240V AC op een ampere meter van Aliexpress?

ik zou minimaal een krimpkous of nylon moer over die boutjes zetten.
(klikbaar)
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1I8MScVuWBuNjSspnq6x1NVXaO/Uxcell-1-pcs-Klasse-2-5-Nauwkeurigheid-AC-0-10A-Meten-Huidige-Assortiment-Ronde-Analoge-Panel.jpg_50x50.jpg
https://www.esmax.nl/image/cache/Dopmoeren_PA6-228x228.jpg

GMT+1

Op 1 april 2019 19:07:56 schreef Hunebedbouwer:
Betekend NO misschien niet geijkt? Mijn Engels is net zo goed als chinees.

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. NO = No Oaked = Niet Geëikt :+

vergeten

Golden Member

Op 1 april 2019 20:54:41 schreef Progger:
ik zou minimaal een krimpkous of nylon moer over die boutjes zetten.

Er staat notabene een + en een - op de achterkant!
En dan toch voor wisselstroom gebruiken!

Op 1 april 2019 21:04:57 schreef ohm pi:
[...]Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. NO = No Oaked = Niet Geëikt :+

:)

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 1 april 2019 21:52:51 (27%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 1 april 2019 09:16:46 schreef fatbeard:
[...]DC heeft de onhebbelijkheid het magneetveld altijd in dezefde richting aan te brengen. Vroeg of laat (maar altijd op een ongelegen moment) resulteert dat in permanente magnetisatie van het weekijzer, waardoor er een shaalfout gaat ontstaan.
Bij AC heb je daar vrijwel geen last van, tenzij er gebruik gemaakt wordt van schakelen in de nuldoorgang (geen goed idee voor transformatoren).
't Is maar een weetje...

Het wordt hier alsmaar vreemder.

Een trafo wordt op de volle spanning gezet, en ja, als je die inschakelt op het (spannings) nulmoment gaat die een beetje later in de cyclus waarschijnlijk in verzadiging, met een stevige stroompiek tot gevolg en dat kan zich enkele cyclussen herhalen.

Een A-meter zet je in serie met de te meten schakeling en er staat zo weinig mogelijk spanning over. gevolg is de A-meter niet verantwoordelijk voor de stroom die er doorloopt, ongeacht het moment van inschakelen, de rest van het circuit wel, als het reactief is.

Ik zie dus het verband niet goed tussen de A-meter en de trafo, tenzij het feit dat beiden weekijzer gebruiken als magnetisch midden, en dan nog wel om de zelfde reden: zeer weinig hysteresis en dus kwasi niet permanent magnetiseerbaar, zelfs niet bij die verzadigde trafo van daarnet...

weekijzerinstrumenten zijn voor AC en DC als het erop staat en dat al meer dan 100 jaar. en het verleden toch dikwijls gebruikt om grotere DC stromen te meten. Nooit last mee gehad.

De spanning op het labeltje is in de praktijk waarschijnlijk gewoon de spanning die het ding kan hebben zonder direct kapot te gaan. Of het veilig is, dat is een ander verhaal.

Als je het ding onbewaakt en aangesloten aan het lichtnet wilt achterlaten dan zou ik iets anders kopen.

RAAF12

Golden Member

Op 1 april 2019 09:50:15 schreef Frederick E. Terman:
[...]Er staat ook nog dat hij 0 - 50 A is. Én digitaal.

[bijlage]

Niet op de originele tekst in het Engels:

En een weekijzermeter van een + en - aansluiting voorzien? Hoe moet ik nou de wisselstroom aansluiten? :-)

Bij bijzonderheden: DC
Bij eigenschappen: AC

Anoniem

necessaryevil, Tis wel een ampèremeter hé geen voltmeter.

Weinig zinvolle discussie. Ik schat dat je bij zo'n amperemetertje, dus een spoeltje op een kerntje en een plastic behuizing tussen de 3 en 15 kV nodig hebt om die te laten doorslaan naar het chassis of bij aanraking.
Wat is het punt dan?
Het gaat niet om een medisch apparaat voor in een ziekenhuis, of een onderdeel van een ruimtependel, maar om een knutselwerk van een beginnende
elektronicahobbyist.

@Raaf12, vertaling van het Chinees naar het Engels is niet simpel, en het gaat hier over namaak, dus verwacht niet teveel ervan en ook niet van de beschrijving.
Voor de prijs die ze ervoor vragen kun je niet verwachten dat het piekfijn beschreven staat.

Het lijkt me voldoende veilig voor wat de TS het wil gebruiken.
Tenslotte, als je ergens een oud metertje uit de rommelbak vist heb je ook geen garantie dat het aan al de hedendaagse vereisten voldoet.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 1 april 2019 22:25:34 (33%)

mvdk

Golden Member

Ik denk dat zo'n metertje, in de omgeving waar het gebruikt word, gewoon hartstikke veilig is. Ik denk veiliger als/dan een lichtschakelaar met zo'n lampje erin. Als je gaat verhuizen, pak je het apparaat goed en veilig in. Bij het wegsjouwen van het meubilair, ook als dat door gekwalificeerd personeel gebeurt, kan zo'n schakelaar lelijk geramd worden.

Beter niet verhuizen, dan gaat alles goed.

Ik heb me wezenloos gezocht met googel voor dit plaatje:

Die klokisolator, die moest bij ons bedrijf plotseling op alle gereedschap staan. Alleen maar 1000V was niet genoeg.

Een klein typefoutje en het betekent totaal iets anders

maartenbakker

Golden Member

Okay, 1000V voor gereedschappen en instrumenten klopt dus kennelijk gewoon. Voor consumentenapparaten is het flink hoger. Weer wat geleerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."