komt.

Die ene ontbrekende draad gaat naar de pcb en komt samen met de ventilator uit op een constante spanning.

Ik dacht eerst dat het wellicht een schakeldraad was om de trafo uit te schakelen zolang de toorts niet ingedrukt is. Maar dat klopt dus niet.

Is zeker geen stand minder, maar wat het wel is...?

Zo even achter de pc een foto uploaden

Nog aan het uitpluizen, maar de 4 standen schakelaar met bijhorende 4 draden naar de trafo zijn via de nul aangesloten.

Die ene draad is via fase aangesloten.

Dan heb ik nog 2x een uitgang naar de gelijkrichter.

Tidak Ada

Golden Member

Ben jij dat op die foto?
Dan zou ik toch wat meer beschermende kleding aantrekken.
Leren handschoenen met lange manchetten en een lasschort.
Er is al gesproken over veiligheidsschoenen, maar heb je wel eens een spetter op het vel van je polsen en armen gevoeld?. 1500 °C is echt 'een beetje warm'! Draag ook geen kleding van synthetische stof, dat fikt gelijk.

Je zou ook eens kunnen kijken maar een ferme partytent om buiten te lassen, Wel de wanden bekleden met brandvertragend materiaal (glasdoek o.i.d.), of een dito scherm aan de kant waar je last.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Ik heb per abuis in het verkeerde topic geantwoord.. has mijn eigen topic moeten zijn.

Heb zelf een oude lederen motorjas aan, spatschort voor de benen, handschoenen en dichte sportschoenen (komt niets via de bovenkant binnen), centrale afzuiging in de schuur op standje max, mondkapje en lashelm.

Noem het maar overkill haha

OK nadat ik een andere trafo op de kop heb getikt zat ik met een ander probleem.

De oude trafo heeft 7 aansluitingen en de nieuwe 6.

Omdat de 7e aansluiting op de oude trafo heel ergens anders vandaan kwam, wist ik het niet zo goed te plaatsen.

Maar na alles even uitgekrabbeld te hebben (zie bijlage), zie ik dat de 4 standen N (blauw) zijn.
De 7e draad is N (bruin) welke wordt bekrachtigd via een relais bij indrukken knop toorts.

Dus de enige conclusie moet zijn dat de nieuwe trafo geen 4 maar 3 standen heeft waarbij er 1 van de 4 draden die bij elkaar zitten er ook een N tussen zit.

Maar hoe kom ik er achter welke draad dat is?
3 stuks die ik duidelijk steeds "dieper" in de spoel verdwijnen en 1 lijkt de kern in te gaan. Ik DENK dat dat de N moet zijn en de andere 3 L, valt dat te meten?

Wat het dan geworden is valt alleen te meten met een ampère tang, die heb ik niet.

Ik denk je te kunnen helpen ik heb veel ervaring betreffende lassen en herstellen van halfautomatische lastoestellen .
Gelieve mij telefonisch te kontakteren. 011 68 53 03. Sint Truiden. Belgie. Jef

Ik zal morgen eens een belletje geven :) ik waarschuw alleen vast dat ik niet bijzonder veel kennis/ervaring heb haha.

Dank!

Ik had je aangeraden de lastransfo aan te sturen met een solid state relais dat is verkeerd dit doen zal uw probleem niet oplossen.Probeer eens met een 20 Ampere automaat desnoods met een type D. Ik blijf er wel van overtuigd dat het gewoon de inschakelstroom is die te hoog is. Kijk ook eens hier bij Cicuits Online rubriek .Inschakelstroom bij transfo te hoog.

Ik had de automaat zojuist vervangen door een C16. Ik heb alleen geen plek meer op de rails en heb dus een dure twee in 1 (aardlekautomaat) moeten kopen.

Ik heb een ander lasapparaat kunnen lenen en die doet het prima op deze automaat (apparaat van 200A i.p.v. 120A, uiteraard ook voluit getest).

Als de stroomopname zo hoog is dat de hoofdschakelaar er uit klapt (25A) dan is het apparaat naar mijns inziens niet helemaal in orde.

Gisteren ook een SSR besteld als laatste ultieme poging. Maar nu ik lees dat dit het niet wordt, stop ik met dit lasapparaat.

In onderdelen weg en 100 euro leergeld betaald. Jammer maar helaas.

Omdat sommige fabrikanten een tranfo zo goedkoop mogelijk proberen te maken dus besparen op de koperwikkelingen krijg je een transfo met een hoge aanloopstroom.De 200 A halfautomaat die je probleemloos kan opstarten op dezelfde C 16 A is gewoon beter geconstrueerd duurder meer koper gebruikt .Als de Elektra Beckum soms toch probleemloos opstart dan blijf ik erbij dat die niet defect is Doe dan eens de volgende test .Plaats een grote verbruiker van 1000 of 2000 wat bv een verfschroeier in serie met de tranfo van je halfautomaat na de opstart sluit je deze voorschakel weerstand kort en je halfautomaat zal dan wel probleemloos op het 220 volt net aangesloten blijven? In deze toestand kan je dan de uitgangsspanning in de verschillend stappen voor en na de gelijkrichter meten .Je weet toch ook dat de echte technieker het niet zo gouw opgeeft. Om een en ander te verduidelijken had ik graag gehad dat je me nog eens opbelde. Jef

Maanden bezig geweest, ik kan er niet achter komen, het is een groot lomp apparaat waar ik al die maanden ook elke dag zowat mijn nek over brak, ik heb inmiddels een werkend apparaat staan dus deze moest hoog nodig weg.

Hij is verkocht aan een andere CO'er en die was met 1u kijken al verder dan ik ooit zou komen.

Het was mooi geweest voor mij :)

Ik ben de nieuwe eigenaar van het lasapparaat, na enig meten concludeerde ik dat de nieuwe transformator die @sanscorp had aangeschaft anders geschakeld moest worden dan de originele. Bij mij vliegen de zekeringen er nu niet uit. Gelijkrichter en overige componenten moet ik nog testen.

Laagste vermogen is A~D , hoogste is B~C, daartussen nog B~D en A~C

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op 10 september 2019 11:08:17 (10%)]

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.